Новости группы "Богородице-Рождествен- ский"

8 Мая.Суббота . Светлая седмица – сплошная. Суббота Светлой седмицы Поста нет

Апостол от 70-ти Марк Евангелист, Александрийский, епископ

 

Память. Прп. Сильве́стра Обнорского (1379);прп. Васи́лия Поляномерульского (1767) (Румын.).

Сщмч. Се́ргия Рохлецова, пресвитера (1938).

Икона Божией Матери: Цареградская (1071).

 

Свя­той апо­стол и Еван­ге­лист Марк, на­зы­ва­е­мый так­же Иоанн-Марк (Деян.12:12), апо­стол от 70-ти, пле­мян­ник апо­сто­ла Вар­на­вы (па­мять 11 июня), ро­дил­ся в Иеру­са­ли­ме. Дом его ма­те­ри Ма­рии при­мы­кал к Геф­си­ман­ско­му са­ду. Как го­во­рит цер­ков­ное пре­да­ние, в ночь Крест­ных стра­да­ний Хри­ста он сле­до­вал за Ним, за­вер­нув­шись в плащ, и убе­жал от схва­тив­ших его во­и­нов (Мк.14:51-52). По­сле Воз­не­се­ния Гос­под­ня дом ма­те­ри свя­то­го Мар­ка стал ме­стом мо­лит­вен­ных со­бра­ний хри­сти­ан и при­ста­ни­щем для неко­то­рых из апо­сто­лов (Деян.12:12).

 

Свя­той Марк был бли­жай­шим спо­движ­ни­ком апо­сто­лов Пет­ра, Пав­ла (об­щая па­мять 29 июня) и Вар­на­вы. Вме­сте с апо­сто­ла­ми Пав­лом и Вар­на­вой свя­той Марк был в Селев­кии, от­ту­да от­пра­вил­ся на ост­ров Кипр и про­шел его весь с во­сто­ка на за­пад. В го­ро­де Па­фе свя­той Марк был сви­де­те­лем то­го, как апо­стол Па­вел по­ра­зил сле­по­той волх­ва Ели­ма (Деян.13,6-12).

По­сле тру­дов с апо­сто­лом Пав­лом свя­той Марк вер­нул­ся в Иеру­са­лим, а за­тем вме­сте с апо­сто­лом Пет­ром по­бы­вал в Ри­ме, от­ку­да по его по­ве­ле­нию от­пра­вил­ся в Еги­пет, где ос­но­вал Цер­ковь.

Во вре­мя вто­ро­го бла­го­вест­ни­че­ско­го пу­те­ше­ствия апо­сто­ла Пав­ла свя­той Марк встре­тил­ся с ним в Ан­тио­хии. От­ту­да он от­пра­вил­ся на про­по­ведь с апо­сто­лом Вар­на­вой на Кипр, а за­тем опять ушел в Еги­пет, где вме­сте с апо­сто­лом Пет­ром ос­но­вал мно­го Церк­вей, в том чис­ле в Ва­ви­лоне. Из это­го го­ро­да апо­стол Петр на­пра­вил по­сла­ние ма­ло­азий­ским хри­сти­а­нам, в ко­то­ром с лю­бо­вью от­зы­вал­ся о свя­том Мар­ке, сво­ем ду­хов­ном сыне (1Пет.5,13).

Ко­гда апо­стол Па­вел на­хо­дил­ся в узах в Ри­ме, апо­стол Марк был в Ефе­се, где ка­фед­ру за­ни­мал свя­ти­тель Ти­мо­фей (па­мять 4 ян­ва­ря). Вме­сте с ним апо­стол Марк при­был в Рим. Там он и на­пи­сал свя­тое Еван­ге­лие (ок. 62–63).

Из Ри­ма свя­той Марк сно­ва уда­лил­ся в Еги­пет и в Алек­сан­дрии по­ло­жил на­ча­ло хри­сти­ан­ско­му учи­ли­щу, из ко­то­ро­го впо­след­ствии вы­шли та­кие зна­ме­ни­тые от­цы и учи­те­ли Церк­ви, как Кли­мент Алек­сан­дрий­ский, свя­ти­тель Ди­о­ни­сий (5 ок­тяб­ря), свя­ти­тель Гри­го­рий Чу­до­тво­рец (па­мять 5 но­яб­ря) и дру­гие. Рев­нуя о устро­е­нии цер­ков­но­го бо­го­слу­же­ния, свя­той апо­стол Марк со­ста­вил чин ли­тур­гии для алек­сан­дрий­ских хри­сти­ан.

За­тем свя­той Марк с про­по­ве­дью Еван­ге­лия по­се­тил внут­рен­ние об­ла­сти Аф­ри­ки, был в Ли­вии, Нек­то­по­ле.

Во вре­мя этих пу­те­ше­ствий свя­той Марк по­лу­чил по­ве­ле­ние от Ду­ха Свя­то­го вновь ид­ти в Алек­сан­дрию для про­по­ве­ди и про­ти­во­дей­ствия языч­ни­кам. Там он по­се­лил­ся в до­ме са­пож­ни­ка Ана­нии, ко­то­ро­му ис­це­лил боль­ную ру­ку. Са­пож­ник с ра­до­стью при­нял свя­то­го апо­сто­ла, с ве­рой вни­мал его по­вест­во­ва­ни­ям о Хри­сте и при­нял Кре­ще­ние. Вслед за Ана­ни­ей кре­сти­лись мно­гие жи­те­ли той ча­сти го­ро­да, где он жил. Это воз­бу­ди­ло нена­висть языч­ни­ков, и они со­би­ра­лись убить свя­то­го Мар­ка. Узнав об этом, свя­той апо­стол по­ста­вил Ана­нию епи­ско­пом, а трех хри­сти­ан: Мал­ка, Са­ви­на и Кер­ди­на – пре­сви­те­ра­ми.

Языч­ни­ки на­па­ли на свя­то­го Мар­ка, ко­гда апо­стол со­вер­шал бо­го­слу­же­ние. Его из­би­ли, во­лок­ли по ули­цам го­ро­да и бро­си­ли в тем­ни­цу. Там свя­той Марк удо­сто­ил­ся ви­де­ния Гос­по­да Иису­са Хри­ста, Ко­то­рый укре­пил его пе­ред стра­да­ни­я­ми. На сле­ду­ю­щий день разъ­ярен­ная тол­па сно­ва по­влек­ла свя­то­го апо­сто­ла по ули­цам го­ро­да на су­ди­ли­ще, но по до­ро­ге свя­той Марк скон­чал­ся со сло­ва­ми: "В ру­ки Твои, Гос­по­ди, пре­даю дух мой".

