Сщмчч. Иоанна, епископа и Иакова Ревнителя, пресвитера, в Персии пострадавших (ок. 345); мцц. Кириены и Иулиании (305–311); мч. Ерминингельда, царевича Готфского (586); мчч. Кесария, Дасия и с ними пяти (VII).
Сщмчч. Александра Смирнова и Феодора Ремизова, пресвитеров (1918); сщмчч. Александра Шалая и Димитрия Овечкина, пресвитеров, мц. Елисаветы Самовской (1937); мч. Петра Игнатова (1941).
Святые бессребреники Косма и Дамиан были родные братья. Отечество их – Асия. Так в древние времена называлась часть Малой Азии. Ни время их рождения, ни время смерти неизвестно. Несомненно только то, что они жили не позднее IV века. Так нужно думать, во-первых, потому, что в первой половине V века, при императоре Феодосии младшем, устрояли во имя их святые храмы, во-вторых, потому, что копты, отделившиеся от православия со времен Халкидонского собора (431 г.), признают их в лике святых, тогда как живших после сего времени святых они не принимают.
Отец их был грек и язычник, мать – христианка, по имени Феодотия. В ранних летах они лишились своего родителя, но это послужило к их счастию. Мать могла свободнее заняться воспитанием детей. Решившись на всю жизнь остаться вдовою, она ревностно исполняла закон христианский; отказавшись от всех радостей жизни, она о том только заботилась, чтобы угодить Господу. Словом, была истинною вдовицею, каких восхваляет апостол Павел: истинная вдовица и уединена, уповает на Бога и пребывает в молитвах и молениих день и нощь (1Тим.5:5).
Поэтому Святая Церковь причла ее к лику святых, наименовала преподобною и творит память ее вместе с ее чадами. Можно понять, какое воспитание получили дети под руководством такой матери. С самого младенчества она старалась внушить им страх Божий и любовь к добродетели. А как скоро дети стали приходить в возраст, она отдала их в научение грамоте к некоему богобоязненному мужу. Здесь, конечно, главной наукой было Божественное Писание, но в то же время они, движимые любовью к страждущему человечеству, изучали врачебную науку, узнавали целительные свойства трав и растений.
Господь благословил благое их намерение и даровал им особенную благодать – дар исцелений и чудотворений. Болезни прекращались, как скоро начинали лечить Косма и Дамиан. Это, разумеется, привлекало к ним множество болящих всякого рода.
Слепые, хромые, расслабленные, бесноватые окружали чудотворцев. Но святые этим не отягощались. Мало того, чтобы быть доступнее для болящих, они сами искали их и для сего переходили из города в город, из веси в весь, и всем больным, без различия пола и возраста, звания и состояния, подавали исцеление.
И это делали они не для того, чтобы обогатиться или прославиться, но с самою чистою, высокою целью – служить страждущим ради Бога, любовь к Богу выразить в любви к ближним. Поэтому они ни от кого никогда не принимали никакой награды за свои труды, никаких даже знаков благодарности за собственные благодеяния. Они твердо знали и верно сохранили заповедь Спасителя: болящия исцеляйте, прокаженныя очищайте, мертвыя воскрешайте, бесы изгоняйте: туне приясте, туне дадите (Мф.10:8).
Даром получили они благодать от Бога, даром и раздавали ее. Об одном только просили они исцеленных ими: чтобы те твердо веровали во Христа, свято жили во Христе; если же врачуемые еще не были просвещены светом Евангелия, то старались обратить их к христианской вере. Таким образом, врачуя телесные недуги, они в то же время врачевали и недуги душевные.
За это бескорыстное служение страждущему человечеству, за эти чудесные исцеления болезней неисцельных Святая Церковь величает их бессребрениками и чудотворцами.
Но не на людей только простиралась врачебная сила святых врачей. Они не забывали и бессловесных животных. Праведник милует души скотов, говорит слово Божие (Притч.12:10). Верные сей заповеди, они ходили по домам, пустыням и лесам, сами отыскивали болящих животных и подавали им исцеление. Благодарные животные чувствовали их благодеяния, знали своих благодателей и, как скоро сии показывались в пустынях, ходили вслед за ними целыми стадами.
Однажды случилось им зайти в одно пустынное место. Здесь они нашли едва живого верблюда. Сюда загнал и здесь разбил его диавол; святые сжалились над животным, исцелили его и отпустили здоровым в свое место. После, как увидим, животное не осталось неблагодарным к ним.
В таких делах милосердия прошла вся жизнь святых бессребреников. Братья никогда не расставались друг с другом, вместе молились, вместе ходили, вместе врачевали. И это они делали не без цели. Дав обет никогда ни от кого ничего не брать, они опасались, чтобы кто-нибудь тайно друг от друга не взял от исцеленных каких-либо даров. Всю свою жизнь хранили они обет свой, и только под конец ее одному из них Господь попустил нарушить его.
В те времена была некоторая жена, именем Палладия. Несколько лет страдая тяжкою болезнию, не получая облегчения ни от каких врачей, чувствуя уже приближение смерти, она вдруг услыхала о святых врачах, которые исцеляют всякие болезни.
С верою в чудодейственную их силу она послала просить их к себе. Святые исполнили ее просьбу, и, как только вошли в дом ее, больная получила исцеление и встала совершенно здоровою. В благодарность за исцеление она готова была отдать им все свое имение, предлагала богатые подарки, но святые ничего не принимали.
Тогда она придумала средство хотя бы одного из них упросить принять от нее ничтожный дар. Взяв три яйца, она тайно пришла к святому Дамиану и заклинала его именем Божиим взять от нее эти три яйца во имя Святой Троицы. Дамиан долго отказывался, но ради клятвы жены, ради имени Божия, уступил ее просьбе.
Косма об этом узнал, весьма огорчился и тогда же сделал завещание, чтобы по преставлении их не полагали вместе с ним тело Дамиана, как нарушившего обет Господу, взявшего мзду за исцеление. В ту же ночь явился Господь Косме и сказал: «Для чего ты скорбишь ради взятых трех яиц? Они взяты не ради мзды, но ради клятвы жены в Мое имя...» Косма утешился, но никому не сказал о своем видении. Сотворив после сего еще много знамений и чудес, с миром почил святой Косма.
Чрез несколько времени после его кончины почил с миром и святой Дамиан. Люди, чтившие их память, окружили тело Дамиана и недоумевали, где положить его. Завещание Космы было у всех в свежей памяти, нарушить его страшились.
И вот, когда они в недоумении стояли при святом теле, внезапно подошел к ним верблюд. Люди молчали, заговорил верблюд. «Человецы Божии, – так начал речь бессловесный, – много насладившиеся знамений и чудес от святых Космы и Дамиана, и не только вы, но и мы, животные, данные вам на службу Богом. Как слуга я пришел к вам поведать тайну Космы, чтобы не разлучать их друг от друга, но вместе положить их».
Верблюд этот был тот самый, который некогда был исцелен святыми. Люди, окружившие тело святого, возблагодарили Господа, так чудесно открывшего тайну Свою, и, положив святые мощи бессребреников в одну раку, погребли их на месте, называемом Фереман (ныне не существует, разрушен турками). Судя по описаниям подлинников, они скончались в средних летах.
Вскоре на месте их погребения устроена была церковь чудная и преславная, как говорит их жизнеописатель. В эту церковь из ближних и дальних стран стекались всякого рода болящие.
