Обре́тение мощей мучеников, иже во Евгении (395–423).
Мчч. Маври́кия и 70-ти воинов: Фоти́на, Фео́дора, Фили́ппа и иных (ок. 305); прпп. Фала́ссия, Ли́мния и Варада́та, пустынников Сирийских (V); прп. Афана́сия Павлопетрийского, исп. (821).
Сщмчч. Ио́сифа Смирнова и Влади́мира Ильинского, пресвитеров, Иоа́нна Касторского, диакона и мч. Иоа́нна Перебаскина (1918); сщмчч. Михаи́ла Горбунова, Иоа́нна Орлова, Ви́ктора Моригеровского, Иоа́нна Парусникова, Се́ргия Белокурова, Андре́я Ясенева, Па́вла Смирнова, пресвитеров, прмчч. Се́ргия (Букашкина) и Анти́пы (Кириллова), иеромонахов, прмц. Параске́вы Макаровой, послушницы, мчч. Стефа́на Франтова и Никола́я Некрасова, мцц. Елисаве́ты Тимохиной, Ири́ны Смирновой и Варва́ры Лосевой (1938);мч. Андре́я Гневышева (1941); прмч. Филаре́та (Пряхина), игумена (1942).
Во время гонений на христиан останки святых мучеников обычно погребались верующими в потаенных местах. Таким образом, в Царьграде близ ворот и башни, называемых Евгениевыми, оказались погребенными множество тел мучеников, имена которых оставались неизвестными Церкви. Когда на этом месте стали происходить чудесные исцеления, мощи святых были обнаружены и с великой честью перенесены в храм.
Одному благочестивому клирику, Николаю Каллиграфу, было открыто, что среди мощей, обретенных в Евгении, находятся мощи святого апостола от 70-ти Андроника и помощницы его Иунии, о которых упоминает святой апостол Павел в Послании к Римлянам (Рим.16:7). В ХII веке на месте обретения мощей святых мучеников был построен великолепный храм императором Андроником (1183–1185), Ангелом которого был святой апостол Андроник.
глас 8
Кре́пцыи ве́ры столпи́, добропобе́днии му́ченицы,/ за Христа́ подъе́мше разли́чныя му́ки,/ и на ле́та мно́га сокрове́ни бы́сте,/ и ны́не яви́стеся я́ко многоце́нное бога́тство,/ и в Це́рковь Бо́жию че́стно носи́ми архиере́я Бо́жия дла́ньми,/ прося́щим раздава́ете, е́же на по́льзу.// Тем моли́теся о душа́х на́ших.
глас 4
От земли́ возсия́вше я́ко свети́ла пра́вды,/ нече́стия всю отрази́сте мглу/ и ве́рных просвеща́ете,/ му́ченицы Боже́ственнии,// Тро́ицы побо́рницы.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Му́ченическими укра́шени дарова́ньми и вели́кому Све́ту всесве́тли любо́вию предстоя́ще, му́ченицы, о́блаки ду́ш на́ших и страсте́й зи́му разори́те благода́тию Всеси́льнаго Бо́га на́шего.
Возложи́вся му́ченический собо́р Всеви́дцу Бо́гу, и, Того́ любо́вию ду́ши привяза́вше, разреши́ша сою́з зло́бы и разреше́ние грехо́в подава́ют ве́рою те́х блажа́щим.
Огне́м Боже́ственным, страстоте́рпцы му́ченицы, распаля́еми и мы́сленною си́лою ду́ши вжили́вше, я́ко у́глие, яви́стеся, попаля́юще ве́щь многобо́жия и просвеща́юще сия́нием благоче́стия концы́.
Богоро́дичен: От ви́димых и неви́димых изба́ви мя́, Де́во Ма́ти, враго́в, Я́же Бо́га Сло́ва ви́димаго ро́ждши, неви́дима су́ща, и страсте́й мои́х бу́рю Твое́ю тишино́ю отжени́, Еди́на челове́ков исправле́ние.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.
Разже́гшеся любо́вию Боже́ственною, му́ченицы, о́гнь безбо́жия крове́й струя́ми угаси́сте и, возсия́вше светови́дно, я́ко зве́зды, всю́ подсо́лнечную уясни́сте.
Блиста́ют му́чеников светоза́рныя мо́щи, све́т исцеле́ний ве́рою к си́м притека́ющим: благода́ть бо почерпо́ша от исто́чников Спа́совых, Того́ во́льней Стра́сти поревнова́вше.