Языч­ни­ки хо­те­ли сжечь те­ло свя­то­го апо­сто­ла. Но ко­гда раз­ве­ли ко­стер, все по­мерк­ло, раз­дал­ся гром и про­изо­шло зем­ле­тря­се­ние. Языч­ни­ки в стра­хе раз­бе­жа­лись, а хри­сти­ане взя­ли те­ло свя­то­го апо­сто­ла и по­греб­ли его в ка­мен­ной гроб­ни­це. Это бы­ло 4 ап­ре­ля 63 го­да. Па­мять его Цер­ковь празд­ну­ет 25 ап­ре­ля.

В 310 го­ду над мо­ща­ми свя­то­го апо­сто­ла Мар­ка бы­ла по­стро­е­на цер­ковь. В 820 го­ду, ко­гда в Егип­те уста­но­ви­лась власть ара­бов-ма­го­ме­тан и Хри­сти­ан­скую Цер­ковь тес­ни­ли ино­вер­ные, мо­щи свя­то­го пе­ре­нес­ли в Ве­не­цию и по­ста­ви­ли в хра­ме его име­ни.

В древ­ней ико­но­гра­фи­че­ской тра­ди­ции, усво­ив­шей свя­тым еван­ге­ли­стам сим­во­лы, за­им­ство­ван­ные из ви­де­ния свя­то­го Иоан­на Бо­го­сло­ва (Откр.4,7), свя­той еван­ге­лист Марк изо­бра­жа­ет­ся со львом – в озна­ме­но­ва­ние мо­гу­ще­ства и цар­ствен­но­го до­сто­ин­ства Хри­ста (Откр.5,5). Свя­той Марк пи­сал свое Еван­ге­лие для хри­сти­ан из языч­ни­ков, по­это­му он оста­нав­ли­ва­ет­ся пре­иму­ще­ствен­но на ре­чах и де­лах Спа­си­те­ля, в ко­то­рых осо­бен­но про­яв­ля­ет­ся Его Бо­же­ствен­ное все­мо­гу­ще­ство. Мно­гие осо­бен­но­сти его по­вест­во­ва­ния мож­но объ­яс­нить бли­зо­стью его к апо­сто­лу Пет­ру. Все древ­ние пи­са­те­ли сви­де­тель­ству­ют, что Еван­ге­лие от Мар­ка яв­ля­ет­ся крат­кой за­пи­сью про­по­ве­ди и рас­ска­зов пер­во­вер­хов­но­го апо­сто­ла. Од­ной из цен­траль­ных бо­го­слов­ских тем в Еван­ге­лии свя­то­го Мар­ка яв­ля­ет­ся те­ма си­лы Бо­жи­ей, со­вер­ша­ю­щей­ся в немо­щи че­ло­ве­че­ской, ибо Гос­подь де­ла­ет воз­мож­ным то, что у лю­дей невоз­мож­но. При дей­ствии Хри­ста (Мк.16,20) и Ду­ха Свя­то­го (Мк.13,11) уче­ни­ки его идут по все­му ми­ру и про­по­ве­ду­ют Еван­ге­лие всей тва­ри (Мк.13,10, 16,15).

См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го Апо­сто­ла и Еван­ге­ли­ста Мар­ка" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

 

Тропарь апостолу и евангелисту Марку, глас 3

Апо́столе святы́й и Евангели́сте Ма́рко,/ моли́ Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим.

Перевод: Апостол святой и евангелист Марк, умоли милостивого Бога, да согрешений прощение подаст Он душам нашим.

Ин тропарь апостолу и евангелисту Марку, глас 3

У верхо́внаго Петра́ научи́вся,/ апо́стол Христо́в был еси́/ и, я́ко со́лнце страна́м возсия́л еси́,/ Александри́ом удобре́ние быв, блаже́нне:/ тобо́ю Еги́пет от пре́лести свободи́ся,/ ева́нгельским твои́м уче́нием просве́щ вся,/ я́ко свет, столп церко́вный./ Сего́ ра́ди твою́ па́мять чту́ще, све́тло пра́зднуем,/ Ма́рко, Богогла́се,/ моли́ тобо́ю благовести́маго Бо́га,// да согреше́ний оставле́ние пода́ст душа́м на́шим.

Перевод: У верховного Петра научившись, ты был апостолом Христовым и, как солнце воссиял во все концы света, быв украшением Александрийской Церкви, блаженный: с тобой Египет освободился от заблуждения, твоим евангельским учением, как светом, всё просветил, столп Церкви. Поэтому, почитающе твою память, радостно празднуем, Марк Богоглаголивый (проповедающий Бога), моли тобой благовествуемого Бога, да подаст душам нашим прощение согрешений.

Кондак апостолу и евангелисту Марку, глас 2

С высоты́ прии́м благода́ть Ду́ха,/ ри́торская плете́ния разруши́л еси́, апо́столе,/ и, язы́ки вся улови́в, Ма́рко всесла́вне,/ твоему́ Влады́це приве́л еси́,// Боже́ственное пропове́дав Ева́нгелие.

Перевод: С высоты приняв благодать Духариторами сплетенное ты расторг, Апостол, и все народы сетью уловив, Марк всеславный, своему Владыке их привел, провозгласив божественное Евангелие.

Молитва апостолу и евангелисту Марку

О, пресла́вный апо́столе Ма́рко, ду́шу за Христа́ преда́вший и кро́вию твое́ю па́жить Его́ удобри́вший! Услы́ши ча́д твои́х моли́твы и воздыха́ния, се́рдцем сокруше́нным ны́не приноси́мыя. Се́ бо беззако́ньми омрачи́хомся, и того́ ра́ди беда́ми, я́коже ту́чами, обложи́хомся, еле́а же до́браго жития́ обнища́хом зело́, и не возмо́жем проти́витися волко́м хи́щным, и́же расхища́ти насле́дие Бо́жие де́рзостно тща́тся. О, си́льный! Понеси́ не́мощи на́ша, не отлуча́йся ду́хом от на́с, да не разлучи́мся в коне́ц от любве́ Бо́жия, но кре́пким заступле́нием твои́м на́с защити́, да поми́лует Госпо́дь все́х на́с моли́тв твои́х ра́ди, да истреби́т же рукописа́ние безме́рных грехо́в на́ших, и да сподо́бит со все́ми Святы́ми блаже́ннаго Ца́рствия и бра́ка А́гнца Своего́, Ему́же че́сть и сла́ва, и благодаре́ние и поклоне́ние, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

АКАФИСТ СВЯТОМУ АПОСТОЛУ И ЕВАНГЕЛИСТУ МАРКУ

Конда́к 1.

