Новости группы "Богородице-Рождествен- ский"

2 октября. Попразднство Воздвижения Честного и Животворящего Креста Господня

2 октября  2017 года в Богородице-Рождественском храме района Аблакетка состоялось утренние Богослужение посвященное в честь и память Мчч. Трофима, Савватия и Доримедонта (276);блгвв. кнн. Феодора Ростиславича Черного, Смоленского (1299), и чад его Давида (1321) и Константина, Ярославских чудотворцев;прп. Алексия Зосимовского (Соловьева) (1928).

Прмч. Зосимы пустынника (IV)блгв. вел. кн. Игоря (во Святом Крещении Георгия) Черниговского и Киевского (1147).

Сщмч. Константина (Голубева), Богородского, пресвитера, и с ним двух мучеников (1918)сщмч. Николая Искровского, пресвитера (1919)сщмч. Нила Смирнова, пресвитера, прмц. Марии Мамонтовой-Шашиной, послушницы (1938).

 

ЖИТИЯ БЛАГОВЕРНЫХ КНЯЗЕЙ ФЕОДОРА СМОЛЕНСКОГО И ЧАД ЕГО ДАВИДА И КОНСТАНТИНА, ЯРОСЛАВСКИХ ЧУДОТВОРЦЕВ

Свя­той бла­го­вер­ный князь Фе­о­дор Смо­лен­ский и Яро­слав­ский, по про­зва­нию Чер­ный, ро­дил­ся в гроз­ную для Ру­си го­ди­ну мон­голь­ско­го на­ше­ствия, око­ло 1237–1239 го­да, и был в Кре­ще­нии на­ре­чен во имя свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Фе­о­до­ра Стра­ти­ла­та, осо­бо по­чи­та­е­мо­го рус­ски­ми кня­зья­ми-во­и­на­ми. Во­ин­ски­ми по­дви­га­ми суж­де­но бы­ло Бо­гом про­сла­вить­ся в Рус­ской зем­ле и свя­то­му кня­зю Фе­о­до­ру. В 1239 го­ду, ко­гда мо­лит­ва­ми Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы свя­той во­ин-му­че­ник Мер­ку­рий (па­мять 24 но­яб­ря) из­ба­вил Смо­ленск от Ба­ты­ева пле­не­ния, от­ро­ка Фе­о­до­ра в го­ро­де не бы­ло: его увез­ли и укры­ли на вре­мя вой­ны в без­опас­ном ме­сте. В сле­ду­ю­щем, 1240 го­ду умер его отец, князь Ро­сти­слав, пра­внук бла­го­вер­но­го кня­зя Ро­сти­сла­ва, Смо­лен­ско­го и Ки­ев­ско­го († 1168; па­мять 14 мар­та).

Стар­шие бра­тья, на­след­ни­ки, по­де­ли­ли меж­ду со­бой зем­ли от­ца сво­е­го, вы­де­лив млад­ше­му – от­ро­ку Фе­о­до­ру ма­лень­кий Мо­жайск. Здесь про­шло его дет­ство, здесь учил­ся он Свя­щен­но­му Пи­са­нию, цер­ков­ной служ­бе и во­ин­ско­му ис­кус­ству.

В 1260 го­ду свя­той князь Фе­о­дор же­нил­ся на Ма­рии Ва­си­льевне, до­че­ри свя­то­го бла­го­вер­но­го кня­зя Ва­си­лия Яро­слав­ско­го († 1249; па­мять 3 июля), и стал кня­зем Яро­слав­ским. У них ро­дил­ся сын Ми­ха­ил, но вско­ре свя­той Фе­о­дор ов­до­вел. Он мно­го вре­ме­ни про­во­дил в рат­ных тру­дах и по­хо­дах, сы­на его вос­пи­ты­ва­ла те­ща, кня­ги­ня Ксе­ния.

В 1277 го­ду со­еди­нен­ные дру­жи­ны рус­ских кня­зей, сре­ди ко­то­рых был свя­той Фе­о­дор, в со­ю­зе с та­тар­ски­ми вой­ска­ми, участ­во­ва­ли в по­хо­де в Осе­тин­скую зем­лю и во взя­тии «слав­но­го гра­да их Те­тя­ко­ва». Со­юз­ные вой­ска одер­жа­ли в этой войне пол­ную по­бе­ду. Де­ло в том, что со вре­мен свя­то­го Алек­сандра Нев­ско­го († 1263; па­мять 23 но­яб­ря) ха­ны Зо­ло­той Ор­ды, ви­дя неслом­лен­ную ду­хов­ную и во­ен­ную мощь пра­во­слав­ной Ру­си, бы­ли вы­нуж­де­ны из­ме­нить свое от­но­ше­ние к ней, ста­ли при­вле­кать рус­ских кня­зей к со­ю­зу, об­ра­щать­ся к ним за во­ен­ной по­мо­щью. Рус­ская Цер­ковь про­мыс­ли­тель­но ис­поль­зо­ва­ла это сбли­же­ние для хри­сти­ан­ско­го про­све­ще­ния ино­род­цев. Уже в 1261 го­ду ста­ра­ни­я­ми свя­то­го Алек­сандра Нев­ско­го и мит­ро­по­ли­та Ки­рил­ла III в Са­рае, сто­ли­це Зо­ло­той Ор­ды, бы­ла учре­жде­на епар­хия Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви. В 1276 го­ду Кон­стан­ти­но­поль­ский Со­бор под пред­се­да­тель­ством пат­ри­ар­ха Иоан­на Век­ка (1275–1282) от­ве­чал на во­про­сы рус­ско­го Са­рай­ско­го епи­ско­па Фе­о­гно­ста о по­ряд­ке Кре­ще­ния та­тар и при­ня­тии в пра­во­сла­вие быв­ших сре­ди них мо­но­фи­зи­тов и несто­ри­ан. В эти го­ды и ока­зал­ся в Ор­де свя­той князь Фе­о­дор. От­ли­чив­ший­ся рат­ны­ми по­дви­га­ми в осе­тин­ском по­хо­де, он вы­звал к се­бе осо­бен­ное рас­по­ло­же­ние ха­на Мен­гу-Те­ми­ра, по­чти­тель­но от­но­сив­ше­го­ся к Пра­во­слав­ной Церк­ви, вы­дав­ше­го пер­вый хан­ский яр­лык о цер­ков­ной непри­кос­но­вен­но­сти мит­ро­по­ли­ту Ки­рил­лу. В ле­то­пи­си ска­за­но: «А кня­зя Фе­о­до­ра Ро­сти­сла­ви­ча царь Мен­гу-Те­мир и ца­ри­ца его вель­ми лю­бя­ше и на Русь его не хо­тя­ше пу­сти­ти му­же­ства ра­ди и кра­со­ты ли­ца его». Три го­да про­был свя­той Фе­о­дор в Ор­де. На­ко­нец, «царь от­пу­стил его с ве­ли­кой че­стью», и князь при­был в Яро­славль. К это­му вре­ме­ни су­пру­га его, Ма­рия, уже умер­ла, в го­ро­де пра­ви­ла кня­ги­ня Ксе­ния с вну­ком Ми­ха­и­лом. Яро­слав­цы не при­ня­ли вер­нув­ше­го­ся из Ор­ды кня­зя: «не при­я­ша его во град, но ре­ко­ша ему: „Сей град кня­ги­ни Ксе­нии и есть у нас князь Ми­ха­и­ле“».

