https://www.youtube.com/watch?v=4PkD9iyhKFw
Свт. Иоанна Милостивого, патриарха Александрийского (616-620). Прп. Нила постника (V).
Прор. Ахии (960 до Р.Х.). Блж. Иоанна Власатого, Ростовского (1580). Прп. Нила Мироточивого, Афонского (1651).
Сщмч. Александра пресвитера (1918). Сщмчч. Константина, Владимира, Александра, Матфея, Димитрия пресвитеров (1937).
Иконы Божией Матери "Милостивая".
1 Сол., 265 зач., II, 9-14. Лк., 70 зач., XIII, 1-9, и за пятницу (под зачало): 1 Сол., 266 зач., II, 14-19. Лк., 73 зач., XIII, 31-35. Свт.: Евр., 311 зач., IV, 14 - V, 6. Лк., 24 зач., VI, 17-23.
(2 Фес. 2, 13-3, 5; Лк. 13, 1-9). Смесил Пилат кровь галилеян с жертвами их, - Господь сказал: "если не покаетесь, все так же погибнете"; упал столп силоамский и убил 18 человек, - Господь тоже сказал: "если не покаетесь, все так же погибнете". Этим дается разуметь, что когда какая беда постигает других, нам надо рассуждать не о том, отчего и за что это случилось, а поскорее обратиться к себе и посмотреть, нет ли за нами каких грехов, достойных временного наказания во вразумление других, и поспешить изгладить их покаянием. Покаяние очищает грех и отстраняет причину, привлекающую беду. Пока во грехе человек, секира лежит при корне древа жизни его, готовая посечь его. Не сечет же потому, что ожидается покаяние. Покайся, и отнята будет секира, и жизнь твоя потечет к концу естественным порядком; не покаешься - жди посечения. Кто знает, доживешь ли до будущего года. Притча о безплодной смоковнице показывает, что Спаситель умаливает правду Божию щадить каждого грешника, в надежде, не покается ли он и не принесет ли плодов добрых. Но бывает, что правда Божия уже не слушает ходатайства, и разве кого-кого соглашается оставить еще на один год в живых. А ты знаешь ли, грешник, что проживаешь не последний год, не последний месяц, день и час?
(2 Фес. 3, 6-18; Лк. 13, 31-35). "Се оставляется дом ваш пуст", сказал Господь об Иерусалиме. Значит, есть мера долготерпению Божию. Милосердие Божие вечно бы готово терпеть, ожидая добра; но что делать, когда мы доходим до такого расстройства, что не к чему и рук приложить? Потому и бросают нас. Так будет и в вечности. Все говорят: милосердие Божие не попустит вечного отвержения. Да оно и не хочет того; но что делать с теми, которые преисполнены зла, а исправиться не хотят? Они сами себя ставят за пределами милости Божией и оставляются там потому, что не хотят выйти оттуда. Спириты придумали множество рождений, как средство к перечищению грешников. Но осквернившийся грехами в одно рождение может таким же явиться и в десяти других, а затем и без конца. Как есть прогресс в добре, так есть прогресс и в зле. Мы видим на земле ожесточенных во зле; такими же могут они остаться и вне земли, а потом и навсегда. Когда придет всему конец, а ему придти неизбежно, куда девать этих ожесточившихся во зле? Уж, конечно, куда-нибудь вне области светлой, определенной для потрудившихся над собою в очищении своих нечистот. Вот и ад! Не исправившиеся при лучших обстоятельствах исправятся ли при худших? А если же нет, то вот и вечный ад! Не Бог виновник ада и вечных в нем мучений, а сами грешники. Не будь нераскаянных грешников, и ада не будет. Господь очень желает, чтоб не было грешников, затем и на землю приходил. Если Он желает безгрешности, то, значит, желает и того, чтоб никто не попал в вечные муки. Все дело за нами.
Давайте же сговоримся и уничтожим ад безгрешностью. Господь будет рад тому; Он и открыл об аде для того, чтоб всякий поостерегся попасть туда.
Апо́столи святи́и,/ моли́те Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим.
Перевод: Апостолы святые, молите Милостивого Бога, да прегрешений прощение подаст душам нашим.
Тве́рдыя и боговеща́нныя пропове́датели,/ верх апо́столов Твои́х, Го́споди,/ прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твои́х и поко́й;/ боле́зни бо о́нех и смерть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия,// Еди́не све́дый серде́чная.
Перевод: Непоколебимых и богогласных проповедников, высших из учеников Твоих, Господи, Ты принял в наслаждение благ Твоих и покой; ибо труды их и смерть признал Ты высшими всякой жертвы, Один, знающий то, что в сердцах.
Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости,/ воздержа́ния учи́теля/ яви́ тя ста́ду твоему́/ Я́же веще́й И́стина./ Сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая,/ нището́ю бога́тая,/ о́тче священнонача́льниче Нико́лае,/ моли́ Христа́ Бо́га,// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Правилом веры и образом кротости, воздержания учителем явила тебя стаду твоему непреложная истина. Потому ты приобрел смирением – высокое, нищетою – богатство. Отче, святитель Николай, моли Христа Бога о спасении душ наших.
В Ми́рех, свя́те, священноде́йствитель показа́лся еси́,/ Христо́во бо, преподо́бне, Ева́нгелие испо́лнив,/ положи́л еси́ ду́шу твою́ о лю́дех твои́х/ и спасл еси́ непови́нныя от сме́рти./ Сего́ ра́ди освяти́лся еси́,// я́ко вели́кий таи́нник Бо́жия благода́ти.
Перевод: В Мирах ты, святой, явился совершителем священнодействий, ибо Христово Евангелие исполнив, положил ты, преподобный, душу свою за людей твоих и неповинных спас от смерти; потому был ты освящен, как великий служитель таинств Божией благодати.
В теpпе́нии твое́м стяжа́л еси́ мзду́ твою́, о́тче пpеподо́бне,/ в моли́твах непpеста́нно теpпе́вый,/ ни́щия возлюби́вый и сия́ удовли́вый,/ но моли́ся Хpисту́ Бо́гу, Иоа́нне ми́лостиве, блаже́нне,// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: В терпении твоем стяжал ты награду свою, отче преподобный, в молитвах непрестанно пребывавший, нищих возлюбивший и им помогавший, но молись Христу Богу, Иоанн милостивый, блаженный, о спасении душ наших.
Бога́тство твое́ расточи́л еси́ убо́гим,/ и Небе́сное бога́тство ны́не восприя́л еси́,/ Иоа́нне всему́дре:/ сего́ ра́ди вси́ тя почита́ем,/ соверша́юще па́мять твою́,// ми́лостыни о тезоимени́те!
