Вмч. Арте́мия Антиохийского (362).
Прав. отрока Арте́мия Веркольского (1545); прп. Гаврии́ла Самтаврийского, архимандрита (1995) (Груз.).
Сщмч. Николая Любомудрова, пресвитера (1918); сщмчч. Зоси́мы Пепенина, Иоа́нна Ганчева, Иоа́нна Речкина, Иоа́нна Родионова, Николая Фигурова, Леонида Никольского, Иоа́нна Талызина и Алекса́ндра Орлова, пресвитеров, Михаила Исаева и Петра Кравца, диаконов и мч. Павла Бочарова (1937).
Святой великомученик Артемий был одним из выдающихся военачальников в правление равноапостольного царя Константина Великого (306–337, память 21 мая), а затем – его сына и преемника Констанция (337–361). Артемий, имел много наград за отличную службу и отвагу, был поставлен наместником Египта. В этой должности он много сделал для распространения и укрепления христианства в Египте. Императора Констанция на престоле сменил Юлиан (361–363). Император-отступник, желая возвратить язычество, вел непримиримую борьбу с христианством, отправляя на смерть сотни христиан. В Антиохии он приказал истязать двух епископов, не желавших отречься от Христовой веры. В это время в город пришел святой Артемий и всенародно обличил Юлиана в нечестии. Разгневанный Отступник подверг святого жестоким пыткам. После этого великомученика бросили в темницу. Во время молитвы, которую святой возносил ко Господу, ему явился Сам Христос в окружении Ангелов и сказал: «Мужайся, Артемий! Я с тобой и избавлю тебя от всякой боли, какую причинили тебе мучители, и уже готовлю тебе венец славы. Ибо как ты исповедал Меня пред людьми, на земле, так и Я исповедую тебя пред Отцем Моим Небесным. Итак, будь мужествен и радуйся – ты будешь со Мною в Моем Царстве». Услышав это от Самого Господа, великомученик обрадовался и стал горячо благодарить и славословить Его.
На следующий день Юлиан потребовал, чтобы великомученик Артемий признал языческих богов. Встретив решительный отказ, император прибег к пыткам. Подвижник переносил всё без единого стона. Святой предрек Юлиану, что скоро тот получит справедливое возмездие за зло, причиненное им христианам. Отступник разъярился и прибег к еще более лютым пыткам, но они не сломили волю великомученика, и тогда святой Артемий был обезглавлен († 362).
Его останки были погребены христианами.
После кончины святого великомученика Артемия сбылось его пророчество о скорой гибели Юлиана Отступника.
Юлиан со своим войском вышел из Антиохии для сражения с персами. Около персидского города Ктезифона ему встретился старый перс. Он обещал предать соотечественников и быть проводником войску Юлиана. Старик обманул Отступника и завел его войско в Карманитскую пустыню, в непроходимые места, где не было ни воды, ни пищи. Истомленное голодом и жаждой греко-римское войско Юлиана было вынуждено вступить в бой со свежими силами персов.
Божественное возмездие настигло здесь и самого Отступника. Во время битвы он был смертельно ранен невидимою рукою, незримым оружием. Юлиан тяжело застонал и, умирая, произнес: «Ты победил, Галилеянин!» После гибели императора-отступника мощи святого великомученика Артемия были с почестями перенесены из Антиохии в Константинополь.
См. также: «Житие святого мученика Артемия» в изложении свт. Димитрия Ростовского.
глас 4
И́стинною бо Христо́вою ве́рою/ утве́рждься, страстоте́рпче,/ мучи́теля злочести́ва царя́/ победи́л еси́ со и́дольским того́ возноше́нием./ Тем от Царя́ Вели́каго, ве́чно ца́рствующаго,/ пресве́тлым венце́м побе́дным одаре́н бысть,/ вся исцеля́яй боля́щия и призыва́ющия тя, Арте́мие вели́кий,/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ ду́ши на́ша.