Пресла́вних апо́стол Петра́ и Па́вла сора́тниче, струя́ми бла́года́ти Госпо́дней напои́вши оби́льне концы́ ми́ра, свя́ты́й апо́столе Ма́рко, при́зри ны́не на ны́, чту́щия усе́рдно па́мять твою́! Укрепи́ сердца́ на́ша Тро́ическою ве́рою, испо́лни на́с ду́ха прему́дрости, научи́ ра́зуму, обрати́ во ученико́в свои́х, да непреста́нно пое́м бла́года́рственная тебе́, во умиле́нии зову́ще:

Ра́дуйся, свя́ты́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

И́кос 1.

Ми́ра созда́телю, Христо́с Бо́г, па́дшее во тьму́ челове́чество, све́том нетле́нным просвеща́ти жела́я, тя́, блаже́нне апо́столе Ма́рко, из до́ма ма́тери твоея́ Мари́и во гра́де Иерусали́ме на служе́ние Себе́ призва́, на де́лание спасе́ния на́шего во мно́ги зе́мли иуде́ом и е́ллином Христа́ распя́таго, Бо́жию си́лу и Бо́жию прему́дрость пропове́дати посла́в. Те́мже и мы́, све́том уче́ния твоего́ озаря́еми, се́рдцем и усты́ к тебе́ си́це вопие́м:

Ра́дуйся, из евре́йска коле́на Леви́ина роди́выйся:

ра́дуйся, от пле́мени свя́ще́нническаго Бо́гом избра́нный.

Ра́дуйся, в до́ме ма́тери своея́ Мари́и, апо́стольском прибе́жище, Све́т узре́вый:

ра́дуйся, евре́йски Иоа́нном нарече́нный, лати́нское и́мя Ма́рк во сла́ву Бо́га просвети́вый.

Ра́дуйся, обы́чаи роди́тельския почита́вый:

ра́дуйся, измла́да и́стинную простоту́ возлюби́вый.

Ра́дуйся, от ю́ности украше́нный доброде́тельми:

ра́дуйся, к ве́ре и упова́нию на Бо́га на́с призва́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 2.

В собо́рныя труды́ созыва́юще иерусали́млян ве́рующих и апо́стол Бо́жиих, до́м ма́тери твоея́, свя́ты́й апо́столе, тебе́ ковче́гом духоно́сным и назида́тельным ста́л, оба́че и мы́ собо́рность Це́ркви Госпо́дней почита́ем, усе́рдно поя́: Аллилу́иа.

И́кос 2.

Ра́зум боже́ственный и́мам, при жи́зни земно́й в це́ркви гра́да Госпо́дня сугу́бо чти́мый, тво́й дя́дя Варна́ва, апо́столе Ма́рко, му́ж до́брый и испо́лненный Ду́ха Свята́го и ве́ры, Тро́ическим про́мыслом к апо́столу Па́влу в до́ме ма́тернем тебя́ прибли́зивый, за таково́е и мы́ с благогове́нием умиле́нно вопие́м сицева́я:

Ра́дуйся, апо́столу Варна́ве по пло́ти и о Бо́зе сро́дниче:

ра́дуйся, в до́ме ма́тернем первоверхо́вных апо́стол Петра́ и Па́вла сре́тивый.

Ра́дуйся, первоверхо́вных апо́стол Петра́ и Па́вла учениче́ ста́в усе́рдный:

ра́дуйся, Ду́ха Свята́го обогати́выйся от апо́стол первоверхо́вных.

Ра́дуйся, я́ко са́м ста́л еси́ обита́лищем Пресвята́го Ду́ха:

ра́дуйся, украше́ние целому́дрия.

Ра́дуйся, от Го́спода жре́бий апо́стольства улучи́вый:

ра́дуйся, благове́стия трубо́, основа́ния ве́тхаго ми́ра сокруши́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 3.

Си́лою свы́ше укрепле́ннии, в пе́рвый пу́ть из Антиохи́и к иуде́ом и волхво́м с апо́столы Па́влом и Варна́вою по́слани Го́сподем бы́сте, тебе́, святы́й апо́столе и евангели́сте, с собо́ю взя́вше, на́м же укажи́ стезю́ ко Го́споду, вопию́щих: Аллилу́иа.

И́кос 3.

Иму́ще прему́дрость ше́ствовати за ста́ршими апо́столы, ты́ святи́телю Ма́рко, о́стров Ки́пр с восто́ка на за́пад проше́д пропове́да, те́м у́бо и на́ша ду́ши, омраче́нныя мра́ком страсте́й ко све́ту Госпо́дню просвети́, да восхва́лим ти́ та́ко:

Ра́дуйся, свиде́телем ста́в пораже́ния слепото́ю волхва́ Вариису́са по сло́ву апо́стола Па́вла:

ра́дуйся, в ма́лую А́зию из Ки́пра со апо́столы Па́влом и Варна́вою проше́ствовавый.

Ра́дуйся, дерза́ющий Про́мысл Бо́жий исполня́ти, из Перги́и во Иерусали́м возврати́выйся:

ра́дуйся, во свято́м гра́де ко апо́столу Петру́ присоедини́выйся.

Ра́дуйся, со апо́столом Петро́м в Ри́м от до́ма ма́терняго ше́ствовати вознаме́ривыйся:

ра́дуйся, Це́рковь Правосла́вную во гра́де Ри́ме апо́столу Петру́ соде́йствующе, утверди́вый.

Ра́дуйся, напои́вый зе́млю ри́мскую струя́ми боже́ственных веща́ний:

ра́дуйся, мно́жество язы́чников ри́мских во́инами христо́выми утверди́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 4.