Перевод: Богатство твое раздал ты нищим и Небесное богатство сейчас получил, Иоанн всемудрый, потому все тебя почитаем, совершая память твою, одноименный с милостыней.
Святи́телю Бо́жий Иоа́нне, ми́лостиве защи́тниче си́рых и су́щих в напа́стех! К тебе́ прибега́ем и тебе́ мо́лимся, я́ко ско́рому покрови́телю все́х и́щущих от Бо́га утеше́ния в беда́х и ско́рбех. Не преста́й моля́ся ко Го́споду о все́х с ве́рою притека́ющих к тебе́! Ты́, преиспо́лнен сы́й Христо́вы любви́ и бла́гости, яви́лся еси́ я́ко чу́дный черто́г доброде́тели милосе́рдия и стяжа́л еси́ себе́ и́мя «Ми́лостивый». Ты́ бы́л еси́ я́ко река́, непреста́нно теку́щая ще́дрыми ми́лостьми и все́х жа́ждущих оби́льно напая́ющая. Ве́руем, я́ко, по преселе́нии от земли́ на не́бо, усугу́бися в тебе́ да́р благода́ти сея́ и я́ко соде́лался еси́ неисчерпа́емый сосу́д вся́кия благосты́ни. Сотвори́ у́бо твои́м хода́тайством и заступле́нием пред Бо́гом «вся́кия уте́хи», да вси́, прибега́ющии к тебе́, обрета́ют ми́р и безмяте́жие: да́руй и́м утеше́ние в печа́лех вре́менных и посо́бие в ну́ждах жите́йских, всели́в в ни́х наде́жду ве́чнаго упокое́ния во Ца́рствии Небе́снем. В житии́ твое́м на земли́ ты́ бы́л еси́ приста́нище все́м су́щим во вся́кой беде́ и ну́жде, оби́димым и неду́гующим; ни еди́н от притека́вших к тебе́ и проси́вших у тебе́ ми́лости лише́н бы́сть твоея́ благосты́ни. То́жде и ны́не, ца́рствуя со Христо́м Бо́гом на небеси́, яви́ все́м покланя́ющимся пред честно́ю твое́ю ико́ною и моля́щимся о по́мощи и заступле́нии. Не то́чию са́м ты́ твори́л еси́ ми́лость безпомо́щным, но и се́рдца други́х воздвига́л еси́ ко утеше́нию немощны́х и к призре́нию убо́гих. Подви́гни у́бо и ны́не се́рдца ве́рных к заступле́нию си́рых, утеше́нию скорбя́щих и успокое́нию неиму́щих. Да не оскудева́ют в ни́х да́ры ми́лости, па́че же да всели́тся в ни́х ми́р и ра́дость о Ду́се Свя́те,– во сла́ву Го́спода и Спа́са на́шего Иису́са Христа́, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоноси́л еси́,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней, сия́я чудесы́, Ни́ле, о́тче наш,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Слез твоих потоками ты возделал бесплодную пустыню, и стенаниями из глубины плод трудов своих умножил во сто крат, и сделался светилом вселенной, сияя чудесами, Нил, отче наш, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Хвра́стная страсте́й я́же от телесе́ воста́ния/ сечи́тельно, Ни́ле блаже́нне, во бде́нной твое́й ссекл еси́ моли́тве,/ но, я́ко име́я дерзнове́ние ко Го́споду,/ от вся́ких мя бед свободи́, да зову́ ти:// ра́дуйся, о́тче всеми́рный.
Перевод: Хворост восстания страстей телесных, Нил блаженный, ты посек во бденной твоей молитве, но как имеющий дерзновение ко Господу, от всяких меня бед освободи, да взываю к тебе: «Радуйся, отче всем миром почитаемый».
Боже́ственною любо́вию возгоре́вся, всеблаже́нне,/ оста́вил еси́ и́же в житии́ молвы́/ и по́стных сели́тву в горе́ стяжа́,/ от нея́же, вшед в мрак незахо́дный,/ прие́млеши, я́ко дре́вле Богоно́сец, Богоначерта́нная писмена́,/ и́миже к Боже́ственней доброде́тели наставля́еми, ве́село вопие́м ти:// ра́дуйся, о́тче Ни́ле, по́стником добротворе́ние.
Перевод: Любовью к Богу воспламенившись, всеблаженный, оставил ты житейскую суету и обрел жилище постников на горе (Синай), там же вошел во мрак неприступный, получив, как раньше Богоносец (Моисей), Боговдохновенные писания, ими же к Божественной добродетели направляемые, радостно взываем к тебе: «Радуйся, отче Нил, постников украшение».
Яви́лся еси́ во гра́де, я́ко в пусты́ни,/ в смиренному́дрии, чистоте́, и в труде́х, и по́двизех, и в терпе́нии мно́зе, преблаже́нне о́тче Иоа́нне,/ Взем бо крест Христо́в, после́дова Ему́/ и бе в моли́твах и псалмопе́нии день и нощь/ иноязы́чнаго рече́ния о спасе́нии всего́ ми́ра христиа́нскаго ро́да,/ и пресели́лся еси́ к Невече́рнему Све́ту./ Ны́не же ко гро́бу твоему́ ве́рни приходя́щии,/ моля́ся Го́сподеви, Богоро́дице и Предте́чи,/ прие́млют исцеле́ния моли́твами твои́ми./ Но при́сно за ны моли́ся, блаже́нне о́тче Иоа́нне,// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Ты жил в городе, как в пустыне, в смиренномудрии, чистоте, в трудах и подвигах, и многом терпении, преблаженный отче Иоанн. Ибо взяв крест Христов, последовал Ему и пребывал день и ночь в молитвах и псалмопении на латинском языке о спасении всего мира и христианского рода, и переселился ты к Незаходящему Свету. Сейчас же ко гробу твоему верующие приходя и молясь Господу, Богородице и Предтече, получают исцеления по молитвам твоим. Молись о нас всегда, блаженный отче Иоанн, о спасении душ наших.
Яви́лся еси́ во гра́де, я́ко в пусты́ни, /смиренному́дрием и чистото́ю/ и, взем крест Христо́в, после́дова Ему́/ в труде́х, и по́двизех, и в терпе́нии мно́зе, преблаже́нне о́тче Иоа́нне./ И ны́не моли́ о нас, соверша́ющих па́мять твою́/ и усе́рдно притека́ющих к ра́це моще́й твои́х,// изба́витися от бед и душа́м на́шим пода́ти ве́лию ми́лость.
