Ковчег с Поясом Пресвятой Богородицы |
Согласно древнему церковному преданию, оставляя этот мир для того, чтобы соединиться со Своим Сыном и Господом, Пресвятая Богородица завещала две Свои одежды двум бедным еврейским женщинам, служившим Ей. Они бережно хранили эти реликвии, передававшиеся от поколения к поколению. В правление Льва I христиане Гальвий и Кандид получили ризу Богородицы, прибегнув к простительной хитрости, и положили ее во Влахернской церкви[1].
Пояс Богородицы был обретен при неизвестных обстоятельствах в епархии Зела, близ Амасии в Понте. Около 530 года, в правление Юстиниана, он был привезен в Константинополь[2] и положен в Халкопратийской церкви, находившейся к западу от Святой Софии, в квартале медников. В этот день в Халкопратийском храме отмечался престольный праздник и память обретения двух хранившихся там драгоценных реликвий – честного Пояса Богородицы и Пелен Христовых.
Много лет спустя (ок. 888 г.) супруга императора Льва VI Мудрого Зоя тяжело заболела из-за наваждения нечистого духа. Она увидела сон, в котором ей было открыто, что она исцелится, если на нее возложат Пояс Богородицы. Император тотчас повелел сломать печати на раке с реликвией и с изумлением увидел честной Пояс сверкающим и чистым, будто сотканным вчера. Рядом лежала записка, в которой был назван день перенесения Пояса в Константинополь и рассказано о том, как сам император положил его в эту раку и собственноручно ее запечатал. Император Лев с благоговением приложился к реликвии и передал ее патриарху. Тот возложил Пояс на голову императрицы, и она тотчас исцелилась от недуга. Все вознесли хвалу Христу Спасителю и Его Пречистой Матери. Благодарная императрица вышила Пояс золотыми нитями, и святая реликвия была снова положена в раку.
По преданию, болгарский царь Иван Асень (1187–1196), одержав победу над императором Исааком II Ангелом (1190), захватил крест с вложенной в него частицей честного Пояса. Этот крест был брошен неким священником в реку, чтобы он не подвергся поруганию. Святыня затем попала к сербам и впоследствии была передана князем Лазарем († 1389) в афонский монастырь Ватопед. Там она почитается и доныне. Святая реликвия источает сладостное благоухание, и от нее совершаются многочисленные чудеса.
Честной Пояс, прикасавшийся к Пречистому Чреву, носившему Творца, и смоченный каплями молока, питавшего Того, Кто есть Жизнь мира, является для всех христиан свидетельством спасения. Он словно говорит о том, что нужно обуздывать все устремления плоти и подражать душевной и телесной чистоте Пресвятой Девы и Матери Божией, чтобы удостоиться и в своем сердце носить Христа, Который присно становится ради нас Младенцем
Богоро?дице Присноде?во, челове?ков покро?ве,/ ри?зу и по?яс пречи?стаго Твоего? телесе?,/ держа?вное гра?ду Твоему? обложе?ние дарова?ла еси?,/ безсе?менным рождество?м Твои?м нетле?нна пребыва?ющи,/ о Тебе? бо и естество? обновля?ется и вре?мя./ Те?мже мо?лим Тя мир гра?ду Твоему? дарова?ти // и душа?м на?шим ве?лию ми?лость.
Ин тропарь, глас 5:
Я?ко некра?домо бога?тство, / по?яс Твой честны?й, Присноблаже?нная, / и благи?х подая?ние иму?ще, / Оби?тель Ватопе?дская взыва?ет Ти, / препоя?ши со благогове?нием, / притека?ющия ны к нему?, / си?лою его? боже?ственною, / и кре?пость льсти?ваго врага? разруши?, // спасе?ние ве?рным Чи?стая.
Кондак положению пояса, глас 4:
Честна?го по?яса Твоего? положе?ние/ пра?зднует днесь Твой, Препе?тая, храм,/ и приле?жно взыва?ет Ти:/ ра?дуйся, Де?во,// христиа?н похвало?.
