1 Марта 2020 года воскресное Богослужение БОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТУРГИЯ ,СОСТОЯЛАСЬ ВЕЧЕРНЯЯ СЛУЖБА С ЧИНОМ ПРОЩЕНИЯ .ПАМЯТЬ.Вмч. Фео́дора Ти́рона (ок. 306);сщмч. Ермоге́на, патриарха Московского и всея России, чудотворца (1612).
Прп. Фео́дора молчаливого, Печерского, в Дальних пещерах (XIII); прав. Мариа́мны (Мари́и), сестры апостола от 12-ти Фили́ппа (I); Обре́тение мощей мч. Ми́ны Калликелада (867–889).
Сщмчч. Михаи́ла Никологорского и Па́вла Косминкова, пресвитеров (1938); мц.
Неделя сыропустная, последнее воскресенье пред наступлением Великого поста, посвящена воспоминанию «Адамова изгнания».
В конце вечерни совершается чин прощения. Эта вечерня имеет ряд характерных особенностей. Первая ее половина (до Вечернего входа) носит характер праздничный и совершается в светлом праздничном облачении.
После вечернего входа и «Свете Тихий» поется особенно умилительным напевом Великий прокимен: «Не отврати лица Твоего от отрока Твоего, яко скорблю, скоро услыши мя: вонми души моей и избави ю». После пения прокимна сразу же закрываются царские врата, читается: «Сподоби, Господи», а священнослужители переоблачаются в великопостные одежды. Просительную ектению диакон произносит уже в черном облачении, и хор отвечает ему великопостным распевом. Дальнейшая служба носит великопостный характер.
Вместо обычного отпуста принято читать молитву: «Владыко многомилостиве», как обычно читается весь Великий пост в конце великого повечерия.
После этой молитвы обычно произносится слово о прощении обид, настоятель с земным поклоном испрашивает у верующих прощения, а затем все с земными поклонами просят прощения друг у друга.
Особенно трогательно и умилительно проходил этот день в древних монастырях. В Святой Земле многие подвижники после чина прощения уходили на весь Великий пост в пустыню и возвращались в свою обитель только к Лазаревой субботе. Многие до возвращения не доживали. Для них при обряде взаимного прощения было принято петь пасхальные песнопения «Да воскреснет Бог» и «Пасха Священная нам днесь показася...» Их можно услышать и в наше время. Они ободряют немощь человеческую, страшащуюся продолжительных дней строгого поста, и как бы приближают светлое торжество Воскресения Христова.
Святой мученик Феодор Тирон был воином в городе Амасии Понтийской области (северо-восточная область Малой Азии, тянувшаяся вдоль берега Понта Эвксинского, т. е. Черного моря), под начальством некоего Вринка. Его принуждали принести жертву идолам. Святой Феодор твердо во всеуслышание исповедал свою веру во Христа Спасителя. Начальник дал ему несколько дней на размышление, во время которых святой Феодор усиленно молился. Его обвинили в поджоге языческого храма и бросили в темницу на голодную смерть. Там ему явился Господь Иисус Христос, утешил и подкрепил его. Приведенный вновь к правителю, святой Феодор еще раз смело и безбоязненно исповедал свою веру, за что был предан новым истязаниям и осужден на сожжение. Мученик Феодор без трепета взошел на костер и с молитвой и славословием предал свою святую душу Богу.
Это произошло около 306 года при римском императоре Галерии (305–311). Неповрежденное огнем тело святого Феодора было погребено в городе Евхаитах, недалеко от Амасии. Впоследствии мощи его были перенесены в Царьград, в храм, освященный во имя его. Глава же его находится в Италии, в городе Гаэте.
Спустя 50 лет после мученической кончины святого Феодора император Юлиан Отступник (361–363), желая надругаться над христианами, приказал градоначальнику Константинополя окроплять в первую седмицу Великого поста все съестные припасы на рынках идоложертвенной кровью. Святой Феодор, явившись во сне архиепископу Евдоксию, повелел ему объявить всем христианам, чтобы никто не покупал ничего на рынках, а ели вареную пшеницу с медом – коливо (кутью, или сочиво). В память этого события Православная Церковь ежегодно совершает празднование святому великомученику Феодору Тирону в субботу первой недели Великого поста. В навечерие субботы, в пятницу, на Божественной литургии Преждеосвященных Даров после заамвонной молитвы читается Канон молебный святому великомученику Феодору, составленный преподобным Иоанном Дамаскиным. После этого коливо благословляется и раздается верующим. Празднование великомученику Феодору в субботу первой седмицы Великого поста описывал патриарх Константинопольский Нектарий (381–397).
См. также: «Страдание святого великомученика Феодора Тирона» в изложении свт. Димитрия Ростовского.