Перевод: Ты жил в городе, как в пустыне, в смиренномудрии и чистоте и, взяв крест Христов, последовал Ему в трудах, и подвигах, и многом терпении, преблаженный отче Иоанн. И сейчас молись о нас, празднующих память твою и охотно приходящих к раке с мощами твоими, чтобы нам избавиться от бед и душам нашим подать великую милость.
Христо́вою любо́вию уязви́ся, о́тче Иоа́нне блаже́нне,/ вы́шния красоты́ жела́я,/ земна́я же вся презре́ и нивочто́же вмени́/ и на земли́ а́нгельское житие́ препроводи́,/ в ве́чный поко́й дости́же, иде́же глас пра́зднующих,/ с ни́миже моли́ся за ны// и душа́м на́шим проще́ние и телесе́м исцеле́ния да́руй.
Перевод: Христовой любовью пленен, отче Иоанн блаженный, небесной красоты желая, земное все ты презрел и ни во что вменил, и на земле прожив подобно ангелам, переселился ты в вечный покой, где голоса празднующих, с ними же молись о нас и душам нашим прощение и телам исцеление даруй.
Христо́вою любо́вию уязви́вся, о́тче Иоа́нне блаже́нне,/ вы́шния красоты́ жела́я, земна́я же вся презре́ и ни во что́же вмени́,/ и на земли́ а́нгельское житие́ име́я,/ пресели́лся еси́ в ве́чный поко́й,/ иде́же, предстоя́ Христу́ Бо́гу,/ моли́ спасти́ся нам и всему́ христиа́нскому ро́ду, я́ко да зове́м ти:// ра́дуйся, преблаже́нне о́тче Иоа́нне.
Перевод: Христовой любовью пленен, отче Иоанн блаженный, небесной красоты желая, земное все ты презрел и ни во что вменил, и на земле прожив подобно ангелам, переселился ты в вечный покой, где, предстоя Христу Богу, молись о спасении нас и всего рода христианского, да взываем к тебе: «Радуйся, преблаженный отче Иоанн».
О, всесвяты́й уго́дниче Христо́в, Иоа́нне преблаже́нне! Услы́ши на́с, моля́щихся тебе́ и прибега́ющих под кро́в тво́й, яви́ на на́с (имена́) мно́гую твою́ ми́лость и исхода́тайствуй на́м от Всевы́шняго богоприя́тными твои́ми моли́твами вся́ поле́зная ко спасе́нию ду́ш и теле́с на́ших: сохрани́ прихо́д на́ш и лю́ди, живу́щия в не́м, от вся́каго озлобле́ния по́мощию твое́ю. Те́мже святу́ю твою́ па́мять чту́ще воспе́ти тебе́ дерза́ем сицева́я: ра́дуйся, христиа́н все́х те́плый к Бо́гу моле́бниче; ра́дуйся, прихо́ду на́шему похвало́ и утвержде́ние; и я́коже ны́не, та́ко и при кончи́не на́шей испроси́ у Христа́ Бо́га обрести́ на́м ве́лию ми́лость.
Мона́шествовав богоуго́дно в Горе́ Афо́нстей,/ в моли́твах и посте́х Бо́га взыска́л еси́/ и стал еси́ прия́телище чи́стое Ду́ха,/ облистава́я ве́рным доброде́телей лучи́,/ и́миже осиява́еши, Ни́ле, вопию́щих тебе́:/ сла́ва просла́вльшему тя Бо́гу,/ сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.
Перевод: Угодно Богу монашествовав на горе Афон, в молитвах и постах ты искал Бога и стал чистой обителью Духа, озаряя верующих лучами добродетелей, ими же освещаешь, Нил, взывающих к тебе: «Слава прославившему тебя Богу, слава Венчавшему тебя, слава Подающему через тебя всем исцеления».
Е́же от земли́ явле́ние/ свяще́нных моще́й твои́х, Ни́ле,/ совозсия́ сия́нию Креста́,/ того́ бо вожделе́л еси́ те́пле от младе́нства,/ ко́сти твоя́, сораспя́вшияся Христо́ви,/ воскре́сшему я́ко преве́чному Бо́гу,// Того́ прия́ша благода́ть.
Перевод: Явление из земли священных мощей твоих, Нил, воссияло вместе с сиянием Креста, которого ты горячо желал от младенчества, ибо кости твои, распявшиеся со Христом, воскресшим, поскольку Он превечный Бог, приняли Его благодать.
Притеце́м, лю́дие, со дерзнове́нием к Ми́лостивей Цари́це Богоро́дице, и умиле́нно воззове́м к Не́й: ниспосли́, Влады́чице, ми́лости Твоя́ бога́тыя, сохраня́я во здра́вии и благоде́нствии гре́шныя рабы́ Твоя́. Боля́щия исцели́, скорбя́щия уте́ши и бе́дствующим помози́. И сподо́би на́с, Преми́лостивая, благоче́стно житие́ сие́ земно́е сконча́ти, христиа́нскую непосты́дную кончи́ну получи́ти и Небе́сное Ца́рствие унасле́довати. Гра́д на́ш изба́ви от вся́каго зла́го обстоя́ния, огражда́я Твои́м ми́лостивым заступле́нием. Ми́рови ми́р да́руй и спасе́ние душа́м на́шим испроси́.
Перевод: Обратимся, люди, с дерзновением к Милостивой Царице Богородице и смиренно воззовем к Ней: ниспошли, Владычица, милости Твои щедрые, сохраняя в здоровье и благоденствии грешных рабов Твоих. Больных исцели, скорбящих утешь и бедствующим помоги. И удостой нас, Премилостивая, благочестиво жизнь эту земную окончить, христианскую непостыдную кончину получить и Небесное Царство наследовать. Город наш избавь от всяких тяжких бедствий, охраняя Твоей сострадательной защитой. Миру даруй мир и спасение душам нашим испроси.
