Прп. Зинона, постника Печерского, в Дальних пещерах (XIV); прп. Зинона Каппадокийского, ученика свт. Василия Великого (V); мч. Феофила Нового (784); блгв. Петра, царя Болгарского (967).
Сщмч. Владимира Хрищеновича, пресвитера (1933); мч. Стефана Наливайко (1945).
При императоре Алексее Комнине, который правил с 1081 по 1118 г., в Константинополе разгорелся спор, разделивший на три лагеря мужей, просвещенных в вопросах веры и усердных в стяжании добродетелей. Речь шла о трех святителях и выдающихся отцах Церкви: Василии Великом, Григории Богослове и Иоанне Златоусте.
Одни выступали за то, чтобы предпочесть св. Василия двум другим, поскольку он сумел объяснить тайны природы как никто другой и был вознесен добродетелями на Ангельскую высоту. В нем, говорили его сторонники, не было ничего низменного или земного, он был организатором монашества, главой всей Церкви в борьбе с ересями, строгим и требовательным пастырем относительно чистоты нравов. Поэтому, делали вывод они, св. Василий стоит выше св. Иоанна Златоуста, который по характеру был более склонен прощать грешников.
Другая партия, напротив, защищала Златоуста, возражая противникам, что прославленный епископ Константинополя ничуть не в меньшей степени, чем свт. Василий, был устремлен бороться с пороками, призывать грешников к покаянию и побуждать народ к совершенствованию по евангельским заповедям. Непревзойденный в красноречии, златоустый пастырь оросил Церковь настоящей полноводной рекой проповедей. В них он толковал Слово Божие и показывал, как его применять в повседневной жизни, причем ему удалось это сделать лучше, чем двум другим христианским учителям.
Третья группа ратовала за то, чтобы признать главным свт. Григория Богослова за величие, чистоту и глубину его языка. Они говорили, что свт. Григорий, лучше всех освоивший мудрость и красноречие греческого мира, достиг высочайшей степени в созерцании Бога, поэтому никто из людей не смог столь великолепно изложить учение о Святой Троице.Таким образом, каждая партия защищала одного отца перед двумя другими, и это противостояние захватило вскоре всех жителей столицы. Вовсе уже не помышляя о почтительном отношении к святителям, люди пускались в бесконечные споры и перебранки. Разногласиям между партиями не было видно ни конца ни края.
Тогда однажды ночью три святителя явились во сне св. Иоанну Мавроподу, митрополиту Евхаитскому (память 5 октября), сначала по одному, а затем втроем. В один голос они ему сказали: «Как ты видишь, мы все вместе находимся рядом с Богом и никакие размолвки или соперничество нас не разделяют. Каждый из нас в ту меру обстоятельств и вдохновения, какая была ему дарована Святым Духом, писал и учил тому, что необходимо для спасения людей. Среди нас нет ни первого, ни второго, ни третьего. Если ты призываешь имя одного из нас, двое других также присутствуют рядом с ним. Посему повели тем, кто ссорится, не создавать из-за нас расколов в Церкви, поскольку при жизни все свои усилия мы посвящали установлению единства и согласия в мире. Затем объедини наши памяти в один праздник и составь для него службу, включив туда песнопения, посвященные каждому из нас, сообразно искусству и науке, которые Господь тебе дал. Передай эту службу христианам, чтобы они праздновали ее каждый год. Если они будут почитать нас таким образом – едиными перед Богом и в Боге, то мы обещаем, что будем ходатайствовать в нашей общей молитве об их спасении». После этих слов святители поднялись на небо, объятые несказанным светом, обращаясь друг к другу по имени.
Тогда свт. Иоанн Мавропод собрал без промедления народ и сообщил об откровении. Так как все уважали митрополита за добродетель и восхищались силой его красноречия, спорившие партии примирились. Все стали просить Иоанна немедленно приняться за составление службы общего праздника трех святителей. Тонко продумав вопрос, Иоанн решил отвести этому празднованию тридцатый день января, чтобы словно скрепить печатью этот месяц, в течение которого вспоминаются все три святителя по отдельности.
Как поется в многочисленных тропарях из этой великолепной службы, три святителя, «земная троица», разные как личности, но единые по благодати Божией, заповедали нам в своих писаниях и примером своей жизни почитать и прославлять Пресвятую Троицу – Бога Единого в трех Лицах. Эти светильники Церкви распространили по всей земле свет истинной веры вопреки опасностям и преследованиям и оставили нам, их потомкам, святое наследие. Через их творения мы можем также достичь высшего блаженства и вечной жизни в присутствии Бога вместе со всеми святыми.
На протяжении января мы празднуем память многих славных иерархов, исповедников и подвижников и завершаем его соборным праздником в честь трех великих святителей. Таким образом Церковь вспоминает всех святых, которые проповедовали православную веру своей жизнью или в своих сочинениях. Этим праздником мы отдаем дань почтения всей совокупности знаний, просвещенности, ума и сердца верующих, которые они получают через слово. В итоге праздник трех святителей оказывается воспоминанием всех отцов Церкви и всех примеров евангельского совершенства, которые Святой Дух порождает во все времена и во всех местах, чтобы появлялись новые пророки и новые апостолы, проводники наших душ на Небеса, утешители народа и пламенные столпы молитвы, на которых и покоится Церковь, укрепляясь в истине.