Видя такое неоскудное и неиждиваемое богатство святых, недужные постоянно окружали их храм. После сего можно судить, как много совершено было чудотворений святыми бессребрениками. Недаром жизнеописатель их говорит, что легче измерить море и пересчитать звезды, нежели поведать все чудеса святых. Из множества чудес он описал двенадцать, и довольно подробно. Димитрий, митр. Ростовский, в своих Четьях–минеях описал только два чуда. Мы из двенадцати кратко расскажем о шести.
В Феремане жил некто Малх. Однажды, отправляясь в далекий путь, он привел жену свою к церкви святых бессребреников и сказал ей: «Вот, я отхожу далеко, а тебя оставляю под покровительством святых Космы и Дамиана. Живи дома до тех пор, пока я не пришлю к тебе какой-нибудь знак, который ты верно узнаешь, что он мой». Сказав это, они расстались.
Через несколько времени диавол, приняв на себя вид знакомого человека, пришел к жене Малховой, показал ей тот самый знак, о котором говорил муж ее, и сказал: «Муж твой прислал меня, чтобы я проводил тебя к нему».
Жена, увидев знак, данный мужем, поверила, но идти к нему решилась не прежде, как провожатый дал клятву в церкви святых бессребреников на пути ничем не оскорблять ее. Но что значила клятва для беса? Ему нужно было ослабить в людях веру в покровительство святых бессребреников.
И вот, как только приехали они в дикое, пустынное место, дьявол столкнул женщину с ослицы, на которой она ехала, и хотел убить. Жена в ужасе вскричала: «Святии Космо и Дамиане, помозите ми и избавите мя!»
Святые всегда близки ко всем призывающим их. Внезапно явились два всадника. Злой дух узнал, кто были эти всадники, побежал на высокую гору, бросился в пропасть и исчез. А всадники, взяв жену, благополучно возвратили в дом ее. Жена кланялась им и благодарила, но только просила сказать, кто они, спасители ее? «Мы, – отвечали святые, – Косма и Дамиан, которым вручил тебя муж твой, отходя в путь». Сказав это, они стали невидимы. Жена же от страха и радости упала на землю.
Пришед в себя, она поспешила в храм святых бессребреников и там слезно благодарила их, и всем рассказала о своем спасении.
Некоторый юноша, от испуга лишившийся ума, приведен был в храм святых бессребреников с надеждою получить исцеление. Несколько дней и ночей провел он при церкви святых, не получив исцеления.
Чрез несколько времени пришел к нему отец его, благочестивый старец. Молитва родителя была услышана. Сын, доселе не узнававший отца, стал узнавать его. Наконец святые, невидимо возложив на него руки, совершенно исцелили его и, явившись отцу, повелели ему идти в свой дом, славя Бога.
Некоторый муж, страдавший болезнию в легких, сопровождавшейся кровохарканием, пришел к раке мощей святых бессребреников просить исцеления. Болезнь его была так опасна, что все считали его уже близким к смерти, а жена его даже готовила все нужное для погребения. Нужно заметить, что больной доселе не верил в чудодейственную силу святых и нередко изрыгал хулу на Бога.
Святые исцелили его от того и другого недуга. В ночном видении они возвестили, чтобы ищущий исцеления отселе никогда не говорил хульных слов и целый год воздерживался от употребления мяса. Больной с радостью принял то предложение и верно исполнил его. Тогда повелением святых кровь, шедшая гортанью, остановилась, легкие укрепились, и больной, возблагодарив чудных врачей, с радостию пошел в дом свой.
Пришла в церковь святых бессребреников некоторая жена немая и глухая. Страдая много лет этою тяжкою болезнию, она, кроме небесной, никакой не могла ожидать себе помощи. Долго, неотступно, со слезами молила она святых врачей исцелить ее от того и другого недуга. Наконец, молитва ее была услышана. Немая и глухая часто в уме своем повторяла Трисвятое. Чрез Трисвятое явили чудо и святые бессребреники.
Во время вечернего богослужения в храме их, когда, по обычаю, пето было Трисвятое, внезапно глухая услышала поющих и, доселе немая, с поющими начала петь Трисвятое. Пораженная необыкновенным чудом, она громогласно исповедала величие Божие, явленное чрез святых бессребреников.
Святые бессребреники совершали чудеса и в странах языческих. Случилось одному эллину, поклоннику Кастора и Поллукса (боги языческие), впасть в тяжкий, невыносимый недуг. Друзья его советовали ему идти в храм святых бессребреников Космы и Дамиана. Больной послушался. Здесь, видя множество недужных, множество исцелеваемых, он, наконец, и сам убедился в чудодейственной силе врачей и с верою начал просить их о помиловании.
Святые, явившись ему оба вместе, сказали: «Друг! Для чего ты пришел к нам? Для чего ты просишь нас! Да и не сам ты пришел к нам, а другими послан. Мы не Кастор и Поллукс, но рабы Христа – бессмертного Царя, именем Косма и Дамиан. Итак, если верою познаешь нашего Владыку, то получишь от Него исцеление».
Эллин, страдая нестерпимыми муками, познал Бога Истинного, непрестанно взывал к святым о помиловании и дал обет принять христианскую веру. Святые, провидя чистоту его веры, возложили на него руки и подали совершенное избавление. Исцелевший исполнил обет свой – принял Святое Крещение. Возвратившись в дом свой совершенно здоровым, он с великою радостью рассказывал всем о чудесах святых бессребреников, о ничтожестве Кастора и Поллукса, о превосходстве учения христианского. Многие из слушателей умилялись и, презрев свою веру, принимали христианство.
Некто – любитель народных зрелищ – страдал болезнью в груди. Ни в чем не находя себе облегчения, он, наконец, вынужден был идти в храм святых бессребреников. Святые врачи, видя его усердие, умилосердились над больным.
В следующую же ночь они явились ему и повелели выпить одну чашу смолы (пекла). Больной не исполнил их повеления. Святые явились ему во второй раз и к одной чаше прибавили другую. Когда же он и этого не исполнил, явились ему в третий раз и велели ему выпить три чаши.
Несмотря на болезнь, которая увеличивалась в нем с каждым днем, он никак не хотел исполнить повеления святых. Наконец, они снова явились ему во сне и с веселыми лицами сказали: «Друг, что так вопиешь к нам? Если тебе неприятно для своего здравия выпить три чаши смолы, то вылей их в один сосуд и, дождавшись глубокого вечера, иди с ним в гору, на место зрелищ, и там зарой его так, чтобы никто тебя не видел. Если это сделаешь, то получишь исцеление».
Больной с радостью исполнил все, как было приказано. Но все, что он делал, видел один запоздалый на том месте человек. Объясняя его странный поступок чародейством, он, заметив место, пошел и привел с собою многих других людей. Те, удостоверившись в истине показания, взяли и представили мнимого волхва на суд. Стали допрашивать. Он рассказал всю правду – ему не верили.
Наконец, решили, что если действительно таково было повеление святых бессребреников, то в виду всех он должен выпить эти три чаши и получить исцеление. Больной с радостью принял сосуд, который казался ему неприятным, в виду всех выпил его и тотчас же силою святых бессребреников получил исцеление; с радостью пошел он в храм их и, воздав благодарение, всем рассказывал, как святые бессребреники и от болезни его исцелили, и послушанию научили, и от народных зрелищ отучили.