Свя­той Фе­о­дор дол­жен был вер­нуть­ся в Ор­ду. Ца­ри­ца, же­на ха­на Мен­гу-Те­ми­ра, «его лю­бя­ше зе­ло и хо­тя­ше за него дщерь свою да­ти». Та­кой брак имел бы для Ру­си боль­шое зна­че­ние. Хан дол­го не со­гла­шал­ся на него, счи­тая рус­ских кня­зей сво­и­ми «улу­сни­ка­ми» (т. е. вас­са­ла­ми, под­дан­ны­ми). Вы­дать дочь за рус­ско­го кня­зя зна­чи­ло при­знать за ним рав­ное до­сто­ин­ство. И еще важ­нее: это зна­чи­ло для ха­на при­знать пре­вос­ход­ство пра­во­сла­вия, по­то­му что преж­де вен­ча­ния нуж­но бы­ло, чтобы та­тар­ская ца­рев­на при­ня­ла Свя­тое Кре­ще­ние. Хан по­шел на это, слиш­ком ва­жен для него был со­юз с Русью: «и ца­рев­ну по­ве­лел за кня­зя Фе­о­до­ра да­ти, и по­ве­лел ее преж­де кре­стить, а пра­во­слав­ной ве­ры не по­ве­лел осквер­нить». Так же­нил­ся свя­той Фе­о­дор на до­че­ри мо­гу­ще­ствен­но­го ха­на, на­ре­чен­ной в Кре­ще­нии Ан­ной. «Царь же его весь­ма чтил и по­ве­лел ему са­дить­ся на­про­тив се­бя, по­стро­ил ему дво­рец, дал кня­зи и бо­ля­ре на по­слу­же­ние».

Там, в Ор­де, и ро­ди­лись у свя­то­го Фе­о­до­ра Чер­но­го его сы­но­вья – свя­той бла­го­вер­ный князь Да­вид († 1321) и свя­той бла­го­вер­ный князь Кон­стан­тин. Огром­ное вли­я­ние, ко­то­рое свя­той Фе­дор при­об­рел в Ор­де, он ис­поль­зо­вал во сла­ву Рус­ской зем­ли и Рус­ской Церк­ви. Пра­во­сла­вие все бо­лее укреп­ля­лось сре­ди та­тар, ор­дын­цы усва­и­ва­ли рус­ские обы­чаи, нра­вы и бла­го­че­стие. Рус­ские куп­цы, зод­чие, ма­сте­ра нес­ли рус­скую куль­ту­ру на бе­ре­га До­на, Вол­ги, Ура­ла и даль­ше до са­мой Мон­го­лии. До сих пор ар­хео­ло­ги на­хо­дят пра­во­слав­ные ико­ны, кре­сты, лам­па­ды по всей тер­ри­то­рии преж­ней Зо­ло­той Ор­ды, во­шед­шей в со­став Рос­сии. Так на­чи­на­лось ве­ли­кое мис­си­о­нер­ское дви­же­ние Рус­ской Церк­ви на Во­сток, про­све­ще­ние све­том еван­гель­ской ис­ти­ны всех пле­мен до Ве­ли­ко­го оке­а­на. Рус­ские пра­во­слав­ные кня­зья и их дру­жин­ни­ки, участ­вуя, как со­юз­ни­ки, в мон­голь­ских по­хо­дах, узна­ва­ли и осва­и­ва­ли бес­край­ние про­сто­ры Азии, Си­би­ри и Даль­не­го Во­сто­ка. В 1330 го­ду, все­го через трид­цать лет по­сле смер­ти свя­то­го Фе­о­до­ра Чер­но­го, ки­тай­ская ле­то­пись на­пи­шет о рус­ских дру­жи­нах в Пе­кине.