Перевод: Истинной верой Христовой укрепившись, страстотерпец, нечестивого царя-мучителя победил ты с его идольскими жертвоприношениями. Потому от Царя Великого, вечно царствующего, пресветлым венцом победы был одарен. Исцеляющий всех болеющих и призывающих тебя, Артемий великий, моли Христа Бога о спасении душ наших.
глас 2
Благочести́ваго и венцено́снаго му́ченика,/ на враги́ побе́ды взе́мшаго одоле́ние,/ соше́дшеся, досто́йно пе́сньми восхва́лим Арте́мия,/ превели́каго в му́ченицех,/ чуде́с же да́теля пребога́таго,// мо́лится бо Го́споду о всех нас.
Перевод: Благочестивого и венценосного мученика, захватившего трофей победы над врагом, собравшись, по достоинству прославим молитвенными песнопениями Артемия, превеликого мученика, щедрого дарователя чудес, ибо он молится Господу обо всех нас.
О, всехвальный великомучениче Артемие, Господень воинственниче и всем нам крепкий поборниче! Скор буди предстательством твоим у Человеколюбца Христа, да даст правоверным людем, почитающим тя и на поклонение мощем твоим приходящим, милость и благих прошений скорое исполнение. Предстояй Престолу Божию в лице мученик, поминай всех нас, бедами, напастьми и скорбьми обстоимых, и в житии сем много страждущих: да твоею помощию и крепким поборством престанут приходящая на нас злая. Мы же, твоими злостраданиями назидаеми, силою благодати Христовы чрез тебе исполняеми, в терпении крестоношения жити начнем, во еже Господу покаянием благоугодити и неизреченная благая наследовати, яже уготована любящим Бога и прославляющим святое имя Его, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Взбранному воеводе и августалию страны Египетския, царем земным честию превознесенному, последиже от Юлиана злочестиваго мучимому и во главу усеченному, яко зельне страдавшему и победительне вся претерпевшему, от Бога же приявшему нетление и благодать чудотворения, днесь вернии в похвальная возопиим: Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
Антиохийстии людие дивишася святей ревности твоей о имени Христове, славне Артемие, не терпя бо зрети мучения святых и хулы слышати на Господа, Юлианом изрыгаемыя; аще и честь ему воздати от Александрии пришел, обаче и обличити того не устрашился еси. Темже, и чина своего воинскаго изверженный за дерзновение свое, осуждение на раны и смерть приял еси. Мы же ныне, аки обстояще ти на позорищи мучимому, вопием ти сице: Радуйся, безславие и мучение от Юлиана претерпевый. Радуйся, в славу и осияние от Бога облеченный. Радуйся, лютая страдания подъявый. Радуйся, величие веры показавый. Радуйся, блистаяйся славою терпения. Радуйся, крепосте наша в скорбех и изнеможении. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
Буди верен царю, прещаше святый Артемий нечестиваму Юлиану: «Яко суетны твоя начинания и немощна есть гордость твоя истребити христианы: отнележе бо прииде Христос, и водрузися Крест, и воздвижеся на нем Господь - паде злочестивых гордыня и попрана бысть лукаваго крепость, Христова же непобедима и непреодоленна есть сила, еюже ограждающеся, возможем устояти противу козней вражиих, победне вопия Богу: Аллилуиа».
Воинствуя за великаго царя Константина, крепкою силою крестною побеждал еси враги, оружеборче Артемие; тою же силою и мучителя своего Юлиана одолел еси. Видением бо креста овогда на небеси в вере Христовей утвердился, лесть идольскую и почести воинскаго звания презрев, за христианы пред отступником мужественно ратовал еси, и воинов началовождя веры нашея, Господа Христа, себе нарек, живот свой за Того доблественно положил еси. Темже и притяжал еси себе от нас звания таковая: Радуйся, знамена идольская кесаря-отступника отринувый. Радуйся, знамению Креста последовавый. Радуйся, и ныне силы борющихся под стягом веры укрепляяй. Радуйся, упование изнемогающих утверждаяй. Радуйся, добрый Христов оружниче. Радуйся, святыя веры твердый защитниче. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
«Господи, далече есмь от терпения и незлобия Твоего», - вопиял еси, святе Артемие, первая мучения претерпев, - «Ты бо, Господи, за мене, грешнейшаго, по всему телеси содроблен был еси ранами, от ног до главы не бе в Тебе целости. Молю убо Тя, Владыко, яко Твоими страданьми венчал мя еси, да и совершиши течение мое во исповедании Тебе с песнию: Аллилуиа».