Все эти чудеса совершены святыми бессребрениками во Асии, и большею частью в их храме, при святых мощах. Конечно, там же составлялось и описание их. На славянский язык оно переведено с греческого, что доказывают многие слова, оставленные в славянском тексте без перевода. Нет сомнений, что благодать чудотворений святых бессребреников проявлялась и в нашем Отечестве. Недаром предки наши так много воздвигли святых храмов во имя их.
В нашем Отечестве святые бессребреники Косма и Дамиан (Асийские) преимущественно считаются покровителями детей. К ним прибегают с молитвою при начале учения грамоте, чтобы они укрепили еще слабые детские силы и содействовали их правильному развитию.
Конечно, такое убеждение в нашем народе составилось недаром. Основанием для него могли послужить отчасти самое житие их, отчасти и церковная им служба: во-первых, в житии их есть сказание о том, как они были отведены своею матерью в научение грамоте. Этот случай из их жизни изображается и на иконах, во вторых, в церковной службе они прославляются как мудрые врачи, тайноучимые живописным словесам, всякого разума и мудрости исполненным, которые всем знание подают.
В четьях–минеях митрополита Макария есть поучение на память святых бессребреников Космы и Дамиана (1 ноября), в котором из дневного Евангелия избрана тема: «Каковому должно быть учителю». В развитии ее есть такие выражения: «Святые учители тело врачевали чудесами, душу поучением. Они прихождаху к ним чудес ради, они же поучения ради. Ничто же ино так подобает учителю, яко же смирение и нестяжание имения». Все это так близко подходит к святым бессребреникам. Конечно, в древние времена это поучение читалось в храме. Народ его слышал и начал приходить к святым бессребреникам не только «чудес ради, но и поучения ради».
Православный народ, видя на иконах, читая в их житии сказание о научении грамоте их самих, слыша в храмах, что они всем знание подают, не мог не прийти к тому заключению, что они особенно покровительствуют учащимся. А благодать святых бессребреников бесконечна есть, как поет Святая Церковь. Они не только мудрые врачи, но и мудрые наставники; помогая всем, приходящим к ним с верою, могут ли они отказать детям?
Оканчивая описание жизни святых бессребреников, иже от Асии, нельзя не упомянуть о похвальном им слове, которое в древних списках помещалось вслед за описанием их жизни, и которое, конечно, в память их читалось при богослужении. Происхождение его, как думают ученые, русское, потому что в конце его упоминается о правоверном князе. В нем после витиеватого вступления содержится похвала или величание святым бессребреникам, изложенное в форме акафиста, а в конце делается молитвенное к ним обращение.
См. также: «Житие и чудеса святых бессребреников и чудотворцев Космы и Дамиана» в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Примечания
[1] Азия, иначе Асия – это наименование употреблялось в древности не в одинаковом смысле. Первоначально оно означало небольшую, обильную водами, болотистую равнину в Лидии, т.е. средину западной части нынешнего Малоазийского полуострова, на восточном берегу Эгейского моря. Римляне делили упомянутый полуостров на две приблизительно равные части: одну, северо-восточную, лежащую при Черном море, называли Понтом, другую, юго-западную, называли собственно Асией; каждая часть делилась на несколько (не всегда одинаковое число) провинций; по утверждении христианства каждая из последних делилась, в свою очередь, в церковном отношении на несколько епископий (еще в Апокалипсисе упоминается о 7 Асийских церквах – Откр.1:4, 11). С течением времени наименование Азии стали прилагать ко всему нынешнему Малоазийскому полуострову, наконец – ко всей вообще части света, лежащей на востоке от нашей Европы, на одном с нею материке.
[2] Слово «туне» и означает даром, без платы.
[3] Фереман находился в Месопотамии на два дня пути от Амида (по-турецки называемый Диар-Бекира, в верховьях р. Тигра) и был разрушен турками при первых завоеваниях их; при этом мощи свв. Космы и Дамиана перенесены были в Амид, где почивают и доныне.
[4] Здесь разумеются три еврейских отрока – Анания, Азария и Мисаил. Находясь в Вавилонском плену, они отказывались воздать поклонение сооруженному Навуходоносором золотому истукану, были ввергнуты за это, по приказанию царя, в сильно разожженную печь, но чудесно, по милости Божией, остались в ней невредимыми, даже – со всеми одеждами (Дан.3)
глас 8
Святи́и безсре́бреницы и чудотво́рцы, Космо́ и Дамиа́не, / посети́те не́мощи на́ша: // ту́не прия́сте, ту́не дади́те нам.
глас 2
Благода́ть прии́мше исцеле́ний, / простира́ете здра́вие су́щим в ну́ждах, / вра́чеве, чудотво́рцы пресла́внии, / но ва́шим посеще́нием ра́тников де́рзости низложи́те, // мир исцеля́юще чудесы́.
Велича́ем вас,/ чудотво́рцы сла́внии, Космо́ и Дамиа́не,/ и чтим святу́ю па́мять ва́шу,/ наста́вницы заблу́ждшим, исцели́тели боля́щим// и собесе́дницы А́нгелом.
Чудотво́рцы сла́внии, вра́чеве безме́зднии, Космо́ и Дамиа́не! Вы от ю́ности Христа́ Бо́га возлюби́вше и Того́ повеле́ния всем се́рдцем соблюда́ющи, а́ще и вда́сте себе́ уче́нию враче́бному, но доброде́тельнаго ра́ди жития́ и чистоты́ душе́вныя, си́лою Христа́ Бо́га, не врачева́ния то́кмо иску́сство, но па́че неоску́дную благода́ть исцеле́ния вся́ких неду́гов от Бо́га прия́ли есте́. Отоню́дуже любо́вию и милосе́рдием к неду́гующим подвиза́еми, не то́кмо лю́дем, но и ското́м исцеле́ния боле́зней подава́ете, неисче́тным мно́жеством чуде́с ва́ших весь мир наполня́ете, и не теле́сныя то́кмо неду́ги исцеля́ете, но и ве́рою Христо́вою ду́ши просвеща́ете, в терпе́нии боле́зней укрепля́ете, в тя́жких неду́зех о исправле́нии жития́ вразумля́ете и ко Христу́ покая́нием привлека́ете. Тем же ны́не и нас, припа́дающих к вам пред честно́ю ико́ною ва́шею, ско́ро услы́шите, ю́ныя де́ти, ва́шей по́мощи во уче́нии кни́жном прося́щия, ва́шими моли́твами наста́вите, да ва́шему житию́ ревну́юще, не земно́е то́чию науче́ние приобря́щут, но па́че во благоче́стии и пра́вой ве́ре вы́ну да преуспе́ют. На одре́ боле́зни лежа́щим, челове́ческая по́мощи отча́янным, к вам же те́пле с ве́рою и усе́рдною моли́твою прибега́ющим, исцеле́ние боле́зней ва́шим ми́лостивым, чудоде́йственным посеще́нием да́руйте. Мно́гажды в боле́зни впа́дающия и от лю́тых неду́гов в уны́ние, малоду́шие и ропта́ние прише́дшия, да́нною вам от Бо́га благода́тию в терпе́нии утверди́те, и наста́вите, да уразуме́ют во́лю о них Бо́жию святу́ю и благу́ю и са́ми себе́ и живо́т свой во́ли Христа́ Бо́га предаю́т. В неду́зех су́щих, о исправле́нии же жития́ не радя́щих, во гресе́х не раска́ивающихся, се́рдцем ожесточе́нных сокруши́те во спасе́ние и к покая́нию призови́те, да не́мощни су́ще те́лом, здра́ви пребу́дут душе́ю, и прича́стницы соде́лаются Бо́жия спаси́тельныя благода́ти. Бра́тию свята́го хра́ма сего́, ва́шему свято́му заступле́нию от Бо́га вруче́нную, и всех к вам усе́рдно прибега́ющих невреди́мы сохрани́те от долгонеду́жия, от боле́зней лю́тых и неисце́льных, от разслабле́ния те́ла, от иступле́ния ума́, от смертоно́сной я́звы, от внеза́пный сме́рти, и всемо́щным хода́тайством ва́шим к Бо́гу соблюди́те в пра́вой ве́ре тве́рдых, во благоче́стии преспева́ющих, в до́брых де́лах усе́рдных, в моли́тве к Бо́гу приле́жных, да с ва́ми вку́пе сподо́бятся в бу́дущем ве́це при́сно воспева́ти и сла́вити всесвято́е и великоле́пое и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.