Свя­той Фе­о­дор жил в Са­рае до 1290 го­да, ко­гда «при­шла ему весть с Ру­си, от гра­да Яро­слав­ля, что его сын пер­вый, князь Ми­ха­ил, пре­ста­вил­ся». Дав кня­зю бо­га­тые да­ры и боль­шую дру­жи­ну, хан от­пу­стил его на Русь. Вновь став кня­зем в Яро­слав­ле, свя­той Фе­о­дор на­чал рев­ност­но за­бо­тить­ся об уси­ле­нии и бла­го­устро­е­нии сво­е­го го­ро­да и кня­же­ства. Осо­бен­ную лю­бовь про­яв­лял он к оби­те­ли Пре­об­ра­же­ния Гос­под­ня. Сла­ва его гре­ме­ла по всей Ру­си, все кня­зья ис­ка­ли с ним друж­бы и со­ю­за. Но он боль­ше всех лю­бил сы­на свя­то­го Алек­сандра Нев­ско­го, Ан­дрея Алек­сан­дро­ви­ча, под­дер­жи­вал его во всех на­чи­на­ни­ях, ко­гда тот был ве­ли­ким кня­зем Вла­ди­мир­ским, хо­дил с ним в по­хо­ды, де­лил ра­дость по­бед и го­речь по­ра­же­ний. В 1296 го­ду ед­ва не раз­ра­зи­лась кро­во­про­лит­ная бра­то­убий­ствен­ная вой­на меж­ду дву­мя груп­па­ми кня­зей: на од­ной сто­роне бы­ли свя­той Фе­о­дор и ве­ли­кий князь Ан­дрей, на дру­гой – свя­той Ми­ха­ил Твер­ской († 1318; па­мять 22 но­яб­ря) и свя­той Да­ни­ил Мос­ков­ский († 1303; па­мять 4 мар­та). Но кро­во­про­ли­тие Бо­жи­ей по­мо­щью уда­лось предот­вра­тить. На Вла­ди­мир­ском съез­де кня­зей (1296 г.) епи­скоп Вла­ди­мир­ский Си­ме­он и епи­скоп Са­рай­ский Из­ма­ил су­ме­ли вне­сти мир в обе сто­ро­ны. Сам факт уча­стия в съез­де свя­то­го кня­зя Фе­о­до­ра и Са­рай­ско­го вла­ды­ки Из­ма­и­ла го­во­рит о том, что пер­вый упо­тре­бил все свои ди­пло­ма­ти­че­ские да­ро­ва­ния и вли­я­ние в Ор­де, чтобы спо­соб­ство­вать уста­нов­ле­нию ми­ра в Рус­ской зем­ле.

Не по­ры­ва­лись свя­зи свя­то­го Фе­о­до­ра Чер­но­го и с его от­чиз­ной – Смо­лен­ском, хо­тя кня­жить ему там бы­ло непро­сто. Так, в 1297 го­ду свя­той Фе­о­дор хо­дил по­хо­дом к Смо­лен­ску вос­ста­но­вить свои за­кон­ные пра­ва на Смо­лен­ское кня­же­ние, за­хва­чен­ное его пле­мян­ни­ком. Но взять го­род и стать сно­ва Смо­лен­ским кня­зем ему в этот раз не до­ве­лось.

Вско­ре по­сле то­го по­хо­да свя­той князь-во­ин за­не­мог. 18 сен­тяб­ря 1299 го­да угод­ник Бо­жий по­ве­лел пе­ре­не­сти его в Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский мо­на­стырь и при­нял мо­на­ше­ское по­стри­же­ние.

Во вре­мя са­мо­го окон­ча­ния об­ря­да свя­той Фе­о­дор по­про­сил пре­рвать свя­щен­но­дей­ствие. По бла­го­сло­ве­нию игу­ме­на, во ис­пол­не­ние во­ли уми­ра­ю­ще­го, кня­зя вы­нес­ли на мо­на­стыр­ский двор, ку­да со­шлось уже мно­же­ство яро­слав­цев. «И ис­по­ве­дал­ся князь пред всем на­ро­дом, ес­ли со­гре­шил пред кем или нелю­бие дер­жал на ко­го. И кто пред ним со­гре­шил и враж­до­вал на него – всех бла­го­сло­вил и про­стил и во всем ви­ну на се­бя при­нял пред Бо­гом и людь­ми». Лишь по­сле это­го ре­шил­ся сми­рен­ный во­ин за­вер­шить свой необыч­ный и мно­го­труд­ный жиз­нен­ный путь при­ня­ти­ем Ан­гель­ско­го об­ра­за.

Всю ночь игу­мен и бра­тия мо­ли­лись над свя­тым кня­зем. В два ча­са но­чи на­ча­ли зво­нить к утрене. На­пут­ство­ван­ный Свя­ты­ми Тай­на­ми Хри­сто­вы­ми, свя­той Фе­о­дор без­молв­но ле­жал на сво­ем ино­че­ском ло­же. Ко­гда же ино­ки на­ча­ли тре­тью «Сла­ву» Псал­ти­ри, он осе­нил се­бя крест­ным зна­ме­ни­ем и пре­дал ду­шу Гос­по­ду. Вид его в гро­бу был необы­чен: «Чуд­но бе зре­ти бла­жен­на­го, на од­ре ле­жа­ща не яко умер­ша, но яко жи­ва су­ща. Све­ти­лось ли­це его, сол­неч­ным лу­чам по­доб­но, чест­ны­ми се­ди­на­ми укра­ше­но, по­ка­зуя ду­шев­ную его чи­сто­ту и незло­би­вое серд­це».

По­сле него в Яро­слав­ле пра­вил его сын – свя­той Да­вид († 1321). Вто­рой из его млад­ших сы­но­вей, свя­той Кон­стан­тин, ви­ди­мо, по­чил ра­нее. Цер­ков­ное по­чи­та­ние свя­то­го кня­зя Фе­о­до­ра в Яро­слав­ской зем­ле на­ча­лось вско­ре по­сле его смер­ти. В 1322–1327 го­дах по бла­го­сло­ве­нию и за­ка­зу епи­ско­па Ро­стов­ско­го Про­хо­ра в па­мять по­чи­та­е­мо­го вла­ды­кой свя­то­го Фе­о­до­ра бы­ло на­пи­са­но и укра­ше­но ми­ни­а­тю­ра­ми зна­ме­ни­тое Фе­о­до­ров­ское Еван­ге­лие. Епи­скоп Про­хор был преж­де игу­ме­ном Спа­со-Пре­об­ра­жен­ско­го мо­на­сты­ря в Яро­слав­ле. Ве­ро­ят­но, он лич­но знал свя­то­го кня­зя, мог быть оче­вид­цем его по­стри­же­ния и все­на­род­но­го по­ка­я­ния. Ис­то­ри­ки ду­ма­ют, что луч­шие ми­ни­а­тю­ры, вши­тые в эту дра­го­цен­ную ру­ко­пись, при­над­ле­жа­ли бо­лее ран­не­му Еван­ге­лию, вла­дель­цем ко­то­ро­го был сам свя­той Фе­о­дор Чер­ный и ко­то­рое он при­вез с со­бой в Яро­славль как бла­го­сло­ве­ние из род­но­го Смо­лен­ска.