глас 4
Я́ко апо́столов единонpа́внии/ и вселе́нныя учи́телие,/ Влады́ку всех моли́те/ миp вселе́нней даpова́ти// и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
глас 2
Свяще́нныя и Боговеща́нныя пропове́дники,/ верх учи́телей, Го́споди, прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х твои́х и упокое́ние:/ труды́ бо о́нех и смерть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия,// Еди́не прославля́яй святы́я Твоя́.
О, пресве́тлии свети́льницы Це́ркве Христо́вы, Васи́лие, Григо́рие и Иоа́нне, све́том правосла́вных догма́тов вся концы́ земли́ озари́вши и мече́м сло́ва Бо́жия ху́льных смуще́ния и шата́ния ересе́й угаси́вшия! Припа́дающе к ва́шему милосе́рдию, с ве́рою и любо́вию из глубины́ души́ вопие́м: предстоя́ще престо́лу Пресвяты́я, Единосу́щныя, Животворя́щия и Неразде́льныя Тро́ицы, за Ню́же сло́вом, писа́нием, и житие́м до́бре подвиза́стеся и ду́ши своя́ полага́сте, всегда́ моли́теся Ей, да укрепи́т и ны в правосла́вии и единомы́слии, и непоколеби́мем да́же до сме́рти испове́дании ве́ры Христо́вы, и во вседуше́внем послуша́нии Его́ Це́ркви Святе́й; да препоя́шет ны с высоты́ си́лою на вся неви́димыя и ви́димыя враги́ на́ша; да соблюде́т Це́рковь Свою́ незы́блему от неве́рия, суеве́рия, ересе́й и раско́ла; да да́рует наро́ду на́шему долгоде́нствие и во всем благо́е поспеше́ние; па́стырем на́шим да пода́ст духо́вное трезве́ние и ре́вность о спасе́нии пасо́мых, власте́м суд и пра́вду, во́ином терпе́ние, му́жество и одоле́ние на враги́, си́рым и вдови́цам заступле́ние, боля́щим исцеле́ние, ю́ным благо́е в ве́ре возраста́ние, ста́рцам утеше́ние, оби́димым заступле́ние и всем вся, ко вре́менней и ве́чней жи́зни потре́бная, я́ко да в ми́ре и покая́нии, жела́нием спасе́ния горя́ще, Го́сподеви рабо́тающе, до́брым по́двигом подвиза́ющеся, тече́ние на́ше сконча́ем и сподо́бимся в Небе́снем Ца́рствии ку́пно с ва́ми всегда́ пе́ти и сла́вити пресвято́е и великоле́пое и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Избраннии светильницы Церкве Христовы, Василие, Григорие и Иоанне, ученьми вашими мир просветившии и вся шатания ересей и хульных смущения угасившии; яко ходатаи спасения нашего суще, молитвами вашими сохраните ны от всяких бед и вечных мук, да с радостию благодаряще вопием вам:
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Ангели земнии и человецы Небеснии, святителие Христовы и отцы треблаженнии,
поборницы Живоначальныя Троицы, от Нея светом трисолнечным осияваемии
и молящиися непрестанно у Престола Триипостаснаго Божества о душах наших,
услышите ны от сердца к вам взывающия:
Радуйтеся, имущии дерзновение вопити о нас ко Господу;
Радуйтеся, велицыи угодницы Святыя Троицы.
Радуйтеся, дарованьми единочестнии;
Радуйтеся, апостолом единонравнии.
Радуйтеся, яко вашими ученьми дивно просия благодать Христова;
Радуйтеся, разум свой в послушание веры пленившии.
Радуйтеся, блазии делателие винограда Христова;
Радуйтеся, от юности Богом благословеннии.
Радуйтеся, скорби жития сего добре претерпевшии и данный вам талант приумножившии;
Радуйтеся, волю Божию сильным мира сего со многим дерзновением благовестившии.
Радуйтеся, тьму нечестия отгнавшии;
Радуйтеся, всю подсолнечную зарями догматов просветившии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Видя еретичествующих лютая стремления, мечь острейший противу сетей лжеучений и огнь,
плевелы суемудрия поядай, святый Василий явися и, яко пастырь изряднейший,
обличив лесть идольскую своим богодухновенным вещанием, научи ны почитати Святую Троицу,
разделену убо Ипостасьми, соединену же Существом, и вопити Ей: Аллилуиа.
Разум озарен благодатию Христовою имуще, яко апостолом единонравнии,
православных догматов учения уяснисте и трие велицыи светильницы Триипостаснаго Божества
явистеся; вашими бо вдохновенными писаньми озаряема, Церковь Христова светло красуется,
и верная чада ея в меру возраста исполнения Христова восходят.
Темже взирающе на богатство благодати Христовы, вам дарованныя,
яко просветители наша восхваляем вы, вопиюще таковая:
Радуйтеся, богоноснии небеснии таинницы;
Радуйтеся, покаяния немолчнии проповедницы.
Радуйтеся, сосуди избраннии;
Радуйтеся, премудрии учителие вселенныя.
Радуйтеся, в Божественных учениих Христовых люди наставившии;
Радуйтеся, в повелениих Гоосподних всегда усердно ходившии.
Радуйтеся, многоразличных добродетелей обряды в вашем житии явившии;
Радуйтеся, столпи непоколебимии, веру Христову Божественными догматы утвердившии.
Радуйтеся, словесное стадо Христово мудре упасшии;
Радуйтеся, Православия изряднейшии богослови.
Радуйтеся, светила, вся концы земли просвещающая;
Радуйтеся, свирель и цевнице сладкозвучная.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Сила молений отчих понуди святаго Григория Понт оставити и в Назианз ко отцу своему,
помощи ради ему, преселитися, идеже славу Божию ученьми и делы вещаше
и ересь арианскую посрамляше.
