Прмч. Зосимы пустынника (IV); блгв. вел. кн. Игоря (во Святом Крещении Георгия) Черниговского и Киевского (1147).
Сщмч. Константина (Голубева), Богородского, пресвитера, и с ним двух мучеников (1918); сщмч. Николая Искровского, пресвитера (1919); сщмч. Нила Смирнова, пресвитера, прмц. Марии Мамонтовой-Шашиной, послушницы (1938).
Святой благоверный князь Феодор Смоленский и Ярославский, по прозванию Черный, родился в грозную для Руси годину монгольского нашествия, около 1237–1239 года, и был в Крещении наречен во имя святого великомученика Феодора Стратилата, особо почитаемого русскими князьями-воинами. Воинскими подвигами суждено было Богом прославиться в Русской земле и святому князю Феодору. В 1239 году, когда молитвами Пресвятой Богородицы святой воин-мученик Меркурий (память 24 ноября) избавил Смоленск от Батыева пленения, отрока Феодора в городе не было: его увезли и укрыли на время войны в безопасном месте. В следующем, 1240 году умер его отец, князь Ростислав, правнук благоверного князя Ростислава, Смоленского и Киевского († 1168; память 14 марта).
Старшие братья, наследники, поделили между собой земли отца своего, выделив младшему – отроку Феодору маленький Можайск. Здесь прошло его детство, здесь учился он Священному Писанию, церковной службе и воинскому искусству.
В 1260 году святой князь Феодор женился на Марии Васильевне, дочери святого благоверного князя Василия Ярославского († 1249; память 3 июля), и стал князем Ярославским. У них родился сын Михаил, но вскоре святой Феодор овдовел. Он много времени проводил в ратных трудах и походах, сына его воспитывала теща, княгиня Ксения.
В 1277 году соединенные дружины русских князей, среди которых был святой Феодор, в союзе с татарскими войсками, участвовали в походе в Осетинскую землю и во взятии «славного града их Тетякова». Союзные войска одержали в этой войне полную победу. Дело в том, что со времен святого Александра Невского († 1263; память 23 ноября) ханы Золотой Орды, видя несломленную духовную и военную мощь православной Руси, были вынуждены изменить свое отношение к ней, стали привлекать русских князей к союзу, обращаться к ним за военной помощью. Русская Церковь промыслительно использовала это сближение для христианского просвещения инородцев. Уже в 1261 году стараниями святого Александра Невского и митрополита Кирилла III в Сарае, столице Золотой Орды, была учреждена епархия Русской Православной Церкви. В 1276 году Константинопольский Собор под председательством патриарха Иоанна Векка (1275–1282) отвечал на вопросы русского Сарайского епископа Феогноста о порядке Крещения татар и принятии в православие бывших среди них монофизитов и несториан. В эти годы и оказался в Орде святой князь Феодор. Отличившийся ратными подвигами в осетинском походе, он вызвал к себе особенное расположение хана Менгу-Темира, почтительно относившегося к Православной Церкви, выдавшего первый ханский ярлык о церковной неприкосновенности митрополиту Кириллу. В летописи сказано: «А князя Феодора Ростиславича царь Менгу-Темир и царица его вельми любяше и на Русь его не хотяше пустити мужества ради и красоты лица его». Три года пробыл святой Феодор в Орде. Наконец, «царь отпустил его с великой честью», и князь прибыл в Ярославль. К этому времени супруга его, Мария, уже умерла, в городе правила княгиня Ксения с внуком Михаилом. Ярославцы не приняли вернувшегося из Орды князя: «не прияша его во град, но рекоша ему: „Сей град княгини Ксении и есть у нас князь Михаиле“».
Святой Феодор должен был вернуться в Орду. Царица, жена хана Менгу-Темира, «его любяше зело и хотяше за него дщерь свою дати». Такой брак имел бы для Руси большое значение. Хан долго не соглашался на него, считая русских князей своими «улусниками» (т. е. вассалами, подданными). Выдать дочь за русского князя значило признать за ним равное достоинство. И еще важнее: это значило для хана признать превосходство православия, потому что прежде венчания нужно было, чтобы татарская царевна приняла Святое Крещение. Хан пошел на это, слишком важен для него был союз с Русью: «и царевну повелел за князя Феодора дати, и повелел ее прежде крестить, а православной веры не повелел осквернить». Так женился святой Феодор на дочери могущественного хана, нареченной в Крещении Анной. «Царь же его весьма чтил и повелел ему садиться напротив себя, построил ему дворец, дал князи и боляре на послужение».