О, Пресвята́я и преблагослове́нная Ма́ти Го́спода, Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́, Ми́лостивая Богоро́дице и Присноде́во Мари́е! Припа́дая к святе́й и чудотво́рней ико́не Твое́й, смире́нно мо́лимся Тебе́, Благо́й и Милосе́рдой Засту́пнице на́шей: вонми́ гла́су гре́шных моле́ний на́ших, не пре́зри воздыха́ний от души́, ви́ждь ско́рби и беды́ на́с обыше́дшия, и я́ко любвеоби́льная вои́стину Ма́ти потщи́ся на по́мощь на́м безпомо́щным, уны́лым, во мно́гия и тя́жкия грехи́ впа́дшим и при́сно прогневля́ющим Го́спода и Созда́теля на́шего, Его́же умоли́, Предста́тельнице на́ша, да не погуби́т на́с со беззако́ньми на́шими, но яви́т на́м человеколю́бную Свою́ ми́лость. Испроси́ на́м, Влады́чице, у бла́гости Его́, теле́сное здра́вие и душе́вное спасе́ние, благоче́стное и ми́рное житие́, земли́ плодоно́сие, возду́ха благорастворе́ние, дожди́ благовре́менны и благослове́ние свы́ше на вся́ блага́я дела́ и начина́ния на́ша, и я́коже дре́вле призре́ла еси́ ми́лостиво на смире́нное славосло́вие послу́шника Афо́нскаго, воспева́вшаго Ти́ пе́снь хвале́бную пред Пречи́стою ико́ною Твое́ю, и посла́ла еси́ к нему́ Арха́нгела Гаврии́ла научи́ти его́ пе́ти пе́снь небе́сную, е́юже славосло́вят Тя́ а́нгели горе́, си́це приими́ благоутро́бно и на́ше ны́не усе́рдно приноси́мое Тебе́ молитвосло́вие, и принеси́ е́ Сы́ну Твоему́ и Бо́гу, да ми́лостив бу́дет О́н на́м гре́шным, и проба́вит ми́лость Свою́ все́м чту́щим Тя́ и с ве́рою покланя́ющимся Свято́му О́бразу Твоему́. О, Цари́це Всеми́лостивая, Ма́ти Бо́жия Всеблага́я, простри́ к Нему́ Богоно́сныя Твои́ ру́це, и́миже Его́, я́ко младе́нца носи́ла еси́, и умоли́ Его́ вся́ ны́ спасти́ и изба́вити поги́бели ве́чныя. Яви́ на́м, Влады́чице, Твоя́ щедро́ты: боля́щия исцели́, скорбя́щия уте́ши, бе́дствующим помози́: благопоспеши́ все́м на́м носи́ти и́го Христо́во в терпе́нии и смире́нии, сподо́би на́с благоче́стно житие́ сие́ земно́е сконча́ти, христиа́нскую непосты́дную кончи́ну получи́ти, и Небе́сное Ца́рствие унасле́дити, Ма́терним хода́тайством Твои́м к ро́ждшемуся от Тебе́ Христу́ Бо́гу на́шему, Ему́же со Безнача́льным Его́ Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом, подоба́ет вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Святитель Иоанн Милостивый, патриарх Александрийский, родился на Кипре в VI веке в семье знатного вельможи Епифания. По воле родителей вступил в брак и имел детей. Когда жена и дети святого умерли, он стал иноком: строгим постником, молитвенником и братолюбцем.
Его духовные подвиги стяжали ему известность, и, когда овдовела патриаршая кафедра в Александрии, император Ираклий и все духовенство упросили святого Иоанна занять патриарший престол.
Святитель достойно нес архипастырское служение, заботясь о нравственном и догматическом воспитании пасомых. Во время своего патриаршества он обличил и изгнал из Александрии ересь монофелита-антиохийца Фуллона.
Но главным своим делом святитель считал милостыню и благодеяния всем нуждающимся. В начале своего патриаршего служения он приказал учесть нищих и убогих в Александрии, которых оказалось свыше семи тысяч человек. Всем этим несчастным святитель давал ежедневное бесплатное пропитание. Два раза в неделю, в среду и пятницу, он выходил к дверям патриаршего собора и, сидя на паперти, принимал всех нуждающихся: разбирал распри, помогал обиженным, раздавал милостыню. Три раза в неделю он посещал больницы, оказывая помощь страдальцам. В это время император Ираклий вел тяжелую войну с персидским царем Хозроем II. Персы разграбили и сожгли Иерусалим, захватив множество пленных. Святой патриарх Иоанн выделил большую часть церковной казны для их выкупа.
Святитель никогда не отказывал просящим. Однажды по дороге в больницу он встретил нищего и велел дать ему 6 сребреников. Нищий, переменив одежду, обогнал патриарха и снова стал просить милостыню. Иоанн снова дал ему 6 сребреников. Когда же нищий в третий раз попросил подаяния и слуги стали гнать назойливого просителя, патриарх приказал дать ему 12 сребреников, сказав: "Не Христос ли искушает меня?" Два раза святитель давал деньги купцу, терпевшему кораблекрушения, а на третий раз дал ему принадлежавший патриархии корабль, наполненный пшеницей, на котором купец совершил благополучное путешествие и возвратил долг.
Святой Иоанн Милостивый был известен своим кротким отношением к людям. Однажды святитель вынужден был за какую-то провинность отлучить от Церкви одного клирика. Провинившийся озлобился на патриарха. Святитель хотел призвать его для беседы и забыл об этом. Во время совершения Божественной литургии святой вспомнил слова Евангелия: когда приносишь свой дар на алтарь и вспомнишь, что брат твой имеет что-либо против тебя, – оставь дар свой и прежде помирись с братом твоим (Мф.5,23-24). Святитель вышел из алтаря, призвал к себе провинившегося клирика и, пав перед ним на колени, всенародно просил прощения. Потрясенный клирик раскаялся в содеянном и впоследствии стал благочестивым священником.
Один горожанин оскорбил Георгия, племянника патриарха. Георгий просил святого отомстить обидчику. Святитель обещал так воздать оскорбителю, что удивится вся Александрия. Это успокоило Георгия, и святой Иоанн стал поучать его, говоря о необходимости кротости и смирения, а затем, призвав оскорбителя, объявил, что освобождает его от уплаты церковной дани за землю. Александрия действительно была удивлена такой "местью", а Георгий понял урок своего дяди.
Святой Иоанн, строгий аскет и молитвенник, всегда имел в душе память смертную. Он заказал для себя гроб, но не велел мастерам доделывать его до конца, указав каждый праздничный день приходить к нему и спрашивать, не пора ли завершить работу.
Незадолго до кончины святой Иоанн вынужден был по болезни оставить свою кафедру и удалиться на о. Кипр. Во время пути на корабле больному святителю было знамение: в сонном видении ему явился светозарный муж и сказал: "Царь царей зовет тебя к Себе". Это видение предвозвестило скорую кончину патриарха. Прибыв на Кипр, в родной город Амафунт, святитель с миром отошел ко Господу (616–620).
См. также: "Житие Иоанна Милостивого, патриарха Александрийского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Ирмос: Посеченный несекомаго пресече,/ и виде солнце землю, юже не виде,/ лютаго врага вода потопи,/ и непроходимое пройде Израиль./ Песнь же воспевашеся:// Господеви поим, славно бо прославися.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Состраданием ума просвещаем/ и любовию Христовой, отче, озаряем,/ милостыней блистая сияньми,/ Единаго милостиваго Бога приятилище честнейшее, Иоанне, был еси:/ тем тя ублажаем.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Во век присно пребывающая смотряя,/ мудрым смыслом, отче священнейше, изменил еси тленная светло нетленными/ и ныне на Небесех жительствуеши, вопия со Бесплотными лики:/ Господу воспоим, славно бо прославися.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Милости Датель, озарив милостивное, преподобне, твое помышление,/ помилова многия Божественным твоим ходатайством,/ был еси во утешение душ, нищих же промышление,/ Иоанне всемудре, Богоблаженне священнейший.