Темже и нас, великий святителю Григорие, Божественнаго рая нетленныя проходя пажити,
поминай у престола Святыя Троицы, да умилением взываем ей: Аллилуиа.
Имуще в сердцах светоносную благодать Святыя, Единосущныя и Нераздельныя Троицы,
трие богопроповедницы, разделеннии телесы и совокупленнии духом,
благочестно яве проповедаша Троицу Едину непременную, Существо же и Божество,
и сию проповедь страданьми запечатлеша.
Темже и мы, подражающе вере их, вопием таковая:
Радуйтеся, сильнии и непреборимии Церкве Христовы споборницы;
Радуйтеся, истины Христовы усерднии ревнители.
Радуйтеся, ко Пресвятей Троице молитвенницы теплии;
Радуйтеся, Церкве Христовы пастырие добрии.
Радуйтеся, Ария низложившии и православныя утвердившии;
Радуйтеся, Троицу Едину Непременную, Существо и Божество, деяньми ученьми прославившии.
Радуйтеся, Отца, и Сына, и Святаго Духа, Троицы Ипостаси, дивно уяснившии;
Радуйтеся, Трисиятельнаго ради и Единаго Божества величайшыя скорби и гонения претерпевшии.
Радуйтеся, тяготу дневную до скончания своего жития неослабно понесшии;
Радуйтеся, нощь мрачную злочестивых ересей лучами богомудрых догматов отгнавшии.
Радуйтеся, душы верных благодатно напитавшии;
Радуйтеся, Царствия Вечнаго наследницы быти сподобившиися.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Бурю ярости и гнева воздвигоша, о Златоусте, безумнии людие,
клевещуще на тя и изгнати от царствующаго града повелевающе.
Ты же, Златослове, на камени веры Христовы непоколебимо пребывая
и благодатию Святаго Духа укрепляем, бурю гонений и мучений мужественно претерпел еси
и страданьми венец нетленный на Небесех себе уготовал еси,
научая всех в терпении нести Крест Христов и взывати Богу: Аллилуиа.
Слышаще богодухновенная словеса ваша, запечатленная многими подвиги и страданьми,
жаждущии глаголов Жизни Вечныя издалеча к вам прихождаху,
и нетленную пищу от вас приемше и Божественнаго пития почерпше, взываху вам сицевая:
Радуйтеся, глубины Слова Божия добре испытавшии;
Радуйтеся, непрестанным рачением Бога взыскавшии.
Радуйтеся, алчущих правды питателие;
Радуйтеся, нищих духом утешителие.
Радуйтеся, облацы источающии росу учений благочестивых и напаяющии вселенную;
Радуйтеся, приснотекущия реки духовныя, напаяющия верных чад Церкве Христовы.
Радуйтеся, Божественных Таин хранителие и словесныя трубы Божия;
Радуйтеся, правыя веры и благочестия христианского насадителие.
Радуйтеся, чудесы многими верныя озаряющии;
Радуйтеся, реки врачеваний нам проливающии.
Радуйтеся, усердно притекающия к вам от искушении и напастей молитвами вашими охраняющии; Радуйтеся, всего рода христианскаго похвало.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Боготечную звезду Христос миру показа тя, великий во иерарсех Василие;
стяжав бо ведение Божественных Таин и озарение свыше от Престола благодати Божия,
умы и сердца верных богодухновенными словесы дивно просветил еси,
любовию же к Богу одушевляем, гонения и страдания за Христа добре претерпел еси
и сего ради сподобился еси на Небесех молитвеннаго дерзновения у Престола Царя Славы,
образ быв верным словом, житием, духом, любовию, верою и чистотою,
да вси со умилением вопиют Пресвятей Троице: Аллилуиа.
Видяще вас, святителие Христовы, Небесным ликостоянием присно спребывающия и
Престолу Божию всегда предстоящия, со умилением воспеваем
возвеличившую вас Живоначальную Троицу, Юже словом и житием вашим прославили есте,
вам же, молитвенником изряднейшим, от любве сердечныя вопием:
Радуйтеся, Горним Ликом совокупленнии и Святых Ангел сожителие;
Радуйтеся, Престолу Царя Славы предстоящии присно со всеми избранными.
Радуйтеся, Славою Небесною украшеннии;
Радуйтеся, плоть и мир возненавидевшии.
Радуйтеся, вся сокровища мира и житейския сласти Христа ради во уметы вменившии.
Радуйтеся, на светозарную добродетелей колесницу возшедшии и Небеснаго Царствия достигшии.
Радуйтеся, и нам, грешным, образ добродетелей словом и житием явившии;
Радуйтеся, многими скорбьми вшедшии в радость Господа своего.
Радуйтеся, теплии о нас пред Богом ходатаи;
Радуйтеся, православнаго богословия светила изряднейшая.
Радуйтеся, веры христианския похвало;
Радуйтеся, святителей славо и Церкве украшение.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Проповедуя истину боговещанными твоими глаголы, сокрушил еси, богослове Григорие,
еллинская суемудрия и ересей соблазны, вселенней же всей немолчно проповедал еси
в Троице славимаго Бога Единосущнаго, Отца и Сына и Духа Святаго,
научая всех вопити Ему: Аллилуиа.
Возсиясте светом добродетельнаго жития и православныя веры
исповеданием во всю вселенную и всем языком свет истиннаго богопознания уяснисте,
якоже быти вам пастырем и учителем всея Церкве Христовы.