Там, в Орде, и родились у святого Феодора Черного его сыновья – святой благоверный князь Давид († 1321) и святой благоверный князь Константин. Огромное влияние, которое святой Федор приобрел в Орде, он использовал во славу Русской земли и Русской Церкви. Православие все более укреплялось среди татар, ордынцы усваивали русские обычаи, нравы и благочестие. Русские купцы, зодчие, мастера несли русскую культуру на берега Дона, Волги, Урала и дальше до самой Монголии. До сих пор археологи находят православные иконы, кресты, лампады по всей территории прежней Золотой Орды, вошедшей в состав России. Так начиналось великое миссионерское движение Русской Церкви на Восток, просвещение светом евангельской истины всех племен до Великого океана. Русские православные князья и их дружинники, участвуя, как союзники, в монгольских походах, узнавали и осваивали бескрайние просторы Азии, Сибири и Дальнего Востока. В 1330 году, всего через тридцать лет после смерти святого Феодора Черного, китайская летопись напишет о русских дружинах в Пекине.
Святой Феодор жил в Сарае до 1290 года, когда «пришла ему весть с Руси, от града Ярославля, что его сын первый, князь Михаил, преставился». Дав князю богатые дары и большую дружину, хан отпустил его на Русь. Вновь став князем в Ярославле, святой Феодор начал ревностно заботиться об усилении и благоустроении своего города и княжества. Особенную любовь проявлял он к обители Преображения Господня. Слава его гремела по всей Руси, все князья искали с ним дружбы и союза. Но он больше всех любил сына святого Александра Невского, Андрея Александровича, поддерживал его во всех начинаниях, когда тот был великим князем Владимирским, ходил с ним в походы, делил радость побед и горечь поражений. В 1296 году едва не разразилась кровопролитная братоубийственная война между двумя группами князей: на одной стороне были святой Феодор и великий князь Андрей, на другой – святой Михаил Тверской († 1318; память 22 ноября) и святой Даниил Московский († 1303; память 4 марта). Но кровопролитие Божией помощью удалось предотвратить. На Владимирском съезде князей (1296 г.) епископ Владимирский Симеон и епископ Сарайский Измаил сумели внести мир в обе стороны. Сам факт участия в съезде святого князя Феодора и Сарайского владыки Измаила говорит о том, что первый употребил все свои дипломатические дарования и влияние в Орде, чтобы способствовать установлению мира в Русской земле.
Не порывались связи святого Феодора Черного и с его отчизной – Смоленском, хотя княжить ему там было непросто. Так, в 1297 году святой Феодор ходил походом к Смоленску восстановить свои законные права на Смоленское княжение, захваченное его племянником. Но взять город и стать снова Смоленским князем ему в этот раз не довелось.
Вскоре после того похода святой князь-воин занемог. 18 сентября 1299 года угодник Божий повелел перенести его в Спасо-Преображенский монастырь и принял монашеское пострижение.
Во время самого окончания обряда святой Феодор попросил прервать священнодействие. По благословению игумена, во исполнение воли умирающего, князя вынесли на монастырский двор, куда сошлось уже множество ярославцев. «И исповедался князь пред всем народом, если согрешил пред кем или нелюбие держал на кого. И кто пред ним согрешил и враждовал на него – всех благословил и простил и во всем вину на себя принял пред Богом и людьми». Лишь после этого решился смиренный воин завершить свой необычный и многотрудный жизненный путь принятием Ангельского образа.
Всю ночь игумен и братия молились над святым князем. В два часа ночи начали звонить к утрене. Напутствованный Святыми Тайнами Христовыми, святой Феодор безмолвно лежал на своем иноческом ложе. Когда же иноки начали третью «Славу» Псалтири, он осенил себя крестным знамением и предал душу Господу. Вид его в гробу был необычен: «Чудно бе зрети блаженнаго, на одре лежаща не яко умерша, но яко жива суща. Светилось лице его, солнечным лучам подобно, честными сединами украшено, показуя душевную его чистоту и незлобивое сердце».