Сладча́йшаго Учи́теля ты́ па́че все́х бла́г земны́х возлю́бил еси́, что́ устреми́лся возвести́ти его́ о ше́ствии Иу́ды со стра́жники, наготу́ пло́ти своея́ успе́в покры́ти то́лько покрыва́лом, научи́ и на́с чрез все́ житие́ ко Спаси́телю свои́ стопы́ устремля́ти, вопия́ше Ему́: Аллилу́иа.

И́кос 4.

Слы́шаша, богому́дре Ма́рко, бли́жнии и да́льнии ри́мляне из у́ст твои́х о Го́споде, ре́вностно возжела́ли в письмена́х обрести́ сло́во Бо́жие, мы́ же к и́х мольба́м благода́рственно вопие́м ти́:

Ра́дуйся, в дни́ разли́чны от апо́стола Петра́ слы́шанное во Ева́нгелие изложи́вый:

ра́дуйся, Ева́нгелие тобо́ю пи́санное, второ́й кни́гой Заве́та Госпо́днего яви́ся.

Ра́дуйся, чудеса́ми Боже́ственными во Ева́нгелие си́лу Тро́ицы Свято́й показа́вый:

ра́дуйся, явле́нием Иоа́нна Крести́теля благовествова́ние о Го́споде нача́вый.

Ра́дуйся, про́поведь из пусты́ни иуде́йской в пусты́ню все́й земли́ принесы́й:

ра́дуйся, я́ко рыка́ющему льву́ гла́с вопию́щаго в пусты́ни уподо́бивый.

Ра́дуйся, са́м со льво́м в Це́ркви Христо́вой показу́емый:

ра́дуйся, непоколеби́мый сто́лпе, тве́рдо содержа́вый су́щих в ве́ре.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 5.

Сверши́вше труды́ апо́стольские в Ри́ме, исполня́я смире́нно чрез апо́стола Петра́ во́лю Госпо́дню дарова́ти ины́м зе́млем сло́во Бо́жие, апо́столе Христо́в Ма́рко, научи́ смире́нию и послуша́нию на́с гре́шных, пою́щих: Аллилу́иа.

И́кос 5.

Не и́щуще сла́вы себе́, но ре́вностно благовеству́яй во сла́ву Христо́ву, святы́й апо́столе Ма́рко, дерзну́вый во гра́д импера́торов войти́. Тебе́ мы́, многогре́шнии, хвалу́ воспева́ем:

Ра́дуйся, из Ри́ма в Аквиле́ю для про́поведи сло́ва Бо́жия прише́дый:

ра́дуйся, во гра́де, возлю́бленнем импера́торами, о Христе́ распя́том бла́говествова́вый.

Ра́дуйся, Аквиле́ю, зла́том с Ри́мом ра́вной, нетле́нным зла́том сло́ва Бо́жия озари́вый:

ра́дуйся, во́ды мо́ря Адриати́ческаго вода́ми Иорда́нскими утверди́вый.

Ра́дуйся, сокро́вищами духо́вными бога́тства Аквиле́и посрами́вый:

ра́дуйся, в гра́де се́м Це́рковь Христо́ву основа́вый.

Ра́дуйся, все́м се́рдцем Иису́са, Сы́на Бо́жия возлюби́вый:

ра́дуйся, с усе́рдием Свято́й Тро́ице зе́мно послужи́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 6.

Боготе́чной звезде́ подо́бен бы́л еси́, апо́столе Ма́рко, с ра́достию во иуде́йский и язы́ческий египет Ева́нгелие Христо́во поне́сший, научи́л еси́ неве́рных ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную и ку́пно с тобо́ю воспева́ти: Аллилу́иа.

И́кос 6.

Подо́бно Моисе́ю, не́когда возвести́вшему сыно́м Изра́илевым избавле́ние от и́га Фарао́нова, ты́ из апо́стол пе́рвым, евангели́сте Ма́рко, во Еги́пте возвести́л свобо́ду от ра́бства диа́вола, мы́ же, чту́щи па́мять твою́, умиле́нно пое́м:

Ра́дуйся, вели́кое мно́жество же́н и муже́й иуде́йских во Еги́пте ко Христу́ приведы́й:

ра́дуйся, зе́рна Ева́нгелия в угото́ванную зако́ном Моисе́овым зе́млю всади́вый.

Ра́дуйся, утвержде́ние ве́ры Христо́вой:

ра́дуйся, сто́лпе Це́ркви Бо́жия.

Ра́дуйся, в Александри́и еги́петской Це́рковь Христо́ву возведы́й:

ра́дуйся, насади́телю и́стиннаго богопочита́ния.

Ра́дуйся, свети́ло ве́ры Правосла́вныя:

ра́дуйся, всего́ ро́да Христиа́нскаго украше́ние.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 7.

Узре́л еси́, апо́столе Ма́рко, во о́бразе Челове́честем Влады́ку ми́ра и Сы́на Бо́жия, от первоверхо́вных апо́стол открове́ние о Го́споде возлюби́в. Сего́ ра́ди и мы́, испове́данию твоему́ вня́вше, пое́м та́ко: Аллилу́иа.

И́кос 7.

Ра́зум неуразуме́нный вразумля́я о Святе́й Тро́ице, побо́рниче испове́дания Правосла́вныя ве́ры, святы́й апо́столе Ма́рко, из Антиохи́и со святы́ми Па́влом и Варна́вою ше́ствовати во вторы́й пу́ть с про́поведию Христо́вой вознаме́ривыйся. Сего́ ра́ди ве́рнии научи́шася воспева́ти тебе́:

Ра́дуйся, про́мыслу Бо́жию на тебе́ по исхо́де из Антиохи́и сверши́вшемуся:

ра́дуйся, ше́ствовати да́лее ку́пно, отка́з апо́стола Па́вла получи́вый.

Ра́дуйся, с дя́дею свои́м апо́столом Варна́вою в Ки́пр возврати́выйся:

ра́дуйся, в се́ни до́ма роди́тельскаго от стра́нствий до вре́мени почива́вый.

Ра́дуйся, богоозаре́нный испове́дниче неизрече́нныя Боже́ственныя сла́вы:

ра́дуйся, ми́р веща́нием воплоти́вшагося Бо́жия сло́ва озари́вый.