Темже и по смерти не престайте призирати на ны, тепле вам молящияся и взывающия:
Радуйтеся, три светила великая, путеводящая нас ко спасению;
Радуйтеся, просветителие седящих во тьме неведения.
Радуйтеся, недомысленныя Тайны Триипостаснаго Божества нам уясняющии;
Радуйтеся, струями мудрых учений паству свою напаяющии.
Радуйтеся, пастырие изряднейшии, житие свое всякими добродетельми благоукасившии;
Радуйтеся, стадо свое от волков хищных соблюдшии.
Радуйтеся, светильницы трисолнечнаго света, умы и сердца верных дивно озаряющии;
Радуйтеся, образы целомудрия, ревновати о стяжании сея добродетели нас научающии.
Радуйтеся, церковная кормила, путь православнаго боговедения ясно показующая;
Радуйтеся, дванадесяти апостолом единонравнии.
Радуйтеся, Ангельских Ликов сожителие;
Радуйтеся, купно со всеми святыми непрестанно молящиися о нас.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Хотя змий лукавый искусити тя, якоже Иова многострадальнаго,
воздвиже бурю злобы нечестивых, изгнавших тя в заточение.
Обаче благодатию Христовою укрепляем, всякая злострадания и болезни добре претерпел еси,
отче Иоанне Златоусте, и блаженныя кончины сподобился еси.
Ныне же пребывая в невечернем дни Царствия Христова,
не престай молитися за ны у Престола Триипостаснаго Бога, да со умилением вопием: Аллилуиа.
Новии светильницы светозарнии и Церкве непоколебимии столпы явистеся, святителие велицыи:
святостию бо жития вашего, еще во плоти суще на земли, весте яко безплотни.
Сего ради Церковь Христова, присно прославляющи вас,
благодарственная пения восписует светодавцу Христу Богу, Егоже благодатию укрепляеми,
велия болезни претерпесте и труды понесосте во благовестии Христове.
Темже прославляюще Христа, непрестанно благодеющаго Церкви Своей Святей, восхваляем и вас,
яко верных слуг Христовых и строителей Таин Божиих, вопиюще сицевая:
Радуйтеся, вернии Троицы поборницы;
Радуйтеся, Православия непобедимии исповедницы.
Радуйтеся, иерархов священноначальницы;
Радуйтеся, лучами богословия вашего ересей неистовство разрушившии.
Радуйтеся, пресветлии благочестия образи;
Радуйтеся, верныя в боговедении утвердившии.
Радуйтеся, слова Божия богодухновеннии изъяснителие;
Радуйтеся, Владыки Христа раби блазии и вернии.
Радуйтеся, кротость Моисееву и ревность Илиину в подвизех своих воплотившии;
Радуйтеся, терпением скорбей и гонений древнему Иову подражавшии.
Радуйтеся, Иосифа целомудрием и чистотою украшении;
Радуйтеся, Петрово исповедание и Иоанново богословие показавшии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Станное чудо благодати дарованныя тебе, святителю Василие, уведе на себе Ефрем Сирианин,
егда восхотевшу ему видети тя, отче, послал еси архидиакона своего привести его к тебе,
и молитвою твоею Ефрем уразуме язык еллинский и чудеси дивяся, прослави Бога, поя Ему: Аллилуиа.
Всю веру во Сятую Троицу непорочну сохранисте и многи ко Христу приведосте, святителие Христовы,
подвигом добрым подвившеся.
Сего ради, взирающе на дивный подвиг ваш и на чистое житие ваше,
со умилением вопием вам таковая:
Радуйтеся, Православия одеждою свыше истканною Церковь украсившии;
Радуйтеся, еретическая суесловия ясно обличившии.
Радуйтеся, писаньми и словесы вашими духовное сокровище Церкви Христове собравшии;
Радуйтеся, мудрость Божию и вся красная мира Христа ради отвергшии.
Радуйтеся, сокровищ Небесных паче всего взыскавшии;
Радуйтеся, Пастыреначальника Христа, яко служителие вернии, живоносным стопам последовавшии.
Радуйтеся, высокий образ добродетелей в житии вашем явившии;
Радуйтеся, душевныя страсти, вкупе же и телесныя, духовным мечем посекшии.
Радуйтеся, Живоначальней Троице в жертву живу, святу и благоугодну себе самих принесшии;
Радуйтеся, грешников предстателие.
Радуйтеся, нищих заступницы;
Радуйтеся, пастырей учителие и образы.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Всею душею твоею возлюбив Бога, отче Григорие,
боговидную чистоту и целомудрие наче всех благ избрал еси и богослов великий и таинник явился еси.
Ныне предстоя Престолу Святыя Троицы, испроси мирови мир, и спасение всем нам,
восхваляющим тя и поющым Богу: Аллилуиа.
Витийством богодухновенным триех вселенских святителей еритичестии соблазны престаша,
православная же вера паче и паче превозможе.
Сего ради от усердия нашего со умилением и любовию взываем к ним таковая:
Радуйтеся, любовию Православия все житие ваше озарившии;
Радуйтеся, Единаго Бога в трех лицах чествовати научившии.
Радуйтеся, Ариево злочестие и хуления иных еретиков низложившии;
Радуйтеся, лжеучителей пребеззаконная уста светлостию словес ваших заградившии.
Радуйтеся, небесныя трубы, проповедавшыя мирови Христово Евангелие;
Радуйтеся, во иерарсех светила три великая.
