10 Марта 2020 года память .Свт. Порфи́рия, архиепископа Газского (420).
Прп. Севастиа́на Сохотского, Пошехонского (ок. 1500); мч. Севастиа́на (ок. 66).
Сщмч. Петра́ Варламова, пресвитера (1930); сщмч. Се́ргия Воскресенского, пресвитера (1933); сщмчч. Иоа́нна (Пашина), епископа Рыльского, и Иоа́нна Дунаева, пресвитера, прмц. А́нны (Благовещенской), монахини (1938).
Икона Божией Матери: Межетская (1492).
Святитель Порфирий, архиепископ Газский, родился около 346 года в Фессалониках, в Македонии. Родители его были людьми состоятельными, и это позволило святителю Порфирию получить хорошее образование. Имея склонность к иноческой жизни, в двадцать пять лет он оставил родину и отправился в Египет, где подвизался на горе Нитрийской под руководством преподобного Макария Великого (память 19 января). Там он встретился с блаженным Иеронимом, посещавшим в то время египетские монастыри, и вместе с ним отправился в Иерусалим на поклонение святым местам и Животворящему Кресту Господню (память 14 сентября), после чего поселился в пустыне Иорданской для молитвенного и постнического подвига. Там святой Порфирий впал в тяжкий недуг. Для исцеления он решил идти к святым местам Иерусалима. Однажды, когда он в полном расслаблении и забытьи лежал у подножия Голгофы, Господь посетил Своего раба в спасительном сновидении. Святой Порфирий увидел Иисуса Христа, сошедшего с Креста и обратившегося к нему со словами: «Приими это Древо и храни его». Проснувшись, он почувствовал себя здоровым. Слова Спасителя вскоре исполнились: патриарх Иерусалимский посвятил святого Порфирия в пресвитерский сан и поставил хранителем Честного Древа Креста Господня. В то время святой Порфирий получил свою часть родительского наследства – 4 тысячи золотых монет. Все их он роздал нуждающимся и на украшение храмов Божиих.
В 395 году скончался епископ города Газы (в Палестине). Местные христиане отправились в Кесарию к митрополиту Иоанну с просьбой поставить им нового епископа, который мог бы противодействовать язычникам, преобладавшим в их городе и притеснявшим христиан. Господь внушил митрополиту призвать иерусалимского пресвитера Порфирия. Со страхом и трепетом принял подвижник святительский сан, со слезами поклонился Животворящему Древу и отправился для исполнения нового послушания.
В Газе он обнаружил всего три христианские церкви, а языческих капищ и идолов – великое множество. В то время случилось бездождие и великая засуха. Жрецы приносили жертвы идолам, но бедствие не прекращалось. Святитель Порфирий назначил для всех христиан пост, совершил всенощное бдение и обошел с крестным ходом весь город. Сразу же небо покрылось тучами, загремел гром и пролился обильный дождь. Видя такое чудо, многие язычники восклицали: «Один Христос есть Бог Истинный!» После этого события к Церкви присоединились, приняв Святое Крещение, 127 мужчин, 35 женщин и 14 детей, а вскоре и еще 110 человек.
Однако язычники по-прежнему притесняли христиан, устраняли их от общественных должностей, обременяли налогами. Святитель Порфирий и митрополит Кесарии Иоанн отправились в Константинополь, чтобы просить защиты у императора. Их принял святитель Иоанн Златоуст (память 14 сентября, 27, 30 января) и оказал действенную помощь.
Святители Иоанн и Порфирий были представлены императрице Евдоксии, которая в то время ждала ребенка. «Потрудись за нас, – сказали епископы императрице, – и Господь пошлет тебе сына, который воцарится при твоей жизни». Евдоксия очень желала иметь сына, ибо прежде у нее рождались дочери. И действительно, в императорском семействе по молитве святителей родился наследник. В 401 году последовал указ императора о разрушении в Газе идольских капищ и предоставлении христианам привилегий. Кроме того, императрица дала святителям средства на построение нового храма, который был построен в Газе на месте самого главного капища.
Святитель Порфирий к концу жизни полностью утвердил христианство в Газе и совершенно оградил свою паству от притеснений язычников. По молитвам святителя совершались многочисленные чудеса и исцеления. В течение 25 лет наставлял архипастырь словесное стадо и преставился в преклонном возрасте, в 420 году.
См. также: «Житие святого отца нашего Порфирия, епископа Газского» в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Труды́ и боле́зни твоя́, я́же по благоче́стию,/ кто испове́сть, о́тче?/ день бо и ночь не преста́л еси́ трудя́ся,/ до́ндеже от нече́стия Га́зу очи́стив, благоче́стие насади́л еси́,/ тем я́ко всегда́ еси́ предста́тель о ста́де твое́м,/ та́ко, свя́те Порфи́рие,// моли́ Христа́ Бо́га да спасе́т ду́ши на́ша.
