Новости группы "Богородице-Рождествен- ский"

22 Августа. Воскресенье. Неделя 9-я по Пятидесятнице Успенский пост Постный календарь. Глас 8-й

Воскресное Богослужение Божественная литургия

 

Апостол Матфи́й

 

Память. Апостола Матфи́я (ок. 63)Собор Соловецких святых.

Свт. Филаре́та, архиепископа Черниговского (1866)мч. Анто́ния Александрийскогопрп. Псоя Египетского (IV)мчч. Иулиа́на, Маркиа́на, Иоа́нна, Иа́кова, Алекси́я, Дими́трия, Фо́тия (Фо́ки), Петра, Лео́нтия, мц. Марии патрикии и других (730)Собор Валаамских святых (переходящее празднование в 1-е воскресенье после 19 августа).

Прмц. Маргариты (Гунаронуло), игумении (1918).

 

Свя­той апо­стол Мат­фий ро­дил­ся в Виф­ле­е­ме, про­ис­хо­дил из ко­ле­на Иуди­на; с ран­не­го дет­ства он изу­чал За­кон Бо­жий по свя­щен­ным кни­гам под ру­ко­вод­ством свя­то­го Си­мео­на Бо­го­при­им­ца. Ко­гда Гос­подь Иисус Хри­стос явил Се­бя ми­ру, свя­той Мат­фий уве­ро­вал в Него как в Мес­сию, неот­ступ­но сле­до­вал за Ним и был из­бран в чис­ло 70 уче­ни­ков, ко­то­рых Гос­подь "по­сы­лал по два пред ли­цем Сво­им" (Лк.10,1). По Воз­не­се­нии Спа­си­те­ля апо­стол Мат­фий был из­бран по жре­бию в чис­ло 12 апо­сто­лов вме­сто от­пад­ше­го Иуды Ис­ка­ри­от­ско­го (Деян.1,15-26). По­сле Со­ше­ствия Свя­то­го Ду­ха апо­стол Мат­фий про­по­ве­до­вал Еван­ге­лие в Иеру­са­ли­ме и в Иудее вме­сте с про­чи­ми апо­сто­ла­ми (Деян.6:2, 8:14).

Из Иеру­са­ли­ма с апо­сто­ла­ми Пет­ром и Ан­дре­ем хо­дил в Ан­тио­хию Си­рий­скую, был в кап­па­до­кий­ском го­ро­де Ти­ане и в Си­но­пе. Здесь апо­сто­ла Мат­фия за­клю­чи­ли в тем­ни­цу, из ко­то­рой он был чу­дес­но осво­бож­ден апо­сто­лом Ан­дре­ем Пер­во­зван­ным. По­сле это­го апо­стол Мат­фий пу­те­ше­ство­вал в Ама­сию, го­род на бе­ре­гу Пон­та. Во вре­мя 3-го пу­те­ше­ствия апо­сто­ла Ан­дрея свя­той Мат­фий был с ним в Едес­се и Се­ва­стии. По цер­ков­но­му пре­да­нию, он был с про­по­ве­дью в Эфи­о­пии Пон­тий­ской (ны­неш­няя За­пад­ная Гру­зия), Ма­ке­до­нии, мно­го­крат­но под­вер­га­ясь смер­тель­ной опас­но­сти, но Гос­подь со­хра­нял его жи­вым для даль­ней­шей про­по­ве­ди Еван­ге­лия. Од­на­жды языч­ни­ки за­ста­ви­ли апо­сто­ла вы­пить отрав­лен­ное пи­тье. Апо­стол вы­пил его и не толь­ко сам остал­ся невре­ди­мым, но ис­це­лил и дру­гих уз­ни­ков, ослеп­ших от это­го пи­тья. Ко­гда свя­той Мат­фий вы­шел из тем­ни­цы, языч­ни­ки тщет­но ис­ка­ли его, так как он сде­лал­ся для них неви­ди­мым. В дру­гой раз, ко­гда языч­ни­ки в яро­сти бро­си­лись, чтобы убить апо­сто­ла, зем­ля раз­верз­лась и по­гло­ти­ла их. Апо­стол Мат­фий вер­нул­ся в Иудею и не пе­ре­ста­вал про­све­щать сво­их со­оте­че­ствен­ни­ков све­том уче­ния Хри­сто­ва. Он тво­рил ве­ли­кие чу­де­са Име­нем Гос­по­да Иису­са и об­ра­тил очень мно­гих к ве­ре во Хри­ста. Иудей­ский пер­во­свя­щен­ник Анан, нена­ви­дев­ший Хри­ста, дав­ший ра­нее по­ве­ле­ние сбро­сить с вы­со­ты хра­ма апо­сто­ла Иа­ко­ва, бра­та Гос­под­ня, при­ка­зал взять апо­сто­ла Мат­фия и пред­ста­вить на суд си­нед­ри­о­на в Иеру­са­ли­ме. Нече­сти­вый Анан про­из­нес речь, в ко­то­рой ко­щун­ствен­но ху­лил Гос­по­да. В от­вет апо­стол Мат­фий по­ка­зал на про­ро­че­ствах Вет­хо­го За­ве­та, что Иисус Хри­стос – Ис­тин­ный Бог, Мес­сия, обе­щан­ный Бо­гом Из­ра­и­лю, Сын Бо­жий, Еди­но­сущ­ный и Со­веч­ный Бо­гу От­цу. По­сле этих слов апо­стол Мат­фий был осуж­ден си­нед­ри­о­ном на смерть и по­бит кам­ня­ми. Ко­гда свя­той Мат­фий был уже мертв, иудеи, скры­вая пре­ступ­ле­ние, от­сек­ли ему го­ло­ву как про­тив­ни­ку ке­са­ря. (По неко­то­рым ис­точ­ни­кам, апо­сто­ла Мат­фия рас­пя­ли на кре­сте. Неко­то­рые ука­зы­ва­ют, что он скон­чал­ся в Кол­хи­де). Смерть за Хри­ста и ве­нец му­че­ни­ка апо­стол Мат­фий вос­при­нял око­ло 63 го­да.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го Апо­сто­ла Мат­фия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

