Блгв. кн. Васи́лия (Василько́) Ростовского (1238); прмч. Иоаса́фа Снетогорского, Псковского (1299); мч. Па́вла и мц. Иулиа́нии (ок. 273); прп. Иа́кова постника (VI); перенесение мощей блгв. кн. Вячесла́ва Чешского (938); свт. Григо́рия, епископа Констанции Кипрской.
Сщмч. Алекса́ндра Лихарева, пресвитера (1938).
Икона Божией Матери: Кипрская (Стромынская) (переходящее празднование в 1-ю Неделю Великого поста).
Во Имя Отца и Сына и Святого Духа!
Истинно, истинно говорю вам: отныне будете видеть небо отверстым и Ангелов Божиих восходящих и нисходящих к Сыну Человеческому (Ин.1:51).
В воскресном евангельском чтении мы слышали слова Господа Иисуса Христа об отверстом небе. Кто из нас не пожелал бы войти в него! Для того мы и созданы, чтобы наследовать Царство Небесное; к тому мы и призваны, чтоб заполнять те опустевшие места, откуда пали злые ангелы; для того и небо отверсто, чтобы входить в него.
Но как мы можем входить в отверстое для нас небо, не имея крыльев, чтобы взлетать в высоту небесную? Мы ведь не Ангелы, но люди, обремененные тяжестью тел. Да и Ангелы, хоть и крылья имеют, но, согласно нынешнему чтению из Святого Евангелия, не взлетают на небо, а восходят: будете видеть и Ангелов Божиих восходящих..., а не взлетающих.
Этот евангельский образ указывает христианам на два условия праведной жизни – созерцание как богомыслие и деятельность как трудолюбие. Богомыслие – это крылья ангельские, трудолюбие – путь восхождения. Недостаточно для нас на крыльях богомыслия взлетать ввысь, подобает и ногами трудолюбия восходить. Ведь и Ангелы восходили, чтобы всякий желающий мог с земли взойти в отверстое небо. Слава Богу, что отверсто для нас небо, только да не ленимся сами входить в него.
Отныне, – сказано, – будете видеть небо отверстым. Что значит отныне? Это значит, с этой Cвятой Четыредесятницы как времени особого воздержания и молитвы. Воздержание называют основанием всех добродетелей. Воздержание в пище да будет одним основанием духовной лестницы, покаяние же да будет другим основанием этой лестницы – как пост от злых дел. Это два бруса, между которыми крепятся ступени добродетелей.
Зачем надо воздерживаться в пище? Известно, что пост иссушает наше тело, ослабляет в нас плотские вожделения, греховные страсти, тем самым укрощает всю вражескую силу, ратующую против нас. Поститься в пище надо именно для того, чтобы, иссушив в себе болото плотских вожделений, одолеть и победить силу и крепость диавола, воюющего с нами в первую очередь через наше собственное тело.
Зачем надо воздерживаться от злых дел? Подобает знать, что у злых дел два вида: одни совершаются от немощи, например от плотского сладострастия. Другие же злые дела совершаются от некоторой особенной злобы, как-то: грех зависти, убийства, грех грабежа и лихоимства, грех поедания и истребления ближнего; и это есть злейшие грехи, тяжелейшие первых. Ибо грехи плотского сладострастия – это грехи немощи человеческой, которые воздержанием в пище укрощаются; грехи же, совершаемые по злобе, суть грехи вражды сатанинской.
Истинный пост есть отчуждение от зол, воздержание языка, отложение ярости, лжи и клятвопреступлений. Без этого духовного поста первый пост не принесет пользы. Молитва, милостыня, милосердие, дружелюбие, боголюбие, смирение, чистота, целомудрие и иные подобные этим добрые свойства и дела, а также внимательное соблюдение всех заповедей Божиих – все это суть ступени лестницы, ведущей на небо.
Великий проповедник покаяния Иоанн Креститель взывал в пустыне Иудейской, обращаясь к приходящему народу: Покайтесь... сотворите же достойный плод покаяния (Мф.3:2, 8). Что значит достойный плод покаяния?