Перевод: Кто поведает о трудах и болезнях твоих, ведущих к благочестию, отче? Ибо днем и ночью непрестанно трудясь, от нечестия Газу очистил, благочестие насадил ты, потому, как покровитель стада твоего, святитель Порфирий, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Свяще́ннейшими твои́ми нра́вы украша́емь,/ свяще́нства оде́ждею озари́лся еси́,/ всеблаже́нне Богому́дре Порфи́рие,/ и исцеле́ний удобря́еши возвыше́ньми,// моля́ся непреста́нно о всех нас.
Перевод: Священнейшим нравом украшаемый, священства одеждой озарился ты, в
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.
Порфи́рою Це́рковь дне́сь я́коже ца́рскою укра́шена, уче́ньми твои́ми, святи́телю Порфи́рие, си́ми украша́ется и воспева́ет все́х Го́спода.
Житие́м просия́в, преподо́бне, и словесы́ боже́ственными твои́ми, свети́льник яви́лся еси́ все́м челове́ком, при́сно сия́я де́лы и уче́ньми, и озаря́я концы́.
Кропле́нием Пресвята́го Ду́ха, Порфи́рие, очи́щься и боже́ственных доброде́телей во оде́жду оде́явся, вше́л еси́ в незаходи́мая священноде́йствовати тебе́ Пома́завшему.
Богоро́дичен: Сказа́ти су́щим на земли́ неизрече́нное и па́че ума́ человеколю́бие хотя́, Сы́н Бо́жий, Богоневе́сто, из Тебе́ пло́тию роди́ся, ве́рным подая́ порожде́ние.
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.
Покори́л еси́ под но́зе злочести́вых мудрова́ния, и́же на Самаго́ Бо́га вся́ческих веща́ющая.
Глаго́л твои́х огне́м хвра́стие Ма́нентово му́дре попали́л еси́ и ве́рным просвеще́ние уче́ния просте́рл еси́.
Водрузи́в на тве́рдем ка́мени но́ги ве́рных, поколеба́л еси́ от основа́ния самого́ основа́ние нече́ствующих, Порфи́рие.
Богоро́дичен: Испо́лнися вся́ земля́ Сы́на Твоего́ и Бо́га, Чи́стая, и́стиннаго ра́зума, и сла́вы неизрече́нныя, и благода́ти.
Де́лы просия́л еси́, я́ко денни́ца, всю́ е́ресь отгна́л еси́ от Це́ркве, святи́телю Порфи́рие, и ве́рных сердца́ просвети́л еси́ воспева́ти и сла́вити Го́спода. Те́мже, дне́сь па́мять творя́ще, вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Боже́ственнаго естества́ не отлу́чься, пло́ть бы́в во чре́ве Твое́м, но Бо́г вочелове́чься и пребы́сть, И́же по рождестве́ Ма́терь Тя́ Де́ву, я́ко пре́жде рождества́, сохрани́в Всенепоро́чную, еди́н Госпо́дь. Того́ приле́жно моли́ дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.
Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница Сло́ва, нетле́нная Де́ва Ма́ти, на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ без боле́зни прозя́бшаго, ма́терски подо́бно рыда́ющи, вопия́ше: увы́ Мне́, Ча́до Мое́! Ка́ко стра́ждеши во́лею, хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?
Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пресве́тлаго ве́ры сия́ния, в души́ Со́лнце пра́вды име́я, просвети́л еси́ словесы́, Порфи́рие, церко́вное все́ исполне́ние.
Утве́рждься в любви́ Бо́жия Сло́ва, ви́димых, Порфи́рие, пристра́стия вся́каго возгнуша́лся еси́, те́мже тя́ почита́ем, я́ко равноа́нгельна и святи́теля че́стна.
В прича́стии та́ин неизрече́нных я́коже бы́в, Порфи́рие, сия́ чи́стыми соблю́л еси́ дея́ньми чи́сто и неизрече́нно, я́ко таи́нник си́м досто́ин.
Богоро́дичен: Украша́ется сла́вно Твои́ми Це́рковь вели́чествии, Пречи́стая, Боже́ственными, и удобря́ется си́ми я́сно, и любо́вию сла́вит Тя́, песносло́вя Твое́ Рождество́.
Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.
Вети́ям плени́цы разоря́я, Порфи́рие, словесы́ и́стинными, ве́ры держа́ву утверди́л еси́ вся́чески.
Поче́рп на земли́ Уте́шителя, преподо́бне, уче́ний незави́стныя ре́ки благоче́стия источи́л еси́, Порфи́рие.