Даде злочестивый царь повеление оруженосцем своим восхитити тя, славнаго воинскаго вождя, Артемие, и сановный пояс твой отъемше, и ризы совлекше, нага истязати. Они же, связавше руце и нозе твои, растягоша тело твое на четверо и бияху воловьими жилами по хребту и чреву толико, яко оскудети силам их. Ты же аки нечувствен пребывал еси, яко всем, окрест стоящим, и самому Юлиану чудитеся зело. Приими убо и от нас похвальная удивления сицевая: Радуйся, в вере непобедимый. Радуйся, в уповании непреодолимый. Радуйся, на камени терпения нозе свои поставивый. Радуйся, мужественне стопы своя исправивый. Радуйся, радовавыйся в страданиях. Радуйся, прославленный в поруганиях. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
Егда святии исповедницы Евгений и Макарий мучими бяху, тогда и ты, блаженне Артемие, ревностию по Бозе движим, молитву творил еси, да не покажет Бог тебе не точию недостойна страдальческаго начинания, но да исправится пред Ним и твоя исходная песнь: Аллилуиа.
Жилами воловьими биемый и по земле протязаемый ничтоже малодушествовал еси, но радуяся и веселяся, страданьми Христовыми просвещаем, подвиг мученичества до конца совершил еси добре. Темже и достоин явился еси ублажения сицеваго: Радуйся, скудельный сосуд плоти своея сокрушивый. Радуйся, свет веры и силу мужества из него явивый. Радуйся, в егоже немощи сила Господня совершися. Радуйся, егоже терпению мучитель почудися. Радуйся, яко Бог прият твою жертву мучения. Радуйся, яко Благий даде тебе жребий спасения. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
«За Мене страждеши, Артемие, дерзай и радуйся», - глагола Христос, явився святому в темнице, - «Со Мною будеши во Царствии Моем». Сия слышав мученик, абие от ран исцеле, и душею исполнився Божественнаго утешения, пребываше в темнице, благословляя Бога и поя Ему: Аллилуиа.
И гладом, и жаждею мучиша тя в темнице, блаженне Артемие. Ты же, на щедроты Преблагаго Господа себе возверг, единаго просил еси, да и самую душу твою, яко жертву живую приимет Владыка Христос от тебе с еще оставшеюся кровию твоею. И не вотще бысть рачение твое: заповеда бо Господь Ангелом Своим в темнице питати и сохраняти тя, потом же и Сам явися, укрепляя тебе, нас же возглашати тебе научая: Радуйся, от руки Ангел в темнице питавыйся. Радуйся, хлебом животным с небесе укреплявыйся. Радуйся, от ран Господним посещением во узах исцеливыйся. Радуйся, явлением Христовым утешения исполнивыйся. Радуйся, Господем в темнице обрадованный. Радуйся, восшедый к Нему прияти венец славы тебе уготованный. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
«Коль многа суть Владыки моего страдания и что более Его претерпех аз, недостойный», - вопияше блаженный Артемий, - «Той ко Кресту пригвожден бысть греха ради моего, Сам не познав греха, ниже лесть во устех содела. Радуюся и веселюся просвещаемый Господа моего страданьми, яже облегчевают ми болезни моя». Тако святый в себе беседуя, чрез всю нощь купно со страдальцами Евгением и Макарием воспеваше Богу: Аллилуиа.