См. так­же: "Со­бор свя­тых слав­ных и все­х­валь­ных две­на­дца­ти Апо­сто­лов" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Тропарь апостолу Матфию, глас 3

Апо́столе святы́й Матфи́е,/ моли́ Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим.

Перевод: Апостол святой Матфий, умоли милостивого Бога, да согрешений прощение подаст Он душам нашим.

Кондак апостолу Матфию, глас 4

Светоза́рное, я́ко со́лнце, во весь мир изше́дшее веща́ние твое́/ просвеща́ет язы́ческую Це́рковь благода́тию,// чудоно́сче Матфи́е апо́столе.

Перевод: Светозарная, как солнце, по всему миру прошедшая проповедь твоя Церковь, призванную из язычников, просвещает благодатью, чудотворец Матфий Апостол.

 

КАНОН СВЯТОМУ АПОСТОЛУ МАТФИЮ

Творе́ние Феофа́ново

Песнь 1Глас 8

Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви,/ прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре,/ я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.

Припев: Святы́й апо́столе Матфи́е, моли́ Бо́га о на́с.

Пе́сньми твое́ светоносное поющу, Матфи́е, ны́не торжество,/ с Небесе́ ми зарю спасе́ния да́ти моли́ся.

Ве́лие солнце явился еси́ Све́та Вели́каго, досточу́дне,/ с на́ми бо бывшу, бесе́довал еси́, нехода́тайственне, апостоле.

Законом Владыки, блаже́нне, повину́яся,/ мрежею уловляеши твоего́ языка из глубины неве́дения концы.

Богоро́дичен: Всего́ мя спаса́ет Слово Пребоже́ственное бла́гостию,/ восхоте́в из утробы Твое́й воплоти́тися,/ Чи́стая Ма́ти Де́во.

Песнь 3

Ирмо́с: Ты еси́ утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ Свет омраче́нных/ и пое́т Тя дух мои́.

Возмогл еси́, укрепляемь живонача́льным, му́дре, манове́нием,/ кре́пкаго корысти восхи́тити и порабо́тити благода́тию.

Любя Учителя,/ служа́ Того манове́нием вседе́йственным,/ от пре́лести спаса́еши челове́ки, досточу́дне.

Тя двоенадесятному числу учеников ли́ка свята́го,/ вседе́йственный Дух исполняюща, Богоглаго́ливе, избира́ет.

Богоро́дичен: Име́я Тя помощь,/ злых врагов стремле́ния, Чи́стая, не ужаса́юся,/ име́я Тя Предста́тельницу, тех побежда́ю полки́.