Изсуши́в огне́м слове́с твои́х, Порфи́рие, пото́ки нече́стия, благоче́стия веща́нием челове́ки просвети́л еси́.
Богоро́дичен: Укре́пльшеся Тобо́ю, си́лою духо́вною супоста́ты проти́вныя Христо́вы и́стины побежда́ем, Пречи́стая.
Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.
Духо́вно тя́ одушевле́н доброде́телей о́браз, Порфи́рие, и при́сно сия́ющ иму́ще в дела́ боже́ственна вси́ вои́стинну, сего́ ра́ди тя́ почита́ем.
Си́лою Уте́шителя оде́явся, я́коже самови́дцы Сло́ва, враги́ непобеди́мь яви́лся еси́, отгоня́ и посека́я си́х нече́стия.
Водо́ю сыноположе́ния креще́ния обновля́я челове́ки, сы́ны творя́щаго, си́х приве́л еси́ и пре́дал еси́ чи́сты, непоро́чны, Порфи́рие.
Богоро́дичен: Разуме́вше Твоя́, я́же па́че сло́ва Боже́ственная та́инства и неизрече́нну сла́ву, и́же о Тебе́ хва́лящиися, Пречи́стая, вои́стинну Тя́, Богоро́дицу, непреста́нно сла́вим.
Свяще́ннейшими твои́ми нра́вы украша́емь, свяще́нства оде́ждею озари́лся еси́, всеблаже́нне богому́дре Порфи́рие, и исцеле́ний удобря́еши возвыше́ньми, моля́ся непреста́нно о все́х на́с.
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Коле́блемую проти́вными ве́тры и прило́ги, о́тче, Христо́ву водрузи́л еси́ держа́вно Це́рковь, Сему́ пою́щую: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Собо́ры до́блественне ерети́ческия победи́л еси́, о́тче му́дре, ору́жии слове́сными оде́явся, и Христу́ благода́рно взыва́л еси́: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
В ра́й мы́сленных вше́л еси́ доброде́телей, от ни́хже цве́ты пожа́л еси́ и́стинныя и кра́сныя, о́тче Порфи́рие, и́миже в ми́ре благоуха́л еси́.
Богоро́дичен: Кре́пость и держа́ву Тя́ немощны́м все́м си́льное Сло́во Бо́жие, Де́во, из Тебе́ ро́ждшееся, дарова́ взыва́ющим: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Вооружи́л еси́ словесы́ твои́ми, му́дре, Це́рковь Христо́ву и утверди́л еси́, те́мже побежда́ет всегда́ наше́ствие ересе́й и победоно́сно Христу́ пое́т, взыва́ющи: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
У́м на небеса́ вы́ну име́я, Порфи́рие, боже́ственнаго улучи́л еси́ премене́ния неизрече́нно, и чу́вством непости́жна ви́дя та́инства Христо́ва, и ве́рою взыва́л еси́ Ему́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Уста́ льво́в мы́сленных, зле́ ху́лящих, загради́л еси́ моли́твами твои́ми, Порфи́рие, и че́люсти сокруши́л еси́ стрела́ми тве́рдыми боже́ственных слове́с твои́х, Сему́ взыва́я приле́жно, укрепля́ющему тя́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: И́же на престо́ле сла́вы Отца́ седя́й Сы́н и Сло́во Его́, Тя́, Боже́ственно носи́ло, Чи́стая, и седа́лище пресла́вно, из Тебе́ рожде́йся пло́тию, еди́ну соде́ла, Ю́же вси́ земни́и воспева́ют, я́ко Влады́чицу.
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.
Честны́я прине́сл еси́ да́ры, благоприя́тныя доброде́тели твоя́, великодарови́тому Влады́це, изба́вльшияся от ле́сти ересе́й тобо́ю, о́тче преподо́бне, Зижди́теля все́х велича́ющия.
Ту́чами сле́з твои́х страсте́й угаси́л еси́ пла́мень, и безстра́стием Зижди́телю послужи́л еси́, и сла́вы лу́чшия сподо́бился еси́, Порфи́рие, Сего́ поя́ и велича́я при́сно.
С вы́шними лику́я а́нгелы, и святы́ми, и преподо́бными, о и́же ве́рою чту́щих тя́ и восхваля́ющих, о́тче Порфи́рие, Благоде́теля Го́спода непреста́нно моли́.
Богоро́дичен: О на́шем спасе́нии вочелове́чився Влады́ка, Тя́, хода́таицу все́м, и покро́в, и врачева́ние, Чи́стая, дарова́, ве́рно Тя́ сла́вящим и Сего́ любо́вию велича́ющим.