Озаряеми славою Божественною, Богосветлии безсребреницы, озарите наша души, разоряюще страстную мглу, яко да вас верою почитаем.
Тлетворных очищшеся первее страстей болезней преложением, очищаете наша лютыя недуги, мудрии, и болезни душевныя облегчаете.
От всех Владыки дар приясте, святии, чудес дарования, наша исцелите многия и неудобьисцельныя плоти страсти, молимся.
Моление, безеребреницы и врачеве, Богу принесите, яко да избавит ны искушений и скорбей многих и трепетнаго и страшнаго тогда мучения.
Богородичен: Законов естественных кроме рождши, Чистая, Законодателя Иисуса Избавителя, Егоже моли избавити ны, Богородице, многих беззаконий наших.
Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи, Боже мой вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.
Мир поет ваша, святии, многая благодеяния и чудес множества, чудотворцы и врачеве, Ангел всех равностоятели.
Вас обоих, светодателей, молим, звезд на высоте лежащих Церкве тайно, Космо и Дамиане, сердца верных озарите.
Капли источающе присно, святии, исцеления, омыйте всех душевную скверну и страстныя плоти токи вся уставите.
Се совокупившеся людие, святии, отвсюду ваша воспети великия дары внутрь церкве вашея, но всех моления исполните.
Богородичен: Святая Владычице Чистая, Пресвятое Слово воплотившая словом, безсловесных мя страстей, поюща Тя благочестно Божественными словесы, избави, Пренепорочная.
От источника бездны, Иисуса, чудес струи благолепно почерпше, святии, тайными тучами страстей мрачныя облаки отгоняете и недугующим человеком исцеления подаете. Тем, получивше здравое веселие, вами, преславнии, удивляеми, зовем: Богоноснии безсребреницы, молите Христа Бога согрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.
Ирмос: Христос моя Сила, Бог и Господь, честная Церковь Боголепно поет, взывающи от смысла чиста, о Господе празднующи.
Божественное рождие воистину благоплодно, лозы Божественныя, тайное вино искапающия, в веселии мудрыя безсребреники ублажим.
Оружие явистеся, устреляющее враги невидимыя, ихже и нас стрел избавите, заступающе нашу жизнь, мудрии безсребреницы.
Не есть человек, иже кто не стяжа благия вас молитвенники ко Христу, святии безсребреницы, Егоже молите огня вечнаго нас избавити.
Вас, блаженнии, иже призывает, и на земли, и в мори бед всяких свобождается, тем избавите нас сопротивнаго обстояния.
Богородичен: Вселився Господь, Чистая, посреде Тебе, вместилище святое, источник многих являет исцелений и очищение страстей, Богородице Приснодево.
Ирмос: Божиим Светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.
Божественное привлекоша просвещение, сияния источник всеусердне возлюбивше, и просвещают нас всегда чудес зарями великоименитии.
Красный сопруг суще, мудрии, бразды возделавше душ Богознаменьми, присно пожинающе страсти, якоже плевелы, и здравия клас сторичествующе.
Вжиляеми крепостию Христовою, в злобе сильнаго всю крепость погубисте, егоже мучительства нас избавите, неусыпнии предстатели наши, безсребреницы.
Шествовати стези нам правыя и творити волю Божию укрепите, святии, уставляюще страсти сердец наших и телес недуги облегчевающе.
Богородичен: Избави мя, Владычице Благая, искушений врага, и геенны мучения, и обдержащаго мя пленения и не посрами мене, песнословящаго Тя.
Ирмос: Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.
Живуще, мученицы, радостно на Небесех, в честный храм ваш приити потщитеся и наша недуги телесныя и сердечныя страсти исцелите.
В Божественное благолепие одеявшеся красно, яко в сугубицу, святии, наги ны суща добродетелей Божественно одейте и страстей безчестия ныне обнажите.
Яко украшением чудес одеяни всегда, спасителие миру явистеся, мирскаго убо вреда вся ны избавите, святии, и страстей нечестия и мучения.
Умертвивше, святии, страсти вся плоти смертоносныя благодатию, животворными чудес приложеньми оживляете страждущия и врат смерти избавляете.
Богородичен: Не опалив утробы Твоея, Огнь сый, Иисус, из Тебе плотию происходит; Сего, Чистая, моли огня и всяких мук избавити верою воспевающия Тя.
Благодать приимше исцелений, простираете здравие сущим в нуждах, врачеве, чудотворцы преславнии, но вашим посещением ратников дерзости низложите, мир исцеляюще чудесы.
Всякаго разума и мудрости преходит слово мудрых врачев, и всем знание подают: Высочайшаго бо благодать приемше, невидимо здравие даруют всем. Отнюдуже и мне повести благодать даровася пети, яко Богоносныя угодники Христовы и служители, исцелений множество подающия, болезней бо вся избавляют, мир исцеляюще чудесы.
Ирмос: Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.
Вперисте ум на Небесная добрых приложеньми и бысте общницы Божественных даров, крилати суще орли, всю проходите землю, чудодействующе присно.
Просветистеся, якоже добросиянное, безсребреницы, злато, Божественною благодатию исцелений обогатисте множества. Тем ущедрите ны, обуреваемыя лютых нахождений искушеньми.
Преложивше Господу чисты ваша духи, безсребреницы, дар от Него приясте нечистыя духи прогонити всегда, ихже злобы горькия избавите всех нас.
Уснусте праведно должным сном, мудрии безсребреницы, и неусыпнии молитвенницы есте о верных; тем душ наших присно и телес лютыя страсти успите.
Богородичен: Молящи не престай Человеколюбца, Бога нашего, Всенепорочная, яко да приимем всеконечне отпущение злых и получим на Небесех уготованная благая любящим Его.
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси и праведнаго жертву водою попалил еси, вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети: Тя превозносим во вся веки.
Недугов всяческих суще ратницы, пособием Божественнаго Духа, святии, утолите наших душ недугования и телес облегчите болезни.
Видителие Господни ныне красоты суще истинно, присещайте сей красный Богоносный храм ваш и источник чудес многих совершайте.
От источника райска исходяще, яко реки две, все напаясте лице земли исцелений струями, недугов изсушающе тучи.