Ра́дуйся, мре́жею бла́года́ти на́с из суе́т ми́ра любо́вию возводя́щий:

ра́дуйся, уче́ний небе́сных бла́говеща́нный сказа́телю.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 8.

Та́йнам Ца́рствия Бо́жия науче́нный, па́ки во Еги́пте благовеству́я, апо́столе Ма́рко, апо́стола Петра́ сре́тивый, омраче́нныя грехми́ ду́ши на́ша просвети́, да воспря́нем е́же пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 8.

Ве́сь огне́м Боже́ственныя любве́ испо́лненный, в терпе́нии стяжа́в Ду́х Святы́й, Бо́гом води́мый десни́цею свое́ю Ева́нгелие Госпо́дне напису́я, апо́столе Ма́рко, апо́стола Петра́ в Вавило́не для трудо́в но́вых сре́тивый, мы́ же, любо́вию твое́ю побежда́еми, дерза́ем зва́ти тебе́ такова́я:

Ра́дуйся, апо́столу Петру́ усе́рдно подража́вый:

ра́дуйся, со апо́столом Петро́м Це́рковь Христо́ву в Вавило́не еги́петстем созда́вый.

Ра́дуйся, апо́столе Пе́тре, в хра́ме то́м пе́рвое посла́ние к малази́йцем сотвори́вый:

ра́дуйся, апо́столе Ма́рко, дру́же врата́ря ра́йскаго, отве́тшаго Спа́су, ты́ еси́ Христо́с, Сы́н Бо́га Жива́го.

Ра́дуйся, собра́том ста́в апо́столу, ключи́ Ца́рствия Небе́снаго стяжа́вшаго:

ра́дуйся, Христо́во Ева́нгелие в себе́ воплоти́вый.

Ра́дуйся, ко све́ту та́йн Бо́жиих приница́ющий:

ра́дуйся, сло́ва Бо́жия усе́рдный изъясни́телю.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 9.

Си́лою свы́ше осене́нный, апо́столе Ма́рко, гони́телей свято́й ве́ры не устраши́выйся, благове́стническия труды́ заточе́ннаго во у́зы в Ри́ме апо́стола Па́вла раздели́вый, ве́ру Христо́ву велегла́сно прославля́я, те́мже поя́ху Бо́гу: Аллилу́иа.

И́кос 9.

Вити́я многовеща́нныя не довле́ют изглаго́лати чистоту́ духо́вную, ю́же име́л ты́, апо́столе Ма́рко, и на́с научи́ ве́ре кре́пцей, с любо́вию зову́щих ти́:

Ра́дуйся, Па́влом, во дни́ заточе́ния, колосса́ем о тебе́ писа́вшим, я́ко о свое́м уте́шителе:

ра́дуйся, и́мже сотру́дником свои́м для Ца́рствия Бо́жия нарече́нный.

Ра́дуйся, указа́ние ше́ствовати из Ри́ма в Ма́лую А́зию испо́лнивый:

ра́дуйся, во фриги́йский гра́д Коло́ссы прише́дый.

Ра́дуйся, лжеучи́телем, прельща́вшим колосси́йских христиа́н, противоде́йственниче:

ра́дуйся, иуде́ев и е́ллинов просвети́телю.

Ра́дуйся, тридне́внаго сме́рти и воскре́сния Божества́ бла́говести́телю:

ра́дуйся, кро́тости и воздержа́ния учите́лю.

Ра́дуйся, свя́ты́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 10.

Спасти́ хотя́ ро́д челове́ческий, са́м благове́стником на стезя́х Бо́жиих ста́вый, в приле́жнем послуша́нии апо́столу Па́влу ве́рен до конца́ бы́вый, поя́ Тро́ице Пресвяте́й: Аллилу́иа.

И́кос 10.

Царя́ Небе́снаго, Его́же славосло́вят херуви́мы и серафи́мы, житие́м, ве́рою и любо́вию всеусе́рднейший служи́тель бы́л еси́, апо́столе Ма́рко, первоверхо́вным апо́столом Па́влом пред кончи́ною его́ во у́зах бы́л призва́нный, Того́ ра́ди ра́достно зове́м ти́:

Ра́дуйся, посла́ние апо́стола Па́вла к Тимофе́ю испо́лнивый:

ра́дуйся, со апо́столом Тимофе́ем из Ма́лой А́зии в Ри́м на по́мощь Па́влу поспеши́вый.

Ра́дуйся, свиде́телем му́ченической кончи́ны обои́х учи́телей свои́х яви́выйся:

ра́дуйся, вели́каго апо́стола Па́вла, ри́мскаго граждани́на, усекнове́нным узре́вый.

Ра́дуйся, первоверхо́внаго апо́стола Петра́, ра́спята на кресте́ созерца́вый:

ра́дуйся, пло́ть свою́ ко страда́нием за Христа́ угото́вавый.

Ра́дуйся, сле́зы за грехи́ на́ша пред Го́сподем пролия́вый:

ра́дуйся, учи́телей свои́х в Ца́рствии Бо́жием сре́тивый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 11.

Пе́ние Пресвяте́й Тро́ице с первоверхо́вными апо́столы возда́л еси́, апо́столе Ма́рко, сло́вом, умо́м и живы́м всего́ себе́ в же́ртву принесе́нием: подража́я бо распя́тому за ны́ непоро́чному А́гнцу Христу́, положи́л еси́ ду́шу свою́ за дру́ги своя́ во́лею. Те́мже благода́рни су́ще, пое́м ди́вному во святы́х: Аллилу́иа.

И́кос 11.

До после́дняго часа́ своего́ науча́ти любви́ Госпо́дней и сло́ва Бо́жия устремле́нный, апо́столе Ма́рко, па́ки во Еги́пет по́сле убие́ния учи́телей свои́х стопы́ напра́вивый, просвеща́еши бо сердца́ ве́рных и к ра́зуму Боже́ственному вся́ наставля́еши, поуча́я и на́с ве́село взыва́ти:

Ра́дуйся, во Еги́пет воздви́гнутый тобо́ю хра́м благоустра́ивать напра́вивыйся:

ра́дуйся, в Александри́и средото́чие гре́ческаго уче́ния в зна́тнем книгохрани́лище во сла́ву Христо́ву употреби́вый.