После него в Ярославле правил его сын – святой Давид († 1321). Второй из его младших сыновей, святой Константин, видимо, почил ранее. Церковное почитание святого князя Феодора в Ярославской земле началось вскоре после его смерти. В 1322–1327 годах по благословению и заказу епископа Ростовского Прохора в память почитаемого владыкой святого Феодора было написано и украшено миниатюрами знаменитое Феодоровское Евангелие. Епископ Прохор был прежде игуменом Спасо-Преображенского монастыря в Ярославле. Вероятно, он лично знал святого князя, мог быть очевидцем его пострижения и всенародного покаяния. Историки думают, что лучшие миниатюры, вшитые в эту драгоценную рукопись, принадлежали более раннему Евангелию, владельцем которого был сам святой Феодор Черный и которое он привез с собой в Ярославль как благословение из родного Смоленска.
5 марта 1463 года были обретены в Ярославле мощи святого князя Феодора и чад его, Давида и Константина. Летописец, очевидец события, записал под этим годом: «Во граде Ярославле в монастыре Святого Спаса лежали три князя великие, князь Феодор Ростиславич, да дети его Давид и Константин, поверх земли лежали. Сам же великий князь Феодор велик был ростом человек, те у него, сыновья Давид и Константин, под пазухами лежали, зане меньше его ростом были. Лежали же во едином гробе». Эта черта физического облика святого князя так запечатлелась в восприятии очевидцев и современников обретения его мощей, что запись об этом вошла в проложные жития князя Феодора и в иконописные подлинники.
Житие святого князя Феодора Черного было написано вскоре по обретении мощей иеромонахом Ярославского Спасского монастыря Антонием по благословению митрополита Московского и всея Руси Филиппа I. Другая редакция жития была написана Андреем Юрьевым в Кирилло-Белозерском монастыре. Третье, наиболее подробное житие святого Феодора вошло в «Книгу степенную царского родословия», составленную при царе Иоанне Грозном и митрополите Макарии. Русский народ сложил о святом князе Феодоре духовные песни, которые на протяжении столетий распевали «калики перехожие». В них прославляются благочестие и правосудие, милосердие и благотворительность святого, его забота о строительстве и украшении храмов (см.: Митрополит Ярославский и Ростовский Иоанн (Вендланд). Князь Федор Черный. – «Богословские труды», сб. XI, М., 1973, с. 55–77). Сложность исторических судеб, суровость эпохи, бесчисленное множество врагов – не личных, но врагов России и Церкви, – только ярче подчеркивают для нас величие подвига святых созидателей России.
См. также: «Память святого благоверного князя Феодора, смоленского и ярославского чудотворца, и чад его Давида и Константина» в изложении свт. Димитрия Ростовского.
СВЕРНУТЬглас 4
Иже от юности Христовы любве/ прилепившеся усердно, святии/ законы и оправдания Того сохраняюще,/ отнюдуже и чудесными даровании обогатистеся,/ исцеления источаете иже верою вас почитающих,/ темже молите Христа Бога/ спастися душам нашим.
глас 4
От юности вашея Христове любви прилепившеся, святии, / усердно закон и оправдания Того сохранисте, / отонудуже и чудесными даровании обогатившеся, / исцеления источаете, Феодоре, Давиде и Константине, / о верою вас почитающих, / молите Христа Бога, спастися душам нашым.
глас 8
Яко звезды многосветлыя от юности возсиявше, / осветили есте сердца верных пренесением честных мощей ваших, / во плоти, яко Ангелы на земли показастеся, / пощением насаждени бысте яко древа, при водах воздержания, / напоени струями слез ваших, и скверну омысте. / Сего ради явистеся приятелища Божия Духа, / Феодоре, и Давиде, и Константине, / молите Христа Бога, спастися душам нашым.
глас 4
Яко целитель преизряден и казатель благоприятен / мирский мятеж оставил еси и крест свой на рамо взем / и божественным житием пожил еси и воздержанием плоти украсился еси / к тебе притекающим сосуд избранный показа тя, всеблаженне Феодоре, / воспевающих твою память в псалмех и песнех, преподобне, молися о душах наших.
глас 4
Измлада явился еси, Богомудре княже, / Божествен сосуд невозбранен Богови, / ныне точиши нам многоцеления, / вся ереси потопляюще и спасая присно свой град / и всех верных сохраняя, и невидимо от видимых враг, / верою тя молим, преподобне отче наш, княже Феодоре, / моли спастися душам нашим.
глас 4
Яко апостолом спричастницы и врачеве предобрии, служители Богоприятнии, / памяти вашей Божественней притекающим, / святии Богомудрии, достоблаженнии, благочестивии князи, / новоявленнии чудотворцы Феодоре и Давиде, и Константине, / сошедшеся любовию в память вашу светло празднуем / в песнех и пениих, радующеся Христа славяще, таковую благодать даровавшего вам исцелением, / граду вашему Ярославлю великое утверждение.
