9 апреля 1877 года, в день Светлого праздника Пасхи, в семье скромного псаломщика села Комиссаровки, Верхне-Днепровского уезда, Екатеринославской губернии, Никифора и супруги его Марии родился сын. Назвали его Феодосием, в честь святого мученика Феодосия.
«Отец у нас был строг, – вспоминал владыка, – он был очень требовательным к порядку и исполнению заданных нам работ». Он был большим знатоком церковного пения. Особенно радел он о пении общенародном и эту любовь прививал своим детям. О матери владыка Николай вспоминал: «Мама наша была сама любовь. Она никогда не кричала на нас, а если мы провинимся, что, конечно, бывало, то она посмотрит так жалобно, что станет ужасно стыдно». Большое значение в воспитании Феодосия имела его бабушка Пелагия. «Долгими зимними вечерами, – вспоминал Владыка, – забирала нас бабушка на печь, и начинались нескончаемые рассказы о святых угодниках Божиих». Часто вспоминал Владыка и своего дедушку, который был священником.
В 1904 году исполнилась заветная мечта Феодосия: в канун праздника Святителя Николая Чудотворца, в Нило-Столобенской Пустыни Феодосий был пострижен в мантию с именем Николай. В мае 1905 года монаха Николая рукоположили в сан иеродиакона, а 9 октября того же года – в иеромонаха. По настоянию братии в 1907 году отец Николай поступил в Московскую Духовную академию, которую через 4 года успешно закончил.
В октябре 1919 года в Чернигове архимандрит Николай был хиротонисан во епископа Стародубского, викария Черниговской епархии. Дальнейшее служение епископа Николая проходило под благодатным покровительством Святителя Феодосия Черниговского, которого Владыка очень почитал.
В 1923 году преосвященный Николай был назначен епископом Каширским, викарием Тульской епархии, в которой в то время было очень тяжелое положение. Обновленцы захватили подавляющее большинство приходов. Но со своей маленькой паствой епископ Николай упорно боролся против врагов Православия. Исходом этой борьбы был арест владыки, последовавший 8 мая 1925 года.
Проведя в заключении более двух лет и освободившись, владыка Николай был назначен на Орловскую кафедру. В Орле владыка служил до следующего своего ареста. Вот что рассказывал сам владыка о том времени: «27 июля 1932 года я был арестован и отправлен в Воронеж, где велось следствие. Об условиях жизни говорить не приходится, потому что в те годы вся наша страна испытывала нужду. Когда следствие подошло к концу, мы со следователем расставались друг с другом с сожалением. Он доверительно сказал мне: «Я рад, что хоть какую-то пользу принес вам своим расследованием, что мне удалось доказать правильность ваших показаний, а это для вас немало значит – теперь вам переквалифицируют статью и дадут не больше пяти лет вместо ожидаемых десяти». «За что же мне дадут пять лет?», – невольно вырвалось у меня. «За вашу популярность. Таких, как вы, на некоторое время надо изолировать, чтобы люди забыли о вашем существовании. Вы имеете слишком большой авторитет среди народа и ваша проповедь имеет большое значение для народа. За вами идут!» Неожиданно было для меня услышать оценку моего служения из уст представителя данного учреждения, но это было именно так. «Господи! Слава Тебе! Слава Тебе, Господи! Я, грешник, как умел, так и служил Тебе! – только и мог я произнести от радости, наполнившей мое сердце, – Теперь уже никакой срок не будет страшить меня"».
Вспоминая свои странствия по лагерям, владыка много рассказывал о Сарове, где он пробыл довольно долгое время: «После закрытия и разорения монастыря в его помещениях был образован исправительно-трудовой лагерь, в который я и попал. Когда я переступил порог этой святой обители, сердце мое исполнилось такой невыразимой радости, что трудно было ее сдержать. «Вот и привел меня Господь в Саровскую пустынь, – думал я, – к преподобному Серафиму, к которому в течение моей жизни неоднократно обращался я с горячей молитвой». Я перецеловал в монастыре все решеточки и все окошечки. В те времена была еще цела келья преподобного Серафима. Я все то время, что пребывал в Сарове, так и считал, что нахожусь на послушании у преподобного Серафима, по молитвам которого Господь посылает нам такое утешение, что мы можем служить в заключении Литургию и причащаться Святых Христовых Таин».