Блаженныя надежды приимше, от всех достойно блажитеся яко исполнителие, блаженнии, Бога нашего Божественных хотений, безсребреницы явльшеся.
Врачеве неисцельных страстей, безсребреницы, неисцельныя страсти наша исцелите, и искушений бурю утолите, и уныния разжените облаки.
Троичен: Со Ангелы святыми песнословим Отца, и Слова, и Духа Святаго, Едино в Трех Ипостасех Божество, Едино Царство и Едину Власть.
Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на Него же не смеют чини Ангельстии взирати; Тобою бо, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с Небесными вои Тя ублажаем.
Сей храм ваш чудесы всеблаголепно, яко звездами светлыми, украшается и, согласно веселяся, всегда блажит и честную вашу память празднует благочестно, честнии безсребреницы.
Яко свет, яко два велика солнца, разумную твердь украшаете, безсребреницы, и знамении зарями просвещаете всех верных сердца. Тем зовем: разрешите тьму страстей наших, молимся.
В села Вышняя вселяеми, святии, посреде нас быти невидимо милосердуйте, иже посреде Божественнаго храма вашего песни возсылающих Вседержителю и блажащих прилежно вас, всехвальнии.
Земля с Вышними веселится в светлый Божественный праздник ваш, святии: егоже совершающих, нас избавите тьмы, и болезней, и всякия тесноты, и еже во аде лютаго, мудрии, мучения.
Богородичен: Трепетное рождение имущи, Всечистая, в Страшный день испытания, молюся, страшнаго ответа избави мя и спасаемых стояния причастника сотвори, верно поюща Тя, Богорадованная.
Благодать врачеваний от Бога приемше, безсребреницы блаженнии, еже врачевати недужныя и исцеляти вся верно притекающия к Божественному вашему храму. Сего ради согласно ублажаем достойне честную вашу память.
Ирмос: Поим, вси людие, от горькия работы фараони Израиля Изменшему и во глубине морстей ногами немокрыми Наставльшему песнь победную, яко прославися.
От благодати Начальныя Троицы, двоица чудная и честная свещаема, всем исцеления приходящим верно подает, присно источающи.
Тайноучими живоносным словесем, яко светила в мире возсиявше, страстную мглу удобь разгоняете теплотою веры, всеблаженнии.
Закону покаряющеся Спасову, всеславнии, сладострастие убо плотское отринуша: добродетельными же душами светлейше просвещающеся, в мире преизяществоваша, досточуднии.
Богородичен: Во всего человека в Твою утробу вселивыйся, Богомати, неизреченне облечеся, из Отца возсиявый Сын, безлетне Пребожественный, Тому воспоим, яко прославися.
Ирмос: Утверди мене, Христе, на недвижимом камени заповедей Твоих и просвети мя светом лица Твоего, несть бо свят паче Тебе, Человеколюбче.
Врачеваний источники, даров же Божественных струи, невещественнаго Света светлейшая приятелища вси достойне воспоим.
Яко телесныя и душевныя врачующе страсти и болезни приходящих к вам, всечестнии усердно ныне яко благодетелие исцеляете.
Плодными добродетельми украшаеми, всяку тлеемую сладость житейскую яве отразисте, к Божией доброте непрестанно взирающе.
Богородичен: В виде нашем прежде Невидимый явися, о, Богородительнице, стекшуся с плотию Божеству во утробе Твоей пресвятей, Богоневесто.
От источника бездны, Иисуса, чудес струи благолепно почерпше, святии, тайными тучами страстей мрачныя облаки отгоняете и недугующим человеком исцеления подаете. Тем, получивше здравое веселие, вами, преславнии, удивляеми, зовем: Богоноснии безсребреницы, молите Христа Бога согрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.
Ирмос: Разумех, Всесильне, Твое смотрение и со страхом прославих Тя, Спасе.
Речению Божественному яве возследующе, не злата блистания, ниже сребра, Божественнии, стяжасте.
Сияюще Божественными чудесы, безсребреницы вся благодетельствуют, благодать подающе.
Врачеве мудрии показастеся страстей болезнем, исцелительныя руки простирающе.
Богородичен: Да заланитствятся ныне лица, Богородицу Тя не исповедающих, Пречистая Владычице.
Ирмос: От нощи утренююще, поем Тя, Христе, Отцу собезначальна и Спаса душ наших, мир мирови подаждь, Человеколюбче.
Яко потоки Боготочныя, источаете верным благодеяния воды, душевныя же купно и телесныя исцеляюще недуги, славнии безсребреницы.
Источник благодати, честнии безсребреницы, разверзающе, всем здравие раздаете, верою и любовию к вам ныне притекающим.
Светлии и всемудрии звезды, иже землю яве онебесивше подобием светлости Ангельския, непрестанно озаряют нас.
Богородичен: Превышша явилася еси всех, Творца, Отцу собезначальнаго, заченши, Мати Дево, и рождшая миру Спаса и Господа.
Ирмос: Пророка спасл еси от кита, Человеколюбче, и мене из глубины прегрешений возведи, молюся.
Спасительныя целители, благодетели Богомудрыя, Косму же и Дамиана Божественныя, усердно да почтим.
Целомудрие соблюдше и разумом украшени, Косма и Дамиан Божественнии со Христом радуются.
Единомудренно поживше, единодушно постничествовавше, купно врачевания подаяти нам вверени бысте.
Богородичен: Свет Неприступный родила еси плотию, Пречистая, весь мир просвещающа зарями Божества.
Благодать приимше исцелений, простираете здравие сущим в нуждах, врачеве, чудотворцы преславнии, но вашим посещением ратников дерзости низложите, мир исцеляюще чудесы.
Всякаго разума и мудрости преходит слово мудрых врачев, и всем знание подают: Высочайшаго бо благодать приемше, невидимо здравие даруют всем. Отнюдуже и мне повести благодать даровася пети, яко Богоносныя угодники Христовы и служители, исцелений множество подающия, болезней бо вся избавляют, мир исцеляюще чудесы.
Ирмос: Тебе умную, Богородице, пещь разсмотряем, вернии, якоже бо отроки спасе три Превозносимый, мир обнови, во чреве Твоем всецел, хвальный отцев Бог и препрославлен.
Всецелы Богу Богомудренне явистеся, вси Бога вместительны, мир бо весь Бога ради остависте, стопам последующе Спасовым, всеславнии, Боголепне отцев Бога почитающе.
Преестественно, врачеве всеизряднейшии, немощных язвы рукодействы таинственными вся исцеляете, лечбы спасительныя от сокровищ почерпающе Божественных и воспевающе Бога преславнаго.
Венцем Твоего Царствия, Владыко, и багряницею светлою украсил еси Боголепне превозлюбльшия доброту непостижную, Христе, Твоея красоты, и верным благодетели общия сия показал еси.
Богородичен: Востоку свыше, Пречистая, явльшуся на земли, показалася еси всеблаголепная дверь и всесветлая, мир озаряющи лучами чистоты и верным лучи чудес присно посылающи.
Ирмос: В пещи отроцы Израилевы, якоже в горниле, добротою благочестия чистее злата блещахуся, глаголюще: благословите вся дела Господня Господа, пойте и превозносите во вся веки.
Умерше мира сего красным и сребролюбия недуг отсекше, наименовани бысте, мудрии, всеми безсребреницы, вопиющими: вся дела Господа пойте и превозносите во вся веки.