глас 4
Измлада явистеся святии,/ Богомудре Феодоре и блаженне Давиде с Константином славным,/ Божественнии сосуди, избраннии Богови./ Ныне же источаете нам многа исцеления от честных мощей ваших,/ вся ереси потопляюще,/ и спасающе присно град свой,/ и всех верных сохраняюще невредимо/ от видимых и невидимых враг./ Темже верою молим вас, святии:/ молите Христа Бога/ в мире сохранитися нам и спасти души наша.
глас 8
Богомудренно преселистеся, святии,/ во град, присно добродетельми цветущий,/ в жизни сей приносяще Богови плоды благи,/ преподобне Феодоре и блаженне Давиде с Константином славным,/ и явистеся, яко многоцветущая райская древеса жизни/ и яко многосветлыя звезды, в мире сияюще благодатию,/ в добродетели исправивше жизнь свою,/ и сего ради получисте живот вечный на Небесех./ Темже благодарственно вам зовем:/ радуйтеся, всемирнии светильницы и граду нашему Ярославлю великое утверждение.
глас 4
Явися велие солнце Христове Церкви,/ просвещая учением светлостьми, всечестне,/ яко черпалом златым от кладязя неископаннаго чудес почерпл еси от Источника неистощимаго/ на успение свое приспел еси, всеблаженне Феодоре,/ ныне всем даеши грехов прощение.
глас 8
Явистеся светильницы всесветлии во плоти яко Ангели,/ и яко жизни древеса райская,/ пощением, бдением и верою возращаеми, процвели есте,/ молитвами вашими небесныя благодати приемше,/ врачеве крепцы явльшеся, / исцеляете недугующих души,/ с верою прибегающих к вам чудотворцы славнии, Феодоре, Давиде и Константине:/ молите Христа Бога, грехов оставление даровати/ верою и любовию чтущым память вашу.
глас 1
Многомудренне преселився, преподобне княже Феодоре,/ в град цветущ присно плоды благия,/ явился еси яко рай, паче жизни,/ яко многосветлая звезда в мире сияя, в пощении исправив жизнь свою,/ и ныне Того получил еси живот вечный на небесех.
глас 8
Яко светильницы и врачеве преизряднии явистеся,/ верним сердцем озаряюще добродетельми чудес ваших,/ в плоти бо на земли благоугодители,/ Иже во святых Прославляемому непрестанно молите о всех нас.
Избраннии чудотворцы и велицыи угодницы Господни, градов Смоленска и Ярославля небеснии заступницы и усерднии о душах наших молитвенницы, святии благовернии князи Феодоре, Давиде и Константине, похвальное пение приносим вам с верою и любовию: вы же, яко имущии дерзновение ко Господу, от всяких нас бед молитвами вашими присно избавите, да с умилением зовем вам:
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Ангели земнии и человецы небеснии бысте, Феодоре, Давиде и Константине преблаженнии, вся заповеди Господни верно сохраншии и в добродетелех преуспевшии, яко быти вам еще во плоти, подражатели сил безплотных, жития чистотою и святостию. Темже и мы грешнии со благоговением приносим благохваления таковая:
Радуйтеся, светильницы трисияннии Божия благодати;
Радуйтеся, столпи крепцыи святыя Православныя Церкве.
Радуйтеся, во благоверии утвержденнии;
Радуйтеся, в добродетелях благоискуснии.
Радуйтеся, вернии Христовы угодницы;
Радуйтеся, многоцелебных даров независтнии подателие.
Радуйтеся, нетления цвети благоуханнии;
Радуйтеся, Рая Иисусова крини неувядаемии.
Радуйтеся, князей Российских светлая похвало;
Радуйтеся, любящих и чтущих вас присное радование.
Радуйтеся, во благоухании святости почивающии;
Радуйтеся, недужныя безмездно исцеляющии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Видя княже Феодор, яко братия его неправедно восприяша удел княжения его, не восхоте бранию идти на них, но мир любяй, малым княжением можайским удовлися, праведно и свято княжение свое исправляше, храмы Божия созидая, благочестие христианское утверждая, суды правосудны людем своим являя и присно зовый в молитвах усердных к Богу: Аллилуиа.