В 1941 году владыка Николай был возведен в сан архиепископа. Весть о начале Великой Отечественной войны застала владыку в преддверии совершения им Божественной литургии. «Я служил проскомидию, – вспоминал владыка, – когда один из моих друзей в тиши алтаря сообщил мне эту ужасную весть. Что я мог сказать пастве, в слезах ожидавшей не моего, а Христова утешения? Я только повторил то, что сказал некогда святой Александр Невский: «Не в силе Бог, а в правде!» В тот год 22 июня праздновалась память Всех святых, в земле Русской просиявших. Думаю, в этом есть особый смысл. По грехам нашим понесли мы тогда тяжелое испытание, но святые земли Российской не оставили нас своим заступничеством. Мы обращались к ним, нашим землякам, за помощью и эта небесная помощь явилась тогда, когда ее трудно было ожидать».
И вслед за этой вестью архиепископа Николая постигло новое испытание – 27 июня 1941 года владыка был арестован и помещен в тюрьму города Саратова. Пробыв в Саратове в общей сложности шесть месяцев, владыка Николай был направлен в Казахстан, в город Актюбинск, а оттуда через три месяца в город Челкар Актюбинской области.
Когда много лет спустя владыке задали вопрос, как он отнесся к этому переселению, не было ли в его сердце ропота или обиды, владыка отвечал: «На все воля Божия. Значит, было необходимо перенести мне это тяжелое испытание, которое закончилось большой духовной радостью. А вы подумайте, что будет, если человек всю жизнь станет проводить в неге и довольстве, в окружении близких и родных людей? Жизнь, пресыщенная благами земными, приводит к окаменению сердца, к охлаждению любви к Богу, к ближнему. Человек от излишеств становится жестоким, не понимающим чужого горя, чужой беды».
Владыка ехал на вольную ссылку, но в арестантском вагоне. На станцию Челкар поезд прибыл ночью. Охранники вытолкали владыку на перрон в нижнем белье и рваном ватнике. В руках у владыки было только удостоверение, с которым он должен два раза в месяц являться в местное отделение НКВД на отметку. Оставшуюся часть ночи владыка пересидел на вокзале. Настало утро. Надо было куда-то идти. Но как идти зимой в таком виде? Да и идти было некуда. Владыке пришлось обратиться за помощью к старушкам, и на его просьбу откликнулись добрые женские сердца. Старушки подали ему: кто – телогрейку, кто – шапку, кто – залатанные валенки. Одна старушка приютила его в сарае, где у нее находились корова и свинья. Владыке в это время шел уже 65-й год. Голова его была бела, и вид его невольно вызывал сострадание. Владыка пытался устроиться на работу, но никто не брал его, – он выглядел старше своих лет. Он вынужден был собирать милостыню, чтобы не умереть с голоду.
Впоследствии, когда духовные чада спрашивали у владыки: «Почему Вы не сказали старушкам, которые дали Вам одежду, что вы – епископ?», владыка отвечал: «Если Господь посылает крест, Он же и силы дает, чтобы его нести, Он же его и облегчает. В таких случаях не должна проявляться своя воля, нужно всецело предаваться воле Божией. Идти наперекор воле Божией недостойно христианина, и после того, как человек терпеливо перенесет посланные ему испытания, Господь посылает духовную радость».
До глубокой осени 1942 года владыка продолжал влачить свое нищенское существование. Физические силы его были на исходе. От недоедания и холода у него развилось худосочие, тело его было покрыто нарывами, от грязи завелись вши. Силы покидали не по дням, а по часам. И вот пришел момент, когда иссякли последние силы, и владыка потерял сознание. Очнулся он в больнице, в чистой комнате, в чистой постели. Было светло и тепло, над Владыкой склонились люди. Он закрыл глаза, решив, что все это ему кажется. Один из склонившихся проверил пульс и сказал: «Ну вот, почти нормальный! Очнулся наш дедушка!» Поправлялся владыка медленно. А когда поднялся с постели, сразу же стал стараться принести пользу окружающим. Кому воды подаст, кому судно принесет, кому постель поправит, кому скажет доброе слово. В больнице полюбили этого доброго старичка. Все стали называть его ласково: «Дедушка». Но только один молодой врач знал трагедию этого «дедушки», знал, что выпиши его из больницы, и опять пойдет он просить милостыню и жить рядом с коровой и свиньей.