Радуйтеся, учителие кротости, воздержания, вкупе же и покаяния;
Радуйтеся, монашествующих добрии учителие и наставницы.
Радуйтеся, Церкве ограждение и Православия поборницы;
Радуйтеся, в труды апостолов вшедшии и клас добраго исповедания пожавшии.
Радуйтеся, за веру и подвиги венцы нетленным от Пастыреначальника Христа приемшии;
Радуйтеся, великия труды и подвиги во благоустроении Церкве Христовы подъемшии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Спаса Христа умоляти не престай о чтущих память твою, всехвальне Иоанне Зллатоусте:
тебе бо дадеся благодать молитися за ны.
Темже и мы, яко ко благоуханнаго мира сосуду, точащему исцеления всем с верою притекающим,
со умилением и любовию припадающе, вопием прославльшему тя Богу: Аллилуиа.
Стена есте необоримая празднующим святую память вашу и всем притекающим
к молитвенному покрову вашему, непостыдная надежда и крепкое заступление.
Темже и нам, святии трие святителие, со умилением припадающим к вам,
испросите у Престола Святыя Троицы милость и благодать во благовременную помощь,
да с радостию и благодарением взываем вам:
Радуйтеся, милость и утешение всем верным являющии;
Радуйтеся, кающияся грешники от сетей диавола избавляющии.
Радуйтеся, благодатных даров усерднии раздаятелие;
Радуйтеся, всех человек предстательство и покрове.
Радуйтеся, сирых отцев и вдов заступницы;
Радуйтеся, убогих богатство и болящих исцеление.
Радуйтеся, милосердия ко страждущим немолчнии проповедницы и юных наставницы;
Радуйтеся, старец питателие.
Радуйтеся, сущих в скорбех утешителие;
Радуйтеся, странных сопутницы.
Радуйтеся, изнемогающим поможение;
Радуйтеся, чтущим память вашу радость и спасение низпосылающии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Пение Пресвятей Троице паче иных принесли есте, святителие Божии, умом словом,
делом и богословным витийством вашим сплетения риторская разрушили есте,
наставляюще ны почитати Троицу во Единице и воспевати Ей: Аллилуиа.
Светозарную троицу святых иерархов, Василиа царствия тезоименитаго,
Григориа Богослова наименованнаго, Иоанна Златоустаго учителя вселенныя,
глубины Божия испытавших, восхваляюще и светлую память их благоговейно торжествующе,
похвальная пения приносим таковая:
Радуйтеся, благознаменитыя трубы Божественных глаголов;
Радуйтеся, цевницы богодухновенныя.
Радуйтеся, апостольских богодухновенний изъяснителие;
Радуйтеся, апостольских преданий ревнителие.
Радуйтеся, дивная величия Божия всем земнородным поведающии;
Радуйтеся, Славу Божию вашим житием и словом проповелавшии всей вселенней.
Радуйтеся, ко спасению добрии путеводителие и наставницы;
Радуйтеся, растленных обычаев искоренителие, благих же нравов насадителие.
Радуйтеся, отрицатися плотских похотей и страстей научающии;
Радуйтеся, врачеве премудрии недугов душевных и телесных.
Радуйтеся, церковная светила, от Трисолнечнаго Света возжженная;
Радуйтеся, цветы благовоннии райскаго прозябения.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
Благодать Божия обильно излияся во уста ваша, треблаженнии: вера православная вами укрепися,
и мгла еретических шатаний и лжеучений светом богодухновенных писаний отгнася.
Темже, святителие, молитеся ко Христу Богу, да дух ревности вашея о вере и благочестии
почиет и на нас, да сподобимся купно с вами пети Святей Троице: Аллилуиа.
Поюще и светло празднующе священную вашу, треблаженнии Василие, Богослове Григорие и
Златоустый Иоанне, смиренно молим вас, не престайте молитися Христу о всех,
верою призывающих вас и с любовию вопиющих таковая:
Радуйтеся, православных догматов хранителие;
Радуйтеся, богословия живоноснии источницы.
Радуйтеся, верных сердца Божественне веселящии;
Радуйтеся, яко неослабными подвиги вашими Арий низложися.
Радуйтеся, яко огнем богодухновенных вещаний ваших Евномиева ересь попалися;
Радуйтеся, яко вашими богодуновенными глаголы Савеллиа ересь отгнася.
Радуйтеся, яко мудрование Нестора вами упразднися;
Радуйтеся, о мире молитвенницы изряднейшии.
Радуйтеся, к Царствию Небесному верныя возводящии;
Радуйтеся, Божии гласи, пречудно нам возгремевшии.
Радуйтеся, пастырей Церкве достоподражательнии образи;
Радуйтеся, по апостолу всем вся бывшии.
Радуйтеся, трие святителие, велицыи и вселенстии учителие.