мТропарь великомученику Феодору Тирону,глас 2
Ве́лия ве́ры исправле́ния,/ во исто́чнице пла́мене, я́ко на воде́ упокое́ния,/ святы́й му́ченик Фео́дор ра́довашеся;/ огне́м бо всесожже́гся,/ я́ко хлеб сла́дкий Тро́ице принесе́ся./ Того́ моли́твами, Христе́ Бо́же,// спаси́ ду́ши на́ша.
Перевод: Велики веры свершения! Во источнике пламени, как на воде отдохновения, святой мученик Феодор радовался. Ибо он, в огне сожженный, как хлеб приятный был Троице принесен. Его мольбами, Христе Боже, спаси души наши.
Ве́ру Христо́ву, я́ко щит, вну́трь прии́м в се́рдцы твое́м,/ проти́вныя си́лы попра́л еси́ многострада́льче,/ и венце́м Небе́сным венча́лся еси́ ве́чно,// Фео́доре, я́ко непобеди́мый.
Перевод: Веру Христову, как щит, приняв внутрь, в сердце твое, ты силы враждебные попрал, многострадальный, и венцом небесным увенчан был навеки, Феодор, как непобедимый.
О, пресла́вне, великому́чениче Фео́доре Ти́роне. Услы́ши моле́ние на́с ве́рных, велича́ющих тя́ и в смире́нии свое́м взыва́ющих к тебе́ от всея́ души́. От ю́ности показа́вый пла́менную ве́ру во Христа́ Го́спода и ра́ди нея́ жи́знь свою́ положи́вый, пода́ждь и на́м моля́щимся тебе́ душе́вныя си́лы, во е́же блюсти́ во вся́ дни́ чистоту́ пра́выя ве́ры. Запечатле́вый му́ченичеством испове́дание ве́ры в пещи́ о́гненней, бу́ди на́м о́бразом в ре́вности пропове́дывания И́стины Христо́вой. Огради́вый ве́рных от греха́ язы́чества и отсту́пничества, соблюди́ и на́с чи́стыми от ерети́ческих ко́зней и вся́каго диа́вольскаго навожде́ния. О, Преблаже́нне, великому́чениче Фео́доре, свои́м предста́тельством у Престо́ла Всевы́шняго умоли́ Го́спода Бо́га, да пода́ст на́м благода́тныя си́лы, во е́же напра́вити пути́ жи́зни на́шея по Сло́ву Бо́жию во спасе́ние ду́ш на́ших. Я́ко да твои́ми моли́твами получи́вше благода́ть и ми́лость, просла́вим все́х благи́х Исто́чника и Даропода́теля Бо́га, Еди́наго, в Тро́ице Святе́й Сла́вимаго, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Избранному поборнику и великомученику Феодору Тирону, Святыя Троицы исповеднику, заступнику веры Христовой и язычества низложителю, благодарственно воспоем мы вернии в веселии радования, взывая ему от всея души:
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Ангели с небес, придите с нами юнаго воина, Феодора Тирона в радости воспоем, ибо он Христа пламенно возлюбив, исповедал Его Господом и Богочеловеком. Сего ради воззовем ему тако:
Радуйся, яко тобою Бог прославлен,
Радуйся, яко тобою сатана посрамлен,
Радуйся, пламенный глашатаю Святыя Троицы,
Радуйся, бездушных идолов великий поборниче,
Радуйся, двух естеств во Христе проповедниче,
Радуйся, истолкователю несмешения их.
Радуйся, возвещающий Марию Девой,
Радуйся, Богородицей Ее (исповедующий) именующий.
Радуйся, испивший чашу Христову,
Радуйся, правыя веры исправление.
Радуйся, яко тобою ко Христу обратися множество.
Радуйся, победителю, увенчанный Христом.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Взирая на мужество твоея души, Господь указует тебе богомудрому знамение поспешати к мученичеству: ты же, вся земная отвергши, Богу взывал: Аллилуиа.
В месте, идежде чудище пребывало, родился еси Феодоре, и подвигом твоим сразил еси его; жена же Евсевия обрадовашеся смерть его узрев, и в песнех взываше к тебе тако:
Радуйся, Христа моего грядущий мучениче,
Радуйся, моея родины славо,
Радуйся, дракона губительнаго победителю,
Радуйся, в мужестве неодоленный,
Радуйся, избранниче Христов в мире,
Радуйся, подвижниче ради славы Его.
Радуйся, Православной веры утверждение.
Радуйся, юных в благочестии наставление.
Радуйся, веры великое ограждение,
Радуйся, над безбожием великая победо,
Радуйся, благодати Божией сосуде,
Радуйся сокровищнице читыя добродетели.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Гряди же Феодоре, взывал ненавистник Христа Вринка и принеси жертвы идолом якоже и мы; аще же не покоришися, мукам предам тя; ты же, преславне, вознес Богу хвалу: Аллилуиа.
Божественное пламя положил еси, великомучениче, на идольский жертвенник и опалил еси идолов, пламенем любви Божией пречудно движимый к подвигу, посему взываем к тебе тако:
Радуйся, юный воине Царя царей,
Радуйся, словом твоим покоривый Вринку.