И вот настал день, когда врачу предложили выписать «дедушку» из больницы. Владыка Николай стал молиться Господу, снова отдавая себя в Его волю: «Куда Ты, Господи, пошлешь меня, туда и пойду!» И вот, когда все собрались проститься с добрым «дедушкой», вошла нянечка и сказала: «Дедушка, за вами приехали!» «Кто приехал?», – спросили все разом. «Да тот самый татарин, который вам иногда передачи приносил, разве не помните?» Конечно, владыка не мог забыть, как регулярно, через каждые десять дней, ему передавали от какого-то незнакомого ему татарина пару татарских лепешек, несколько яиц и несколько кусочков сахара. И еще знал владыка, что именно этот татарин подобрал его, полуживого, без памяти лежащего на дороге, и отвез в больницу. Ошеломленный, владыка пошел к выходу. Действительно, у больничных дверей стоял татарин с кнутом в руках. «Ну, здоров, бачка!», – сказал он владыке и улыбнулся добродушной улыбкой. Владыка тоже поздоровался с ним. Вышли на улицу, татарин посадил владыку в сани, сел сам, и они поехали. Был конец зимы 1943 года. «Почему вы решили принять участие в моей жизни и так милостиво отнеслись ко мне? Ведь вы меня совсем не знаете», – спросил владыка. «Надо помогать друг другу, – ответил татарин, – Бог сказал, что мне надо помогать тебе, надо спасать твою жизнь». «Как сказал вам Бог?», – изумленно спросил владыка. «Не знаю как, — ответил татарин, – когда я ехал по своим делам, Бог сказал мне: «Возьми этого старика, его нужно спасти"».
Для владыки началась спокойная жизнь. Татарин имел связи и смог устроить так, что через некоторое время в Челкар приехала Вера Афанасьевна Фомушкина, его духовная дочь, которая также была сослана, но в другую местность. Вера Афанасьевна не стала скрывать от окружающих, кто такой тот «дедушка», которого заботливо выходили челкарцы.
10 октября 1944 года владыка сам направил в НКВД «усердную просьбу», в которой просил снять с него звание «вольного ссыльного», разрешить уехать в Россию «и там занять епископскую кафедру по назначению Патриаршего Синода». Постановлением Особого совещания при НКВД от 19 мая 1945 года владыка Николай был освобожден досрочно. 5 июля 1945 года постановлением Священного Синода была образована Алма-Атинская и Казахстанская епархия, управляющим которой был назначен архиепископ Николай (Могилевский).
Владыка прибыл в Алма-Ату 26 октября 1945 года в день празднования Иверской иконы Божией Матери. Необыкновенная ревность была у Владыки к богослужениям, которые он совершал с максимальным для приходского храма приближением к монастырскому уставу. Служил он всегда благоговейно, никогда не спешил. А когда хор заторопит службу, он сейчас же выглянет из алтаря и спросит: «Кто тут на поезд спешит?» Всем станет стыдно, и хор сразу замедляет темп.
Усердный молитвенник, особенно любил и почитал владыка Божию Матерь. К большому духовному утешению своей паствы, в праздник Успения Пресвятой Богородицы Владыка, впервые в Алма-Ате, стал совершать дивный чин погребения Плащаницы.
Молитвенное настроение не покидало владыку и во все дни его болезни. В воскресение 23 октября 1955 года после последнего своего причащения Святых Христовых Таин, когда монахини в столовой запели было «Совет превечный…», владыка из спальни, напрягая голос, закричал им: «Матушки, матушки, на этом поставим точку. Теперь начнем чин погребения епископа». Пение прекратили, но слез удержать не могли. Особенно напряженно и громко молился владыка в ночь с 23 на 24 октября. Можно было расслышать слова: «Господи, не осуди мя по делом моим, но сотвори со мною по милости Твоей!» Много раз повторял с глубоким чувством: «Господи! Милости прошу, а не суда!»
В понедельник 24 октября накануне смерти Владыка еще немного говорил. Он сказал каждому что-либо особенно ласковое, как бы прощаясь. Около 5 часов вечера сделался у него сердечный приступ с острой болью, после которого он уже не говорил и лежал с закрытыми глазами. Во вторник утром он нашел в себе силы несколько раз перекреститься при чтении у его одра акафиста святой великомученице Варваре.
В 5-м часу дня 25 октября окружающие заметили приближение конца. Стали читать отходную, дали в руки Владыке зажженную свечу, и с последними словами канона на исход души святитель тихо и спокойно испустил свой последний вздох. Это было в 16 часов 45 минут, когда в Никольском соборе зазвонили к вечерне в канун празднования Иверской иконы Божией Матери, Которой Владыка так любил сам возглашать: «Радуйся, Благая Вратарнице, двери райские верным отверзающая!»
28 октября 1955 года епископ Ташкентский и Среднеазиатский Ермоген (Голубев) с сонмом духовенства отпел Владыку Николая в кафедральном соборе Алма-Аты. Всю дорогу от храма до кладбища (а это около 7 км) гроб с дорогими останками несли на руках. За гробом следовали тысячи людей, пришедших поклониться любимому Владыке. Кладбище было переполнено так, что шествовавшее за гробом духовенство с трудом достигло могилы. Отслужили литию, и преосвященный Ермоген предал земле тело почившего Святителя.