Седа́лен апостола, глас 8

Молниями твои́х словес Божественных/ попалил еси́ прелесть лука́вую, верныя просветил еси́,/ воспева́ти е́же во пло́ти пришествие, блаже́нне, все́ми Владычествующего,/ и Того стра́сти Божественнеи́ поревнова́л еси́./ Отону́дуже соше́дшеся, святу́ю твою́ па́мять соверша́ем, веселящеся,/ и согла́сно вопие́м ти:/ Матфи́е апостоле, моли́ Христа́ Бо́га согрешении́ оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва и ныне, глас 2

Незаходи́мое солнце яви́ся,/ Солнцу вели́кому присовоку́плься,/ те́мже и просвети́ су́щих во тьме неразу́мия,/ отгоняя неду́ги от душ и теле́с, Матфи́е, та́ин самови́дче,/ и служителю вои́стинну Христов,/ при́сно моли́ся Ему́ о всех нас.

Песнь 4

Ирмо́с: Услышах, Господи,/ смотрения Твоего́ таинство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество.

Едино естество Божества́,/ еди́но ца́рство и господство возвещая, преблаже́нне,/ языков стада́ улови́л еси́.

Наведе́ тя Господь на мо́ре жития, прему́дре,/ я́коже коня, смуща́юща многобожия го́рькия во́ды.

Словом Божественным обнови́л еси́ олядене́вшая сердца́, сла́вне,/ все́яв благоче́стие, истины позна́ние.

Богоро́дичен: Де́вства сосу́де и невмести́маго естества́ селе́ние,/ ду́шу мою просвети́,/ омраче́нную многими страстьми́.

Песнь 5

Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́/ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый,/ и покрыла мя есть чужда́я тьма, окаяннаго?/ Но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х/ пути моя напра́ви, молюся.

Я́ко многопло́дну ло́зу, и́стинный тя простре́ виногра́д,/ делающа грозд, пролива́юща вино́ спасительное,/ его́же пивше, блаже́нне, одержи́мии неразумием,/ пре́лести пиянство отверго́ша.

Учеников двоенадесятых явился еси́, исполняя лик блаже́нный,/ из него́же преда́тель себе́ отверг,/ приобре́те горькое удавле́ние, на Христа́ воздви́г пяту,/ тайновеща́телю Матфи́е чу́дне.

Соль боже́ственна, вве́рглся еси́, блаже́нне, в мир, Матфи́е апостоле,/ гнои́ пре́лести очищая сла́дкими уче́нии,/ отгоня боле́зни и отье́мля язвы душ и теле́с, прехва́льне.

Богоро́дичен: Безобра́зных риз и дре́вняго совлече́ся умерщвления Ада́м, Де́во,/ пречистым Твои́м рождеством, Богоневе́сто/ и во оде́жду святу и и́стинну облече́ся,/ ника́коже оскверне́ну страстьми́.

Песнь 6

Ирмо́с: Очисти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззакония моя,/низ глубины зол возведи, молюся,/ к Тебе́ бо возопих, и услыши мя,/ Бо́же спасе́ния моего.

Бог был еси́ положе́н, едине́нием Боже́ственным обожа́емь,/ и, перводе́лательны от Бо́га лучи прии́м, ве́рныя просветил еси́/ и зе́млю от мглы и́дольския очистил еси́.

Се тебе́ вмеща́ется, ученику, вся́ко прорече́ние священных пророк:/ самовидец бо быв, Его́же дре́вле провозвести́ша,/ служи́телю Матфи́е, подо́бник же и апостол.

Богоро́дичен: Свяще́ние умное и неприкоснове́нно очистилище,/ све́щник злат и трапе́зу одушевле́ну,/ Хлеб носи́вшую живота́, Де́во, ве́рнии, Тя именуем.

Конда́к, глас 4

Светоза́рное, я́ко солнце, во весь мир изше́дшее веща́ние твое́/ просвеща́ет языческую Це́рковь благода́тию,/ чудоно́сче Матфи́е апостоле.

И́кос

Струю слова пода́ждь ми, Го́споди, водное естество соде́явый,/ и се́рдце мое́ укрепи, Благоутро́бне,/ И́же зе́млю утверди́вый словом Твои́м,/ и просвети́ мое́ помышле́ние, све́том, я́ко ри́зою, одева́яйся,/ да глаго́лю и пою подобная:/ достои́но почести, Многоми́лостиве, Твоего́ Матфи́я апостола.