Ра́дуйся, иуде́ев, увле́кшихся гре́честей уче́ностию, к зна́нием христиа́нским приведы́й:

ра́дуйся, христиа́нское учи́лище в Александри́и основа́вый.

Ра́дуйся, учи́лище сие́, знамени́тыми учи́тельми и отца́ми Це́ркви просла́вивший:

ра́дуйся, в забо́те о слу́жбе церко́вней чи́н Боже́ственныя Литурги́и соста́вивый.

Ра́дуйся, из Александри́и пропове́дать Христа́ в А́фрику, Ли́вию и ины́м язы́ком пу́ть предприя́вый:

ра́дуйся, во Еги́пте про́поведи твои́ вро́вень с мле́ком ма́тери христиа́не употреби́ша.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 12.

Благода́ть Бо́жия соблюда́ше тя́, апо́столе Ма́рко, а́ки Пе́тр и Па́вел Ева́нгелие возвеща́л еси́, сло́вом Христо́вым ве́рныя утеша́я. И та́ко упа́сл еси́ Це́рковь да́же до дне́, егда́ язы́чники злы́я в хра́м ворва́вшеся с наме́рением погуби́ти тя́, неуста́нно взыва́л ко Го́споду: Аллилу́иа.

И́кос 12.

Пою́ще многотру́дныя по́двиги за Христа́, всехва́льный апо́столе Ма́рко, хва́лим ева́нгельския труды́ твоя́, ублажа́ем му́ченическую кончи́ну, почита́ем свяще́нную па́мять твою́ и в похвалу́ сицева́я тебе́ зове́м:

Ра́дуйся, пе́рвый епи́скопе це́ркви Александри́йстей:

ра́дуйся, Александри́и первому́чеником явле́нный.

Ра́дуйся, е́ллинское божество́ се́раписа Свято́ю Па́схою разруши́вый:

ра́дуйся, в Пра́здник Христо́вой Па́схи е́ллинами уму́ченный.

Ра́дуйся, а́нгелом Госпо́дним в темни́це на по́двиг укрепле́нный:

ра́дуйся, исте́рзанный, всле́д за а́нгелом от Самого́ Го́спода утеше́ние прия́вый.

Ра́дуйся, во вторы́й де́нь лю́тою толпо́ю доро́гами гра́да влаче́нный, ду́х от му́к испусти́вый:

ра́дуйся, я́ко те́ло твое́ не да́л еси́ Госпо́дь огне́м сожещи́, громо́м с мо́лнией злора́дных е́ллинов вразумля́я, и христиа́ном пречи́стую пло́ть погреба́ти бла́гослови́вый.

Ра́дуйся, святы́й апо́столе Ма́рко, во Ева́нгелии Христа́ пропове́дниче.

Конда́к 13.

О всехва́льный благове́стниче апо́столе и евангели́сте Ма́рко! Внемли́ у́бо воздыха́нию серде́ц на́ших, моля́щихся тебе́, учите́лю и архипа́стырю, мно́го бо мо́жет моли́тва святы́х апо́стол пред Бо́гом: научи́ на́с потщи́теся и па́мятовати о небе́снем зва́нии и христиа́нстей кончи́не жи́зни на́шея, привлецы́ ны́ ко сла́дости ева́нгельския и́стины, свяжи́ у́зами любве́ Христо́вы, да мы́ вси́, отве́ргшеся нече́стия и мирски́х похоте́й, вни́дем в ра́дость Го́спода на́шего, пою́ще Ему́ с тобо́ю и со все́ми апо́столы: Аллилу́иа.

Се́й конда́к глаго́ли три́жды, та́же и́кос 1-й и конда́к 1-й.

Моли́тва свято́му апо́столу и евангели́сту Ма́рку.

О пресла́вный апо́столе и ева́нгели́сте Ма́рко, ду́шу за Христа́ преда́вый и кро́вию твое́ю па́жить Его́ удобри́вый! При́зри на на́с, ча́д Госпо́дних многогре́шных, все́х зде́ ны́не предстоя́щих и моля́щихся (имена), моли́твы и воздыха́ния сердца́ми сокруше́нными ны́не принося́щих.

Се́ бо беззако́ньми омрачи́хомся, и того́ ра́ди беда́ми, я́коже ту́чами, обложи́хомся, еле́а же до́браго жития́ обнища́хом зело́, и не возмо́жем проти́витися во́лком хи́щным, и́же расхища́ти насле́дие Бо́жие де́рзостно тща́тся.

О, всехва́льный апо́столе и ева́нгели́сте Ма́рко! Просвети́ на́с све́том Свята́го Ева́нгелия Госпо́дня, вразуми́ истреби́ти не́мощи на́ша, помоги́ не отлуча́тися от Го́спода Спа́са на́шего, да не разлучи́мся в коне́ц от любве́ Бо́жия, но кре́пким заступле́нием твои́м на́с защити́, да поми́лует Госпо́дь все́х на́с моли́тв твои́х ра́ди, да вразуми́т сло́вом Свои́м и рукописа́ние безме́рных грехо́в на́ших истреби́т, и да сподо́бит со все́ми святы́ми апо́столы во блаже́нном Ца́рствии воспева́ти Пресвяту́ю и Неразде́льную Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в! Ами́нь.

КАНОН СВЯТОМУ АПОСТОЛУ И ЕВАНГЕЛИСТУ МАРКУ

Творение Феофаново

Пе́снь 1Глас 1

Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.

Припев: Святы́й апо́столе и евангели́сте Ма́рко, моли́ Бо́га о на́с.

Ма́рка богови́дца восхваля́я, призыва́ю благода́ть Ду́ха: я́ко да вдохну́в ми́ све́тло, отжене́т неве́дение и боже́ственное бога́тство прему́дрости да́рует.

Твоего́ богогла́снаго све́том просвети́в, Спа́се, благода́тным, в ми́р посла́л еси́, Сло́ве Бо́жий, благи́х я́ко вино́вный, Твое́ прише́ствие на́м благовеству́юща.

Петру́ прему́дрому учени́к бы́в и того́ обогати́вся сыновство́м, Ма́рко всесла́вне, таи́нник показа́лся еси́ та́ин Бо́жиих и снасле́дник сла́вы его́ бы́л еси́.