Когда всё было совершено и возвысился могильный холм, покрытый венками, в тишине спустившихся сумерек, при сиянии луны, все присутствующие пропели тропарь Благой Вратарнице, двери райские верным отверзающей.
глас 7
Яко светозарное светило, / лучами Божественных дарований сияющее, / яви тя Солнце Правды Христос Бог наш, / тьму безбожия и злонравия далече отгоняюща, / и зарями богопознания осияюща вопиющих верно: / Радуйся, святе Николае, / Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
глас 8
Избранный от Предвечнаго Архиерея и Церкви Зиждителя, / данный Казахстану ходатаю изрядный и заступниче пречудный, святителю Николае, / ублажая подвиги и труды твоя, / любве ради Господа тобою подъятыя, / восхваляем дивнаго во святых Своих Бога нашего, / давшаго тебе благодать величия Своего / и научившаго нас любовию пети тебе: / Радуйся, святе Николае, / Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Величаем тя, Христов исповедниче, святителю Николае, и чтим болезни и труды твоя, имиже трудился еси во благовестии Христове.
О, предивный Человеколюбца Господа и Спаса нашего Сладчайшаго Христа Иисуса подражателю и стада словесных овец, от Него попечению твоему врученнаго, добрый пастырю!
Ты в житии твоем многоразличныя козни лукавых человек и духов тьмы испытал еси и благодатию Божиею, от матерних пелен тобою усердно в чистоте хранимою, явно тех победил еси. И нас, в добродетели убогих, сетей бесовских избави, да всегда во всем житии нашем делом, словом, умом и помыслы сердец наших, верно и непорочно послужим Единому Своему Владыце и Богу, яко и обещалися есмы при купели своего крещения Тому благоугождати. Ты паче всех земных благ Сладчайшаго Господа возлюбил еси и Тому чрез все житие добре последовал еси, угодникам Его всеусердно подражая, Божественными учении и благодатию не свою токмо душу питающи, но и множество людей от тьмы неверия и лжеименнаго разума к Несозданному свету Единосущныя Троицы привел еси. Сия добре ведуще, молим тя, испроси у Христа Бога благодать просвещающую и освещающую нас, да ею осеняеми, в вере и благочестии, в подвизех любве и самоотвержения поживем и неленостно потщимся служити ближним в их нуждах и обстояниях, да предстательством твоим сподобимся непреткновенно кратковременное странствие жития нашего совершити и в мире и покаянии града вечныя радости Иерусалима Небеснаго достигнути и тамо, с тобою и всеми святыми, непрестанно воспевати Троицу Нераздельную, Едино Божество, Отца и Сына и Духа Всесвятаго, во веки веков. Аминь.
Избранный от Предвечнаго Архиерея и Церкви Зиждителя, данный Казахстану ходатаю изрядный и заступниче пречудный, святителю Николае, ублажая подвиги и труды твоя, любве ради Господа тобою подъятыя, восхваляем дивнаго во святых Своих Бога нашего, давшаго тебе благодать величия Своего и научившаго нас любовию пети тебе: Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Ангелов Творец и человеков спасения Совершитель, благоплодную чистоту твою душевную и телесную провидев, избра тя из начала Ангелом и предстоятелем быти Церкви Казахстанския, да посреде многомятежныя бури безбожия явит тя веры чистыя исповедника непоколебима и добродетелей христианских древо благосеннолиственное, рассеянныя чада церковныя ко благоутишной пристани Божественныя Тройческия любве собирающа. За еже благодарне взываем ти таковая:
Радуйся, Бога Отца Безначальнаго благоговейный служителю. Радуйся, Ипостаснаго Бога Слова неумолчный провозвестниче. Радуйся, Бога Духа Всесвятаго избранное жилище. Радуйся, Живоначальныя Троицы носило и похваление. Радуйся, узы и темницы за исповедание Христа восприявый. Радуйся, исповедованием святым соборища нечестивых отлучивыйся. Радуйся, гордыню бесовскую и самочиние во обновленчестве прозревый. Радуйся, то, яко богопротивное хуление отвергший. Радуйся, послушание сыновнее к исповеднику Патриарху Тихону присно хранивый. Радуйся, богозаповеданное единство церковное, яко святыню нерушимо соблюдый. Радуйся, Богомудраго старца Патриарха Сергия собеседниче и сподвижниче. Радуйся, Боголюбезнаго Патриарха Алексия ревностный сослужителю и сотаинниче.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Видяще тя, блаженне, от матерних пелен Богу возложена и из млада благодати Утешителя Духа Истины взыскующа, прославляем Бога, вся потребная ко спасению и наследию блаженства вечнаго нам подающаго, поя Ему: Аллилуия.