Разумом Божественным преисполненнии, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, не прельститеся суетною славою княжения земнаго, но сие мудро сочеташе со всегдашним благоугождением Богу, яко быти вам воистину праведником, достойным похвал сицевых:
Радуйтеся, молитвенницы учерднии;
Радуйтеся, подвижницы неленостнии.
Радуйтеся, целомудрия хранителие;
Радуйтеся, Православия поборницы.
Радуйтеся, незлобивии в обидах;
Радуйтеся, благодушнии во искушениих.
Радуйтеся, милосердия преисполненнии;
Радуйтеся, кротостию злобу побеждавшии.
Радуйтеся, дивно о Господе сочетаннии, отец со чады во святых;
Радуйтеся, Троицы равночисленнии избранницы, сыны с родителем в селениих райских.
Радуйтеся, от горних высот к земнородным милостивно приникающия;
Радуйтеся, исцеления благодатныя неоскудно источающии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Силою Божиею осененный, княже Феодоре, княжение ярославское восприял еси, и в нем благочестно о Христе потрудился еси, яко добрый воин Иисусе Христов, готовый душу твою положити за люди твоя. Темже и к агарянскому хану шествовати не убоялся еси, и пред ним веру Христову ясно исповедал еси, вопия сердцем и усты ко Господу: Аллилуиа.
Имуще едино попечение в триех телесех, о еже Единому Богу благоугождати, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, образ жития праведнаго в себе нам являете, сим подвизающе нас, в похвалах достодолжных вопити вам сице:
Радуйтеся, Богомудрия преисполненнии;
Радуйтеся, лучами Святаго Духа озареннии.
Радуйтеся, свети умнии, нощь грехов наших пресекающии;
Радуйтеся, звезды путеводныя, ко Христу путь верным ясно указующия.
Радуйтеся, бисере драгоценнии, в небесней сокровищнице Христовой сохраняемии;
Радуйтеся, адаманты, сияющии Божиею благодатию.
Радуйтеся, диадиму княжения земнаго с венцем Царствия Небеснаго сочетавшии;
Радуйтеся, Рая жители порфироноснии.
Радуйтеся, в Бозе упокоение блаженнее обретшии;
Радуйтеся, по трудех и подвизех земных сладце на лоне Авраамли опочившии.
Радуйтеся, древних святых церквей вернии поборницы;
Радуйтеся, Царя царей приснии друзи.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Буря искушений приразися к тебе, княже Феодоре, пребывающу ти при дворе хана агарянскаго, иже восхоте имети тя супруга дщери своея: обаче ты союза супружества христианскаго нарушити не восхотев, небоязненно от брака с неверною уклонился еси, дондеже скончася супруга твоя законная: по ея же кончине, дщерь ханскую, во Христа уверовавшую, крещением святым просветив, бракосочетася с нею, зовый ко Господу: Аллилуиа.
Слышавше людие ярославстии о великих добродетелех ваших, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, зело почитаху вас, яко избранников Божиих: вы же, блажении, милостивно над ними княживше, отцы им по Бозе бысте, учители благочестия и наставницы во всех добрых делех. Сего ради доднесь подвиги ваши незабвенны во градах Смоленске и Ярославле, и воспеваются немолчными гласы сицевыми:
Радуйтеся, благодетели нищих и убогих;
Радуйтеся, покровители вдов и сирот.
Радуйтеся, нелицеприятнаго суда рачители;
Радуйтеся, милосердия Христова подражатели.
Радуйтеся, суды ваши с милостию соединившии;
Радуйтеся, правосудие христианское возлюбившии.
Радуйтеся, добрии оружницы Всевышняго Царя;
Радуйтеся, вернии раби Небеснаго Домовладыки.
Радуйтеся, верою православною воодушевленнии;
Радуйтеся, надеждою спасения укрепленнии.
Радуйтеся, любовию Божественною преисполненнии;
Радуйтеся, Богом и людьми возлюбленнии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Боготечной звезде подобствовав, княже Феодоре, от хана агарянскаго отпущенный, княжити во град Ярославль пришел еси, с супругою твоею и чады Давидом и Константином, яже быша благаго древа благия отрасли, плод мног о Христе отечествию своему принесшии, с нимиже ныне во светлостех святых водворяяся, сладце поеши святых Святейшему Христу Богу: Аллилуиа.
Видим вас святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, яко звезды богосветлыя, во граде Ярославли святостию и чудесы сияющия, и сиянием славы вашея озаряеми, прославляем прославльшаго вас Царя славы Христа, вам же со усердием и любовию вопием таковая:
Радуйтеся, блаженнии и триблаженнии, целомудрие сохранившии;
Радуйтеся, благовернии и богоноснии, в законе Господни непорочно ходившии.