Радуйся, подвигом Христа прославивший,
Радуйся, огнем истребивший идолов.
Радуйся, победивший силу пламени.
Радуйся, преславне мучеников красото,
Радуйся, великомучениече, ангелов радование.
Радуйся, сладчайший защитниче церкви.
Радуйся, православных неусыпный престателю.
Радуйся, Феодоре, от Бога нам посланный дар.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Диавольское содружество Публия и Вринки посрамил еси мужеством твоим, великомучениче, и исповедуя Христа Сыном Божиим, осудил еси язычество, взывая Богу: Аллилуиа.
Ангели воспеша Христа Спасителя, в темнице посетившего тебя. Исполнив тя веселия небеснаго, Господь заповедал тебе: радуйся и не убойся, великомучениче, ибо со мною победиши и венца сподобишися. Сего ради и от нас услыши:
Радуйся, Христа Бога друже,
Радуйся, мужественный исповедниче.
Радуйся, хлебе сладкий Христа.
Радуйся, юных вразумление,
Радуйся, грешных исправление.
Радуйся, яко посетил тебя Христос во узех сущаго,
Радуйся, яко узрел еси небесный свет в темнице.
Радуйся, светлое явление разума.
Радуйся, премудрое обличение безумия.
Радуйся, яко на образ твой взирающе, в нашей вере утверждаемся,
Радуйся, яко твоим заступлением православие ограждается,
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Восхотев Христос преподати тебе, Феодоре, познание благодати, заповеда ти не приятии оскверненныя пищи, ибо благодать Божия обильно напитает тебя. Ты же воспел Богу: Аллилуиа.
Видя тя мукам преданнаго, Феодоре Тироне, нечестивый Публий исполнися ярости и удивися твоему долготерпению; дети же, славяще Бога, в веселии взываху:
Радуйся, Христа Бога мучениче,
Радуйся, страстем Его ревнителю,
Радуйся, темницу за Него приявший,
Радуйся, узами окованный ради Господа,
Радуйся, яко хлеб сладкий Троице принесеся.
Радуйся, в мужестве не принявший оскверненныя пищи.
Радуйся, плети нечестиваго Публия ради Бога потерпевший.
Радуйся, православных похвало.
Радуйся, от глада нас хлебом жизни снабдевающий,
Радуйся, усердно призывающим тя помогаяй.
Радуйся, заре, сияющая в нощи греховной блуждающим,
Радуйся, яко верою твоею сокрушаются языческие боги.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Сокрушите пламенем насмешника над идолами, взывал тиран своим воинам, они же ввергоша тя в пещь огненную, преславне, да приимеши блаженную кончину поющее: Аллилуиа.
Дух Святый просвети твое сердце, великомучениче, и даде тебе показание подвига Клеоника. Он же укрепившись в исповединии твоем, взывал тако:
Радуйся, огня угасителю,
Радуйся, сподвижниче великих мучеников,
Радуйся, сообщниче святых Ангелов.
Радуйся, яко твоими подвигами прославился Христос.
Радуйся, в росу обративший силу пламени.
Радуйся, возвышающийся над общею смертию.
Радуйся, наследниче Царствия Христова.
Радуйся, в девстве сохранивший тело.
Радуйся, душу просветивший подвигами.
Радуйся, пламенный ревнителю православия.
Радуйся, защитниче его от еретических козней.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Приял еси муки и ко Христу преставился еси богомудре; твоим предстательством и молением у Престола Всевышняго возжигаешь пламень любве к Богу верующих и воспевающих: Аллилуиа.
Ревнуя мироносиц подвигу, смиренная Евсевия мироносицей соделалась. Тии о мире пещась, купиша миро, она же, купив твои честные останки, пламенно взываше:
Радуйся, мучениче истины,
Радуйся, славо евхаитов,
Радуйся, нашей Церкви благолепие.
Радуйся, родителей твоих радование.
Радуйся, вселивыйся в небесных чертозех,
Радуйся, яко обитаеши ныне в небесном царствии.
Радуйся, яко разумно храм воздвигну тебе,
Радуйся, яко останки твои в него положу.
Радуйся, моего дома освящение,
Радуйся, души моея веселие.
Радуйся, звездо среди мучеников Христа,
Радуйся, наше прославление и любовь.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Укрепивый всяческая Иисус Вседержитель возлюбил красоту души твоея и ты соблюл еси ее непорочной. Преславне, освятив потоком крови твоей, взывая Богу: Аллилуиа.
Принесл еси яко жертву все сердце и разум и тело Господу. Он же прослави тя на небеси и на земли, Феодоре, даровав Тебе силу чудес. Сего ради услыши от нас:
Радуйся, обогативыйся приятством Бога,
Радуйся, исполнивший землю чудесами,
Радуйся, высокое восприятие благочестия,
Радуйся, славящих тя величайший защитниче.
Радуйся, прошедший преславный путь жизни.