Ин кондак, глас 2:
Богоприя?тное Твое? чре?во, Богоро?дице,/ объе?мший по?яс Твой честны?й,/ держа?ва гра?ду Твоему? необори?ма/ и сокро?вище есть благи?х неоску?дно,// еди?на ро?ждшая, Присноде?во.
Молитва
О Пресвята?я Госпоже? Влады?чице Богоро?дице, вы?шши еси? всех А?нгел и Арха?нгел, и всея? тва?ри честне?йши, Помо?щница еси? оби?димых, ненаде?ющихся наде?яние, убо?гих Засту?пница, печа?льных утеше?ние, а?лчущих корми?тельница, наги?х одея?ние, больны?х исцеле?ние, гре?шных спасе?ние, христиа?н всех поможе?ние и заступле?ние. О Всеми?лостивая Госпоже?, Де?во Богоро?дице Влады?чице, ми?лостию Твое?ю спаси? и поми?луй Вели?каго Господи?на и Отца? на?шего (имярек) Святе?йшаго Патриа?рха Моско?вскаго и всея? Руси?, и святе?йшия патриа?рхи правосла?вныя, и преосвяще?нныя митрополи?ты, архиепи?скопы и епи?скопы, и весь свяще?ннический и и?ноческий чин, Богохрани?мую страну? на?шу Росси?йскую, град сей, вла?сти и во?инства ея?, и вся правосла?вныя христиа?ны ри?зою Твое?ю честно?ю защити?, и умоли?, Госпоже?, из Тебе? без се?мене воплоти?вшагося Христа? Бо?га на?шего, да препоя?шет нас си?лою Свое?ю свы?ше, на неви?димыя и ви?димыя враги? на?ша. О Всеми?лостивая Госпоже? Влады?чице Богоро?дице, воздви?гни нас из глубины? грехо?вныя и изба?ви нас от гла?да, губи?тельства, от тру?са и пото?па, от огня? и меча?, от нахожде?ния иноплеме?нных и междоусо?бныя бра?ни, и от напра?сныя сме?рти, и от нападе?ния вра?жия, и от тлетво?рных ветр, и от смертоно?сныя я?звы, и от вся?каго зла. Пода?ждь, Госпоже?, мир и здра?вие рабо?м Твои?м, всем правосла?вным христиа?ном, и просвети? им ум и о?чи серде?чныя, е?же ко спасе?нию; и сподо?би ны, гре?шныя рабы? Твоя?, Ца?рствия Сы?на Твоего?, Христа? Бо?га на?шего, я?ко держа?ва Его? благослове?нна и препросла?вленна, со Безнача?льным Его? Отце?м, и с Пресвяты?м, и Благи?м, и Животворя?щим Его? Ду?хом, ны?не и при?сно, и во ве?ки веко?в, ами?нь
Акафист Положения честныя Ризы Пресвятыя Богородицы
Кондак 1
Взбранной Воеводе, Царице небеси и земли, даровавшей нам благодать и силу, честныя твоея Ризы положения — память творити, благодарственное приносим пение, от бед и наветов злых нас покрывающей. Не отвержи нас от Лица Твоего Милосердная Мати, но прийми нас с любовию вопиющих Тебе:
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Икос 1
Ангельский глас прииде во слух Святыя Анны извествующ: ты зачнеши и родиши дщерь, Преблагословенную Марию, от Нея же благословятся вся племена земная и приидет спасение миру всему. Сие ведуще возопиим Богородице благодарственне:
Радуйся, Бога Отца безначального предвечное благоволение;
Радуйся, Бога Сына Безлетнаго пречистое вместилище.
Радуйся, Бога Духа Всесвятаго избранное жилище;
Радуйся, Горних чинов ангельских непрестающее удивление.
Радуйся, темных сил адских всегрозное устрашение;
Радуйся, Юже на воздусе сретают многоочитии Херувими.
Радуйся, Ей же похвальная восписуют шестокрилатии Серафими;
Радуйся, Еяже преблагому покрову и мы, земнороднии благодарне покланяемся.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 2
Видеша святые Твоя родители, Иоаким и Анна, яко Ты еси, Пречистая, плод благословенный будеши, возблагодариша Бога и пред дверьми храма даша обет: посвятити Тя Господеви, да навыкнеши пети Ему: Аллилуиа.