Вечныя причастницы жизни бысте проявленне, жизни бо тлеемыя вся остависте красная, согласне зовуще: благословите вся дела Господа, пойте и превозносите во вся веки.
Избави вся, Владыко Христе, лютых болезней молитвами безсребреников и сподоби присно согласне звати Тебе: благословите вся дела Господа, пойте и превозносите во вся веки.
Богородичен: Радующеся, вси вернии, и благодатию укрепльшеся, иже Рождеством Твоим избавлени бывше, Чистая Мати Дево, непрестанно вопием: благословите вся дела Господа, пойте и превозносите во вся веки.
Ирмос: Тебе, светлую свещу и Матерь Божию, пречудную славу и вышшую всех тварей, песньми величаем.
Песньми мудрую двоицу Света умнаго, облистающую зарю и просвещение всем подающу, непрестанно ублажаем.
Крепость душевнаго здравия творяще верным, и телесныя врачуете вверении вам страсти, яко спасителие, темже и воспеваеми есте присно.
Богосветлая светила, умне Небо честныя Церкве светодаяния литием, ныне свет подающе, непрестанне озаряют.
От Честныя Троицы Богозванная двоица похваляема, источает просящим врачеваний всем подаяния, любовию тех блажащим.
Богородичен: Тебе, света облак, и святый кивот, и всесветлую дверь мысленнаго Солнца, яко Богородицу песньми величаем.
Благодать врачеваний от Бога приемше, безсребреницы блаженнии, еже врачевати недужныя и исцеляти вся верно притекающия к Божественному вашему храму. Сего ради согласно ублажаем достойне честную вашу память.
Избраннии чудотворцы, безсребреницы Христовы и врачеве премудрии, туне подающии здравие в болезнех сущим, похвальная восписуем вам, заступником нашим и в скорбех помощником: вы бо сосуди благодати суще, исцеляете душевныя и телесныя наша язвы. Темже славяще Бога, дивнаго во святых Своих, вас усердно ублажаем:
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Ангельскому жительству поревновавше, вся земная презрели есте, и подвигом нестяжания венчавшеся, лицезрения Господа сил сподобилися есте. Молитеся убо за ны прилежно, к помощи вашей притекающих и похвальная вам вопиющих:
Радуйтеся, молитвенницы теплии о чтущих святую память вашу; радуйтеся, оставленных врачами неоскудно исцеляющии.
Радуйтеся, яко дом, имение и вся родителей стяжания ни во что же вменили есте; радуйтеся, нищия милосердием вашим препитавшии.
Радуйтеся, страждущия сердоболием утешавшии; радуйтеся, чистотою и святостию Ангелом уподобившиися.
Радуйтеся, светильницы Божественнаго света; радуйтеся, небеснии человецы, земнии Ангели.
Радуйтеся, яко христианом есте прибежище непостыдное; радуйтеся, все житие свое даже до последняго издыхания в служении Господу истощившии.
Радуйтеся, всесветлое благодати приятелище, Духа Святаго сосуди; радуйтеся, всем, призывающим вас, скории помощницы.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Видя Господь Бог добрая ваша начинания и велие ко благочестию усердие ваше, яко вся земная и благая мира сего уметы вменивше, в непрестаннем труде любве ради ближняго пребысте и души своя благими нравы украсили есте, преисполни вас Духа Святаго, Егоже лучами озаритися и нам испросите у Христа Бога, да купно с вами поем Ему: Аллилуиа.
Разумом истиннаго богопознания люди нечестивыя научили есте, вразумив тех силою словес ваших, имиже дерзновенно Христа проповедаете. Темже ревность вашу похваляюще, взываем сице:
Радуйтеся, лестию вражиею не уловленнии; радуйтеся, истину Христову подвигами любве исповедавшии.
Радуйтеся, всякую язю в людех исцеляющии; радуйтеся, лукавыя духи от людей прогоняющии.
Радуйтеся, небоязненнии проповедницы любве Божия; радуйтеся, служения врачебнаго ревнителие.
Радуйтеся, веры православныя поборницы; радуйтеся, столпи непоколебимии, духа любве и ревности о славе Божией исполненнии.
Радуйтеся, немолчнии велений Господних провозвестницы; радуйтеся, вернии наставницы богомудрия.
Радуйтеся, Царствия Христова надежнии нам ходатаи; радуйтеся, и по смерти вашей нас не оставляющии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Силою Вышняго, данною вам, еще во временней жизни прияли есте власть чудесно исцеляти всякия недуги; по смерти же вашей наипаче прослави вас Бог многими чудотворении, да вси притекаем к вам, молящеся о исцелении от недугов телесных, паче же душевных, и Богу велегласно вопием: Аллилуиа.
Имуще, яко многоценное сокровище, многоцелебныя мощи ваша, радуемся и, любовию воспевающе данную вам от Бога благодать исцелений, благодарно зовем:
Радуйтеся, теплии о нас к Богу предстателие; радуйтеся, еллинская мудрования отца вашего оставльшия.
Радуйтеся, Асии светильницы всесветлии; радуйтеся, омраченных стран просветителие.
Радуйтеся, мужества и терпения наставницы; радуйтеся, два светильника, на земли добрыми делы возсиявшии.
Радуйтеся, братия по плоти, материю вашею Феодотиею в добром наказании воспитаннии; радуйтеся, раби Божии, от Господа Христа венцы победы приемшии.
Радуйтеся, дивный и прекрасный смирения и кротости образ всем показавшии; радуйтеся, непоколебимое православия основание.
Радуйтеся, светлая безсребреников славо; радуйтеся, доблии целебницы, ни от когоже мзды за исцеления вземшии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Бурею смущения исполнен был еси, святый Дамиане, егда жена некая Палладия, тобою вкупе со святым Космою от болезни смертныя исцеленная, хотяше от избытка благодарнаго сердца дарование некое своим благодатным врачем воздати, ты же, видя брата твоего от таковаго приношения отрекшася, втай приял еси от тоя жены три яйца, услышавше яко та заклинает тя Богом, да тии три яйца во имя Святыя Троицы от нея приемлеши. Сего ради святый Косма печален бысть, и завеща, да по смерти твоей не положен будеши близ гроба братня. Егда же по преставлении твоем, людие в недоумении быша, где погребсти тя, верблюд некий человеческим гласом проглагола, да погребнут тя близ Космы святаго, яко прославленна с ним пред Богом, понеже не мзды ради, но имени ради Божия приял еси три яйца. Таковому велию чуду дивящеся, людие погребоша тя вкупе с братом твоим, с радостию поюще Богу: Аллилуиа.
Слышавше асийстии людие велию вашу к страждущим любовь и чудесное врачевание ваше, отвсюду устремляхуся к вам с верою в целебную благодать Божию, в вас действующую; приемлюще же скорое исцеление, прославляху Бога, вас же, милосердых целителей своих, величаху, воспевая сице:
Радуйтеся, Бога истиннаго непреборимии проповедницы; радуйтеся, силою Креста Христова недугующим безмезднии целебницы.
Радуйтеся, блазии врачеве, страждущим скории помощницы; радуйтеся, вся немощныя туне врачующии.
Радуйтеся, и ныне исцеления обильно источающии; радуйтеся, милостивии утешителие в бедах и скорбех сущим.
Радуйтеся, во всяких обстояниих нас защищающии; радуйтеся, безпомощных спасительное призрение.