О святителие Христовы и отцы треблаженнии, Василие Великий,
церковное светило и столпе непоколебимый, Богослове Григорие, уме богопросвещенный,
архиерею превеликий, вкупе же и Златоусте Иоанне, покаяния твердый проповедниче,
небесным спребывающе ликом и Ангельским совокупльшеся Силам,
нынешнее приемше малое моление наше, испросите нам у Всещедраго Бога вышняя мыслити и деяти,
да вечныя муки избегше, небесную жизнь наследим с вами,
вопиюще Богу: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
О пресветлии светильницы Церкве Христовы, Василие, Григорие и Иоанне, светом православных догматов вся концы земли озарившии и
мечем слова Божия хульных смущения и шатания ересей угасившии; припадающе к вашему милосердию, с верою и любовию из глубины души вопием: предстояще Престолу Пресвятыя, Единосущныя, Животворящия и Нераздельныя Троицы, за Нюже словом, писанием и житием добре подвизастеся и душы своя полагасте, всегда молитеся Ей, да укрепит и ны в Православии и единомыслии, и непоколебимем даже до смерти исповедании веры Христовы, и во вседушевнем послушании его Церкви Святей: да препояшет ны с высоты силою на вся невидимыя и видимыя враги наша: да соблюдет Церковь свою незыблему от неверия, суеверия, ересей и раскола; да дарует архипастырем нашим здравие, долгоденствие и во всем благое поспешение: пастырем нашим да подаст духовное трезвение и ревность о спасении пасомых, правителем суд и правду, воином терпение, мужество и одоление на враги, сирым и вдовицам заступление, болящим исцеление, юным благое в вере возрастание, старцам утешение, обидимым заступление, и всем вся ко временней и вечней жизни потребная, яко да в мире и покаянии, желанием спасения горяще, Господеви работающе, добрым подвигом подвизающеся, течение наше скончаем и сподобимся в Небеснем Царствии купно с вами всегда пети и славити Пресвятое и Великолепое Имя Отца, и Сына, и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Ирмос: Грядите, людие, поим песнь Христу Богу, раздельшему море и наставльшему люди, яже изведе из работы египетския, яко прославися.
Кое благодарение, кое противовоздаяние, подобающее нашим, человецы, принесется от нас благодетелем, имиже ко еже добре быти наставляемся?
Витийстии языцы, и хитрости, и коварства, и вся словес сила ныне в вину да сподвигнутся едину и, чествующе взаим, да почтут.
Свойственнаго убо им не терпяху, дабы что стяжати на земли, Небомудреннии, хранителие же явишася общества и предстателие, общих убо и похвал да сподобятся.
Богородичен: Тя, общее любочестие, Всенепорочная, нашего естества, вси славим, уста едины бывше и едино согласие совершивше.
Ирмос: На камени мя веры утвердив, разширил еси уста моя на враги моя, возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш, и несть праведен, паче Тебе, Господи.
Труба великая Церкве, светильник, просвещаяй вселенную, проповедник, вещанием объемляй вся концы, великоименитый Василий сподвизает собрание сие.
Светел от жития и вещей, светел от словес и учений, во всех пресиявая паче всех, якоже другое паче звезд солнце, многопетый Богослов днесь блажится.
Се свет мира миру светит, се земли соль землю услаждает, се древо жизни безсмертия плоды предлагает, Златоустый святый. Иже умрети не хотящии, приидите, наслаждайтеся.
Богородичен: Вся от небытия в бытие Сотворивый и естество Давый коемуждо бывших, Тойже и данная естества прелагати весть, якоже хощет. Отонудуже и слышимо есть, яко и Дева рождши, кто не удивится?
Великия светильники светозарныя, Церкве столпы неразоримыя согласно да восхвалим, иже добрых наслаждающиися и словес тех, купно и благодати: премудраго Златоглаголива и Великаго Василия с Григорием светлым Богословом. К нимже и возопиим, от сердца зовуще: святителие тревеличайшии, молитеся Христу Богу прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.
Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай, ни Ангелг, но Сам, Господи, воплощся, и спасл еси всего мя, человека. Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.
Разумливы от нижния мудрости бывше, правление, преславнии, от Божественныя стяжасте, темже, яко рабыню, сию оной всемудре покористе.
Любомудрии, мудрыя аще любите, умудритеся и глаголати научитеся вси, иже словесем чудящиися, деяния опасству и видения оттуду обучающеся.
Богородичен: Яко позден дождь, напоследи бывый, утренний, вод и веков Содетель, во чрево Твое уканув, Всенепорочная, во время прохлаждаяй оскудевающия.
Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, спасение отчаянных, Христе Спасе мой, к Тебе утренюю, Царю мира, просвети мя сиянием Твоим: иного бо, разве Тебе, бога не знаю.
Ты источник Твоих дарований испити весьма, Человеколюбче, дал еси святым, умален никакоже истощанием, мир же весь упоив иже от чрева их Божественными потоки.
Что ми злато? Что ми богатство, и слава, и могутство? Дымове, расходящиися по воздуху: вся да изчезнут, вся да преносит ветр. Мне богатство едино многорачительно— учителей троица витийствующая.
Точит река нетленную пищу и Божественное питие, точит алчущим безсмертное брашно и жаждущим нетленное питие, вода жива во веки и содержащая живы пиющия: вси многотекущия жизни насытитеся.
Богородичен: Имяше крепость на ны злоба, но не в конец: изнеможе бо по Деве, в крепости Сильнаго рождшей, подъемшаго плотскую немощь и сильнаго в злобе умертвивша.
Ирмос: Бездна мя многа греховная окружает, и вопию Ти, пророка подражаяй: от тли мя, Господи, возведи.
Свойства в Троице три сбогословите: нерождение Отца, Слова же рождение и Духа исхождение Самаго.
Днесь дому сему светоявленное спасение: два бо и три собранныя Христос, во Имя Свое почествуяй, посреде присутствует сих.
Неиспытанна земная глубина к Небесной высоте, но от земли святыя вознесе вышше небес Небесное желание.
Богородичен: Нов Тя источник, Дево, и вину таин имуще, трие Богоглагольницы новыми предложеньми новолепное приличествуют наречение.