И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Богородичен: Благословенная, Чистая и Всепетая,/ едина рождшая воплощеннаго Бога,/ приснотекущий источник, нам, надеющимся на Тя, исцеления изливающа, верным:/ моли, Егоже родила еси, даровати миру велию милость.
Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи,/ и Церкви Зиждителю,/ Ты мене утверди в любви Твоей,/ желаний краю, верных утверждение,// Едине Человеколюче.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Боголепна, якоже отроковица, от маслин венец носящи,/ явися тебе, досточудне, Милостиваго благосострадательная благодать,/ привлачащи тя к Божественней милости.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
На престоле священнем судом Божиим, славне отче Иоанне, сел еси,/ якоже Ангел, ты, прожил еси,/ мирныя вознося священныя жертвы Всещедрому.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Многое милосердие милосердаго Господа, отче, подражая,/ за милосердие Обнищавшаго плотию нищия удоволил еси,/ странныя и безкровныя собирая,/ исполнитель повелений Божественных быв.
И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Богородичен: Вселився в Деву телесне, Господи,/ явился еси человеком, якоже подобаше видети Тя:/ Юже и показал еси, яко истинную Богородицу,/ верным помощь, Едине Человеколюбче.
Господи, помилуй (трижды)
Подобен: Премудрости:
Милостивен нрав приим, благосерд явился еси/ и подателен нищим и требующим, Иоанне Богодухновенне./ Сего ради званием деянию подобно,/ паче всех святых, блаженне, обогати тя зело Податель благих - Христос:/ Ему же, Богомудре иерарше пребогате, молися/ грехов оставление подати празднующим любовию святую память.
Слава: Ныне. Богородичен:
Подобен: Повеленное тайно:
Яже непременнаго Бога порождшая,/ пременяемое присно сердце мое грехом и леностию, прилогми льстиваго/ утверди, Благая, молитвами матерними, Твоими:/ яко да и аз благодарно славлю Тя, Богородительнице Марие,/ помилуй стадо Твое, еже стяжала еси, Всенепорочная.
Ирмос: Услышах, Господи,/ смотрения Твоего таинство,/ разумех дела Твоя,// и прославих Твое Божество.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Чистая обитель явился еси Святыя Троицы, преподобие, /и Храма Божественного сокровище, и иерархов начаток.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Многое милосердие твое Господь внимая Благосердный, /душу твою освяти, Иоанне, отче священнейше.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Заповедей непостыден был еси делатель Всещедраго /и исполнился еси благих Его, /в селех святых водворяяся.
И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Богородичен: Очищение наших даруй неведений яко безгрешен/ и умири мир Твой, Боже,/ молитвами Рождшия Тя.
Ирмос: От нощи неведения/ по душеловительному пути присно блудящаго/ светом разума Твоего, Господи, преднаставляя мя,// на стезю заповедей Твоих направи.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Умертвившемуся за милость мертвостию вольною, отче мудре, подобяся,/ распался еси миру и страстем/ и жизни премирныя сподобился еси, достославне.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас
Блаженства удостоился еси,/ кроток, сострадательнейший, и мирителен быв,/ и алчущих хлеб неиждивный/ и нищим податель, одеяние же наготствующим.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духy.
Божественными причащеньми, отче, удобряемь/ якоже Ангел, Богу непорочно священствовал еси, верныя просвещая священными учении твоими.
И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Богородичен: Всех Бога без семене в Своих ложеснах понесшую,/ Плотоносца же нам рождшую, Пречистую Богородицу воспеваем,/ яко спасение душ наших.
Ирмос: Молитву пролию ко Господу/ и Тому возвещу печали моя,/ яко зол душа моя исполнися,/ и живот мой аду приближися,/ и молюся, яко Иона:// от тли, Боже, возведи мя.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Молитвами и постом упражняяся и бденно Бога моля,/ откровений и зрений Божественных сподобился еси, Богомудре, всебогате,/ научаемь сущим паче ума и помысла, мудре, чистотою.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Яко Ангел с плотию на земли, отче, пожил еси,/ жертвы мирныя, безкровныя верою, и сокрушенным сердцем, и духом, блаженне, /Творцу принося, Иоанне, радостно.
Слава Отцу и Сыну и Святому Дyxy.
Житие твое, паче солнца возсиявшее, милосердия испусти лучи требующим,/ отгоняющия темный облак нищеты, всебогате,/ греющия же мразом лютых держимыя, Богодухновенне.
Ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Богородичен: Не престай о нас молящися, Пресвятая Богородице Дево, яко верных утверждение Ты еси, и надеждею Твоею крепимся и любовию Тя и из Тебе Воплощшагося непрестанно славим.
Господи, помилуй (трижды)
Богатство твое расточил еси убогим/ и Небесное богатство ныне восприял еси,/ Иоанне всемудре,/сего ради вси тя почитаем,/совершающее память твою,/ милостыни о тезоимените!
На милость уповав Божию, Иоанне,/ щедротами от Того и дарами обогатився, /отонудуже явился еси и милостив, яко Он, вся ущедряя. /Темже, мою нищету ущедрив, /подаждь мне богатство твоея молитвы /и алчущее сердце мое /исполни глагол Божественных, Богомудре, / якоже прежде алчущия питал еси,/ милостыни о тезоимените!
Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи/ попраша пламень дерзновенно/ и на росу огнь преложиша, вопиюще:// благословен еси, Господи Боже, во веки.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Делы словеса Спасова известил еси/ и ублажаемых сочтался еси лику,/ милостив быв и чист духом, Иоанне Богоносе.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Меда вкус сладчайший преложися во искушено злато тебе:/ богатному бо твоему внимая произволению,/ Творец богатная тебе даде воздаяния.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Светом Троицы невечерним просвещаем, угодниче Троицы,/ чтущия тя ныне просвещаеши и поющия:/ благословен еси. Господи Боже, во веки.
И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Богородичен: Тя, радость апостолов, страстотерпцев же славу, Богородице, молим верно: радости вечныя сподоби ны, поющия Тя непрестанно.