Радуйтеся, праведных преславное украшение; радуйтеся, предстательство наше крепкое.
Радуйтеся, прилежнии о нас к Богу молитвенницы; радуйтеся, всем, верою призывающим вас, скории помощницы.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Боготечным воистину путем шествовасте, раби Христовы, егда благая мира презресте служения ради болящим, Христу же Единому поработасте, горькая испытания терпели есте, святии; но вся претерпесте за возлюбльшаго вас Христа. Темже великому терпению и крепцей любви вашей ко Господу дивящеся, купно с вами поем Ему: Аллилуиа.
Видевше исцеленнии вами, яко силою Христовою исцелеша, хвалу Тому воздаша. Мы же славяще Бога, ублажаем вас, славных угодников Его, вопиюще сице:
Радуйтеся, горняя паче дольних возлюбившии; радуйтеся, ангельскому житию на земли поревновавшии.
Радуйтеся, яко многобожие родителя вашего отринувше, благочестия матерня не отступили есте; радуйтеся, яко вся имения своя, по словеси Господню, нищим раздали есте, да Христа приобрящете.
Радуйтеся, не словом точию, но множае паче делом и непрестанною к Богу молитвою иных поучившии; радуйтеся, неоскудный источник исцелений ныне являющии.
Радуйтеся, излиянием чудес, данных вам от Бога, нас обогащающии; радуйтеся, в самих себе храм Богу уготовавшии.
Радуйтеся, скорое нищих услышание; радуйтеся, скорбных приятное попечение.
Радуйтеся, ненадежных известное надеяние; радуйтеся, болящих скорое врачевание.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Проповедницы имене Христова в животе своем бывше, и ныне силу Того свидетельствуете чудеси, от иконы вашея источаемыми, и якоже веры иногда жены некия Палладии не презресте, но пришедше в дом ея, исцеление от смертнаго недуга ей даровали есте; сице и наших молений и пений гласы услышите, о святии безсребреницы! Вере же и любви людей ваших внемлите и покров нам свыше даруйте, хвалящим вас и поющим Богу: Аллилуиа.
Возсия, яко свет, правда ваша, егда укоряеми неверующими, яко не от Бога получили есте дар исцелений, рекосте к людем града вашего: не волшебною хитростию врачуем болезни, но силою Спаса нашего Иисуса Христа, якоже Той заповеда, глаголя: болящия исцеляйте, прокаженныя очищайте, туне приясте, туне дадите. Темже благодатному слову вашему дивящеся, ублажаем вас сими:
Радуйтеся, образ любве и веры нам показавшии; радуйтеся, райския радости присно наслаждающиися.
Радуйтеся, премудрии сеятелие благочестия; радуйтеся, славнии проповедницы православия.
Радуйтеся, учителие, к небеси наставляющии; радуйтеся, чистаго и непорочнаго жития неусыпнии хранителие.
Радуйтеся, теплии послушателие молящихся вам; радуйтеся, ко спасению изящнии и вернии путеводителие.
Радуйтеся, благочестно и богоугодно жити хотящим блазии наставницы; радуйтеся, ходатаи благим всем, почитающим память вашу.
Радуйтеся, добре и в мире течение свое скончавшии; радуйтеся, венцы правды от Владыки Христа приявшии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Хотящу мужу некоему во время жатвы от зноя солнечнаго мало почити, и крепко уснувшу ему, вниде змий во уста и вселися во чрево, егдаже возстав муж той от сна, ощути во чреве своем болезнь от терзания змиева и абие нача велиим гласом вопити: святии врачеве Космо и Дамиане, помозите ми, и абие вы, угодницы Божии, приспеша ему на помощь и успиша его зело, и молитвами своими начаша изгоняти змия и, всем тамо зрящим, изыде змий из уст человека того, и вси ужасающеся о страшнем чудесе том, благодарственно воспеша Богу: Аллилуиа.
Дивнии о нас молитвенницы, целителие душ и телес наших и ходатаи спасения вечнаго, благодарным сердцем воспевающе хвалебную песнь Богу, даровавшему нам таковых великих чудотворцев, приносим и вам похвалы сицевая:
Радуйтеся, ангелов терпением вашим удивившии; радуйтеся, божественным сиянием чудес своих вся просветившии.
Радуйтеся, скории от всяких болезней безмезднии врачеве; радуйтеся, заступлением вашим разслабленныя исцеляющии.
Радуйтеся, от неисцельных болезней здравы воздвизающии; радуйтеся, достойне совершившии земный подвиг жития вашего.
Радуйтеся, о нас, обнаженных добрых дел, присно к Богу предстательствующии; радуйтеся, яко сиянием премудрости, от Господа вам данныя, всех верных просвещаете.
Радуйтеся, молитвенницы о нас и заступницы наши предивнии; радуйтеся, доблии врачеве Христовы.
Радуйтеся, без мзды туне всем исцеления подающии; радуйтеся, чудесы своими идольское безумие обличившии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Странное мирови житие ваше видяще, устранимся и мы того сует и, ум на небеса преложше, возопиим к вам, святии безсребреницы: утолите болезни, источая благодатная врачевания всем, усердно к помощи вашей притекающим и вопиющим Богу: Аллилуиа.
Все житие ваше на земли любовию к Богу и к ближним исполнивше, святии безсребреницы Космо и Дамиане, скории и ныне помощницы являетися всем, с верою призывающим вас; не точию бо близ притекающим ко святым мощем вашим, но и далече сущим исцеления источаете. Темже приносим вам похвалы сия:
Радуйтеся, Единому Богу, в Троице славимому, верно послужившии; радуйтеся, единое еже на потребу премудре избравшии.
Радуйтеся, яко в неустаннем труде и подвизе дни и нощи ваша без всякаго уныния препроводили есте; радуйтеся, яко сицевым вашим тесным и скорбным житием славу Божию в человецех умножили есте.
Радуйтеся, доблии Христовы последователие; радуйтеся, яко научители и творцы Христовых заповедей явилися есте.
Радуйтеся, яко именами велиих в Царствии Небеснем наречени бысте; радуйтеся, славою Христовою весь мир озарившии.
Радуйтеся, яко любовию к ближним безстрастие прияли есте; радуйтеся, яко безмездным врачеванием безсмертие стяжали есте.
Радуйтеся, яко ангели, на небеси и на земли прославленнии; радуйтеся, яко Богу ныне венценоснии предстоите.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Всякое естество человеческое удивися сиянию в вас благодати Божией, святии Космо и Дамиане, егда нечестивии людие, узревше чудеса, о имени Господа Иисуса Христа вами творимая, увероваша и прославиша Бога. Темже и мы, славяще Давшаго вам сицевую силу, поем Ему: Аллилуиа.
Вития многовещанныя недоумеют довольно изобразити обилие любве вашея, еюже преисполнени бысте, святии угодницы, к человеком о Господе. Сего ради из глубины сердец наших вопием к вам:
Радуйтеся, Господу своему даже до смерти поработавшии; радуйтеся, огнем любве Божия воспаляема огнь жертв идольских угасившии.
Радуйтеся, ближняго паче самих себе возлюбившии; радуйтеся, яко болящия и недужныя посещали есте.
Радуйтеся, нужды убогих предварявшии; радуйтеся, печальных утешителие.
Радуйтеся, отчаянных заступницы; радуйтеся, сирых питателие.
Радуйтеся, люте страждущим помощницы; радуйтеся, угнетенных свободителие.