5 мар­та 1463 го­да бы­ли об­ре­те­ны в Яро­слав­ле мо­щи свя­то­го кня­зя Фе­о­до­ра и чад его, Да­ви­да и Кон­стан­ти­на. Ле­то­пи­сец, оче­ви­дец со­бы­тия, за­пи­сал под этим го­дом: «Во гра­де Яро­слав­ле в мо­на­сты­ре Свя­то­го Спа­са ле­жа­ли три кня­зя ве­ли­кие, князь Фе­о­дор Ро­сти­сла­вич, да де­ти его Да­вид и Кон­стан­тин, по­верх зем­ли ле­жа­ли. Сам же ве­ли­кий князь Фе­о­дор ве­лик был ро­стом че­ло­век, те у него, сы­но­вья Да­вид и Кон­стан­тин, под па­зу­ха­ми ле­жа­ли, зане мень­ше его ро­стом бы­ли. Ле­жа­ли же во еди­ном гро­бе». Эта чер­та физи­че­ско­го об­ли­ка свя­то­го кня­зя так за­пе­чат­ле­лась в вос­при­я­тии оче­вид­цев и совре­мен­ни­ков об­ре­те­ния его мо­щей, что за­пись об этом во­шла в про­лож­ные жи­тия кня­зя Фе­о­до­ра и в ико­но­пис­ные под­лин­ни­ки.

Жи­тие свя­то­го кня­зя Фе­о­до­ра Чер­но­го бы­ло на­пи­са­но вско­ре по об­ре­те­нии мо­щей иеро­мо­на­хом Яро­слав­ско­го Спас­ско­го мо­на­сты­ря Ан­то­ни­ем по бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го и всея Ру­си Филип­па I. Дру­гая ре­дак­ция жи­тия бы­ла на­пи­са­на Ан­дре­ем Юрье­вым в Ки­рил­ло-Бе­ло­зер­ском мо­на­сты­ре. Тре­тье, наи­бо­лее по­дроб­ное жи­тие свя­то­го Фе­о­до­ра во­шло в «Кни­гу сте­пен­ную цар­ско­го ро­до­сло­вия», со­став­лен­ную при ца­ре Иоанне Гроз­ном и мит­ро­по­ли­те Ма­ка­рии. Рус­ский на­род сло­жил о свя­том кня­зе Фе­о­до­ре ду­хов­ные пес­ни, ко­то­рые на про­тя­же­нии сто­ле­тий рас­пе­ва­ли «ка­ли­ки пе­ре­хо­жие». В них про­слав­ля­ют­ся бла­го­че­стие и пра­во­су­дие, ми­ло­сер­дие и бла­го­тво­ри­тель­ность свя­то­го, его за­бо­та о стро­и­тель­стве и укра­ше­нии хра­мов (см.: Мит­ро­по­лит Яро­слав­ский и Ро­стов­ский Иоанн (Венд­ланд). Князь Фе­дор Чер­ный. – «Бо­го­слов­ские тру­ды», сб. XI, М., 1973, с. 55–77). Слож­ность ис­то­ри­че­ских су­деб, су­ро­вость эпо­хи, бес­чис­лен­ное мно­же­ство вра­гов – не лич­ных, но вра­гов Рос­сии и Церк­ви, – толь­ко яр­че под­чер­ки­ва­ют для нас ве­ли­чие по­дви­га свя­тых со­зи­да­те­лей Рос­сии.

См. так­же: «Па­мять свя­то­го бла­го­вер­но­го кня­зя Фе­о­до­ра, смо­лен­ско­го и яро­слав­ско­го чу­до­твор­ца, и чад его Да­ви­да и Кон­стан­ти­на» в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

СВЕРНУТЬ

МОЛИТВЫ

Ин тропарь благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина

глас 4

 

Иже от юности Христовы любве/ прилепившеся усердно, святии/ законы и оправдания Того сохраняюще,/ отнюдуже и чудесными даровании обогатистеся,/ исцеления источаете иже верою вас почитающих,/ темже молите Христа Бога/ спастися душам нашим.

 

Тропарь благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина, на преставление

глас 4

От юности вашея Христове любви прилепившеся, святии, / усердно закон и оправдания Того сохранисте, / отонудуже и чудесными даровании обогатившеся, / исцеления источаете, Феодоре, Давиде и Константине, / о верою вас почитающих, / молите Христа Бога, спастися душам нашым.

Тропарь благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина, на перенесение мощей

глас 8

Яко звезды многосветлыя от юности возсиявше, / осветили есте сердца верных пренесением честных мощей ваших, / во плоти, яко Ангелы на земли показастеся, / пощением насаждени бысте яко древа, при водах воздержания, / напоени струями слез ваших, и скверну омысте. / Сего ради явистеся приятелища Божия Духа, / Феодоре, и Давиде, и Константине, / молите Христа Бога, спастися душам нашым.

Ин тропарь, на преставление Феодора

глас 4

 

Яко целитель преизряден и казатель благоприятен / мирский мятеж оставил еси и крест свой на рамо взем / и божественным житием пожил еси и воздержанием плоти украсился еси / к тебе притекающим сосуд избранный показа тя, всеблаженне Феодоре, / воспевающих твою память в псалмех и песнех, преподобне, молися о душах наших.