Как объясняют толкователи, труд покаяния только тогда удовлетворителен, когда уравнивается по тяжести с каким-либо содеянным большим грехом; и сколько человек поработал прежде греху, столько же он должен поработать Богу. По словам апостола: Как предавали вы члены ваши в рабы нечистоте и беззаконию на дела беззаконные, так ныне представьте члены ваши в рабы праведности на дела святые (Рим.6:19). А святой Григорий называет человека деревом, от плода познаваемым, говоря, что по плодам, а не по листьям или по корням покаяние узнается. Ведь и Господь проклял дерево, имеющее листья, но бесплодное. Человек, сокрушаясь о содеянных грехах, обретает корень покаяния – помысел и намерение исповедать грехи; листья – это осуществление исповедания Богу грехов перед духовным отцом и обещание исправиться; плоды же – исполнение обещанных трудов. Достойные плоды покаяния те, которые сравниваются трудами своими с качеством и количеством содеянных прежде грехов. Неправедно покаяние того христианина, который некоторым кратким и легким ограничением потребностей своего тела хочет очиститься от долгих и тяжелых смертных грехов.
О, грешный человек, живущий без покаяния в грехах своих, словно в грязи болотной валяющийся, покаяние же свое на будущее время, на старость отлагающий! Если вскоре не покаешься, поверь Ангелу Божию, поклявшемуся, что времени уже не будет (Откр.10:6). Внезапно нападет на тебя смертельная болезнь: захочешь покаяться, а времени уже не будет. Внезапно нападет казнь Божия: захочешь исправиться, а времени уже не будет. Попадешь в руки врагов видимых и невидимых: захочешь поплакать о грехах, а времени уже не будет. Внезапно придет последний час жизни твоей, станут пред лицом твоим грехи: захочешь ты тогда и самое тяжелое принять на себя покаяние, но времени уже не будет. Теперь, теперь, не откладывая, пока есть у тебя время для покаяния, подумай о грехах своих, покайся по-настоящему, а потом времени уже не будет. Аминь.
Свт. Димитрий Ростовский. Сочинения. М., 1786., ч. 1, л. 25 об. – 33 об.
глас 2
Пречи́стому Образу Твоему́ покланя́емся, Благи́й,/ прося́ще проще́ния прегреше́ний на́ших, Христе́ Бо́же;/ во́лею бо благоволи́л еси́ пло́тию взы́ти на крест,/ да изба́виши я́же созда́л еси́ от рабо́ты вра́жия./ Тем благода́рственно вопие́м Ти:/ ра́дости испо́лнил еси́ вся, Спа́се наш,// прише́дый спасти́ мир.
Перевод: Пречистому образу Твоему поклоняемся, Благой, прося прощения согрешений наших, Христе Боже. Ибо добровольно благоволил Ты взойти плотию на Крест, чтобы избавить созданных Тобою от рабства врагу. Потому мы благодарно взываем Тебе: «Радостью Ты наполнил все, Спаситель наш, пришедший спасти мир!»
глас 2
Неопи́санное Сло́во Отчее,/ из Тебе́, Богоро́дице, описа́ся воплоща́емь:/ и оскве́рншийся о́браз в дре́внее вообрази́в,/ Боже́ственною добро́тою смеси́./ Но испове́дающе спасе́ние,// де́лом и сло́вом, сие́ вообража́ем.
Перевод: Неизобразимое Слово Отчее при воплощении от Тебя, Богородица, изобразилось, и осквернившийся образ в первоначальном виде воссоздав, с Божественною красотой соединило. И мы, исповедуя наше спасение, делом и словом его изображаем.
Творение Кир Феофана
Ирмос: Мо́ря Чермну́ю пучи́ну, невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма, Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Пле́щуще с весе́лием днесь ве́рнии возопии́м: коль чу́дна дела́ Твоя́ Христе́, и вели́ка си́ла, на́ше единомы́слие и согла́сие соде́лавый!
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
День ра́достный богому́дреннии прииди́те соверши́м, ны́не не́бо и земля́ весели́тся, и А́нгелов чи́ни, и челове́ков собра́ния изря́дно пра́зднующе.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Преве́лие благодея́ние ви́дяще, рука́ми воспле́щим, разстоя́щияся у́ды Христо́вы, совоку́плены во еди́нство, и Бо́га похва́лим мир пода́вшаго.
Слава: Да́шася Це́ркви днесь победи́тельная, Богодви́жным манове́нием и сове́том, Михаи́ла же и Феодо́ры, благоче́стно ве́ру содержа́щих царе́й на́ших.
И ныне: Ору́жия злочести́вых исчезо́ша я́ве ересе́й, храм бо Твой Пречи́стая Чи́стая, во образе́х украша́емый всеблаголе́пно зря́ще, ны́не всесвяще́нно ра́дуемся.