Ирмос: Победители мучителя и пламене,/ благодатию Твоею бывше,/ заповедем Твоим зело прилежаще,/ отроцы вопияху:// благословите вся дела Господня Господа.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Светозарную звезду Христос на высоте тя церковней явив, отче, /чрез тебе поющия верою просвещает:/ благословите вся дела Господня и превозносите Его во веки.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Милостив явился еси, кроток,/ благосострадательнейш, незлобив, отче,/ богатство нищих, утварь и одеяние нагих, поя верно:/ благословите вся дела Господа и превозносите Его во веки.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Марков престол священно украсил еси делы Божественными изрядно, отче,/ милостынею же и милосердием паче всех нареклся еси милостив,/ милосердием возсиявших святых.
И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Богородичен: Адама, Дево, падшаго убо, явилася еси Дщи, /Бога же Мати, обновльшаго мое существо. /Егоже поим вся дела Господа и превозносим во вся веки.
Ирмос: Воистину Богородицу Тя исповедуем,/ спасении Тобою, Дево Чистая,/ с Бесплотными лики Тя величающе.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Се тя по скончании средняго приемлет двоица святых отцев,/ в гробе священнейшую честь тебе ,отче, дающи.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Яко утро, яко день, отче Иоанне,/ светозарное твое возсия успение,/ просвещающее верою тя блажащия.
Святителю отче Иоанне, моли Бога о нас.
Совокупился еси ликом архиереев, пророков, апостолов и мучеников:/ с ними же поминай, отче восхваляющий тя.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Рака, идеже лежат, отче Иоанне,/ священныя твоя и святыя мощи/ источник чудес суть к тебе приходящим.
И ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
Благолепная Дево,/ озлобленную душу мою грехом ублагости, / Благаго рождшая Бога и Господа.
Милость подражая Бога Любощедраго,/ требующим богатство расточил еси, Иоанне, тем и богатство приял еси на Небесех неистощимое./ Тоге ради ныне молимся:/ Молися непрестанно о хвалящих тя.
Слава: Ныне, Богородичен:
Иже от Бога миру данных благ Ты вина еси, Богородице, /но и ныне милостива сотвори за общее спасение благоуветливаго Бога.
Избранный от мира предивный угодниче Христов, веры и истины благовестниче, ихже, яко добрый сеятель на ниве Христовой, в сердца чад Божиих усердно всеял еси, не престай моляся за ны ко Господу даровати земли нашей мир и безмятежие, Церкви святей от ересей и расколов ограждение, да твоими молитвами от бед избавляеми, благодарно зовем ти:
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Ангела, пламенеюща духом и во плоти суща человека, избра тя Господь быти служителем Церкви святей и овцам своим пастырем добрым, от юности бо твоея Богу единому сердцем и душею прилежал еси. Мы же, имея в тебе образ пастыря предивна, умильно взываем ти:
Радуйся, земли Кипрския благое произрастание.
Радуйся, иго Христово с радостию восприявый.
Радуйся, в незлобии сердце свое соблюдый.
Радуйся, всею душею Бога возлюбивый.
Радуйся, Тому ревностно послуживый.
Радуйся, пастырю Богом избранный.
Радуйся, благодатию архиерейскою увенчанный.
Радуйся, неба церковнаго украшение.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Видяще тя пастыря подвигом добрым подвизающася и, «аки елень на источницы водныя», к Богу устремляющася, стадо же свое словом Евангельским, аки ангельским хлебом, обильно питающа, святителю отче наш Иоанне, умиляемся сердцем и душею, благодаряще Бога, даровавшаго нам тебе, пастыря на ниве церковней верна и стража овец Его прилежна, и зовем Ему: Аллилуиа.
От юности твоея, святителю наш Иоанне, орлу уподобился еси, от мирския суеты к высоте небесней воспарив, да постигнеши глубины премудрости Божия и в свете истиннаго Боговедения стадо твое мудро просветиши. Мы же наставляеми тобою покланятися Богу, в Троице славимому, воспеваем ти похвалы сия:
Радуйся, процветый яко финикс многоплодный.
Радуйся, добр образ верным показавый.
Радуйся, Промыслом Божиим присно водимый.
Радуйся, премудрость Божию обретый.
Радуйся, Необъятнаго разумом верою объявый.
Радуйся, свет истинный всем возвестивый.
Радуйся, истинному Богопознанию научивый.
Радуйся, правды Божией глашатаю.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Яко серна от тенет, от суеты мира сего отбегл еси и к иноческому подвигу потщался еси, Христу Богу непорочным житием благоугодил еси, достоблаженне отче наш Иоанне, в трудех же и бдениих, от стражи утренния до нощи дремания веждома твоима и сна очесем не давал еси, сего ради жилище Духа Всесвятаго быти сподобился еси, в Троице певаемому Богу, яко орган многострунный, непрестанно воспевал сладостное: Аллилуиа.
Всемилостиваго Господа благосострадательное милосердие явися тебе, досточудне отче Иоанне, во образе боголепныя отроковицы, от маслин венец носящей, привлачающи тя подобитися деяньми твоими Всемилостивейшему Владыце; сего ради имение свое непрестанно расточал еси убогим и нищим, да богатство неистощимое приобрящеши на небесех. Мы же, видяще тя милостива помощника страждущих и благодетеля всех сущих в бедах, вопием ти таковая:
Радуйся, милосердию Божию подражавый.
Радуйся, любвеобильный попечителю недужных.
Радуйся, милостивый пастырю страждущих.
Радуйся, многопопечительный отче в бедах сущих.
Радуйся, щедрый дателю просящим.
Радуйся, безмездный питателю сирых.
Радуйся, яко расточал еси множество щедрот.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Видя Тя пастыреначальник Христос милосердия евангельскаго ревнителя, служения же истинно христианскаго усердна исполнителя, постави Тя яко светильника светла на свещнице церковней, пастыря изрядна христоименитому стаду церкви Александрийския, яко да богомудро пасеши словесныя овцы на пажитех злачных и от ересей пагубных их избавляеши, да и тии, поминающе отеческая наставления твоя, воспоют Богу: Аллилуиа.
Прияв жребий апостольства от Господа твоего, чада своя духовная учением и отеческою любовию усердно наставлял еси, явил еси такожде образ ревностнаго исполнения дел благотворения, насыщая алчущих, одевая нагих и подавая утешение всем, сущим в скорбех. Мы же, славяще добр образ трудов твоих, ублажаем тя сицевыми похвалы:
Радуйся, нивы Христовой вертоградарю верный.
Радуйся, дел милосердия трудниче неутомимый.
Радуйся, слова Божия добрый сеятелю.
Радуйся, мудрый учителю, просвещающий верных.
Радуйся, любовию отеческою пасомых объемлющий.
Радуйся, светильниче веры, всех освещающий.
Радуйся, наставниче в добродетели всеусердный.