Богоро́дичен: И́же еги́птяны во глубине́ потопи́в о́блаком Ду́ха, Се́й прии́де от Тебе́, Чи́стыя, еги́птяном по́слежде и Ма́рком те́х от пре́лести измени́.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Еди́не, ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й, одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

Тя, ипоста́сную, Христе́, Прему́дрость пропове́да, луча́ми Твои́ми озаря́емь, всему́ ми́ру я́вльшуюся, Влады́ко, и жи́знь даю́щую, и челове́ки просвеща́ющу, уго́дник Тво́й сла́вный Ма́рко, Человеколю́бче.

Струю́ прие́м, Христе́, прему́дрости приснотеку́щую, я́ко река́, шумя́щи, земны́я напои́ богоразу́мия све́том концы́, явля́я Твое́ су́ще и́стинно прорече́ние, самови́дец Тво́й Ма́рко, Человеколю́бче.

Петру́ после́дуя, му́дре, я́ве, Ева́нгелие я́ко учени́к его́ вообрази́л еси́, богосло́вия све́т прие́м от него́, апо́столе, и Бо́жие плотско́е прише́ствие возвести́в я́сно.

Богоро́дичен: Еги́пта пе́рвее, деви́ческими рука́ми носи́мый, де́монская тре́бища Ты́ потря́сл еси́ и сему́ па́ки Ма́рка посла́л еси́ вразуми́ти все́м Твое́ вочелове́чение и боже́ственную, Христе́, Твою́ та́йну.

Седа́лен:

На высоту́ возше́д доброде́телей боже́ственный Ма́рко, возгреме́л еси́ на́м спаси́тельных догма́т вели́кия та́йны, боже́ственный пропове́дник бы́в. Те́мже ве́рою тя́ мо́лим, преблаже́нне, вся́кия ско́рби, согреше́ний и бе́д на́с свободи́.

Пе́снь 4

Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Во всю́ зе́млю веща́ние твое́ изы́де, и в концы́, прему́дре, вселе́нныя твои́х я́сно глаго́л си́ла, дави́дски све́тло пропове́дающи спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Яви́ся, Спа́се, я́ко мо́лния, апо́стол вселе́нней прему́дрый, и́стины ра́дость благовеству́я, богосия́нием светоли́тия просвеща́емь во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Но́зе твои́ проро́чески украси́шася, и́бо па́че сло́ва на́м благовести́л еси́ проявле́нно ми́р, богоприя́тне, пло́тию Я́вльшагося конце́м во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Богоро́дичен: На о́блаце Сло́во деви́честем се́де, еги́петския сове́ты и богобо́рныя мы́сли, обуи́в, разори́, уче́нии боже́ственнаго Ма́рка, я́ко Милосе́рд, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ богоразу́мия, правосла́вно пою́щих Тя́.

Иска́пал еси́ сла́дость благоче́стия слове́с твои́х боже́ственных ту́чу, всю́ду луча́ми осиява́емь, я́влься благода́тию я́ве мы́сленнаго Со́лнца, Ма́рко всеблаже́нне богоприя́тне.

Из до́му Госпо́дня исто́чник изше́л еси́ и напоя́еши олядене́вшая сердца́ струя́ми бога́тно духо́вными, пло́д вме́сто непло́дствия приноси́ти уча́, апо́столе.

Ты́ Петра́ вели́каго сы́н бы́л еси́ и, сего́ уче́ньми просвеща́емь всегда́, ду́ши просвети́л еси́ к тебе́ те́пле присту́пльших, блаже́нне, богови́дче апо́столе.

Богоро́дичен: Я́ко Челове́к от Де́вы ро́ждься, еги́птяном, Христе́, посла́лся еси́, от Отца́ возсия́в пре́жде всея́ тва́ри, и́мже Ма́рка пома́зал еси́, Му́дре, те́х науча́юща богоразу́мия та́инством.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

Низложи́л еси́ бро́вь беззако́нных, Го́споди, и досажде́ние го́рдое смири́л еси́, апо́стола Твоего́ показа́в победоно́сца си́лою Твое́ю, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

Вене́ц наде́жды, сла́вне, и́мже ны́не венча́емся, словесы́ твои́ми пропове́дал еси́, му́дре Ма́рко, Зижди́теля тва́ри, И́же в на́шу сла́ву исплете́н естество́м пло́ти.

Пе́тр тя́ верхо́вный, сла́вне, я́ве та́йно научи́ Ева́нгелие списа́ти честно́е, показа́в служи́теля тя́ Боже́ственныя благода́ти, ты́ бо на́м богоразу́мия све́т просте́рл еси́.

Богоро́дичен: Еги́пта, и́же пе́рвее во тме́ су́ща, Го́споди, Де́вою Богома́терию просвети́л еси́, я́ко Младе́нец проше́д, того́ обличи́л еси́ су́етство уче́нии богогла́снаго Ма́рка, Человеколю́бче.

Конда́к:

С высоты́ прии́м благода́ть Ду́ха, ри́торская плете́ния разруши́л еси́, апо́столе, и, язы́ки вся́ улови́в, Ма́рко всесла́вне, твоему́ Влады́це приве́л еси́, Боже́ственное пропове́дав Ева́нгелие.

И́кос:

Верхо́внаго апо́стола учени́к бы́в, с ни́м Христа́, Сы́на Бо́жия, пропове́дал еси́, на ка́мени и́стины утверди́в ле́стию коле́блющияся. На не́мже и мене́ утверди́в, души́ моея́ испра́ви стопы́, я́ко да вра́жиих се́тей изба́влься, непреткнове́нно сла́влю тя́: ты́ бо все́х просвети́л еси́, Ма́рко му́дре, Боже́ственное пропове́дав Ева́нгелие.

Пе́снь 7

Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь, разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Боже́ственными блиста́нии освеща́емь, возломле́нием та́йно возпосыла́еши зареви́дныя лучи́, Ма́рко преблаже́нне: Сло́во бо пропове́дал еси́ воплоща́емое, безле́тное, хва́льнаго отце́в Бо́га и препросла́вленнаго.

Богоде́льными, Вседе́телю, си́лами богогла́снаго ученика́ вооружи́в, чудоде́йственника сего́ соверши́л еси́: неду́ги бо отгна́ и я́зи исцели́л е́сть, прехва́льнаго Тя́ пропове́дуя Бо́га и препросла́вленнаго.