Лютейшим мукам предаде тя, страдальче Артемие, нечестивый царь, егда со стыдом от Аполлона Дафнийскаго возвратися и от тебе посмеяние и проречение погибели своея слышав, зельною яростию распалися. Темже и мы за оныя страдания множайшими ликостоянии ублажаем тя сице: Радуйся, яко тобою Бог, дивный во святых Своих, языком явися. Радуйся, яко тобою сладчайшее имя Христово прославися. Радуйся, ярости мучителевы не устрашивыйся. Радуйся, в Христовем уповании над идолы посмеявыйся. Радуйся, в дусе пророчестем будущих предзрителю. Радуйся, Духа Господня доблий носителю. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
Многа досаждения творяше нечестивый Юлиан христианом, лжуще на ня, яко сожгоша храм Аполлона Дафнийскаго. Егда же сей лжец пред Артемием множайшия прещения изрекаше на христианы, святый Артемий отвеща: «Богопустный гнев и огнь с небесе пояде идола твоего и капище его сожже; посмеваюся безумию вашему, яко служите бездушному богу, утешаюся о падении его и радуюся о всех сих, яже Христос чудодействова, Емуже достоит пети велегласно: Аллилуиа».
Не терпя слышати праведных слов твоих, святе Артемие, беззаконный Юлиан, разгневався зело, повеле каменосечцем разсещи великий камень, да посреде частей его согнетен будеши. И сему уготованному, падший камень все тело твое сотре, и внутренняя твоя распадошася, и сломишася вся члены твоя. И бе зрети чудо велие, яко в таковом согнетении посреде камней ты жив остася. Мы же Божией силе, укреплявшей тя, удивляяся, вопием: Радуйся, грозде винограда Христова в точиле истоптанная. Радуйся, жертво живая, Господу верху камене кровию возлиянная. Радуйся, мучениче, егоже все тело аки дска согнетеся. Радуйся, скрижале живая, на нейже исповедание веры кровию написася. Радуйся, кровьми своими, аки брением камение смесивый. Радуйся, себе самаго жива в созидание Церкве Христовы положивый. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
Очи твои от мук искочиша, святе, и лице бе сотрено, душа же еще бе держащися и язык добре вещающ, имже и в согнетении призвал еси Бога, Помощника своего, и во уповании на Него взывал еси: Аллилуиа.
Привидением почте тя царь, егда узре видом страшна и естество человеческое происходяща; обаче и увеща тебе еще поклонитися идолом, да помилуют тя и поне яже во аде мукам не предадят. Ты же, посмеявся царю, отвещал еси: «Яко идоли и сами огня не могут избежати, с нимиже и ты, царю, безконечному огню предан будеши». За еже, яко хульника, царь на смерть осуди тя. Мы же, сшествуя тебе на место усечения, увязаем главу твою похвальными венцы тако: Радуйся, страдальче, посреде камений согнетенный. Радуйся, исповедниче, в крепости веры не одоленный. Радуйся, истину без страха пред цари вещавый. Радуйся, за сие последи всех злостраданий усечение мечное приявый. Радуйся, главу свою священную под меч самовольне подклонивый. Радуйся, терпением своим главы невидимых врагов сокрушивый. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
Ранами содроблен был еси по всему телеси, яко людем на тя зрети бе страшно: согнетенный аки дска, кости сокрушенны и вся внутренняя испадоша. Таковое злострадание за малую болезнь почитал еси, надеяся у Господа, за Негоже страдал еси, имети покой вечный, научая в злострадании не малодушествовати, но паки возсылати Богу благодарне: Аллилуиа.
«Се язвы Христовы на теле твоем начертаны суть», - глагола к себе святый, - «осталося убо, да и самую душу за Христа отдам с оставшеюся во мне кровию». И на щедроты Господни себе возверг, небоязненно Христа исповедал пред человеки, за Негоже и усечение с радостию приял еси. Сего ради, за превосходящую любовь твою к Богу, похваляем тя сице: Радуйся, Христова Евангелия скорый послушателю. Радуйся, великия заповеди Его готовый исполнителю. Радуйся, крепкую любовь ко Господу Христу показавый. Радуйся, и душу свою с кровию радостно за Того предавый. Радуйся, содроблением своим наше разслабление укрепляяй. Радуйся, язвами своими наша болезни исцеляяй. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
Твердою верою вооружився, неистовство мучителево презрел еси, и осуждение на усечение мечное с радованием приял еси, и ведомый на смерть, шествовал еси веселыми ногами, вопия Христу Богу: Аллилуиа.