Икос 2
Разум совершенный стяжала еси, Богородице, воспитанием во Святая Святых. Тако не престаеши умудряти и просвещати светом Богоразумия и вся Христианы, вопиющия Ти таковая:
Радуйся, премилосердая Утешительнице всех скорбящих и обремененных;
Радуйся, неусыпающая Наставнице всех заблудших и ослепленных.
Радуйся, праведно движимый гнев Божий на нас Твоим молением скоро утоляющая;
Радуйся, злыя страсти наша всемощным мановением укрощающая.
Радуйся, крепкое возбуждение спящих совестей;
Радуйся, нетрудное преодоление беззаконных навыков.
Радуйся, Еяже ради ад стенет и духи злобы трепещут.
Радуйся, Еяже ради врата рая всем нам отверзаются.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 3
Сила Вышняго осени Тя, Благодатная, егда Архангел Гавриил благовествовавше о безсеменном зачатии от Тебе Сына Божия, Спасителя миру. Прияв сию Благую весть со смирением, яко раба Господня возопила еси Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще во утробе Христа Жизнодавца, востекла еси, Благословенная, к южике Своей, праведной Елисавете. И егда целоваше Тя южика Твоя, взыграся младенец Иоанн во чреве ея и исполнися Духа Свята Елисавет и прослави Тя, да и мы вопием Тебе тако:
Радуйся, царств православных несокрушимая крепосте и оградо;
Радуйся, святых храмов и алтарей первейшее украшение.
Радуйся, почитающих Тя, вернейшее ограждение;
Радуйся, благосердных христиан неусыпающая Споспешнице.
Радуйся, непобедимая Bоводо к Тебе прибегающих;
Радуйся, святое зерцало правды судиям немздоприимным.
Радуйся, совершенный Разуме наставников и детоводителей;
Радуйся, благословение домов и семейств благочестивых.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 4
Буря недоумения смущает наш ум, како возможем недостойными усты восхваляти Тя, Пресвятая Дево, за Твое великое к нам вспоможение. Темже, величая неисчетныя Твоя милости, смиренномудренно поем Вседержителю Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаша Вифлеемстии пастырие ангелов, поющих Христово Рождество, текоша в пещеру и обретоша тамо Богородительницу, на руках держащую предвечнаго Младенца. С ними в веселии духов нем и мы Тебе, яко общей Матери нашей, глаголем тако:
Радуйся, от Солнца мысленнаго озаренная и нас светом незаходимым просвещающая;
Радуйся, сиянием пречистыя души Твоея всю землю просветившая.
Радуйся, чистотою телесе Твоего вся небеса возвеселившая;
Радуйся, святых обителей Христовых покров и снабдение.
Радуйся, верных пастырей Церкви бодрость и вразумление;
Радуйся, богабоязненных иноков и инокинь Наставнице.
Радуйся, невозмущаемое упокоение благоговейных старцев;
Радуйся, тайное веселие чистых дев и вдовиц.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 5
Боготечною звездою являешися, Царице Небесная, всем под кров Твой всемощный прибегающим и непрестанно в умилении сердечнем вопиющим Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видя праведный Симеон Тя, пришедшую с младенцем Иисусом во храм представитися Господеви, рече: «Тебе же Самой душу пройдет оружие». Проразумевая Матерния Твоя страдания о Сыне Твоем Божественней зовем Ти:
Радуйся, еяже руце поддержит за всех нас единая Ея к нам любовь и милосердие;
Радуйся, пред Неюже враги наша видимии и невидимии стояти не могут.
Радуйся, темное полчище страстей и похотей наших прогоняющая;
Радуйся, огнь Божественный – Христа неопально на руку Своею держащая, и нас хладных тем воспламеняющая.
Радуйся, воинствующих на плоть целомудрием изрядное венчание;
Радуйся, подвизающихся в посте и безмолвии присное собеседование.
Радуйся, изнемогающих от уныния и печали скорая Утешительнице;
Радуйся, благодатию смирения и терпения снабдевающая.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 6
Проповедницы Твоея благодатныя помощи суть все множество Тобою спасенных: страждущих, болящих, от грехов избавленных и благодарственно о Тебе вопиющих: Аллилуиа.