Радуйтеся, яко добре течение скончавше, ко Христу вознесостеся; радуйтеся, яко в Царствии Его водворяетеся.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Спасти хотя многая, яви нам Господь вы, чудотворцы Своя: кто бо не умилится, видя ваше безмерное ко всем сострадание; кто ли вы не ублажит, яко не токмо человеки от недуг исцеляете, но и скоты милуете; не отрините убо и наших молитв, но на вся ны неоскудно великия и богатыя ваша милости излейте, да вопием Богу: Аллилуиа.
Стены есте всем, похваляющим чудеса ваша, о, безсребреницы, и к заступлению вашему прибегающим, стены и забрала есте, ограждающии от всех бед усердно в помощь вас призывающих. Темже убо и нас от нищеты, напастей, недугов и скорбей оградите, молимся и тепле вопием к вам:
Радуйтеся, адамантову крепость в нестяжании превозшедшии; радуйтеся, дивно искушения сребролюбия победившии.
Радуйтеся, славнии в бедах заступницы; радуйтеся, немощных и обидимых укрепление.
Радуйтеся, крепцыи в напастех защитителие; радуйтеся, убогих и нищих всещедрии обогатителие.
Радуйтеся, алчущих милостивии кормителие; радуйтеся, болезньми и тяжкими недуги одержимых премудрии уврачевателие.
Радуйтеся, с верою к вам притекающим от всех скорбных обстояний и болезней теплии защитителие; радуйтеся, яко память ваша всеми славима на земли.
Радуйтеся, яко имена ваша написана суть на небесех; радуйтеся, яко от Бога препрославлени есте.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Пение всеумиленное, ныне нами приносимое, несть довольно к похвалению преславных подвигов и трудов ваших, яже Христа ради подъяли есте в животе своем; обаче дерзающе просим, усердное моление наше приемше, и нас от бед своими молитвами избавите, да умиленным сердцем воспоим Богу: Аллилуиа.
Светозарный и небесный ум явили есте, егда славы земныя от врачевства не пожелали есте искати от человек, но точию славы Божия на небесех. Ныне же нетлением мощей ваших и множеством чудес православие утверждаете. Темже благодарственно зовем:
Радуйтеся, Ипостасное Слово дерзновенно проповедавшии; радуйтеся, силу идольскую добропобедно упразднившии.
Радуйтеся, яко вами попрася служение бесом; радуйтеся, яко вами проповедася поклонение Христу.
Радуйтеся, учителие премудрии; радуйтеся, всех добродетелей неленостнии исполнителие.
Радуйтеся, яко по трудех земных в селениих небесных ликовствуете; радуйтеся, яко и по преставлении своем нас не оставляете.
Радуйтеся, яко всем, с верою призывающим вас, скорую помощь подаете; радуйтеся, святии врачеве, яко болезни наша исцеляете.
Радуйтеся, молитвы верных не отревающии; радуйтеся, и о нас недостойных у Престола Божия ходатайствующии.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
Благодать, юже даде вам Господь Бог, целити вся недуги душевныя же и телесныя, днесь собра нас, да почтим память вашу, святии безсребреницы Космо и Дамиане, благоговейно убо взирающе на честную икону вашу и со умилением сердца к ней припадающе, молим избавитися всем нам от всяких зол и болезней, да воспоим вси Богу: Аллилуиа.
Поюще чудеса ваша, восхваляем труды и подвиги, ублажаем благочестную в мире кончину вашу, почитаем ходатайство и сильное заступление ваше о всех, требующих помощи вашея; величаем Подателя всех благ Бога, даровавшаго нам толико дивных молитвенников, и со умилением зовем:
Радуйтеся, Иисуса Господа верно проповедавшии; радуйтеся, истины Его доблии свидетелие.
Радуйтеся, теплии о нас у Престола Его предстателие; радуйтеся, телес наших благосострадательнии врачеве.
Радуйтеся, Царствия Небеснаго и вечных благих наследницы; радуйтеся, по Бозе все наше упование.
Радуйтеся, миро благовонное исцелений источающии; радуйтеся, страстей злосмрадие молитвами своими отревающии.
Радуйтеся, исцелений дателие и чудес источницы; радуйтеся, светоноснии столпи церковнии и забрала недвижимая.
Радуйтеся, винограда истиннаго божественныя лозы; радуйтеся, двоице световидная мудрых безсребреник.
Радуйтеся, Космо и Дамиане, святии безсребреницы и преславнии чудотворцы.
О, предивнии безсребреницы, чудотворцы, целителие и славнии угодницы Божии Космо и Дамиане, приимите моления сия наша, от сокрушеннаго сердца возносимая; исцелите многообразныя недуги душ и телес наших и теплым предстательством вашим испросите нам от Христа Бога избавление от всех бед и напастей, прощение прегрешений наших и благую надежду вечнаго спасения, да сподобимся с вами и со всеми святыми в безконечныя веки воспевати Богу, Спасителю нашему: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й «Ангельскому жительству…» и кондак 1-й «Избраннии чудотворцы…».
О, чудотворцы славнии, врачеве безмезднии, Космо и Дамиане! Вы от юности Христа Бога возлюбивше и Того повеления всем сердцем соблюдающе, аще и вдасте себе учению врачебному, но добродетельнаго ради жития и чистоты душевныя, силою Христа Бога, не врачевания токмо искусство, но паче неоскудную благодать исцеления всяких неисцельных недугов от Бога прияли есте. Отонюдуже любовию и милосердием к недугующим подвизаеми, не токмо людем, но и скотом исцеления болезней подаваете, неисчетным множеством чудес ваших весь мир наполняете, и не телесныя токмо недуги исцеляете, но и верою Христовою души просвещаете, в терпении болезней укрепляете, в тяжких недузех о исправлении жития вразумляете и ко Христу покаянием привлекаете. Темже ныне и нас, припадающих к вам пред честною иконою вашею, скоро услышите.
Юныя дети, вашей помощи во учении книжнем просящия, вашими молитвами наставите, да вашему житию ревнующе, не земное точию научение приобрящут, но паче во благочестии и правой вере непрестанно да преспевают. На одре болезни лежащим, человеческия помощи отчаянным, к вам же тепле с верою и усердною молитвою прибегающим, исцеление болезней вашим милостивым, чудодейственным посещением даруйте. Многажды в болезни впадающия и от лютых недуг в уныние, малодушие и роптание пришедшия, данною вам от Бога благодатию в терпении утвердите, и наставите, да уразумеют волю о них Божию святую и совершенную, и сами себе и живот свой воле Христа Бога предают. В недузех сущих, о исправлении же жития нерадящих, в гресех не раскаивающихся, сердцем ожесточенных, сокрушите во спасение и к покаянию призовите, да немощни суще телом, здрави пребудут душею, и причастницы соделаются Божия спасительныя благодати. Братию святаго храма сего, вашему святому заступлению от Бога врученную, и всех к вам усердно прибегающих невредимы сохраните от долгонедужия, от болезней лютых и неисцельных, от разслабления тела, от исступления ума, от смертоносныя язвы, от внезапныя смерти, и мощным ходатайством вашим к Богу соблюдите в правой вере твердых, во благочестии преспеющих, в добрых делех усердных, в молитве к Богу прилежных, да с вами вкупе сподобятся в будущем веце присно воспевати и славити всесвятое и великолепое имя Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.