Ирмос: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Не ктому́ нечести́вых еретико́в ны́не бровь взе́млется: Бо́жия бо си́ла правосла́вие удержа́ла есть.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
О́блацы проро́честии, животворя́щую с Небесе́ днесь ро́су нам да кропя́т, на воста́ние ве́ры.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Благогла́сно та́йныя апо́столов Христо́вых трубы́, па́че естества́ да вопию́т, честны́х образо́в исправле́ние.
Слава: Воспои́м Христа́, показа́вшаго нам цари́цу благочести́вую, христолюби́вую, с Боговенча́нною о́траслию.
И ныне: Селе́ние Твое́ свяще́нное дости́гше ве́рнии, Пречи́стая, светови́дною благода́тию ны́не озари́тися, мо́лимся.
Господи, помилуй. (Трижды)
Боже́ственный Твой зрак, во о́бразе образу́юще, Христе́, я́сно вопие́м Рождество́, чудеса́ неизглаго́ланная, во́льное распя́тие. Отону́дуже бе́сове отго́нятся стра́хом, и злосла́внии в посупле́нии рыда́ют, я́ко сих соприча́стницы.
Слава: Зра́ками проро́ков, апо́столов ви́дами, му́чеников свяще́нных, и святы́х всех ико́нами, и изображе́ньми свяще́нно красу́ется, Жениха́ же мы́сленнаго и Неве́сты украша́ется у́мными красова́ньми, Ма́ти вы́шний Сио́н.
И ныне: Любо́вию, Чи́стая, Твою́ святу́ю ико́ну почита́ющим, и Бо́жию Тя и́стинную Ма́терь согла́сно возвеща́ющим, и ве́рно покланя́ющимся Ти, храни́тельница яви́лася еси́, и держа́вное предста́тельство, отвраща́ющи вся́кое лю́тое дале́че сих, я́ко вся могу́щая.
Ирмос: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце пра́ведное, ста в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Наи́тием Боже́ственнаго Уте́шителя, Твой храм освяти́, и прише́ствием Сего́ ерети́ческую пре́лесть отжени́, Сло́ве Бо́жий Многоми́лостиве.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Ну́жднейшаго изба́вивый злоче́стия Твоя́ лю́ди, покажи́ благоче́стия ре́вностию разжже́ны, и ве́рою взыва́ющия: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Священнообра́зными изображе́ньми, образо́в Христо́вых зря́ще и Богоро́дицы, сия́ющая Боже́ственная селе́ния, священноле́пно ра́дуемся.
Слава: Цари́ца по обоему́ укра́шена, и́стиннаго возжеле́вши Христо́ва Ца́рства, Сего́ написа́ о́браз пречи́стый, и святы́х изображе́ния.
И ныне: Воплоще́нна роди́вши Боже́ственнаго Сло́ва, Боголе́пное освяще́ние Благода́тная, Сего́ показа́ла еси́, те́мже Твой храм светови́дный обновля́ем.
Ирмос: Ты, Го́споди, мой Свет, в мир прише́л еси́. Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения, ве́рою воспева́ющих Тя.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Положи́, Го́споди, Твое́й Це́ркви утвержде́ние, непрекло́нней пребы́ти в век ве́ка от смяте́ний ересе́й.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Во всю зе́млю све́тлость возсия́ свы́ше, да́ннаго ве́рным весе́лия, и Боже́ственнаго заступле́ния.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Еди́не Благи́й, и Исто́чниче бла́гости, Ты возвы́си рог благове́рнаго Импера́тора на́шего, чту́щаго о́браз Твой.
Слава: Свет незаходи́мый нам благоче́стия возсия́, веле́нием Богодухнове́нным ве́рных па́стырей, и ма́нием Богому́дрым.
И ныне: Обнови́ нам дре́внее благоле́пие, Пречи́стая Богома́ти, и дом Твой сей освяти́ Твое́ю благода́тию.
Ирмос: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ребр Твои́х исте́кшею Кро́вию.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Пи́шется и почита́ется ве́рно покланя́емый о́браз Влады́ки, и прие́млет па́ки Це́рковь дерзнове́ние, благоче́стно Спа́са прославля́ющи.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Обнажа́ется се́тования, и тьмы ересе́й Христо́ва Це́рковь, и но́сит ри́зу весе́лия, и Боже́ственною и светоно́сною покрыва́ется благода́тию.
Слава: Благосла́вия дре́вняго осия́ния получи́ правосла́вных собо́р, Феодо́ры манове́нием цари́цы, и ея́ сы́на благочести́ваго Михаи́ла самоде́ржца.