Икос б
Возсия Божественный свет во Египте, и падоша тамо идоли, егда бежала еси, Пречистая, с Богомладенцем Иисусом, спасаяся от убийства Иродова. Ты убо озаряши светом Боговедения умы всех удаляющихся прелестей суетного мира. Тем же превозносим Тя словесы сими:
Радуйся, Божню Силу и Божию Премудрость — Христа плотию породившая;
Радуйся, юродивую мудрость века сего посрамившая и ослепленных ею на путь правый наставляющая.
Радуйся, святыя веры охранение и правосланых догматов Наставнице;
Радуйся, нечистивых ересей и тлетворных расколов Искоренительнице.
Радуйся, тайная и неудобь предвиденная вся добре ведущая и имже подобает сказующая;
Радуйся, лживых провидцев и суетная гадания посрамляющая.
Радуйся, в час недоумений мысль благу на сердце полагающая;
Радуйся, от пагубных начинаний и несмысленных пожеланий воспящающая.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 7
Хотяще николиже отлучатися от рожденнаго Тобою Спасителя мира, Ты, Богоблаженная, пребывала еси с Ним неотлучно во граде Назарете, детоводя и питая Его яко человека, и поя в сердце Своем, яко Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новую показуя Матернюю любовь к Сыну Твоему, со скорбию искаша Его, двоюнадесятолетня отроча, егда обрела еси Его во Храме, в дому Отца Своего. Ведуще таковое Твое сердоболие со умилением вопием Ти:
Радуйся, нерукотворенный омофор, аки облак над всем миром распростершая;
Радуйся, превечнаго Архиереа, Сына Своего, знамение на руце Своей держащая.
Радуйся, новую милость и новую благодать сим в Церкви Православней являющая;
Радуйся, столпе облачный, от искушений и соблазнов мира всех нас покрывающиЙ.
Радуйся, столпе огненный, среди мглы греха всем нам путь спасения показующий;
Радуйся, явных благочестия подвижников явное укрепление.
Радуйся, тайных среди мира рабов Божиих тайное вразумление;
Радуйся, и мене, обнаженнаго добрых дел, неоставляющая Своим покровом и благодатию.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 8
Странное и предивное есть Твое, Богомати, попечение о христианех на всех путех их жизни, многомятежней и многотрудней. Имея в Тебе столь милосердную и независтную Помощницу, вси облагодетельствованнии Тобою велегласно поют Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Вся была еси со Христом при служении Его роду человеческому, како и Божественный Евангелист Лука извествует о Тебе, глаголя: Мати Твоя и братия Твоя, вне стоят, видети Тя хотяще. Веруем, яко Ты, Всеблагая Мати, неотступно пребываеши и со всеми труждающимися во славу Божию и восхваляющими Тя тако:
Радуйся, Ковчеже Завета, в нем же хранится освящение всего рода человеческого;
Радуйся, стамно Пресвятая, в нейже алчущим правды блюдется Хлеб Жизни Вечныя.
Радуйся, сосуде всезлатый, в немже уготовася нас ради плоть и кровь Божественнаго Агнца;
Радуйся, оставленных врачами на Свои всемощныя руце приемлющая.
Радуйся, расслабленных телом, но не духом и верою со одра болезни воздвигающая;
Радуйся, погубляющим от недуга ум новый и лучший смысл подающая.
Радуйся, на стропотнем пути греха и страстей нас премудре запинающая;
Радуйся, жестокость нераскаянного сердца нашего умиляющая.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 9
Всяк возраст верных изобилует Твоим попечением, Всемилостивая Мати, яко всегда потребное в житии даруеши и усердно за ны немощныя и грешный у Престола Господа Славы ходатайствуешь Ему же поем: Аллилуиа.
Икос 9
Ветия многовещанныя не могут глаголати Твоея Матерния печали при Кресте Сына Твоего бывшия, тем же, яко искушенней всячески, спострадати в самых тяжких скорбех и лишениях наших могущей, взываем Ти:
Радуйся, от язвы и всегубительства смертнаго нас соблюдающая;
Радуйся, от внезапнаго колебания земли грады и веси сохраняющая.