Радуйся, победивый со Христом лукаваго.
Радуйся, мужественно соблюдший веру,
Радуйся, неувядаемый венец правды,
Радуйся, исполненный неизреченной славы.
Радуйся, наш неусыпный предстателю,
Радуйся, ныне хвалящий Бога со ангелы.
Радуйся, собеседниче лика мучеников.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Одержимый злобою диавольскою, отступник Богоборец Юлиан решение нечестивое приял: ко греху подвигнути вкушением оскверненныя пищи верующих, поющих песнь Богу: Аллилуиа.
Познав лукавство отступника, своим престательством, великомучениче Феодоре, Христовых чад от соблазна избавил еси. Презревый диавольский соблазн, услыши от нас:
Радуйся, православных избавление,
Радуйся, Столпе Христовой Церкве,
Радуйся, врагов Христа победителю,
Радуйся, безбожнаго отступника обличителю.
Радуйся, отгонителю греховных желаний,
Радуйся, посрамление нечестиваго царя.
Радуйся, содетелю преславных чудес,
Радуйся, обличителю лукавства царя.
Радуйся, исполненный божественных даров.
Радуйся, светлый сосуде Святаго Духа.
Радуйся, прославивший Христа в мире,
Радуйся, прославленный Им на небеси.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Восхотев по велицей милости Своей чисты соблюсти от осквернения чада Своя, посла тя Спаситель, великомучениче Феодоре, ко святителю Царя града возвестити ему волю Свою, юже познав, он с тобою воспел: Аллилуиа.
Повеждь верным, о, святителю, не прикасатися пищи на торжищи, яко осквернил ю велением своим нечестивый отступник. Сего ради возглашаем ти сице:
Радуйся, исполнителю неписаннаго закона,
Радуйся, вестник божественныя воли.
Радуйся, святительскаго града ограждение,
Радуйся, яко объявил ему божественную волю.
Радуйся, вестниче Христа Бога.
Радуйся, яко победил еси Юлиана безумие.
Радуйся, яко отвергл еси оскверненную пищу,
Радуйся, яко соблюл еси пост верных.
Радуйся, божественное радование мучеников,
Радуйся, нам Богом данный даре.
Радуйся, служителю Всевышняго.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Восхвалил святитель Всевышняго, егда познал козни лукаваго отступника, вопрошая тебя, Феодоре: кто еси ты и како верных и бедных будеши питать, да поем Богу: Аллилуиа.
Та же ответсвовал святителю: О, Пастыре, уготовав коливо, преподай в снедь верным людем; имя же мученик Христов Феодор от Бога вам помощник посланный. Сего ради взываем сице:
Радуйся, великий наш попечителю,
Радуйся, Православия покровителю.
Радуйся, нечестия искоренителю,
Радуйся, Христианства опора и утверждение.
Радуйся, помощниче от бога нам посланный,
Радуйся, наставление нам давый о неоскверненной пище.
Радуйся, научивый нас потребляти коливо.
Радуйся, яко присно прославляется явления твоего чудо,
Радуйся, неусыпный Христов посланниче,
Радуйся, мучеников Христовых сожителю.
Радуйся, им же Христос воспевается,
Радуйся, им же верные возвышаются.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
Восхотев Господь явити благодать, юже дарова тебе, показа тя избавителя пленных, целителя немощных, спасителя плавающих, наставника согрешающих, изобличителя крадущих, да поем Богу: Аллилуиа.
Воспевая подвиги и чудеса твои, великомучениче Феодоре, поем тебе во смирении, ибо Господь, приявший страдания твои, вселися в душу твою, наставляя нас взываши тебе тако:
Радуйся, Феодоре, непорочно свою душу соблюдший,
Радуйся, освятивший ее страданиями твоими,
Радуйся, плененных избавителю и предстателю.
Радуйся, ран телесных врачу и болящих целителю.
Радуйся, спасателю в беде на море сущих.
Радуйся, свирель сладкозвучная.
Радуйся, отроческих молений исполнителю,
Радуйся, бедных верное богатство.
Радуйся, вселивыйся в небесныя обители,
Радуйся, немощных укрепление.
Радуйся, старцев утешение.
Радуйся, со ангелы воспевающий трисвятую песнь.
Радуйся, великомучениче Феодоре Тироне.
О, Предивный великомучениче Феодоре Тироне, Богом данный даре воспевающим тя с любовию. Милостиво приими сие приножение, избави нас от всякия скорби и печали твоим предстательством и будущия изми муки, о тебе вопиющих Богу: Аллилуиа.
Сей кондак читай трижды, затем икос 1, кондак 1.