Радуйтеся, заповеди Христовы свете стезям вашим имевшии;
Радуйтеся, во всех оправданиих Владычних неуклонно пребывшии.
Радуйтеся, всю жизнь вашу на Богоугождение непрестанное посвятившии;
Радуйтеся, до смерти верность Господеви соблюдшии.
Радуйтеся, во всем волю Божию творившии;
Радуйтеся, искушения и скорби мужески терпевшии.
Радуйтеся, во искушениих победоноснии;
Радуйтеся, в скорбех не унывавшии.
Радуйтеся, на Бога все упование ваше возложившии;
Радуйтеся, от Бога в уповании вашем непосрамленнии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Проповедник благочестия явился еси княже Феодоре, егда узрев приближение кончины живота твоего, княжение земное оставль, в обитель Преображения Господня удалился еси, и тамо во иночество постриженный, схиму святую на ся возложил еси, со всеми прощаяся, всех благословляя и назидая, в молитве усердней душу твою в руце Божии предал еси, яко истинный угодник Христа Бога, Емуже со ангелы поеши ныне: Аллилуиа.
Возсиясте многими добродетельми вашими во граде Ярославли, и всю страну Российскую благодатно озаристе преславными чудесы вашими, Феодоре, Давиде и Константине благовернии. Темже память ваша с похвалами от верных почитается, и честная имена ваша молитвенно призываются, от ближних и дальних, к вам вопиющих и глаголющих:
Радуйтеся, мрак душ наших чудесы вашими благодатно просвещающии;
Радуйтеся, недужных безмезднии врачеве.
Радуйтеся, больных цельбоподательнии посетители;
Радуйтеся, туне приявшии и туне подающии.
Радуйтеся, в милости к страждущим никогдаже оскудевающии;
Радуйтеся, сосуди златии миро многоцелебнаго.
Радуйтеся, сокровищницы драгия, на всяк недуг врачевство содержащия;
Радуйтеся, радости печальным податели.
Радуйтеся, скорбящих блазии утешителие;
Радуйтеся, бедствующих скории помощницы.
Радуйтеся, градов Смоленска и Ярославля небеснии покровители;
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Хотяй во всем подражати отцу твоему преподобному, преблаженне княже Давиде, свято и богоугодно в Ярославли по нем княжил еси, и толико Богу угодил еси, яко миром и благоплодием княжение твое Господь благослови и славна тя в князех российских показа, Емуже ты в преподобии и святости добре послужил еси до смерти, взывая к нему: Аллилуиа.
Новых вас чудотворцев яви Господь в стране российстей, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, чудесы вашими святую православную веру крепко утверди во граде вашем, иже светло красуется, имея вас небесных заступников и предстателей ко Господу, и с любовию к вам взывает:
Радуйтеся, хладную страну теплотою веры вашея согревшии;
Радуйтеся, благочестие во граде вашем возрастившии.
Радуйтеся, добрии делатели винограда небеснаго;
Радуйтеся, мзду приемшии от Христа: чудотворения дар.
Радуйтеся, дары милости вашея верных обогащающии;
Радуйтеся, Божия благодати сосуди избраннии.
Радуйтеся, сияющии, яко солнце во Царствии Небеснем;
Радуйтеся, яко звезды всю Россию чудесы вашими освещающии.
Радуйтеся, трисияннии лучи, Троический несозданный свет нам возсияющии;
Радуйтеся, тричисленнии подвижницы добродетелей Христианских.
Радуйтеся, на враги видимыя и невидимыя нам всегдашнии споборницы;
Радуйтеся, Царя Небеснаго Христа известнии умилостивители.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Странника и пришельца в мире сем помышляя себе быти, благоверный княже Константине, от юности твоея девственное житие возлюбил еси, в посте и молитвах пребывая, и угождая Богу благоугождением всяческим, во еже быти тебе освященному сосуду Духа Святаго, всельшагося в непорочное сердце твое, и воздыхании неизглаголанными научившаго тя благоприятно пети Пресвятей Троице: Аллилуиа.