Радуйся, богомудрый пастырю словесных овец.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Путеводней звезде уподобился еси, Иоанне преподобие, указуя всем путь к Царству Небесному, егоже и сам стяжал еси, и душу твою, яко горницу сионскую, Христу, Новой Пасхе, уготовал еси, юже, видя смирением постлану и добродетелию украшену, освяти Пастыреначальник архиерейскою благодатию. Ты же, яко Петр Апостол, взывал еси Ему: «Господи, Ты вся веси, Ты веси, яко люблю Тя», непрестанно поя Ему: Аллилуиа.
Апостольское учение веры и Божественныя благодати наследие имея, святителю отче Иоанне, не от человек зван был еси, но от десницы Божией приял еси жребий служения архиерейскаго в Церкви святей, и бремя сие, яко крест Христов, на рамо твое взем, во всяком благочестии и чистоте словесных овец твоих упасл еси. Зряще тя пастыря добра Церкви Христовой прилежна, людие с любовию воспеваху ти:
Радуйся, кротостию и целомудрием украшенный.
Радуйся, смиренномудрием и любовию возсиявый.
Радуйся, молитвою чистою благоухаяй.
Радуйся, жертву чистую Богу приносивый.
Радуйся, приношения твоя молитвою освятивый.
Радуйся, апостольскою ревностию объятый.
Радуйся, подвигом добрым подвизавыйся.
Радуйся, яко в горнем Сионе пребываеши.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Проповедует тя Церковь Божия стража верна овец словесных, ихже ты в безгодие и дни треволнения мудре упасл еси, в вере Православней до конца соблюл еси и молитвою за вся пред жертвенником Господним предстоял еси, пастырю милостивый Иоанне, и тако просветися свет твой пред человеки, иже видеша добрая дела твоя и прославиша Отца Небеснаго, вопиюще Ему: Аллилуиа.
Возсиял еси, яко светило неугасимое, горением веры и чистотою души твоея во граде Александрии, святителю Иоанне, идеже Пастыреначальник Господь постави тя пасти овцы Его, имже ты воистину был еси правило жития чистаго и, яко страж недремлющ, в вере истинней паству свою утвердил еси, образ пастыря добраго оставив нам, приносящим ти благохваления сия:
Радуйся, бодренно словесныя овцы охраняяй.
Радуйся, отеческою любовию их утешаяй.
Радуйся, оградо их крепкая и несокрушимая.
Радуйся, лампадо светлая, в молитве неугасимая.
Радуйся, Православныя веры истинный ревнителю.
Радуйся, плевелов веры и нечестия искоренителю.
Радуйся, правило жизни верным являяй.
Радуйся, истины и правды наставниче.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Хотяй всем человеком спастися, ты всем вся был еси, да, якоже Павел, Христу всех приобрящеши, святителю тче Иоанне, апостольскими бо стопами грады и веси проходил еси, зной и мраз претерпевая, богатых и убогих, злых и добрых посещал еси, овых к целомудрию, овых к братолюбию призывая, а инех страхом Божиим пастырски вразумляя, заблуждших же и коснеющих в ересех и расколах отечески обличал еси и в вере Православней утверждал еси, да вси единеми усты и единым сердцем поют Триединому Богу: Аллилуиа.
Яко голубя яви тя Господь, святителю Иоанне, не ветвь бо масличную, но благовестие евангельское сущим в ковчезе церковнем приносил еси и усты Давидовы к Богу взывал еси: «Да внидет пред Тя молитва моя, приклони ухо Твое к молению моему». Помяни убо и нас, чтущих тя звании сими:
Радуйся, непрестанныя молитвы Богу приносивый.
Радуйся, чад своих страхом Божиим вразумивый.
Радуйся, покаянныя их воздыхания Богу возносивый.
Радуйся, в говении вкушавый ангельскую сладость.
Радуйся, терпением обретый евангельскую радость.
Радуйся, ковчеже, преисполненный благодатию.
Радуйся, Тайны Христовыми освященный.
Радуйся, Таинств Божиих дивный строителю.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Чудно творяй пути нашего спасения Человеколюбец Господь, видя тя пастыря овец своих прилежна и Православныя веры хранителя тверда, аки росу на руно Гедеоново, дарова тя пастыря изрядна своея пажити, святителю Иоанне, увенча земное странствие твое венцем нетления и постави тя пред Престолом Славы Своея молитвенника о нас, грешных, тепла. Сего ради, Богу, во благо вся устрояющему, со умилением зовем: Аллилуиа.
Всего себе в руце Божии предавый, к пастве твоей смиренно стопы своя направил еси, в нейже был еси убогим прибежище и бедствующим избавление, юным чистоты и целомудрия доброе наставление, вдовицам и сирым благое попечение, нерадивым чадом вразумление и во озлоблении сущим незлобивое обличение, Церкви Христовой от всякия напасти мудрое защищение, всех прибегающих к тебе утешая и благопотребная им ко спасению подавая. О сем приими от нас, почитающих память твою, похвалы таковая:
Радуйся, сокровище твое добре расточивый.
Радуйся, пламенне паству Христову возлюбивый.
Радуйся, жертвенную любовь пастве явивый.
Радуйся, в ближних своих Господа возлюбивый.
Радуйся, Господу своему верно послуживый.
Радуйся, архиерею Божий, свыше прославленный.
Радуйся, иерарше Христов, венцем славы увенчанный.
Радуйся, яко над многими постави тя Господь.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Вси людие христоименитыя паствы видеша тя, пастыря своего, смирением и милосердием сияюща, прославиша Бога, святителю отче Иоанне; ты же, любовию к ним исполненный, яко о чадех своих, слезныя молитвы Богу день и нощь изливал еси. Сего ради людие твои, умиляющеся сердцем и душею, воспеваху Богу, даровавшему им таковаго святителя дивна: Аллилуиа.
Како восхвалим по достоянию высоту смирения твоего, святителю Иоанне, имже укротил еси прегордаго клирика твоего, яко к нему, дышущему злобою на тя, ты у алтаря Господня поклонился еси, кротко прося у него прощения. Сим смирением своим ты паче громогласных словес обличил еси его, яко той, плача и рыдая, позна грех свой, раскаяся и за богоугодное житие сподобися священнаго звания. Мы же, от злых дел своих посрамляеми, дерзаем в покаянии звати Богу: «Господи! Даруй ми зрети моя прегрешения и не осуждати брата моего», тебе же приносити похвалы сицевая:
Радуйся, сосуде истиннаго смирения.
Радуйся, любве нелицемерныя рачителю.
Радуйся, агнче незлобивый, козни вражия поправый.
Радуйся, кротостию твоею досаждения покрывавый.