И ныне: Дре́вле свиде́ния повеле́вый бы́ти ски́нии, я́ко в ски́нии слове́сней, в Тебе́ живе́т Еди́н Препросла́вленный, прославля́яй храм Твой, Де́во, чудесы́.
Господи, помилуй. (Трижды) Слава, И ныне:
Неопи́санное Сло́во О́тчее, из Тебе́, Богоро́дице, описа́ся воплоща́емь, и оскве́рншийся о́браз в дре́внее вообрази́в, Боже́ственною добро́тою смеси́; но испове́дающе спасе́ние, де́лом и сло́вом, сие́ вообража́ем.
Сие́ смотре́ния та́инство, дре́вле проро́цы Богови́дно вдохнове́ни бы́вше, нас ра́ди в концы́ веко́в дости́гших предвозвести́ша, получи́вше сего́ сия́ния. Ра́зум у́бо Боже́ственный от него́ взе́мше, Еди́наго Го́спода Бо́га зна́ем, в трие́х Ипоста́сех покланя́емаго, и Тому́ еди́ному служа́ще, еди́ну ве́ру, и еди́но креще́ние иму́ще, во Христа́ облеко́хомся, но испове́дающе спасе́ние, де́лом и сло́вом, сие́ вообража́ем.
Ирмос: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Да сликовству́ет Церко́вней све́тлости любо́вию Боже́ственною А́нгельское во́инство, Богому́дренно воспева́ющее: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Це́рковь перворожде́нных, и торжество́ ра́дуется, зря́ще ны́не Боже́ственныя лю́ди, единому́дренно воспева́ющия: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Слава: Изба́влени пре́жде мра́чныя е́реси, ма́нием Феодо́ры достоле́пныя цари́цы, воспева́ем: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
И ныне: Па́че вы́шних ликостоя́ний, вознесла́ся еси́ Всечи́стая, еди́на бы́вши Ма́ти Вседе́теля; ра́дующеся у́бо взыва́ем: благослове́нна Ты еси́ в жена́х, Всенепоро́чная Влады́чице.
Ирмос: Ру́це распросте́р Дании́л, львов зия́ния в ро́ве затче́: о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще: благослови́те вся дела́ Госпо́дня Го́спода.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Зако́ны Це́ркве оте́ческия сохраня́юще, о́бразы пи́шем, и лобза́им усты́, и се́рдцем, и хоте́нием Христо́вы, и Его́ святы́х, зову́ще: благослови́те вся дела́ Госпо́дня Го́спода.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
На первообра́зное я́ве о́браза, по́честь и поклоне́ние вознося́ще, чтим, Богоглаго́ливых уче́нием после́дующе, и Христу́ ве́рою зове́м: благослови́те вся дела́ Госпо́дня Го́спода.
Слава: Ум озари́вши просвеще́нием Боже́ственнаго Ду́ха, честна́я цари́ца, плоды́ Богому́дренныя иму́щи, благоле́пие возлюби́ Це́ркве Христо́вы, и красоту́, благословя́щи ку́пно с ве́рными Иису́са Богочелове́ка.
И ныне: Луча́ми све́та у́мнаго, освеща́емый Боже́ственный дом Твой, осеня́ет ны́не всех о́блаком Ду́ха, и освяща́ет ве́рныя согла́сно пою́щия: благослови́те вся дела́ Госпо́дня Го́спода.
Ирмос: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́ Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Тем веселя́щеся Тя, Богоро́дице, велича́ем.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Священнописа́ньми образо́в укра́шеную, зря́ще па́ки честну́ю Це́рковь, со благогове́нием вси притеце́м и Бо́гу возопии́м: Тебе́ велича́ем, Трисвяты́й.
Припев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Честь и сла́ву стяжа́вши Це́рковь, Крест Твой и честны́я ико́ны, и святы́х изображе́ния, с весе́лием, Влады́ко, и ра́достию велича́ет Тя.
Слава: Освети́ Боже́ственною Твое́ю сла́вою лю́ди на́ши, Ще́дрый, и ополче́ньми А́нгельскими, и всеору́жествы сия́ огради́, язы́ков свире́пство покаря́я им, Влады́ко.
И ныне: Взя́тся прама́тере Е́вы осужде́ние, Богоро́дице, я́ко Ты всех Влады́ку несказа́нно, Чи́стая, родила́ еси́. Его́же и ны́не подо́бие на ико́нах целу́ем.