О, Преславне, великомучениче Феодоре Тироне. Услыши моление нас верных, величающих тя и в смирении своем взывающих к тебе от всея души. От юности показавый пламенную веру во Христа Господа и ради нея жизнь свою положивый, подаждь и нам молящимся тебе душевныя силы, во еже блюсти во вся дни чистоту правыя веры. Запечатлевый мученичеством исповедание веры в пещи огненней, буди нам образом в ревности проповедывания Истины Христовой. Оградивый верных от греха язычества и отступничества, соблюди и нас чистыми от еретических козней и всякого диавольскаго навождения. О, Преблаженне, великомучениче Феодоре, своим предстательством у Престола Всевышняго умоли Господа Бога, да подаст нам благодатныя силы, во еже направити пути жизни нашея по Слову Божию во спасение душ наших. Яко да твоими молитвами получивше благодать и милость, прославим всех благих Источника и Дароподателя Бога, Единаго, в Троице Святей Славимаго, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Творение преподобного Иоанна Дамаскина
Ирмос: Во́ду проше́д я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла избежа́в,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Святый великомучениче Феодоре, моли Бога о нас!
Бо́жия тя рачи́теля, Фео́доре, ве́дый/ и любо́вию неизбе́жною твое́ю запе́нся,/ ду́шу же и те́ло, и словеса́ похва́л возлага́ю.
Писа́шеся повеле́ние богоме́рзкое,/ же́ртву и́долом, а не Живо́му Бо́гу приноси́ти,/ но приведе́н был еси́, не пожря́й страстоте́рпче,/ Бо́гу же имы́й приведе́н бы́ти.
Слава: Раче́нием Боже́ственным пригвожде́н, Бо́га Вы́шняго/ Сы́ну Единоро́дному, Фео́доре му́чениче вво́инился еси́,/ и по́честей не погреши́л еси́.
И ныне, Богородичен: Чи́ни Тя а́нгелов и челове́ков Безневе́стная Ма́ти/ восхваля́ют непреста́нно:/ Соде́теля бо сих, я́ко Младе́нца/ во объя́тиих Твои́х носи́ла еси́.
Ирмос: Ты еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ свет омраче́нных,/ и пое́т Тя дух мой.
Пе́ние из усте́н мои́х,/ и из боле́зненныя души́ мольбу́ приношу́,/ ю́же уще́дри, страстоте́рпче Фео́доре.
Плоть покори́л еси́ Самоде́ржцу, сла́вне му́чениче, уму́,/ и обои́ми угожда́еши Созда́вшему.
Слава: Стал еси́ на суди́щи мучи́тельском,/ Христа́ Царя́ богосло́вя,/ жре́ти бо скве́рным отре́клся еси́, Фео́доре.
И ныне, Богородичен: Тя вси стяжа́хом прибе́жище и сте́ну при́сно христиа́не;/ Тя славосло́вим немо́лчно, Безневе́стная.
Ирмос: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.
Та́ин Боже́ственных вкуси́в, в ра́зуме, му́чениче Фео́доре,/ непосты́дную про́поведь Бо́жия рожде́ния испове́дал еси́.
Стра́стное божество́ непщева́ху, страсте́м служа́щии, / и́хже ду́хом изобличи́л еси́,/ страда́льче Фео́доре, просвеща́емь.
Слава: Изба́вителя моли́твою, тебе́ воспева́ющим, блаже́нне Фео́доре,/ от разли́чных обстоя́ний и страсте́й бы́ти мо́лим.
И ныне, Богородичен: Клас возрасти́вшая животворя́щий, неора́нная ни́во,/ подаю́щий ми́рови жизнь, Богоро́дице,/ спаси́ пою́щия Тя.
Ирмос: У́тренююще вопие́м Ти,/ Го́споди, спаси́ ны,/ Ты бо еси́ Бог наш,/ ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.
Люби́те возлюби́вшаго Го́спода,/ возглаша́л еси́ страда́льче Фео́доре,/ стра́ждущим с тобо́ю му́чеником.
Я́ко ре́вностию страстоте́рпче разжиза́яся се́рдцем,/ боги́ню лжеимени́тую с тре́бищем попали́л еси́.
Слава: Си́лою непобеди́мою, Фео́доре страстоте́рпче,/ ва́рварскую де́рзость,/ и моя́ стра́сти погуби́.
И ныне, Богородичен: Де́ву по рождестве́ пое́м Тя, Богоро́дице,/ Ты бо Бо́га Сло́ва пло́тию ми́рови родила́ еси́.
Ирмос: Очи́сти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззако́ния моя́,/ и из глубины́ зол возведи́, молю́ся,/ к Тебе́ бо возопи́х, / и услы́ши мя,/ Бо́же спасе́ния моего́.
Коль сла́бое, коль немощно́е, бого́в су́етных шата́ние!/ На отмще́ние свое́, челове́ком моля́шеся в стоя́нии побежда́емое,/ нело́жных му́чеников пропове́дающих и́стину. [Дважды.]
Слава: Укрепи́вся си́лою Бо́жиею, му́чеников сла́во Фео́доре, / му́ки злочести́вых, младе́нец стреля́ния зрел еси́ блаже́нне,/ ве́чнующее бу́дущих предзря́.