 

Ин тропарь благоверного князя Феодора Смоленского

глас 4

 

Измлада явился еси, Богомудре княже, / Божествен сосуд невозбранен Богови, / ныне точиши нам многоцеления, / вся ереси потопляюще и спасая присно свой град / и всех верных сохраняя, и невидимо от видимых враг, / верою тя молим, преподобне отче наш, княже Феодоре, / моли спастися душам нашим.

 

Ин тропарь благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина

глас 4

 

Яко апостолом спричастницы и врачеве предобрии, служители Богоприятнии, / памяти вашей Божественней притекающим, / святии Богомудрии, достоблаженнии, благочестивии князи, / новоявленнии чудотворцы Феодоре и Давиде, и Константине, / сошедшеся любовию в память вашу светло празднуем / в песнех и пениих, радующеся Христа славяще, таковую благодать даровавшего вам исцелением, / граду вашему Ярославлю великое утверждение.

 

Тропарь благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина

глас 4

 

Измлада явистеся святии,/ Богомудре Феодоре и блаженне Давиде с Константином славным,/ Божественнии сосуди, избраннии Богови./ Ныне же источаете нам многа исцеления от честных мощей ваших,/ вся ереси потопляюще,/ и спасающе присно град свой,/ и всех верных сохраняюще невредимо/ от видимых и невидимых враг./ Темже верою молим вас, святии:/ молите Христа Бога/ в мире сохранитися нам и спасти души наша.

 

Кондак благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина

глас 8

Богомудренно преселистеся, святии,/ во град, присно добродетельми цветущий,/ в жизни сей приносяще Богови плоды благи,/ преподобне Феодоре и блаженне Давиде с Константином славным,/ и явистеся, яко многоцветущая райская древеса жизни/ и яко многосветлыя звезды, в мире сияюще благодатию,/ в добродетели исправивше жизнь свою,/ и сего ради получисте живот вечный на Небесех./ Темже благодарственно вам зовем:/ радуйтеся, всемирнии светильницы и граду нашему Ярославлю великое утверждение.

Кондак благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина, на преставление

глас 4

Явися велие солнце Христове Церкви,/ просвещая учением светлостьми, всечестне,/ яко черпалом златым от кладязя неископаннаго чудес почерпл еси от Источника неистощимаго/ на успение свое приспел еси, всеблаженне Феодоре,/ ныне всем даеши грехов прощение.

Кондак благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина, на перенесение мощей

глас 8

Явистеся светильницы всесветлии во плоти яко Ангели,/ и яко жизни древеса райская,/ пощением, бдением и верою возращаеми, процвели есте,/ молитвами вашими небесныя благодати приемше,/ врачеве крепцы явльшеся, / исцеляете недугующих души,/ с верою прибегающих к вам чудотворцы славнии, Феодоре, Давиде и Константине:/ молите Христа Бога, грехов оставление даровати/ верою и любовию чтущым память вашу.

Ин кондак благоверного князя Феодора Смоленского

глас 1

Многомудренне преселився, преподобне княже Феодоре,/ в град цветущ присно плоды благия,/ явился еси яко рай, паче жизни,/ яко многосветлая звезда в мире сияя, в пощении исправив жизнь свою,/ и ныне Того получил еси живот вечный на небесех.

Ин кондак благоверных князей Феодора Смоленского и чад его Давида и Константина, на перенесение мощей

глас 8

Яко светильницы и врачеве преизряднии явистеся,/ верним сердцем озаряюще добродетельми чудес ваших,/ в плоти бо на земли благоугодители,/ Иже во святых Прославляемому непрестанно молите о всех нас.

КАНОНЫ И АКАФИСТЫ

АКАФИСТ СВЯТЫМ БЛАГОВЕРНЫМ КНЯЗЬЯМ ФЕОДОРУ, ДАВИДУ И КОНСТАНТИНУ, ЯРОСЛАВСКИМ ЧУДОТВОРЦАМ

 

Кондак 1

Избраннии чудотворцы и велицыи угодницы Господни, градов Смоленска и Ярославля небеснии заступницы и усерднии о душах наших молитвенницы, святии благовернии князи Феодоре, Давиде и Константине, похвальное пение приносим вам с верою и любовию: вы же, яко имущии дерзновение ко Господу, от всяких нас бед молитвами вашими присно избавите, да с умилением зовем вам:
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Икос 1

Ангели земнии и человецы небеснии бысте, Феодоре, Давиде и Константине преблаженнии, вся заповеди Господни верно сохраншии и в добродетелех преуспевшии, яко быти вам еще во плоти, подражатели сил безплотных, жития чистотою и святостию. Темже и мы грешнии со благоговением приносим благохваления таковая:
Радуйтеся, светильницы трисияннии Божия благодати;
Радуйтеся, столпи крепцыи святыя Православныя Церкве.
Радуйтеся, во благоверии утвержденнии;
Радуйтеся, в добродетелях благоискуснии.
Радуйтеся, вернии Христовы угодницы;
Радуйтеся, многоцелебных даров независтнии подателие.
Радуйтеся, нетления цвети благоуханнии;
Радуйтеся, Рая Иисусова крини неувядаемии.
Радуйтеся, князей Российских светлая похвало;
Радуйтеся, любящих и чтущих вас присное радование.
Радуйтеся, во благоухании святости почивающии;
Радуйтеся, недужныя безмездно исцеляющии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 2