Священныя и Боговещанныя проповедники, верх учителей, Господи, приял еси в наслаждение благих Твоих и упокоение: труды бо онех и смерть приял еси паче всякаго всеплодия, Едине, прославляяй святыя Твоя.
Кто доволен своя устне разверсти и подвигнути язык к дышущим огнем силою Слова и Духа? Обаче толико рещи дерзну: яко все преидоша человеческое естество сии трие многими и великими дарованьми, деянием же и видением, по обоему светлы превозшедше. Темже зело великих даров тыя сподобил еси, яко верныя Твоя служители, Едине, прославляяй святыя Твоя.
Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя высок пламень вознесло есть, Христос же простре Богочестивым отроком росу духовную, Сый благословен и препрославлен.
Побеждается, блаженнии, и отбегает яже прежде непостоянная дерзость ересей: воск же, растаяваемый от лица огня, любодеичное всякое учение показуется, вашим приражающееся огнедохновенным вещанием.
Лживых убо уклонишася еллинских буесловий, увещение же томительство, еже в человецех, едино избраша, под нимже истину сии трие утвердивше, сице весь сонм верных побеждают словесы и увещевают.
Богородичен: В Тебе всяко проречение воспочи и конец прияше удивляющее глаголющия: из Тебе же светлее и проречений чудеса точат, Чистая, мудрыя являюща сказатели.
Ирмос: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго и пламень в росу преложшаго Бога пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.
Разумеваем благочестно и прославляем единочестно Едино Естество, безмерномощную Единицу же и Троицу, вся сия словесы правящую лучшими. Тако бо славити трие Богоноснии предаша, с нимиже покланяемся Ей во веки.
Соединишася трие Богопроповедницы, соединивши Троицу и Нераздельное во всех соблюдшии, Божественным естеством: едину от Тоя восприяша нераздельную славу, в похваление едино созывающую превозносящия Ю во веки.
Богородичен: Прием, еже по нам, воздав же Свое Благодетель, содея токмо, не пострада же, Дево: творит бо, но не в тление устрояет, паче же и стражда волею, страстию страсти решит, якоже трие отцы нас тайноучат.
Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощся от Девы, нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная. Тем Всепетую Богородицу величаем.
Се ваше делание и паства, за юже величайшия болезни претерпесте, во едино сошедшеся, купно же три вы соприемше, общую имать похвалу ваше сладчайшее соединение.
Не обоюдоострый меч благодать, но треострый на ратников тоя предлагает: един небокованен меч, треми крепостьми изощрен, присно поборствуяй по Трисиянном Едином Божестве.
Ваше жительство на Небесех бяше, преславнии, и плоть носящих во веки нескверну, в нихже всесовершенне ныне живуще, сущим на земли нам пребывающим Вышняя молите и мыслити, и деяти.
Богородичен: Теснит мя широта Твоих величий, Владычице, подавляющи слово от частости, и преславно ми случается еже недоумеватися от благомощества, темже толико Тя Возвеличившаго славим.
Три светозарныя светильники, паче солнечных луч от Светоначальныя Троицы и Трисолнечныя Единицы, преестественно смешены, Богоносныя восхвалим отцы.
Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.
Не человеческаго тщания исправление сие начинание, но Твоему престолу приседящая, Человеколюбче, Премудрость да споспешествует ми, слова благодать дающи, еюже прославити возмогу, ихже сама добре предпрослави.
Якоже чаша, преисполняется, Владыко, благодать Твоя, и многое богатство человеколюбия Твоего излияется и потече, якоже и ины Ангелы в составе плоти показати, ныне предлежащия в похвалу.
С Небесе Небесным подобаше быти и похвалам, Ангельское пение, Божественным приличное: бози бо причастием, иже естеством и Единаго истиннаго Бога имуще в себе, живуща и вещающа.
Богородичен: Память преподобных Богомудрое сословие с похвалами совершает, с нимиже и Божия Матерь, яко тех глава, в лепоту спрославляется, конечный, и первый, и средний чин содержащи и благохваления причащающися.
Ирмос: Утверждей в начале Небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, Едине Человеколюбче.
Иже нравов исправителие и душ строителие, спасителие общии всех, иже и деяний нам и словес образы показавше, наказателие жития светлии, светле да восхвалятся.
Дух Божий исполни Василия художества; огненных же имяше языков един Григорий и огнем высокоречия дхне; Христова же уста во Иоанне глаголаху.
Нынешняго века мудрость буйство проповеди яве упражняемую имать, повинующуюся ему и рабски служащую: проповедники бо благодать мудрыя предлагает риторы.
Богородичен: Во утробе Чистыя Девы Вселивыйся души Богоносных святых жилище творит и оных устнами еже о Матери сказует таинство.
Великия светильники светозарныя, Церкве столпы неразоримыя согласно да восхвалим, иже добрых наслаждающиися и словес тех, купно и благодати: премудраго Златоглаголива и Великаго Василия с Григорием светлым Богословом. К нимже и возопиим, от сердца зовуще: святителие тревеличайшии, молитеся Христу Богу прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.
Ирмос: Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.
Столп огнен, людем верным предваряющий и опаляющий враги веры, племена же спасаяй, известно последующия, Великий явися Василий, да дерзает и побеждает Христова Церковь, толиким обогатившися поборником.
Языка сладость и слуха всякаго услаждение, твое слово бысть, Григорие, манна жизни, роса сладкости, мед, иже из камене, Ангельский хлеб Небесный, несытно насыщатися услаждения его увещевая и исполняяй сладости причащающияся.