Разум свой непрестанно горе к престолу Пресвятыя Троицы вознося, светом истиннаго богопознания душу твою исполнил еси, имже и врученное ти стадо словесных Христовых овец просвещал еси. За еже приими от нас похвалы сия:
Радуйся, в светозарный день Пасхи Христовы, яко сын радости и утешения рожденный. Радуйся, от благочестивых родителей Феодосием, яко Богом данный, нареченный. Радуйся в купели крещения во Христа облеченный. Радуйся, печатию Духа Святаго во святем помазании таинственне запечатленный. Радуйся, благочестием и молитвами родителей в творении заповедей Господних утвержденный. Радуйся, яко соблюл еси Божественное семя, благонравием родительским всеянное в сердце твоем. Радуйся, повелением Божиим в Преславную Нилову пустынь вселивыйся, да добродетелей сокровище преобрящеши. Радуйся, имя Николая Чудотворца, яко миро свыше излиянное, во иночестве воспреемый. Радуйся, волею твердою воли своея совлекшийся и всего себе воле Божией предавый. Радуйся, совершенным послушанием росою Святаго Духа пламень страстей угасивый. Радуйся, чистотою сердца твоего Сладчайшего Господа Иисуса созерцавый. Радуйся, внутреннею красотою Креста Христова душу твою озаривый.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Силу, данную ти свыше, к служению апостольскому тя призывающую, в хиротонии у раки цельбоносных мощей Черниговскаго святителя и чудотворца Феодосия сердцем кротким и смиренным восприял еси, радуяся. И Подвигоположника Христа Иисуса без боязни и страха ложнаго чисте в роде сем, прелюбодейнем и грешнем, исповедал еси, непрестанно воспевая Ему: Аллилуия.
Имуще сердце твое, яко добрую почву, к восприятию благаго семене Слова Божия всегда отверстым, вся мира сего красная ни во что же вменив, неуклонно шел еси по стопам Христа, зовуща: аще кто хочет в след Мене идти, да отвержется себе и возьмет крест свой, и в след мене да идет. Сего ради ублажаем тя похвалы сими:
Радуйся, любезная и красная мира сего презревый. Радуйся, небесная и нетленная сокровища вожделевый. Радуйся, тесный путь спасения от юности возлюбивый. Радуйся, силою свыше на подвиг крестоношения облеченный. Радуйся, мучений от нечестивых за исповедание истиннаго Бога не устрашивыйся. Радуйся, жизнь твою за веру отеческую положити не отрекийся. Радуйся, страданий за веру и Церковь, яко сокровища всебогатаго взыскавый. Радуйся, с веселием уготовавыйся к принятию ран за Христа. Радуйся, в разоренной обители Саровской заточения и лишения лютая радостне претерпевый. Радуйся, сия, яко сладостнейшее келейное послушание преподобному Серафиму восприявый. Радуйся, Христа в непосрамленном уповании своем споборствующа себе обретый. Радуйся, венец чистаго исповедничества стяжавый.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Буря бесовския ярости, грехов ради и охлаждения христианския любве в роде человеческом, попущением Божиим превеликою силою устремися на Церковь Русскую, да слабоверныя и малодушныя, иже на песце самоугодия воздвигоша храмины душ своих, сокрушит, а иже на недвижимем камени веры и долготерпения духовное строение свое во благочестии, Богу содействующу, созидают подвигнет громогласне в веселии духовнем пети: Аллилуия.
Слыша и видя премногую твою добродетель и непоколебимую верность Святей Церкви, яко злато чистейшее в гонениях лютых возсиявшия, многострадальная паства, на безкрайних Казахстанских просторах, яко на едину от многих Голгоф Святыя Руси возшедшая, со благодарением всеблагому Божию смотрению, тако о ней благоволившему, во умилении и радости единем сердцем и едиными усты среташа тя звании сими:
Радуйся, яко адамант точилом язв и болезней испытанный. Радуйся, яко злато в горниле огненных искушений очищенный. Радуйся, прещений лютых не убоявыйся. Радуйся, и самыя смерти не устрашивыйся. Радуйся, странствия Владычня и безсмертныя трапезы Его приобщивыйся. Радуйся, яко звездо лучезарная, над Казахстанскою страною возсиявый. Радуйся, во вся концы ея свет благодати Божия пролиявый. Радуйся, благий вертоградарю, сад веры благочестивыя во стране сей насадивый. Радуйся, поточе сладости, водою благочестия паству твою напоивый. Радуйся, миром Христовым и богоприятных молитв твоих кадилом просторы Казахстанския облагоухавый. Радуйся, яко Божию изволению последуя, инославныя мусульмане тебе со усердием служаху. Радуйся, яко и ты онем любовию теплою всегда благодеял еси.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Боготочною кровию, на Кресте излиянною, и тою искупившаго падшее создание Свое от греха, проклятия и вечныя смерти, верою зря волею распеншагося за ны Владыку и Подвигоположника нашего и усердне к Нему любовию горя, всем житием твоим провещал еси: мне, еже жити – Христос, а смерть – приобретение Христа, Ему же непрестанно воспевал еси: Аллилуия.