Весь град Ярославль радостию духовною подвижеся, егда святыя и нетленныя мощи ваша, благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, чудес благодатию просияша во обителе Преображения Господня. Тако бо благоволи Господь, да по летех мнозех, нетление ваших телес святых всем явлено будет, и чудесы многими ознаменуется, во еже всем верным вопити вам сице:
Радуйтеся, во умерщвленных телесех жизнь благодатную проявившии;
Радуйтеся, во летех мнозех нетленнии в составех ваших пребывшии.
Радуйтеся, во едином гробе благолепно мирно почивающии;
Радуйтеся, вси трие вкупе чудодействующии.
Радуйтеся, во уверении святости вашея чудес множество от мощей ваших сотворившии;
Радуйтеся, неверовавших в святость вашу грозно наказавшии.
Радуйтеся, слепим зрение даруяй;
Радуйтеся, хромым право ходити устрояй.
Радуйтеся, глухим слух отверзаяй;
Радуйтеся, немым язык разрешаяй.
Радуйтеся, бесноватых от насилия демонскаго свобождаяй;
Радуйтеся, разслабленных благодатно укрепляяй.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Со всеми небожители ныне сликовствуете горе, во славе Царствия Христова, благовернии чудотворцы Феодоре, Давиде и Константине, в нейже пребывающе, помяните и нас смиренных в молитвах ваших к Триипостасному Богу, да при помощи вашей небесней, сподобимся во вся дни, достойно и праведно возглашати Ему: Аллилуиа.
Витийство человеческое не может восхвалити по достоянию, многая и преславная чудотворения ваша, святии благовернии чудотворцы Феодоре, Давиде и Константине. Обаче мы, любовию к вам подвизаемии, дерзаем благохвалити вас, заступников наших, сими нехитростными, но усердными словесы:
Радуйтеся, две жены слепыя у мощей ваших прозрети сотворшии;
Радуйтеся, беноватаго и слепаго мужа таможде исцелившии.
Радуйтеся, слепую отроковицу видети устроившии;
Радуйтеся, бесноватих мужа и жену от насилия демонскаго избавившии.
Радуйтеся, четыре немощныя зело жены здравы возставившии;
Радуйтеся, ину жену, терзавшую неистовно все тело свое, от недуга сего свободившии.
Радуйтеся, неверовавшаго в святость вашу пресвитера Константина, разслаблением тела наказавшии;
Радуйтеся, святителя Трифона в томже благодатно обличившии.
Радуйтеся, покаяние его милостивно приемшии;
Радуйтеся, во обители вашей почити ему о Господе удостоившии.
Радуйтеся, благоверную царицу Анастасию в недузе уврачевавшии;
Радуйтеся, ближним и дальним милость многоцелебную показавшии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Спастися нам молите милостиваго Бога, чудотворцы святии и благовернии Феодоре, Давиде и Константине: к вам бо по Бозе и Пресвятей Богородице, яко присным нашим предстателем и ходатаем мы грешнии усердно прибегаем и молитвенно просим вас о еже молитися за нас к прославльшему вас Господу, да и мы сподобимся вкупе с вами на земли живых пети Ему: Аллилуиа.
Царя Небеснаго Христа вернии раби и угодницы, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, покажите на нас недостойных молитв ваших благодатное действо, и якоже многих недужных уврачевали есте, с верою приходящих к святым и многоцелебным мощем вашим, тако и нас, с любовию к ним припадающих, не лишите небеснаго вашего заступления, в жизни, в смерти и по смерти, да зовем вам хвалебно:
Радуйтеся, отечествия вашего земнаго неотступнии хранители;
Радуйтеся, ко отечествию Горнему вернии нам руководителие.
Радуйтеся, источницы многоводнии благодатных исцелений;
Радуйтеся, кладези неистощимыя воды живыя.
Радуйтеся, Воскресения Христова силу в телесех ваших нетленних дивно проявившии;
Радуйтеся, зарю общаго воскресения нам от раки вашея возсиявающии.
Радуйтеся, росу Божия благодати в сердца верных одождевающии;
Радуйтеся, благая прошения наша во блага исполняющии.
Радуйтеся, с верою просящих у вас исцеления скоро врачующии;
Радуйтеся, любящим и чтущим вы, любовию сугубою воздающии.
Радуйтеся, в простоте душевней на помощь призывающих милостивии услышатели;
Радуйтеся, безнадежных страдальцев Божественнии целители.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Пение молебное наше и похвалу сию смиренную благоутробно приимите, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине: се бо аще и многогрешни есмы, но веруем несумненно, яко вы, святии предстатели наши, много можете пред лицем всеблагаго Бога и яко молитвы ваша святыя сильны спасти нас от погибели вечныя. Темже молим вы: не посрамите веры нашея во всесильное пред Богом ходатайство ваше, но сподобите нас молитвами вашими Царствие Небесное улучити, и со всеми святыми возглашати Триединому Богу: Аллилуиа.