И ныне, Богородичен: Да изба́вимся от лю́тых прегреше́ний / моли́твами Твои́ми, Богороди́тельнице Чи́стая,/ и да улучи́м Всечи́стая Боже́ственнаго осия́ния,/ из Тебе́ неизрече́нно воплоти́вшагося Сы́на Бо́жия.
Ве́ру Христо́ву я́ко щит внутрь прии́м в се́рдцы твое́м,/ проти́вныя си́лы попра́л еси́, многострада́льче,/ и венце́м небе́сным венча́лся еси́ ве́чно, Фео́доре, я́ко непобеди́мый.
Ирмос: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Ура́нен был еси́ те́лом,/ за ура́неннаго Сло́ва пло́тию нас ра́ди,/ и Сему́ благода́рственно веселя́ся возопи́л еси́, страстоте́рпче Фео́доре:/ оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.
Я́ко во гро́бе положи́ся, и во́лею запечатле́ся Изба́вителю всех, в темни́це запечатле́нной/ всели́лся еси́ вопия́, страстоте́рпче Фео́доре:/ оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.
Умерщвле́н быв, и стра́сти плотски́я произволе́нием оттря́с,/ не сне́дию, страстоте́рпче, но любо́вию Боже́ственною пита́яся пел еси́:/ оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.
Слава: В темни́це страстоте́рпче, я́коже в пещи́ ю́ноши иногда́,/ Еди́н нетле́нныя Тро́ицы тебе́ укрепля́ет, ви́ден быв, вопию́ща:/ оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.
И ныне, Богородичен: На́ше спасе́ние, я́коже восхоте́л еси́, Спа́се, устро́ити,/ во утро́бу Де́вы всели́лся еси́,/ Ю́же ми́ру предста́тельницу показа́л еси́,/ оте́ц на́ших Бо́же благослове́н еси́.
Ирмос: Седмери́цею пещь халде́йский мучи́тель/ Богочести́вым неи́стовно ражже́,/ си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев,/ Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те,/ свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Ослепле́н умо́м, беззако́нных нача́льник,/ богочести́ву тебе́ нечести́вно претя́ше:/ что всу́е на челове́ка ну́ждею уме́рша, безу́мне, возложи́л еси́ наде́жду?/ Но ты возопи́л еси́:/ о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Я́ко смы́сленный и прему́дрый строи́тель благода́ти,/ да́нною тебе́ от Бо́га благода́тию,/ возопи́л еси́, Фео́доре, повелева́ющему нечести́вно:/ сей студ мне и пою́щим бу́ди./ О́троцы благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Слава: Ю́ношески подвиза́лся еси́, де́рзостно изобличи́л еси́:/ что безу́мствуеши, – мучи́телю взыва́л еси́,/ – повелева́я тва́рем служи́ти ло́жно, оста́вльшим Созда́вшаго?/ Но аз воспева́ю: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
И ныне, Богородичен: Плотски́ми изображе́ньми, и разли́чными гана́нии,/ и знамена́тельными и образи́тельными изрече́ньми,/ Твое́ предвеща́ху богоглаго́ливии Рождество́,/ преесте́ственное и чу́дное, Де́во,/ те́мже Тя веселя́щеся благоче́стно восхва́ляем,/ Христа́ превознося́ще во вся ве́ки.
Ирмос: Тя Неискусобра́чную Ма́терь Бо́га Вы́шняго,/ Тя па́че ума́ ро́ждшую сло́вом вои́стинну Бо́га,/ вы́шшую пречи́стых сил,/ немо́лчными славословле́нии велича́ем.
Вещество́ муче́ния твоего́ Бо́жие, Фео́доре, жела́ние. / Те́мже ти и вещество́ бысть веще́ственному те́ло огню́:/ и́мже к Боже́ственному ра́дуяся огню́ изше́л еси́,/ страстоте́рпче уго́дниче Бо́жий Фео́доре.
Му́чениче всече́стне, попали́в, не попали́лся еси́:/ ты бо пре́лесть попали́л еси́,/ Бо́гу же предстои́ши живы́й,/ и в Нем му́ченически веселя́ся,/ страстоте́рпче и уго́дниче Фео́доре.
Слава: Еди́наго Тя зна́ем Христа́, еди́наго от Тро́ицы,/ во двою́ соверше́нну естеству́,/ лю́ди Твоя́ спаси́ сия́,/ я́же стяжа́л еси́ честно́ю Твое́ю кро́вию,/ Фео́дора страстоте́рпца моли́твами.
И ныне, Богородичен: Тя неви́димаго Бо́га носи́вшую объя́тии,/ на небесе́х воспева́емаго от всея́ си́лы:/ и Тобо́ю нам да́руемое вы́ну спасе́ние/ во обстоя́нии велича́ем.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Боже́ственным по́двигом, му́чениче Христо́в, подви́гся и тече́ние сконча́в, ве́ру соблю́л еси́ Боже́ственную, пра́вды обре́л еси́ вене́ц.