Видевше, в немногих храмах, подобно оазисам в бескрайней безбожия пустыне стоящих, паству твою у источников истиннаго богопочитания и благочестия пиющую воду живу, апостолам Христовым соревнуя, силою Божиею превозмогая немощи и болезни твоя, благовременне и безвременне усердно сию посещал еси, назидая в вере, укрепляя в надежде и утверждая в любви. Сего ради вернии научишася воспевати тебе таковая:
Радуйся, Евангелия Царства Небеснаго проповедниче благогласный. Радуйся, винограда Христова делателю неутомимый. Радуйся, богомудрыми твоими словесы многи в разуме просвещаяй. Радуйся, благодати Апостольския наследниче, от адовых уз тайнодейственне нас свобождаяй. Радуйся, архипастырю благосердый, любовию и кротостию своею вся покрываяй. Радуйся, Владыко прелюбимый, бедствующия защищаяй. Радуйся, милосердия неисчерпаемое сокровище. Радуйся, ищущим спасения готовый споспешниче. Радуйся, милостивый скорбящим помощниче. Радуйся, обилием любве твоея вся удививый и многия друзи себе стяжавый. Радуйся, пастве твоея пособниче богодарованный. Радуйся, яко тобою Имя Пресвятыя Троицы в Казахстанстей стране прославляется.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Проповедует богоспасаемый град Алма-Ата и богохранимый Казахстан тя, духоносе, пастыря добра, душу свою за наследие Христово положившаго и дарами чудодейственныя благодати от Небеснаго Домовладыки прославленнаго, и научает верныя пети всех благих подателю Богу: Аллилуия.
Возсия свет твоих добродетелей и Христоподражательныя любве твоея всем ищущим спасения вечнаго и путем скорбным и тернистым со упованием и непреклонною верою в силу Божию, в немощи человеческой совершающуюся, шествующим. Иже, благодаряще Бога, даровавшего им зрети в тебе благодать, юже апостол языков Павел исповеда, вопия: вся могу о укрепляющем мя Христе Иисусе, во умилении возглашают ти таковая:
Радуйся, тезоименному мученику Феодосию в твердом исповедании веры во всем житии твоем подражавый. Радуйся, Николаю Угоднику в простоте и кротости соревновавый. Радуйся, сего по Бозе и Богородице перваго заступника рода христианскаго быти почитавый. Радуйся, купно с ним Христоподражательным смирением и любовию победителем народа явивыйся. Радуйся, соименный храм его, посреде бури безбожнаго мятежа устоявший, во граде Алма-Ате благолепно обновивый. Радуйся, невесту прекрасную, Варвару великомученицу, всеблагоговейно почитавый. Радуйся, у рацы цельбоносных мощей ея во время молитвы от внезапныя смерти избавленный. Радуйся, в похвалу и честь ея престол благодати во граде Алма-Ате воздвигнувый. Радуйся, древнюю икону ея Божиим изволением чудесно обретый и в кафедральном храме поставивый. Радуйся, у нетленных мощей Святителя Иннокентия во граде Иркутске служа, твердости веры и ревности Божия научивыйся. Радуйся, добродетелей дивнаго чудотворца Черниговскаго Феодосия равночестное проявление. Радуйся, яко их же на земле в молитвах призывал еси, на небесех ныне в лице собеседников своих имееши.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Хотя человеколюбец Господь преудобренную токами крови новомучеников Российских Казахстанскую землю явити доброплодною нивою евангельского сеяния, дарова тя, блаженне, христоименитым людем страны сия в помощь, покров и защиту, да житию твоему подражая, ученми твоими назидаеми и благомощными молитвами твоими сохраняеми в радости поют Богу: Аллилуия.