Усечением главы подвиг свой мученический запечатлевый, утверди молитвами твоими и нас, главы своя под иго Христово подклонивших, чрез все житие подвигом добрым подвизатися, любити Господа у тебе поучатися, вопия тебе сице: Радуйся, сильне, на одоление мучителей меч веры при бедре препоясавый. Радуйся, шлемом спасения от Господа защищенный. Радуйся, поясом славы от Него добре украшенный. Радуйся, щитом молитв своих всех прибегающих к тебе охраняяй. Радуйся, за страдальцев Господних во всеоружии ополчаяйся. Радуйся, шествующих узким путем в Царствие Небесное неуклонно провождаяй. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
Фиал злострадания уготовляяся до конца испити, на месте усечения преклонився до земли, молитвою к Богу дух свой укреплял еси. И слышав глас с неба глаголющ: «Вниди со святыми прияти воздаяние тебе уготованное», - преклонил еси главу под меч, с радостию вознося Богу: Аллилуиа.
Хвалим тя вси, страстотерпче святый, и почитаем честная страдания твоя, яже паче естества человеческаго претерпел еси, и Царствие Небесное притяжал еси. Темже воздвизаемся вопити тебе тако: Радуйся, измождения и членовреждения приявый. Радуйся, высоту духа в муках явивый. Радуйся, щитом упования себе оградивый. Радуйся, твердостию своею дерзость мучителей истощивый. Радуйся, егоже мучению Ангели предстояху со удивлением. Радуйся, егоже страдания людие почитают со умилением. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
Ценою крови твоея притяжал еси Царствие Небесное, великострадальче Христов Артемие. Управи и нас твоим предстательством во обители небесныя, да, наслаждаяся с тобою части праведных, выну славим с тобою Бога песнию: Аллилуиа.
Чертог небесный отверзе ти Страстоположник Христос и даде ти достойно венец славы: и ныне на небесех со Ангельскими чинми радуешися. Темже и мы, благодарнии людие и любомученицы, песньми вопием ти: Радуйся, воеводо, никимиже в мужестве одоленный. Радуйся, ратоборче за Христа, в силе неоскудеемый. Радуйся, великострадальче, муками твоими естество человеческое удививый. Радуйся, несокрушимость духа в телеснем содроблении явивый. Радуйся, во уповании на Бога Жива не усумневыйся. Радуйся, части праведных на небесех наслаждаяйся. Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.
О, преславне великомучениче Христов Артемие! Поем страдания твоя, чтим доблюю кончину твою, с усердным молением к тебе притекающе: укрепи и нас с терпением в подвизе крестоношения пребывати, испытания и злострадания чрез все житие до конца понести не унывающе, но бодренне пребывающе в пении Богу: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
О, всехвальный великомучениче Артемие, Господень воинственниче и всем нам крепкий поборниче! Скор буди предстательством твоим у Человеколюбца Христа, да даст правоверным людем, почитающим тя и на поклонение мощем твоим приходящим, милость и благих прошений скорое исполнение. Предстояй Престолу Божию в лице мученик, поминай всех нас, бедами, напастьми и скорбьми обстоимых, и в житии сем много страждущих: да твоею помощию и крепким поборством престанут приходящая на нас злая. Мы же, твоими злостраданиями назидаеми, силою благодати Христовы чрез тебе исполняеми, в терпении крестоношения жити начнем, во еже Господу покаянием благоугодити и неизреченная благая наследовати, яже уготована любящим Бога и прославляющим святое имя Его, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.