Ве́ры столпи́, Христо́ва закла́ния во вре́мя у́бо мно́го в вода́х кры́еми, ны́не яви́шася, архиере́йскими рука́ми благоче́стно и преподо́бно преноша́еми бы́ша.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, Еди́на, ро́ждшая вся́ческих Го́спода; ра́дуйся, ра́дость челове́ком исхода́таивши; ра́дуйся, присе́нная и несеко́мая горо́, ве́рным утвержде́ние; ра́дуйся, Всенепоро́чная.
От земли́ возсия́вше я́ко свети́ла пра́вды, нече́стия всю́ отрази́сте мглу́ и ве́рных просвеща́ете, му́ченицы Боже́ственнии, Тро́ицы побо́рницы.
Ле́сть вра́жию я́вственно низложи́вше, на ле́та мно́га зави́стне сокрове́ннии, на́м яви́стеся, всеприснопа́мятнии му́ченицы, врачу́юще ду́ш на́ших стра́сти и исцеля́юще теле́сныя боле́зни во сла́ву Бо́га на́шего.
Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Упра́ви, Чи́стая, окая́нную мою́ ду́шу, и уще́дри ю́, от мно́жества прегреше́ний во глубину́ попо́лзшуюся поги́бели, Всенепоро́чная, и в ча́с мя́ стра́шный сме́рти Ты́ исхи́ти оглаго́лующих де́монов и вся́кия му́ки.
Крестобогоро́дичен: Зря́щи Тя́, Христе́, Всенепоро́чная Ма́ти ме́ртва на Кресте́ просте́рта, вопия́ше: Сы́не Мо́й, собезнача́льне Отцу́ и Ду́ху, что́ неизрече́нное Твое́ сие́ смотре́ние, и́мже спа́сл еси́ пречи́стых ру́к Твои́х, Ще́дре, созда́ние?
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Твое́ заколе́ние и во́льную сме́рть, Жизнода́вче, собо́р возжеле́ страда́лец и, многови́дныя боле́зни претерпе́в, в неболе́зненное пре́йде и Боже́ственное весе́лие, песнопоя́ благода́рственно: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Креста́ огражда́еми броня́ми и любо́вию Боже́ственною утвержда́еми, ору́жие низложи́ша враго́в и ополче́ния си́х ве́рою потреби́ша му́ченицы боже́ственнии, пою́ще усе́рдно: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Добро́тами доброде́телей просвеща́еми, от крове́й багряни́цею украси́стеся очервле́ною, му́ченицы, я́коже ски́птр, Креста́ побе́ду нося́ще, со Христо́м ца́рствовати сподо́бистеся вои́стинну, блаже́нныя наде́жды прия́ша.
Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия, благослове́нная, Всенепоро́чная, страда́лец боже́ственное удобре́ние, онебеси́вшая на́ше естество́, отри́нувшееся сове́том змии́ным, спаси́ мя́ от вся́ких жития́ собла́зн и улучи́ти спасе́ние сподо́би.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Святы́х Твои́х, Спа́се, вре́мя дово́льно сокрове́нныя ко́сти сохрани́в, яви́л еси́ ны́не, я́ко благоволи́л еси́, лю́дем Твои́м, Сло́ве, на освяще́ние, и спасе́ние, и в сту́д враго́м, ху́лящим Тя́.
Сту́день пре́лести, теплото́ю ве́ры разори́сте, сла́внии, мно́гих му́к преше́дше многоплете́нныя се́ти; к вы́шнему гра́ду вперя́еми любо́вию, почи́ли есте́, сла́вою исполня́еми.
Терпе́нием ра́н вся́ко низло́жше вра́жие шата́ние, тве́рдии ору́жницы, и терза́еми, и пове́шаеми, и огню́ веще́ственному приобщи́вшеся, вся́ку ве́щь безбо́жия запали́сте благода́тию.
Богоро́дичен: Превы́шши была́ еси́ вы́шних си́л, Богора́дованная, заче́нши Сло́во, вся́ сло́вом сотво́ршаго, и ро́ждши Сего́, от Отца́ пре́жде ве́к рожде́нна нетле́нно, Пречи́стая.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Я́коже кри́н, в мы́сленных удо́лиих процве́тше, Боже́ственныя вони́ вся́ наполня́ете, всехва́льнии, и от ду́ш отгоня́ете смра́д вся́к, страстоте́рпцы досточу́днии.
Ссека́еми на у́ды и многообра́зно му́чими, терпе́ния и́стиннаго мече́м ссеко́ша враги́, неве́дущия Тя́, до́блии, Сло́ве, страстоте́рпцы Твои́, воспева́юще Тя́.