Новаго тя гражданина Иерусалима Небеснаго познаша духовныя чада твоя, егда чистою и боголюбезною душею твоею возшел еси в небесныя кровы, идеже Всеблагая Вратарница, двери райския верным отверзающая, Пречистая Матерь Господа Небеси и земли ввела тя в светозарный круг друзей Христовых, за благоуханныя молитвы твоя непрестанно возносиши за почитающих любовию святую память твою и благодарне вопиющих:
Радуйся, час отшествия твоего к Богу предузнавый. Радуйся, прежде онаго радости Святыя Пасхи на земли духовне насытивыйся. Радуйся, явлением преподобных Антония и Феодосия Печерских пред кончиною твоею утешенный. Радуйся, во время молитвы дух твой в руце Божии предавый. Радуйся, нищетою духовною царство Божие стяжавый. Радуйся, кротости ради богоблаженную землю обетования унаследовавый. Радуйся, уничижением в кратковременном житии славу вечную восприявый. Радуйся, яко исповеда Тя Христос пред Отцем Своим Небесным. Радуйся, яко и пред ангелы Своими Господь сил прославил тя. Радуйся, яко Честнейшую Херувимов и Славнейшую без сравнения Серафимов Деву Богородицу с лики сил небесных воспеваеши. Радуйся, на небеси присно торжествуяй. Радуйся, на земли преславно чудодействуяй.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Странное и преславное торжество явися в престольном граде Алма-Ате, егда многотрудное тело твое, к месту упокоения рукама иереевыма, яко по воздуху носимое, посреде безчисленнаго моря людскаго прощальное шествие совершаше, научая верных единодушно претворяти надгробное рыдание в хвалебную песнь Богу: Аллилуия.
Весь исполнен быв любве Божественныя, явился еси Святаго Духа нерукотворенный храм, дарами благодати преукрашенный: душу бо твою за врученное ти стадо, полагая и всем духовне во всем угождая, не своея, но ближняго пользы искал еси, да всяко некия спасеши. Не забуди ныне и нас, в добродетели убогих и твоего наставления ищущих, да зовем ти:
Радуйся, служителю Божий, гонения правды ради смиренно претерпевый. Радуйся, розго винограда Христова, мног плод в пособие православным творящая. Радуйся, благовестителю света Христова, омраченная очеса и сердца народа просвещаяй. Радуйся, провозвестниче Благодати, сумняшихся в вере словом Божиим утверждаяй. Радуйся, пастырю Богомудрый, православное юношество ко спасению наставляяй. Радуйся, молящихся тебе дарами Духа Святаго обогащаяй. Радуйся, молитвою твоею по воздуху плавающих от внезапныя смерти сохраняяй. Радуйся, от губительных землетрясений избавляяй. Радуйся, града Алма-Аты славо и ограждение. Радуйся, всех градов и весей Казахстанских страже неусыпный и теплый хранителю. Радуйся, яко имя твое по всей стране нашей от конца в конец прославляется. Радуйся, яко чудесы твоими инославные к православию обращаются.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Весь еси, блаженне отче Николае, в вышних присно во обителех райских, в селениях праведников водворяешися, но и нас, паству твою, тебе тепле почитающую, не оставляеши, наставляя к разуму Божественному и деланию усердному заповедей Христовых и всякая благополезная прошения наша исполняеши, подвизая нас пети хвалебную песнь Богу: Аллилуия.
Ветия многовещанныя превзошел еси духовною силою кротких вещаний твоих, святе, неустанно пастве твоей проповедуя Христа Распята и Воскресша, Ему же подражая, сию други своими величал еси, увещая всякому греху умирати, живым же во исполнении заповедей Божиих быти. Мы же, благоуветливый глас словес твоих благодарным сердцем объемлюще, вопием тебе таковая:
Радуйся, алтаря Господня непорочный служителю. Радуйся, благолепия церковнаго усердный рачителю. Радуйся, преданий апостольских верный хранителю. Радуйся, добрых нравов и любве к Богу и ближним насадителю. Радуйся, селения Господня – храмы святые паче всех селений земных возлюбивый. Радуйся, Божественныя службы и Христова учения паче всех деяний взыскавый. Радуйся, послушанием и смирением врага рода человеча победивый. Радуйся, агнче незлобиве, никому же зла за зло воздававый. Радуйся, веры православныя благовестниче усерднейший. Радуйся, Церкве Христовы учителю изряднейший. Радуйся, звездо пресветлая, к Солнцу Правды Христу Иисусу всех путеводящая. Радуйся, свеще неугасимая, у престола Господа славы присно горящая и нас огнем любве Божия воспламеняющая.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Спасти хотя души человеческия, благое иго Христово и легкое бремя Его вседушевно на себе восприял еси, богоносе. В гонениях же многих верность и твердость в терпении проявил еси, да сам, искушен быв, сможеши искушаемым нам помощи, да и мы принесем Христу плод веры в добродетели, в добродетели же разум, в разуме же воздержание, в воздержании же терпение, в терпении же благочестие, во благочестии же братолюбие, в братолюбии же любовь, и воспоем Ему: Аллилуия.