Видя княже Феодор, яко братия его неправедно восприяша удел княжения его, не восхоте бранию идти на них, но мир любяй, малым княжением можайским удовлися, праведно и свято княжение свое исправляше, храмы Божия созидая, благочестие христианское утверждая, суды правосудны людем своим являя и присно зовый в молитвах усердных к Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом Божественным преисполненнии, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, не прельститеся суетною славою княжения земнаго, но сие мудро сочеташе со всегдашним благоугождением Богу, яко быти вам воистину праведником, достойным похвал сицевых:
Радуйтеся, молитвенницы учерднии;
Радуйтеся, подвижницы неленостнии.
Радуйтеся, целомудрия хранителие;
Радуйтеся, Православия поборницы.
Радуйтеся, незлобивии в обидах;
Радуйтеся, благодушнии во искушениих.
Радуйтеся, милосердия преисполненнии;
Радуйтеся, кротостию злобу побеждавшии.
Радуйтеся, дивно о Господе сочетаннии, отец со чады во святых;
Радуйтеся, Троицы равночисленнии избранницы, сыны с родителем в селениих райских.
Радуйтеся, от горних высот к земнородным милостивно приникающия;
Радуйтеся, исцеления благодатныя неоскудно источающии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 3

Силою Божиею осененный, княже Феодоре, княжение ярославское восприял еси, и в нем благочестно о Христе потрудился еси, яко добрый воин Иисусе Христов, готовый душу твою положити за люди твоя. Темже и к агарянскому хану шествовати не убоялся еси, и пред ним веру Христову ясно исповедал еси, вопия сердцем и усты ко Господу: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще едино попечение в триех телесех, о еже Единому Богу благоугождати, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, образ жития праведнаго в себе нам являете, сим подвизающе нас, в похвалах достодолжных вопити вам сице:
Радуйтеся, Богомудрия преисполненнии;
Радуйтеся, лучами Святаго Духа озареннии.
Радуйтеся, свети умнии, нощь грехов наших пресекающии;
Радуйтеся, звезды путеводныя, ко Христу путь верным ясно указующия.
Радуйтеся, бисере драгоценнии, в небесней сокровищнице Христовой сохраняемии;
Радуйтеся, адаманты, сияющии Божиею благодатию.
Радуйтеся, диадиму княжения земнаго с венцем Царствия Небеснаго сочетавшии;
Радуйтеся, Рая жители порфироноснии.
Радуйтеся, в Бозе упокоение блаженнее обретшии;
Радуйтеся, по трудех и подвизех земных сладце на лоне Авраамли опочившии.
Радуйтеся, древних святых церквей вернии поборницы;
Радуйтеся, Царя царей приснии друзи.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 4

Буря искушений приразися к тебе, княже Феодоре, пребывающу ти при дворе хана агарянскаго, иже восхоте имети тя супруга дщери своея: обаче ты союза супружества христианскаго нарушити не восхотев, небоязненно от брака с неверною уклонился еси, дондеже скончася супруга твоя законная: по ея же кончине, дщерь ханскую, во Христа уверовавшую, крещением святым просветив, бракосочетася с нею, зовый ко Господу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше людие ярославстии о великих добродетелех ваших, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, зело почитаху вас, яко избранников Божиих: вы же, блажении, милостивно над ними княживше, отцы им по Бозе бысте, учители благочестия и наставницы во всех добрых делех. Сего ради доднесь подвиги ваши незабвенны во градах Смоленске и Ярославле, и воспеваются немолчными гласы сицевыми:
Радуйтеся, благодетели нищих и убогих;
Радуйтеся, покровители вдов и сирот.
Радуйтеся, нелицеприятнаго суда рачители;
Радуйтеся, милосердия Христова подражатели.
Радуйтеся, суды ваши с милостию соединившии;
Радуйтеся, правосудие христианское возлюбившии.
Радуйтеся, добрии оружницы Всевышняго Царя;
Радуйтеся, вернии раби Небеснаго Домовладыки.
Радуйтеся, верою православною воодушевленнии;
Радуйтеся, надеждою спасения укрепленнии.
Радуйтеся, любовию Божественною преисполненнии;
Радуйтеся, Богом и людьми возлюбленнии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 5

Боготечной звезде подобствовав, княже Феодоре, от хана агарянскаго отпущенный, княжити во град Ярославль пришел еси, с супругою твоею и чады Давидом и Константином, яже быша благаго древа благия отрасли, плод мног о Христе отечествию своему принесшии, с нимиже ныне во светлостех святых водворяяся, сладце поеши святых Святейшему Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видим вас святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, яко звезды богосветлыя, во граде Ярославли святостию и чудесы сияющия, и сиянием славы вашея озаряеми, прославляем прославльшаго вас Царя славы Христа, вам же со усердием и любовию вопием таковая:
Радуйтеся, блаженнии и триблаженнии, целомудрие сохранившии;
Радуйтеся, благовернии и богоноснии, в законе Господни непорочно ходившии.
Радуйтеся, заповеди Христовы свете стезям вашим имевшии;
Радуйтеся, во всех оправданиих Владычних неуклонно пребывшии.
Радуйтеся, всю жизнь вашу на Богоугождение непрестанное посвятившии;
Радуйтеся, до смерти верность Господеви соблюдшии.
Радуйтеся, во всем волю Божию творившии;
Радуйтеся, искушения и скорби мужески терпевшии.
Радуйтеся, во искушениих победоноснии;
Радуйтеся, в скорбех не унывавшии.
Радуйтеся, на Бога все упование ваше возложившии;
Радуйтеся, от Бога в уповании вашем непосрамленнии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 6