Преесте́ственну сла́ву от Христа́ прии́м, страстоте́рпче, зе́млю всю́ обхо́диши, избавля́я вся́, ве́рою с благогове́нием к тебе́ притека́ющия.
Небе́сный, сла́вне, лико́вник, со безпло́тными сы́й, на земли́ призыва́ющия тя́ от бе́д и напа́стей избавля́й.
Богоро́дичен: Прему́дрость и Сло́во О́тчее несказа́нно ро́ждшая, души́ моея́ лю́тую исцели́ я́зву и се́рдца боле́знь укроти́.
Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.
О́гнь муче́ний тя́ не устраши́, те́мже о́гнь напа́стей к тебе́ прибега́ющим утиша́еши, Фео́доре.
Изба́ви моли́твами твои́ми одержа́щия мя́ печа́ли, му́чениче Христо́в, все́ углажда́я жите́йское стропо́тство.
Все́ се́рдце мое́ и помышле́ние простира́ю к тебе́ и ду́шу, твоея́, страстоте́рпче, по́мощи тре́буя.
Богоро́дичен: Уста́ви непостоя́нное помышле́ний мои́х смуще́ние, Ма́ти Бо́жия, е́же к Сы́ну Твоему́ направля́ющи движе́ние.
Му́ченическими добро́тами укра́шен, Царю́ Небе́сному, му́чениче, ра́дуяся, венцено́сец предстои́ши, Фео́доре: на кре́ст бо воздви́жен бы́л еси́ Его́ ра́ди и гвозде́й пригвожде́ние, и воло́вых жи́л, и ногте́й, и очны́х зе́ниц изверте́ние претерпе́л еси́ тве́рдо. Те́мже тя́ ве́рою почита́ем, превели́кий.
Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: И́же на престо́ле херуви́мстем седя́й и в не́дрех О́тчих водворя́яся, я́ко на престо́ле святе́м седи́т Свое́м, Влады́чице, в не́дрех Твои́х: вопло́щся бо Бо́г вои́стинну, воцари́ся над все́ми язы́ки, и разу́мно ны́не пои́м Ему́. Его́же умоли́ спасти́ся рабо́м Твои́м.
Крестобогоро́дичен: И́же от Безнача́льнаго Отца́ рожде́ннаго напосле́док Тя́ пло́тию ро́ждшая, на Кресте́ ви́сяща, зря́щи, Христе́, — увы́ Мне́, любе́знейший Иису́се, — вопия́ше, — ка́ко сла́вимый я́ко Бо́г от а́нгел, от беззако́нных ны́не челове́к, Сы́не, хотя́, распина́ешися? Пою́ Тя́, Долготерпели́ве.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Прави́теля тя́ предлага́ю, Бо́жий уго́дниче, ты́ мя́ упра́ви ве́трилом Ду́ха и Боже́ственными ве́тры, пресла́вне.
От вся́каго, мо́лимся, изба́ви преще́ния, всеблаже́нне Фео́доре, тя́ ве́рою блажа́щия и Боже́ственную па́мять твою́ почита́ющия.
Ни живо́т, ни сме́рть, ни настоя́щая, ни гряду́щая, ни о́гнь, ни ра́ны, от Христа́, богому́дре, отлучи́ша тебе́.
Богоро́дичен: Под ле́том бы́вша, от Отца́ безле́тно возсия́вшаго, Богома́ти на́м родила́ еси́, Его́же моли́ спасти́ пою́щия Тя́.
Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.
Му́чеников бы́в удобре́ние, му́чениче Христо́в, ве́рных по́мощь бу́ди и стена́ неруши́ма.
Едине́ния насла́ждься лу́чшаго, я́же па́че ума́ благи́х, Фео́доре, тя́ чту́щия спаси́.
Побежда́емь любо́вию Зижди́теля, жите́йская оттря́сл еси́ пристра́стия и Бо́гу благоугоди́л еси́.
Богоро́дичен: Его́же родила́ еси́, Де́во Всенепоро́чная, Бо́га Сло́ва, приле́жно моли́ о на́с, пою́щих Тя́.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Побо́рник сы́й благоче́стия тепле́йший и пре́лести обличи́тель и́дольския бы́в, де́монов мечта́ния и страсте́й о́бразы души́ моея́ потреби́.
Утвержде́ние ми́ бу́ди и стена́, му́чениче, непобеди́ма, не́мощь и гни́лость ума́ моего́ утвержда́я, Фео́доре, твои́ми предста́тельствы и сохраня́я невре́дно.
Во́инства тлетво́рнаго и тле́ннаго отре́клся еси́, во́инство же жи́зни, всеблаже́нне Фео́доре, до конца́ возлюби́л еси́, в не́мже победоно́сец показа́лся еси́, досточу́дне.
Богоро́дичен: Возсия́ от Сио́на Вы́шняго благоле́пие прия́тием пло́ти по соедине́нию неизглаго́ланному, из Тебе́, Неискусобра́чная, оде́явся, и ми́р просвети́.