Стена твердая и прибежище благоутишное всем с молитвою теплою и верою несомненною к заступлению твоему притекающим явился еси, ищущим спасения токи благодати Божия источая, от них же пролей и мне струю приснотекущую, яко да и аз со всеми воспою ти:
Радуйся, Бога истиннаго служителю. Радуйся, бесов прогонителю. Радуйся, ненадежных надеяние. Радуйся, отчаявающихся утверждение. Радуйся, даром прозрения наделенный. Радуйся, силою Божиею преславно чудодействуяй. Радуйся, немощей душевных и телесных целителю скоромилостивый. Радуйся, нераскаянных грешников из глубины погибели изымаяй. Радуйся, оставленных врачами на своя руце принимаяй. Радуйся, врачу безмездный туне врачевания всем подаваяй. Радуйся, в сонном видении иереев, в темнице страждущих, утешивый. Радуйся, добрыми твоими делы вся ко прославлению Отца Небеснаго призываяй.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Пение благодарственное Пресвятей Троице вси православные, на обширных Казахстанских просторах живущия, взывают, яко благоволи даровати нам тебе, святе, пастыря добра и молитвенника благомощна, и притекающе к раце святей твоей, усердно просят: моли о нас Всеблагого Бога, да, яко Судия и Мздовоздаятель праведнейший, не отвратит лица Своего от нас недостойных, присно согрешающих и преогорчевающих благоутробие Его, но, яко Отец чадолюбивый накажет ны зде, во временнем житии нашем, да, отвергше тленная и временная, обрящем нетленная и вечная, со всеми святыми поя Ему: Аллилуия.
Светозарное светило, лучами христианских добродетелей сияющее, явился еси, небо церковное украшая, богомудре, и всем, блуждающим во тьме неверия, сомнения, маловерия и нечестия луч надежды на спасение подаваяй и к Солнцу Правды Христу Иисусу путеводяй, да во свете заповедей Его со всеми верными веселыми ногами шествуя, радостне тебе воспоют:
Радуйся, выну себе быти служителя Христова исповедовавый. Радуйся, исповеданием сим веселие Церкви Святей даровавый. Радуйся, в вертограде Господни от утра до вечера жизни твоея добре потрудивыйся. Радуйся, яко град, верху горы стояй, не могий укрытися. Радуйся, во многотруднем телеси велию силу духа явивый. Радуйся, крест богоугоднаго жития до конца в терпении понесый. Радуйся, в крестоношении твоем залог вечнаго блаженства восприявый. Радуйся, сего ради славу Триединаго Божества лицом к лицу на небеси узревый. Радуйся, благодатию Духа Святаго тело твое просветивый. Радуйся, тоюжде благодатию и по смерти нетленным его сохранивый. Радуйся, прославлением мощей твоих всех нас радости духовныя преисполнивый. Радуйся, нетлением мощей твоих зарю общаго воскресения нам показавый.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
Благодатию Божиею в непрестанном творении заповедей Христовых обогативыйся, по отшествии твоем от земных наипаче к трисолнечному престолу Троицы Пресвятыя приближивыйся, но и от паствы твоея духом любве не отступивый, и во вся концы Казахстанския страны животочная токи благодати Божия источаеши, вдыхая в сердца верных хвалебную песнь: Аллилуия.
Поем твердую веру и несокрушимое терпение твое, величаем равноапостольныя труды благовестия твоего, ублажаем блаженную кончину твою, славим сострадание и скорое заступление и помощь твою, чтим святую память твою и воспеваем ти похвальная сия:
Радуйся, благочестия святоотеческаго изящный подражателю. Радуйся, веры православныя дивное украшение. Радуйся, яко Иов многострадальный, всего себе воле Божией предавый. Радуйся, яко праотец Авраам, несумнену веру во всех испытаниях показавый. Радуйся, яко Даниил, муж желаний, премудрость Божию разумети вожделевый. Радуйся, яко Илия фесвитянин, молитвою теплою дождь от зноя страждующим низведый. Радуйся, яко Елисей, сугубую благодать от Бога восприявый. Радуйся, яко боговидец Моисей, чистым сердцем Бога зревый. Радуйся, яко богоглаголивый Исаия, тайны Божия верным возвестивый. Радуйся, Давидово покаяние явивый и проповедовавый. Радуйся, имже человеколюбец Христос прославися. Радуйся, имже зловредный велиар посрамися.
Радуйся, святе Николае, Христов исповедниче и Казахстанский чудотворче.
О, пастырю наш предобрый, кротостию и смирением в сети любве Божия души людския уловляяй, приими малое сие благодарение, в похвалу тебе приносимое, и непрестани присно ходатайствовати о нас пред Отцем нашим Небесным, да, избывше в житии сем хитросплетенных сетей вражиих и прелести бесовския, воздушных мытарств князя злобы и вечныя геенны огненныя избавимся и сподобимся в небесных селениях с тобою и всеми святыми пети Богу: Аллилуия.