Проповедник благочестия явился еси княже Феодоре, егда узрев приближение кончины живота твоего, княжение земное оставль, в обитель Преображения Господня удалился еси, и тамо во иночество постриженный, схиму святую на ся возложил еси, со всеми прощаяся, всех благословляя и назидая, в молитве усердней душу твою в руце Божии предал еси, яко истинный угодник Христа Бога, Емуже со ангелы поеши ныне: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиясте многими добродетельми вашими во граде Ярославли, и всю страну Российскую благодатно озаристе преславными чудесы вашими, Феодоре, Давиде и Константине благовернии. Темже память ваша с похвалами от верных почитается, и честная имена ваша молитвенно призываются, от ближних и дальних, к вам вопиющих и глаголющих:
Радуйтеся, мрак душ наших чудесы вашими благодатно просвещающии;
Радуйтеся, недужных безмезднии врачеве.
Радуйтеся, больных цельбоподательнии посетители;
Радуйтеся, туне приявшии и туне подающии.
Радуйтеся, в милости к страждущим никогдаже оскудевающии;
Радуйтеся, сосуди златии миро многоцелебнаго.
Радуйтеся, сокровищницы драгия, на всяк недуг врачевство содержащия;
Радуйтеся, радости печальным податели.
Радуйтеся, скорбящих блазии утешителие;
Радуйтеся, бедствующих скории помощницы.
Радуйтеся, градов Смоленска и Ярославля небеснии покровители;
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 7

Хотяй во всем подражати отцу твоему преподобному, преблаженне княже Давиде, свято и богоугодно в Ярославли по нем княжил еси, и толико Богу угодил еси, яко миром и благоплодием княжение твое Господь благослови и славна тя в князех российских показа, Емуже ты в преподобии и святости добре послужил еси до смерти, взывая к нему: Аллилуиа.

Икос 7

Новых вас чудотворцев яви Господь в стране российстей, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, чудесы вашими святую православную веру крепко утверди во граде вашем, иже светло красуется, имея вас небесных заступников и предстателей ко Господу, и с любовию к вам взывает:
Радуйтеся, хладную страну теплотою веры вашея согревшии;
Радуйтеся, благочестие во граде вашем возрастившии.
Радуйтеся, добрии делатели винограда небеснаго;
Радуйтеся, мзду приемшии от Христа: чудотворения дар.
Радуйтеся, дары милости вашея верных обогащающии;
Радуйтеся, Божия благодати сосуди избраннии.
Радуйтеся, сияющии, яко солнце во Царствии Небеснем;
Радуйтеся, яко звезды всю Россию чудесы вашими освещающии.
Радуйтеся, трисияннии лучи, Троический несозданный свет нам возсияющии;
Радуйтеся, тричисленнии подвижницы добродетелей Христианских.
Радуйтеся, на враги видимыя и невидимыя нам всегдашнии споборницы;
Радуйтеся, Царя Небеснаго Христа известнии умилостивители.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 8

Странника и пришельца в мире сем помышляя себе быти, благоверный княже Константине, от юности твоея девственное житие возлюбил еси, в посте и молитвах пребывая, и угождая Богу благоугождением всяческим, во еже быти тебе освященному сосуду Духа Святаго, всельшагося в непорочное сердце твое, и воздыхании неизглаголанными научившаго тя благоприятно пети Пресвятей Троице: Аллилуиа.

Икос 8

Весь град Ярославль радостию духовною подвижеся, егда святыя и нетленныя мощи ваша, благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, чудес благодатию просияша во обителе Преображения Господня. Тако бо благоволи Господь, да по летех мнозех, нетление ваших телес святых всем явлено будет, и чудесы многими ознаменуется, во еже всем верным вопити вам сице:
Радуйтеся, во умерщвленных телесех жизнь благодатную проявившии;
Радуйтеся, во летех мнозех нетленнии в составех ваших пребывшии.
Радуйтеся, во едином гробе благолепно мирно почивающии;
Радуйтеся, вси трие вкупе чудодействующии.
Радуйтеся, во уверении святости вашея чудес множество от мощей ваших сотворившии;
Радуйтеся, неверовавших в святость вашу грозно наказавшии.
Радуйтеся, слепим зрение даруяй;
Радуйтеся, хромым право ходити устрояй.
Радуйтеся, глухим слух отверзаяй;
Радуйтеся, немым язык разрешаяй.
Радуйтеся, бесноватых от насилия демонскаго свобождаяй;
Радуйтеся, разслабленных благодатно укрепляяй.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 9

Со всеми небожители ныне сликовствуете горе, во славе Царствия Христова, благовернии чудотворцы Феодоре, Давиде и Константине, в нейже пребывающе, помяните и нас смиренных в молитвах ваших к Триипостасному Богу, да при помощи вашей небесней, сподобимся во вся дни, достойно и праведно возглашати Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое не может восхвалити по достоянию, многая и преславная чудотворения ваша, святии благовернии чудотворцы Феодоре, Давиде и Константине. Обаче мы, любовию к вам подвизаемии, дерзаем благохвалити вас, заступников наших, сими нехитростными, но усердными словесы:
Радуйтеся, две жены слепыя у мощей ваших прозрети сотворшии;
Радуйтеся, беноватаго и слепаго мужа таможде исцелившии.
Радуйтеся, слепую отроковицу видети устроившии;
Радуйтеся, бесноватих мужа и жену от насилия демонскаго избавившии.
Радуйтеся, четыре немощныя зело жены здравы возставившии;
Радуйтеся, ину жену, терзавшую неистовно все тело свое, от недуга сего свободившии.
Радуйтеся, неверовавшаго в святость вашу пресвитера Константина, разслаблением тела наказавшии;
Радуйтеся, святителя Трифона в томже благодатно обличившии.
Радуйтеся, покаяние его милостивно приемшии;
Радуйтеся, во обители вашей почити ему о Господе удостоившии.
Радуйтеся, благоверную царицу Анастасию в недузе уврачевавшии;
Радуйтеся, ближним и дальним милость многоцелебную показавшии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 10