Радуйся, от разлияния вод и потопления рукою крепкою возводящая;
Радуйся, от запалення огненнаго росою молитв Твоих избавляющая.
Радуйся, от глада душевнаго и телеснаго Хлебом Жизни снабдевающая;
Радуйся, удары молнии и грома от главы нашей отводящая;
Радуйся, от нашествия иноплеменник и тайных убийц спасающая;
Радуйся, от домашния брани и вражды единокровных миром и любовию ограждающая.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 10
Спасти хотя мир, иже всех Господь сый, на Кресте вися, дарова Тя всему-Пресвятую и Премудрую Матерь, егда изрек Тебе: «Се сын Твой», и возлюбленному ученику: «Се Мати твоя». Благодаряще за сие Всеблагаго Бога, глаголем Ему: Аллилуиа.
Икос 10
Стена крепкая явилася еси по завету Господа, Преблагословенная, даруя всем благоденствие, мир, отраду, радость, яко и Сама сие пер вее получила от Воскресшаго Христа Спасителя, услышав от Него приветственный глас "Радуйся". Сего ради и мы ублажаем Тя тако:
Радуйся, чистых руками и сердцем земледельцев благословенными плодами венчающая;
Радуйся, помоще и праведное мздовоздаяние всем право куплю деющим.
Радуйся, клятвопреступлений и неправедных стяжаний всенародное обличение;
Радуйся, бедствующих в пути, на суше и водах внезапное вспоможение.
Радуйся, безчадных родителей плодами веры и духа веселящая;
Радуйся, безматерных сирот незримая Воспитательнице.
Радуйся, крепкая Заступнице сущих в плену и изгнании;
Радуйся, неусыпающая Попечительнице во узах и темнице сидящих.
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 11
Пение наше смиренное от полноты любве и усердия Тебе приносимое не презри, Богоневесто, и не отвратися от нас грешных и недостойных, но помози нам очиститися от всякия скверны плоти и духа; да возможем достойно пети Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светом руководствующим была еси Апостолом, Богородительнице, по Вознесении Сына Твоего на небо, и до сего дне свет благодати изливаеши от Иконы и Ризы Твоей честней всем притекающим к Ней с желанием спастися и в разум истины прийти. Не лиши и нас, о, Всеблагая, Твоего Святого водительства в море житейском бед и скорбей обуреваемых, обаче от сердца приносящих Тебе благохваления таковая:
Радуйся, всех даров духовных и телесных независтная Подательнице;
Радуйся, полагающих начало покаяния грешников верная Предстательнице.
Радуйся, борющихся со страстьми и прилогами вражиими всегдашняя Споборнице;
Радуйся незримое укрощение владык жестоких и зверонравных;
Радуйся, тайный покое и отрадо рабов кротких и страждущих;
Радуйся, всежеланное совершение благих супружеств.
Радуйся, матерей детородящях скорое и безболезненное разрешение;
Радуйся, в час кончины единая всем нам Помощнице.
Радуйся Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 12
Благодать Божественную испроси нам у Сына Твоего и Бога, Всепетая Богородице, простри руку помощи, да не погиб нем во гресех и лютых обстояниях, находящих на ны, от враг видимых и невидимых, умири наша сердца, злобою и враждою исполненныя, да утешении Тобою, радостно воззовем Богу. Аллилуиа.
Икос 12
Поюще истинное Твое Успение, прославляем и милость Твою, Владычице, юже явила еси в Ризе Твоей честной, завещав Ю по Успении некой вдовице, Тебе при жизни служившей, и чрез ню явившей Покров Твой святый и благодатныя исцеления и всем людям притекающим к Тебе и Тя прославляющим:
Радуйся, всей вселенней крепкое заступление;
Радуйся, всех стихий земных и небесных освящение.
Радуйся, всех времен года благословение;
Радуйся, всех наветов и искушений, от мира, плоти и диавола нахдящих, попрание.
Радуйся, нечаемое примирение ожесточенно враждующих;
Радуйся, недоведомое исправление нераскаянных грешников.
Радуйся, не отвергающая всеми презренных и отверженных;
Радуйся, самых отчаянных от ров а погибели изхищающая.