Радуйся, роптание и злохуление возненавидевый.
Радуйся, терпение крепкое стяжавый.
Радуйся, кадило чистаго благоухания.
Радуйся, светильниче неземнаго сияния.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Повеле Господь хотящим спасти душу свою - погубити ю ради другов своих. Ты же, святителю Иоанне, душу твою о пастве твоей полагал еси и до кончины жития жертву Безкровную за вся люди Богу принося, в кротости душевней взывал еси к Нему: «Господи, нас же всех, от единаго Хлеба и Чаши причащающихся, соедини, и ни единаго нас осуждения сотвори, но да обрящем милость и благодать со всеми святыми, от века Тебе благоугодившими, во еже звати Тебе: Аллилуиа».
Светозарную звезду Христос тя на высоте церковней яви, отче Иоанне, яко апостольский престол украсил еси изрядно делы божественными; милосердием же и милостынею паче всех милосердием возсиявших святых нареклся еси «Милостив»: обогати бо тя зело податель благих Христос, и житие твое, паче солнца возсиявшее, милосердия испусти лучи требующим, отгоняющия темный облак нищеты, всебогате. Сего ради мы, озаряеми немеркнущим светом милосердия твоего, вопием ти сице:
Радуйся, страннолюбче щедрый и пленных свободителю.
Радуйся, прошения обремененных скоро исполняяй.
Радуйся, слезы чад своих милостию осушаяй.
Радуйся, житие твое в милосердии проводивый.
Радуйся, преизобильное милосердие нам явивый.
Радуйся, добродетельми твоими Богу благоугодивый.
Радуйся, страже верный, благо Церкви соблюдаяй.
Радуйся, сосуде молитв, имиже демоны далече отступают.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Небесный глас: «Царь Царей зовет тя к Себе» слышати сподобился еси, святителю Иоанне, егда приближися кончина жития твоего. Бог управи стопы твоя на Кипр, идеже ты, достигнув отеческаго града твоего Амафунта, в мире преставился еси ко Господу, вознеся ему молитву: «Благодарю Тя, Господи Боже мой, яко сподобил мя еси принести вся Твоя Тебе, Емуже ныне предаю и душу мою». Мы же, ведяще яко Бог по блаженней кончине твоей дивно прослави тя, со умилением сердец вопием Ему: Аллилуиа.
Светило пресветлое Церкви Христовой возсиял еси, святителю Иоанне, в житии бо твоем и по преставлении к небесным чад твоих не оставляеши, но руце молебнии ко Христу воздеваеши о наших гресех и о всех людех, и тако гнев Божий, праведно на ны движимый, молением твоим умилостивляеши и время на покаяние даровати нам Его умоляеши, да не безплодны явимся пред лице Судии Праведнаго, но якоже мудрыя девы, со светильники веры исполненными. Сего ради тебе, пред Богом присному о нас предстателю, вседушевно взываем:
Радуйся, закоснелую совесть в нас пробуждающий.
Радуйся, в евангельстей чистоте нас утверждающий.
Радуйся, к чистоте сердца нас призывающий.
Радуйся, трапезою духовною нас питающий.
Радуйся, в невечернем дни дивно сияющий.
Радуйся, с лики Ангельскими обитающий.
Радуйся, в молитвах о нас не умолкающий.
Радуйся, предстателю наш у престола Божия.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
Благодати неисповедимое знамение яви нам Господь, украси бо славный град Александрию, яко Ковчег Завета в древней Скинии двема Херувимы, столпами истины и любве: святителем Афанасием, безбоязненным блюстителем правила веры, и угодником Своим Иоанном, образ нам милосердия являющим, сим показуя, да вси вернии свято хранят истину и пребывают в любви, укрепляются в Православней вере и в радости душевней взывают Триединому Богу: Аллилуиа.
Поюще велия и преславная чудеса твоя, святителю Христов Иоанне, почитаем священную память твою и благоговейно молим тя, во еже милостивно даровати нам многая душам нашим полезная и ко спасению потребная. Мы же, имея тя неусыпна пред Богом о нас предстателя и заступника, благодарне зовем ти таковая:
Радуйся, Христом Богом возлюбленный.
Радуйся, теплый пред Богом предстателю.
Радуйся, упование призывающих тя с верою.
Радуйся, о чадех Божиих верный попечителю.
Радуйся, от всяких нас бед покрываяй.
Радуйся, проповедниче мира Божия.
Радуйся, апостольския веры твердый хранителю.
Радуйся, Православия неустрашимый исповедниче.
Радуйся, Иоанне, милостивый святителю.
О, всеблаженне пастырю наш, святителю отче Иоанне, приими малое сие моление наше, с любовию тебе приносимое, и умоли Христа Бога, да избавит нас от всяких бед, скорбей и напастей, и миром незыблемым жизнь нашу да оградит. Церковь же святую Свою от расколов и нестроений соблюдет, и вся люди Своя ко единомыслию веры и любве к Себе приведет, во еже в невечернем дни Царствия Его всегда воспевати Ему: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Святителю Божий Иоанне, милостиве защитниче сирых и сущих в напастех! К тебе прибегаем и тебе молимся, яко скорому покровителю всех ищущих от Бога утешения в бедах и скорбех. Не престай моляся ко Господу о всех с верою притекающих к тебе! Ты, преисполнен сый Христовы любви и благости, явился еси яко чудный чертог добродетели милосердия и стяжал еси себе имя «Милостивый». Ты был еси яко река, непрестанно текущая щедрыми милостьми и всех жаждущих обильно напаяющая. Веруем, яко, по преселении от земли на небо, усугубися в тебе дар благодати сея и яко соделался еси неисчерпаемый сосуд всякия благостыни. Сотвори убо твоим ходатайством и заступлением пред Богом «всякия утехи», да вси, прибегающии к тебе, обретают мир и безмятежие: даруй им утешение в печалех временных и пособие в нуждах житейских, вселив в них надежду вечнаго упокоения во Царствии Небеснем. В житии твоем на земли ты был еси пристанище всем сущим во всякой беде и нужде, обидимым и недугующим; ни един от притекавших к тебе и просивших у тебе милости лишен бысть твоея благостыни. Тожде и ныне, царствуя со Христом Богом на небеси, яви всем покланяющимся пред честною твоею иконою и молящимся о помощи и заступлении. Не точию сам ты творил еси милость беспомощным, но и сердца других воздвигал еси ко утешению немощных и к призрению убогих. Подвигни убо и ныне сердца верных к заступлению сирых, утешению скорбящих и успокоению неимущих. Да не оскудевают в них дары милости, паче же да вселится в них мир и радость о Дусе Святе, - во славу Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, во веки веков. Аминь.