Песнь 7

Ирмо́с: Отроцы евре́йстии в пещи/ попра́ша пла́мень дерзнове́нно/ и на ро́су огнь преложи́ша, вопиюще:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Ток изсуши́л еси́ пре́лести наводне́нием твое́й Боже́ственныя мудрости/ и потоком пи́щи напои́л еси́ ве́рою вопиющия, сла́вне:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Силою Бо́га Всеси́льнаго изнемого́ша вра́жия кова́рства/ пред лице́м твоего́, апостоле, ше́ствия/ и сокруши́шася го́ры же и хо́лми безбожия.

Богоро́дичен: Се, Юже рече́ Де́ву ду́хом великии́ Иса́ия,/ во чре́ве Бо́га зача́т и ражда́ет, Ему́же пое́м:/ Го́споди Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмо́с: Седмери́цею пещь/ халдеи́ский мучитель/ Богочести́вым неи́стовно разжже́,/ силою же лучшею спасены, сия видев,/ Творцу и Изба́вителю вопияше:/ о́троцы, благослови́те,/ свяще́нницы, воспои́те,/ людие, превозноси́те во вся ве́ки.

Уста́ Бо́жия быв, из горта́ни восхитил еси́ человекоуби́йцы,/ и́хже люте пожре́ и снедь соде́ла свое́й злобе, му́дре,/ и банею пакибытия сих приве́л еси́ Го́сподеви, поющия непреста́нно:/ людие, превозноси́те во вся ве́ки.

Пре́лести меча́, злобы оружия, ору́жие быв Бо́жия Слова, сла́вне,/ до конца́ истни́л еси́ и́дольския требы,/ столпы же и хра́мы Божественною си́лою низложил еси́,/ хра́мы же Троицы соде́лал еси́, вопиющия:/ людие, превозноси́те во вся ве́ки.

Слове́сное яви́ся не́бо, пове́дуя Единоро́днаго сла́ву Бо́жию неизглаго́ланную,/ Матфи́й всему́дрый, молния благода́ти, лове́ц заблу́ждших,/ све́щник Боже́ственнаго светозаре́ния, неизрече́нных таи́нник,/ того с весе́лием воспое́м согла́сно.

Богоро́дичен: Па́че естества́ зачала́ еси́,/ па́че слова родила́ еси́ Соде́теля челове́ческаго естества́,/ бывша Челове́ка, Отцу́ неразлучна, Владычице Чи́стая./ Его́же пое́т вся тварь:/ о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспои́те,/ людие, превозноси́те во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Устраши́ся всяк слух/ неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния,/ я́ко Вышний волею сниде даже и до пло́ти// от девического чре́ва быв Челове́к./ Те́мже Пречистую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Дру́га тя рече́ Спас, Того служа́ща повеле́ннем, блаже́нне апостоле,/ и насле́дника Ца́рствия Своего, в бу́дущий стра́шный день соседа́теля,/ Матфи́е прему́дре, двоенадесятых ученик исполне́ние.

Ве́трилом, блаже́нне, Креста́ преше́д волнующееся мо́ре жития,/ достигл еси́ ко приста́нищу покоя и кра́йнему жела́нию/ и, ра́дуяся, ны́не предстои́ши со апостольским ликом,/ моля о нас Человеколюбца.

Све́щник вои́стинну златоза́рен,/ свети́ло Ду́ха сияющее, яви́ся язык твои́,/ попаляющ иноплеменная учения, погаша́ющ огнь, му́дре, чужди́й,/ свет облиста́ющ во тьме неразу́мия спящим.

Богоро́дичен: Уста́вила еси́ еди́на в жена́х клятву первозда́нных, Богоневе́сто,/ Неопи́саннаго пло́тию ро́ждши опису́ема,/ обновила еси́ преде́лы естества́, Нескве́рная,/ разстоящая пе́рвее пресла́вным хода́тайством Твои́м соединила еси́.

Свети́лен апостола

Тече́ние кра́сных твои́х ног, Матфи́е апостоле,/ возврати́в к шествию Небе́сному, возше́л еси́, ра́дуяся,/ и, Тро́ице предста́в, во Отце́ ви́диши Сына и Ду́ха Боже́ственнаго./ Сего́ ра́ди ве́рою пресвяще́нную твою́ и Боже́ственную пра́зднуем па́мять.