Река дарований духовных наполнися даже и до разлития, и доброе лице земли, яко сладостный поток, от златых напаяет уст, веселящи и утучняющи Христов всякий град Божественных волн струями.
Богородичен: Естество, просто стерпевшее сложению и явльшееся вышше слития в Твоем, Владычице, Сыне, трие Богоноснии учителие исповедаша, от двою волю и сугубаго действа, сугуба по естеству проповедавше.
Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго? Но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.
Иже Божественных вещей и человеческих мудрыя хитрецы, иже сущих естества любоистинне яве нам известившия и Зиждителя тех всем сказавшия яко лепо, благодарными гласы восхвалим.
Горькое и терпкое яже ко спасению лечеб усладиша мудрыми словес ученьми же, и хитростьми, и благодатьми, душ Божественнии лечителие: наслаждайтеся, вси благочестивии, и, красуеми, спасайтеся.
Молчит всяко слово, Богопроповедником глаголющим Божественная, и удержавает над Ветхим заветом Новый, предлагающий честныя скрижали, иже в нем законополагающих, к нимже причитается все верных сословие.
Богородичен: Безсмертное естество смертное претече во святыню, и Дева Отроковица безплотныя Ангелы превзыде, яко Бога рождшая, Царя Ангельскаго, на Негоже зрети онем невозможно.
Ирмос: Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.
Троицу единственную богословити научихомся, Единицу Троичную пети прияхом, покланятися навыкохом от отцев Единому Естеству Триипостасному.
Слово бе в начале, ко Отцу Собезначальное, и Дух Божий Бог бе Пребезначальный, просто, единосущно, соестественно Божество, яко Божественнии глаголют проповедницы.
Совокупляю, и разделяю, яже совокупление разделяемая, Едино Нераздельно помышляю и Три мню: учители приемлю три Богоносныя, тако увещевающия мя веровати.
Богородичен: Безматерний прежде плоти, безотчий же по воплощении, Сын Отчий и Матерний, иже сия нарицаяй паче ума обоя: Богу бо подобают чудес преславная.
Священныя и Боговещанныя проповедники, верх учителей, Господи, приял еси в наслаждение благих Твоих и упокоение: труды бо онех и смерть приял еси паче всякаго всеплодия, Едине, прославляяй святыя Твоя.
Кто доволен своя устне разверсти и подвигнути язык к дышущим огнем силою Слова и Духа? Обаче толико рещи дерзну: яко все преидоша человеческое естество сии трие многими и великими дарованьми, деянием же и видением, по обоему светлы превозшедше. Темже зело великих даров тыя сподобил еси, яко верныя Твоя служители, Едине, прославляяй святыя Твоя.
Ирмос: Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда, сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.
Молчащии и зовущии, видимии же и слышимии, добродетели и мудрости, Богоглаголивии, столпы быша, делом и словом вопити повелевающе: благословен Бог отец наших.
Божия гласы, свыше возгремевшия нам пречудно, молнии же лучи, иже ваша вещания приемлюще, всемудрии, купно убо поем с вами: благословен Бог отец наших.
Испущени будут гради от каменопращных языков, сокрушающии гнилая учений, аще кто посреде дерзнет суесловников, правая не вещая: благословен Бог отец наших.
Богородичен: В Тя, Дево, вселися и по рождестве Деву остави Иже устрояяй стихии и претворяяй естества, якоже хощет, Богородительнице Марие. К Немуже вопием с Тобою, Всенепорочная: благословен Бог отец наших.
Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.
Яже Бог соедини в единочестнем единении, похвалитель да не разлучает человек, но равны непщуя в техже дарованиих, равных и пений песнопояй да сподобит: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.
Сильнии и непоборимии Божества споборницы и истины нелживии споспешницы, глубины Духа добре испытавше, Боголепная о Бозе разумения оттуду составляют и учат пети: людие, превозносите Христа во вся веки.
С Небесе убо величайшая два светила просвещают по преемству друг друга подсолнечную; от земли же светлее всю вселенную озаряют три по томужде превеликая светила, светяще с друг другом и поюще купно: людие, превозносите Христа во веки.
Богородичен: Нас ради воплощение и страсти честныя, нас ради Бог с мертвыми бысть, смерти убо невкусен, яко страстей свободен, к плоти же смертней общением глаголемый, и страсти причастися, и смерти, с неюже превозносим Христа во веки.
Ирмос: Ужасеся о сем Небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски и чрево Твое бысть пространнейшее Небес. Тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.
Возвысися Троичная добродетель и всяческая славы исполни, иную лучу нам возсиявши трисветлу, яко свое осияние, Небесныя тайноводители, имиже на Божественное оныя видение, благочествующе, наставляемся.
Не есть вторство в триех сих, старейшинства бо кийждо их носит, первый не сый, и единочестныя превышшая: присвояют же паче друг друга победу прерадостно, не вмещается бо зде зависти дерзость, растлевающия единомыслие.
Отцев благочестие, своя первородныя сыны показавшее, чада возраждает свету присная и непорочная теми, совершаемая Духом, жизнь глаголавшим в них, и цел соблюдати испрошает до конца мир, егоже от них наследствова.
Богородичен: Сына Бога живаго мудрых учителей верх проповеда, Твоего Сына, от откровения Отча, не от плоти и крове сие тайноуведав, Мати Божия. Темже Тя и Деву прославив, Матерь и Богородицу возвеличи.
Три светозарныя светильники, паче солнечных луч от Светоначальныя Троицы и Трисолнечныя Единицы, преестественно смешены, Богоносныя восхвалим отцы.