Стру́пы му́ченичестии ду́ш исцеля́ют я́звы, си́ми бо врага́ кре́пко уязви́вше, врачева́ние безме́здно те́пле прося́щим Боже́ственным Ду́хом бы́ша.
Богоро́дичен: Из Тебе́ Бо́г сме́ртным, плотски́м яви́ся прия́тием, бога́т Сы́й, мою́ нищету́, Всенепоро́чная, из Тебе́ взя́т, безсме́ртия вхо́ды ми́ да́руя.
Кре́пцыи ве́ры столпи́, добропобе́днии му́ченицы, за Христа́ подъе́мше разли́чныя му́ки, и на ле́та мно́га сокрове́ни бы́сте, и ны́не яви́стеся я́ко многоце́нное бога́тство, и в Це́рковь Бо́жию че́стно носи́ми архиере́я Бо́жия дла́ньми, прося́щим раздава́ете, е́же на по́льзу. Те́м моли́теся о душа́х на́ших.
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Ве́доми Сотво́ршему, муче́нием дре́вле бы́вше без ве́сти сокрове́ни, на́м ны́не позна́ни бы́сте, песнопою́щим, всехва́льнии му́ченицы: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Почерпи́те, челове́цы, от исто́чника, точа́щаго во́ду спаси́тельную, от пото́ков невеще́ственных моще́й ра́ди му́ченик дне́сь, и песнопо́йте сия́ Просла́вльшему: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Све́та жили́ща яви́вшеся, му́к ра́ди мно́гих, в сокрове́нии мра́чнем ле́та мно́га сокрыва́еми, я́ко от незаходи́мых свети́льницы возсия́ша страда́льцы Твои́, Христе́, просвеща́юще на́с.
Богоро́дичен: Проро́цы провозвести́ша глубину́, Де́во, та́инства Твоего́, от чи́стых бо крове́й Бо́га, Отрокови́це, чревоноси́ла еси́ и в существа́х двою́ породила́ еси́ на спасе́ние на́ше и избавле́ние.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Я́коже виногра́да ло́зие невеще́ственнаго су́ще, гро́здие на́м богоразу́мия процвето́ша и вино́ источи́ша безсме́ртия все́м я́ве, пия́нства душе́внаго отража́юще вре́д, му́ченицы, вопию́ще: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Тече́нии кро́вными ре́ки изсуши́ша идолонеи́стовства и разжже́ние угаси́ша безбо́жнаго веле́ния страда́льцы сла́вою Христо́вою, вся́ко же ве́рно вопию́щее се́рдце напои́ша бога́тно: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Святи́телей предъизбра́нный священносподви́жен пренесе́ние свяще́нное сотвори́ ва́ше, всеблаже́ннии, и ле́тно сие́ почита́ет, поя́ со все́м свяще́нным сосло́вием: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Освя́щшися Ду́хом, Богоро́дице Всенепоро́чная, во святы́х Почива́ющаго родила́ еси́ Свята́го и Благоде́теля, Еди́наго Бо́га, вся́ вопию́щия освяща́юща ве́рою: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Дру́г дру́га порева́юще к жи́зни и дерза́ти са́ми себе́ повелева́юще ра́ны претерпе́ти, вопию́ще страда́льцы: се́ вре́мя благоприя́тно, ста́нем и победи́м врага́, Христо́с бо Подвигополо́жник простира́ет венцы́, И́же на́с ра́ди страда́ти изво́ливый.
Возвы́сился еси́ на дре́во, Сло́ве Бо́жий, и му́чеников стада́ привле́кл еси́ к Себе́, стра́сть вообрази́вших и заколе́ние, е́же во́лею, Влады́ко, прия́л еси́ за милосе́рдие на́с ра́ди. Те́мже Тя́ до́блии возлюби́вше страда́льцы, я́ко овча́та, закала́ются.
Со Христо́м ца́рствовати всегда́, страда́льцы всехва́льнии му́ченицы, ра́достно сподо́бльшеся на небесе́х, стране́ победи́тельная, и все́м душе́вное испроси́те спасе́ние, ве́рою восхваля́ющим вы́ дне́сь.
Богоро́дичен: О́блаче Со́лнца мы́сленнаго, души́ моея́ о́блаки разжени́, две́ре Бо́жия, отве́рзи мне́ две́ри, молю́ Тя́, пра́вды Влады́чице, и ко вхо́дом благи́м введи́, Де́во, от путе́й многообра́зных лука́ваго избавля́ющи мя́.