Радуйся, Богородице, Ризою от злых наветов нас покрывающая.
Кондак 13
О Всепетая Владычице мира, прийми сие малое благодарение от всего сердца Тебе приносимое, и не попусти николиже охладивати в благодарнем сем чувстве, но вразуми нас всегда помнити Твоя неисчетныя милости и со слезами умиления вопити о Тебе Богу: Аллилуиа.
Этот Кондак читается трижды, затем l-й Икос: Ангельский глас ... и l-й Кондак: Взбранной Воеводе ...
Молитва
О, Преблагословенная Дево, Владычице Богородице, зрим ныне залог Твоих милостей к роду христианскому и светло празднуем днесь честныя Твоея Ризы положение, яко благоволила еси в сей Ризе открыть нам тайну благодатной помощи и заступления всем благоговейно к Тебе прибегающим и сердца свои пред иконою Твоею в молитве изливающим.
Приими, Всеблагомощная Владычице Богородительнице, сия дары, Тебе Единой прикладныя от нас недостойных рабов Твоих, от всех родов избранная, всех тварей небесных и земных высшая явльшаяся. И ныне, Всепетая Пресвятая Богородице, не престай молящися о нас, еже избавитися нам от всякаго обстояния и навета злых человек Ризою Твоею, и сохранитися нам неврежденным от всякого ядовитаго прилога вражия силою молитв Твоих, яко да Твоим заступлением и благодатной помощию честныя Ризы Твоея спасаеми славу, хвалу, благодарение и поклонение за вся, в Троице Единому Богу и всех Создателю возсылаем ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Тропарь, гл. 8
Богородице Приснодево, человеков покрове, Ризу и пояс пречистаго Твоего телесе, державное граду Твоему обложение даровала еси, безсеменным рождеством Твоим нетленна пребывающи, о Тебе бо и естество обновляется и время. Темже молим Тя мир граду Твоему даровати и душам нашим велию милость.
Кондак, гл. 4
Одеяние всем верным нетления, Богоблагодатная Чистая, даровала еси священную Ризу Твою, еюже священное тело Твое покрывала еси, Покрове всех человеков, еяже положение празднуем любовию, и вопием со страхом Ти, Чистая:
Радуйся, Дево, христиан Похвало.
Величание
Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим святыя Ризы Твоея честное положение.
Положение Ризы Пресвятой Богородицы
В годы правления византийского императора Льва Великого, Македонянина (457-474), братья Гальбий и Кандид, приближенные царя, отправились из Константинополя в Палестину на поклонение святым местам. В небольшом селении вблизи Назарета они остановились на ночлег у одной престарелой еврейки. В ее доме внимание паломников привлекли зажженые свечи и курящийся фимиам. На вопрос, что за святыня находится в доме, благочестивая женщина долго не хотела отвечать, но после неотступных просьб поведала, что хранит дорогую святыню - Ризу Богородицы, от которой происходят многие чудеса и исцеления. Пресвятая Дева пред Успением подарила одну из Своих одежд благочестивой девице из этого рода, завещав ей передать ее перед смертью также девице. Так, от поколения к поколению, Риза Богоматери сохранялась в этой семье.
В 458 году драгоценный ковчег, содержавший священную Ризу, был перевезен в Константинополь. Святой Геннадий, Патриарх Цареградский (471; память 31 августа), и император Лев, узнав о священной находке, убедились в нетленности святой Ризы Богородицы и с трепетом приложились к ней. Во Влахерне, близ берега моря, был воздвигнут новый храм в честь Богоматери. 2/15 июля святитель Геннадий с подобающим торжеством перенес священную Ризу во Влахернский храм, вложив ее в новый ковчег.
Впоследствии в ковчег с Ризой Богородицы положены были Ее святой омофор и часть Ее пояса. Это обстоятельство и запечатлено в православной иконографии праздника, объединяющей два события: положение Ризы и положение пояса Богоматери во Влахерне. Русский паломник Стефан Новгородец, посетивший Царьград около 1350 года, свидетельствует: "Идохом во Влахерну, идеже лежит Риза в алтаре на престоле в ковчеге запечатана".
Радуйся, Богородице, Ризою Твоею от злых наветов нас покрывающая.