Светоподательнии светильницы и предивнии чудотворцы, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, к вам от лет древних отцы наши верно приходяще, милость многу от вас получаху, их же путем и мы к вам шествуем и припадающе к святым мощем вашим, молим и просим вы: да якоже отцем нашим, тако и нам убозем милость вашу присно являете, да благодарственно вам всегда вопием:
Радуйтеся, чада благословенная Отца Небеснаго;
Радуйтеся, братия по благодати Христа, Сына Божия.
Радуйтеся, светлыя обители Духа Святаго;
Радуйтеся, хвалебницы чудотворнии Пресвятыя Троицы.
Радуйтеся, во свете Лица Божия присно пребывающии;
Радуйтеся, по Бозе вся потребная нам взыскующии.
Радуйтеся, от Горних высот на помощь к нам ускоряющии;
Радуйтеся, грешники к покаянию невидимо направляющии.
Радуйтеся, окамененная сердца прикосновением к мощем вашим умягчающии;
Радуйтеся, плоды покаяния верным приносити помогающии.
Радуйтеся, о спасении нашем усердно Бога умоляющии;
Радуйтеся, во всяком деле блазе нам по вере нашей благопоспешающии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
Благодать и милость от Господа испросите нам, святии князе Феодоре преподобне, Давиде и Константине преблаженнии, и в час кончины нашея предстаните в помощь нам, требующим вашего заступления, насилия диавольскаго нас избавляюще, святыми и благомощными молитвами вашими: да при помощи их безбедно прейдем трудный путь мытарств воздушных, и сподобимся в селениих святых пети Создателю нашему: Аллилуиа.
Поюще многая и преславная ваша чудеса, святии благовернии князе и чудотворцы Феодоре, Давиде и Константине, славим Господа, прославльшаго вас на Небеси и на земли, и от любве душевныя совершающе святую и всерадостную память вашу, умильно к вам глаголем:
Радуйтеся, Пресвятыя Троицы вернии раби;
Радуйтеся, Пресвятыя Богородицы органе хвалебнии.
Радуйтеся, Ангельских воинств собеседницы;
Радуйтеся, всех святых сожители.
Радуйтеся, страны Российския духовная лепото;
Радуйтеся, града Ярославля светлая красото.
Радуйтеся, князей Российских к благочестию предводители;
Радуйтеся, княжения вашего земнаго неусыпнии блюстители.
Радуйтеся, обители вашея святыя забрала несокрушимая;
Радуйтеся, подвизающимся в ней спасения душевнаго ходатаи.
Радуйтеся, на поклонение к мощем вашим приходящих любвеобильно приемлющии;
Радуйтеся, благословение ваше святое от раки вашея всем верным подающии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.
О, святии чудотворцы, тричисленнии Пресвятыя Троицы угодницы, благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, милостивно приимите сие малое моление наше, в похвалу вам приносимое, и умолите триипостаснаго Господа и Владыку нашего, избавити нас мучений вечных, грешником уготованных, и сподобити нас в покаянии Ему благоугодити, и Царствие Небесное наследовати, да с вами вопием ему во веки: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й
О, велиции угодницы Божии и чудотворцы, святии и благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, припадающе к святым и многоцелебным мощем вашим, молим вы со смирением, верою и любовию: прострите благоприятные молитвы ваша ко Господу и Создателю нашему, и умолите Его благость, даровати нам вся нужная к житию сему временному, и потребная к вечному спасению нашему: веруем бо несумненно, яко вся возможна вам, яко истинным Его угодником. Сего ради просим вы: испросите нам у Царя царствующих и Господа господствующих страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их Господь да свободит, верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Испросите престольным градом, граду нашему и всем градом Российским благополучие, изобилие и от злых сохранение, всем же правоверным людем, почитающим вас, и на поклонение мощем вашим святым приходящим, милость Божию и благих прошений скорое исполнение. Ей, чудотворцы святии, не посрамите упования нашего, но молитвами вашими сотворите нас наследники быти Царствия Христова: да прославляем человеколюбие в Троице славимаго и поклоняемаго Бога, Отца и Сына, и Святаго Духа, и ваше святое заступление во веки веков. Аминь.