Ве́ру Христо́ву, я́ко щи́т, вну́трь прии́м в се́рдце твое́м, проти́вныя си́лы попра́л еси́, многострада́льче, и венце́м небе́сным венча́лся еси́ ве́чно, Фео́доре, я́ко непобеди́мый.
На престо́ле све́та Носи́маго, благода́рственно ве́рою воспева́ем Тя́, я́ко дарова́ние боже́ственное дарова́л еси́ — до́бляго во страда́нии Фео́дора, в житии́ треблаже́ннаго, я́ко побо́рника су́щаго и́стины, благочести́вым по́мыслом Тя́ жела́юща, Христе́, кре́пка победи́теля на льсти́ваго, я́ко непобеди́мый.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Тя́, живота́ моего́ предста́теля, и засту́пника и́мам спасе́ния моего́, и храни́теля, богому́дре, утвержде́ние даю́ща ве́рою зову́щим: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Я́ко красно́ заколе́ние са́м себе́ Го́сподеви и свяще́ннейшее приве́л еси́, всеблаже́нне, и огне́м муче́ний всесоже́глся еси́, сла́вне, вопия́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Живо́тнаго вдохнове́ния насыща́яся, блаже́нне, Боже́ственнаго Ду́ха, ду́хи отгоня́еши, неду́ги исцеля́еши и зове́ши, ра́дуяся: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Из утро́бы Твоея́ про́йде, вопло́щься, вся́ческих, Де́во, Госпо́дь. Те́м Тя́, Богоро́дицу, му́дрствующе правосла́вно, Сы́ну Твоему́ взыва́ем: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Вся́ческими, прехва́льне, треволне́нии окружа́еми и напа́стьми жите́йскими содержи́ми, предста́теля скоре́йша, и помо́щника, и спобо́рника, вси́ ве́рнии, тя́ моли́твенника Влады́це приво́дим, вопию́ще: не преста́й моли́ти о воспева́ющих всечестну́ю твою́ па́мять.
Грехо́вными вери́гами свя́зан, пребога́те, и прегреше́ний мои́х плени́цами око́ван, прибега́ю к покро́ву твоему́, венцено́сче, разреше́ния прося́, но я́ко чу́дно ко Влады́це все́х, богому́дре, дерзнове́ние име́я, моли́ спасти́ся Христа́ пою́щим во ве́ки вся́.
Му́ченическими светлостьми́ просвеще́н, всехва́льне, а́нгельским счи́слился еси́ чино́м, с ни́миже ра́дуяся и слику́я, му́чениче, при́сно, чудотво́рными исцеле́нии уясня́еши любо́вию тя́ чту́щия и ве́рно пою́щия: лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки вся́.
Богоро́дичен: Пло́тию приобщи́ся к челове́ком, я́ко Благоутро́бен, Соде́тель и Творе́ц тва́ри, из Тебе́, Неискусобра́чная Богороди́тельнице, сию́ прие́м: те́мже Богоро́дицу, ве́рнии, Тя́ и́стинно сла́вим, вопию́ще и ве́рно пою́ще: лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки вся́.
Ирмо́с: Тя́, Неискусобра́чную Ма́терь Бо́га Вы́шняго, Тя́, па́че ума́ ро́ждшую сло́вом вои́стинну Бо́га, вы́шшую пречи́стых си́л, немо́лчными славословле́нии велича́ем.
Бо́дра тя́ храни́теля, великому́чениче, стяжа́вше, враго́в злоу́мие удо́бь отгоня́ща и Це́рквам подаю́ща ми́р, страстоте́рпче, непреста́нно ублажа́ем.
Кре́пость тебе́ на де́моны дарова́ Влады́ка, стра́сти же души́ и телесе́ исцеля́ти, блаже́нне, всеблагочести́вейшим дерзнове́нием, моля́ся Спа́су, те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.
Зарю́ Трисо́лнечную и еди́нственную созерца́яй, Еди́но в Тре́х Божество́, и нача́ло пренача́льное, и исто́чник бла́гости, страстоте́рпче, тя́ пою́щия сохраня́й.
Богоро́дичен: Изми́ мя́, Всенепоро́чная, мы́сленнаго плене́ния, избавле́ние воздаю́щи, Влады́чице, Сы́на Твоего́ распя́тие, е́же за все́х бы́вшее, избавле́ние, и ми́р, и спасе́ние пою́щим Тя́.
Искуси́вся, я́коже зла́то, огне́м и му́ками, досто́ин яви́лся еси́ да́р Бо́га Вы́шняго, Фео́доре страстоте́рпче, о на́с ны́не моли́ся.
Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Держа́вным Твои́м покро́вом от враго́в наве́та на́с, Чи́стая, Твоя́ рабы́, сохрани́ вся́ невреди́мы, Тя́ бо стяжа́хом, еди́ну прибе́жище в ну́ждах.