Спастися нам молите милостиваго Бога, чудотворцы святии и благовернии Феодоре, Давиде и Константине: к вам бо по Бозе и Пресвятей Богородице, яко присным нашим предстателем и ходатаем мы грешнии усердно прибегаем и молитвенно просим вас о еже молитися за нас к прославльшему вас Господу, да и мы сподобимся вкупе с вами на земли живых пети Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго Христа вернии раби и угодницы, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, покажите на нас недостойных молитв ваших благодатное действо, и якоже многих недужных уврачевали есте, с верою приходящих к святым и многоцелебным мощем вашим, тако и нас, с любовию к ним припадающих, не лишите небеснаго вашего заступления, в жизни, в смерти и по смерти, да зовем вам хвалебно:
Радуйтеся, отечествия вашего земнаго неотступнии хранители;
Радуйтеся, ко отечествию Горнему вернии нам руководителие.
Радуйтеся, источницы многоводнии благодатных исцелений;
Радуйтеся, кладези неистощимыя воды живыя.
Радуйтеся, Воскресения Христова силу в телесех ваших нетленних дивно проявившии;
Радуйтеся, зарю общаго воскресения нам от раки вашея возсиявающии.
Радуйтеся, росу Божия благодати в сердца верных одождевающии;
Радуйтеся, благая прошения наша во блага исполняющии.
Радуйтеся, с верою просящих у вас исцеления скоро врачующии;
Радуйтеся, любящим и чтущим вы, любовию сугубою воздающии.
Радуйтеся, в простоте душевней на помощь призывающих милостивии услышатели;
Радуйтеся, безнадежных страдальцев Божественнии целители.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 11

Пение молебное наше и похвалу сию смиренную благоутробно приимите, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине: се бо аще и многогрешни есмы, но веруем несумненно, яко вы, святии предстатели наши, много можете пред лицем всеблагаго Бога и яко молитвы ваша святыя сильны спасти нас от погибели вечныя. Темже молим вы: не посрамите веры нашея во всесильное пред Богом ходатайство ваше, но сподобите нас молитвами вашими Царствие Небесное улучити, и со всеми святыми возглашати Триединому Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательнии светильницы и предивнии чудотворцы, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, к вам от лет древних отцы наши верно приходяще, милость многу от вас получаху, их же путем и мы к вам шествуем и припадающе к святым мощем вашим, молим и просим вы: да якоже отцем нашим, тако и нам убозем милость вашу присно являете, да благодарственно вам всегда вопием:
Радуйтеся, чада благословенная Отца Небеснаго;
Радуйтеся, братия по благодати Христа, Сына Божия.
Радуйтеся, светлыя обители Духа Святаго;
Радуйтеся, хвалебницы чудотворнии Пресвятыя Троицы.
Радуйтеся, во свете Лица Божия присно пребывающии;
Радуйтеся, по Бозе вся потребная нам взыскующии.
Радуйтеся, от Горних высот на помощь к нам ускоряющии;
Радуйтеся, грешники к покаянию невидимо направляющии.
Радуйтеся, окамененная сердца прикосновением к мощем вашим умягчающии;
Радуйтеся, плоды покаяния верным приносити помогающии.
Радуйтеся, о спасении нашем усердно Бога умоляющии;
Радуйтеся, во всяком деле блазе нам по вере нашей благопоспешающии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 12

Благодать и милость от Господа испросите нам, святии князе Феодоре преподобне, Давиде и Константине преблаженнии, и в час кончины нашея предстаните в помощь нам, требующим вашего заступления, насилия диавольскаго нас избавляюще, святыми и благомощными молитвами вашими: да при помощи их безбедно прейдем трудный путь мытарств воздушных, и сподобимся в селениих святых пети Создателю нашему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще многая и преславная ваша чудеса, святии благовернии князе и чудотворцы Феодоре, Давиде и Константине, славим Господа, прославльшаго вас на Небеси и на земли, и от любве душевныя совершающе святую и всерадостную память вашу, умильно к вам глаголем:
Радуйтеся, Пресвятыя Троицы вернии раби;
Радуйтеся, Пресвятыя Богородицы органе хвалебнии.
Радуйтеся, Ангельских воинств собеседницы;
Радуйтеся, всех святых сожители.
Радуйтеся, страны Российския духовная лепото;
Радуйтеся, града Ярославля светлая красото.
Радуйтеся, князей Российских к благочестию предводители;
Радуйтеся, княжения вашего земнаго неусыпнии блюстители.
Радуйтеся, обители вашея святыя забрала несокрушимая;
Радуйтеся, подвизающимся в ней спасения душевнаго ходатаи.
Радуйтеся, на поклонение к мощем вашим приходящих любвеобильно приемлющии;
Радуйтеся, благословение ваше святое от раки вашея всем верным подающии.
Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 13

О, святии чудотворцы, тричисленнии Пресвятыя Троицы угодницы, благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, милостивно приимите сие малое моление наше, в похвалу вам приносимое, и умолите триипостаснаго Господа и Владыку нашего, избавити нас мучений вечных, грешником уготованных, и сподобити нас в покаянии Ему благоугодити, и Царствие Небесное наследовати, да с вами вопием ему во веки: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва

О, велиции угодницы Божии и чудотворцы, святии и благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, припадающе к святым и многоцелебным мощем вашим, молим вы со смирением, верою и любовию: прострите благоприятные молитвы ваша ко Господу и Создателю нашему, и умолите Его благость, даровати нам вся нужная к житию сему временному, и потребная к вечному спасению нашему: веруем бо несумненно, яко вся возможна вам, яко истинным Его угодником. Сего ради просим вы: испросите нам у Царя царствующих и Господа господствующих страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их Господь да свободит, верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Испросите престольным градом, граду нашему и всем градом Российским благополучие, изобилие и от злых сохранение, всем же правоверным людем, почитающим вас, и на поклонение мощем вашим святым приходящим, милость Божию и благих прошений скорое исполнение. Ей, чудотворцы святии, не посрамите упования нашего, но молитвами вашими сотворите нас наследники быти Царствия Христова: да прославляем человеколюбие в Троице славимаго и поклоняемаго Бога, Отца и Сына, и Святаго Духа, и ваше святое заступление во веки веков. Аминь.