Учени́ческаго ли́ка старе́йшаго учи́теля име́я, боже́ственнаго Петра́, подо́бен сему́ яви́лся, все́ бо испра́вил еси́ церко́вное исполне́ние прехва́льнаго отце́в Бо́га и препросла́вленнаго.

Богоро́дичен: Сто́лп са́м во Еги́пте поста́вил еси́, Ева́нгелия твоего́ писа́ние Ро́ждшемуся без се́мене от Богома́тере, рече́нием после́дуя Иса́ии, пресла́вне, прехва́льнаго возвеща́я Бо́га и препросла́вленнаго.

Пе́снь 8

Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Ро́ждшееся Сло́во от Отца́ пре́жде все́х ве́к, в естество́ челове́ческое обле́кшася Христа́, пропове́дал еси́, сла́вне, и вопия́л: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Да́вшаго избавле́ние себе́ за на́ше согреше́ние и стра́сть па́дших, воздви́гшаго Христа́ просла́вил еси́, сла́вне, вопия́: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Петро́ву Ма́рко повину́яся прему́дрому учи́тельству, прему́дре писа́нии вообрази́л еси́ ве́рным честно́е Ева́нгелие, вопию́щим: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Де́ва, Емману́ила нося́щи я́ко Младе́нца, предста́ еги́птяном, и́мже, я́ко све́тлая звезда́, Ма́рко посыла́ется, взыва́я: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9

Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.

Дости́г исто́чника неизрече́нна, трисо́лнечнаго, богоявле́нне, сия́ния, чисте́йша наслажда́ешися и ясне́йша обоже́ния, е́же па́че ума́, со а́нгелы лику́я непреста́нно, преблаже́нне.

Петро́ва о́бщник бы́в уче́ния и боже́ственнаго пропове́дания, в небе́сных живе́ши селе́ниих, с ни́мже, богоглаго́ливе преблаже́нне, и мо́лишися о на́с, Ма́рко апо́столе.

Све́т, трисия́нно совокупля́емь, еди́нственно же па́ки стра́нно устроя́емь, пропове́дал еси́ благоче́стно, досточу́дне, просвеща́емь заре́ю благода́ти. Те́мже тя́ мо́лим: о на́с при́сно моли́ся.

Богоро́дичен: Ма́рк, честны́й апо́стол, еги́птяном святи́тель дарова́ся; к ни́мже, я́ко Младе́нец вопло́щся, прии́де, от Де́вы Чи́стыя Богома́тере, Госпо́дь сла́вы, Его́же досто́йно велича́ем.

Свети́лен:

Прему́дрости небе́сныя научи́вся, апо́столе, плете́ния вити́йская и чи́сла звездосло́вцев разори́л еси́ язы́ком твои́м, о Ма́рко пресла́вне! и, учени́к бы́в Петро́в, ми́ру пропове́дал еси́ Ева́нгельская словеса́.

 

 

Икона Богородицы Цареградская

 

Ца­ре­град­ской на­зы­ва­ют две зна­чи­тель­но от­ли­ча­ю­щих­ся друг от дру­га ико­ны. По пре­да­нию, Ца­ре­град­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, па­мять ко­то­рой празд­ну­ет­ся 8 мая (25 ап­ре­ля по ста­ро­му сти­лю), – од­на из икон, на­пи­сан­ных свя­тым апо­сто­лом и еван­ге­ли­стом Лу­кой. Как и при ка­ких об­сто­я­тель­ствах яви­лась эта Ца­ре­град­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри неиз­вест­но, но из­вест­на да­та её яв­ле­ния – 25 ап­ре­ля 1071 го­да.

Су­ще­ству­ет пре­да­ние, что ико­ну (ли­бо её спи­сок) в се­ре­дине XV ве­ка при­нёс из Ца­рь­гра­да пре­по­доб­ный Ев­фро­син Псков­ский, по­лу­чив­ший об­раз от Кон­стан­ти­но­поль­ско­го пат­ри­ар­ха. Чти­мый древ­ний об­раз на­хо­дил­ся в Спа­со-Еле­аза­ров­ском мо­на­сты­ре под Пско­вом, но, к со­жа­ле­нию, по­гиб в пу­чине пол­но­вод­ной ре­ки Тол­ба вме­сте с ко­раб­ля­ми шве­дов, ко­то­рые раз­гра­би­ли Спа­со-Еле­аза­ров­ский мо­на­стырь и по­пы­та­лись вы­вез­ти его цен­но­сти.

О дру­гой Ца­ре­град­ской иконе Бо­жи­ей Ма­те­ри, празд­но­ва­ние ко­то­рой со­вер­ша­ет­ся 30 сен­тяб­ря, со­хра­ни­лось пре­да­ние, что в дав­ние вре­ме­на два гре­че­ских мо­на­ха из Ца­рь­гра­да бы­ли про­ез­дом в Ста­рой Рус­се и слу­жи­ли здесь в со­бор­ной церк­ви Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию.

На па­мять о сво­ём пре­бы­ва­нии они оста­ви­ли в со­бо­ре ми­ни­а­тюр­ную ико­ну Бо­жи­ей Ма­те­ри, вы­би­тую на гри­фель­ной дос­ке. Эта ми­ни­а­тюр­ная ико­на вско­ре про­сла­ви­лась чу­до­тво­ре­ни­я­ми.

Списки с этой иконы находятся в Москве, в приходской церкви Успения Пресвятой Богородицы, что на Малой Дмитровке, в селе Нижерове Ростовского уезда Ярославской губернии, и в Спасо-Елеазаровском монастыре в 25 верстах от Пскова. Первоначальное название Спасо-Елеазаровского монастыря было Сретенский - в знак встречи Цареградской иконы Божией Матери, которая была принесена в обитель после падения Константинополя преподобным Евфросином Псковским, получившим список от Константинопольского патриарха.

 

Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Цареградской», глас 1

Возсия́ нам, я́ко со́лнце светоза́рное от восто́ка в велеле́пии./ Твоя́, Влады́чице, ико́на,/ озаря́ющи чуде́с сия́нием пресла́вно всех, приходя́щих к ней с ве́рою и любо́вию/ и моля́щихся усе́рдно к Твоему́, е́же о Сы́не Твое́м и Бо́зе, вели́чию./ Сла́ва Бо́гу, Евфроси́ном сию́ да́вшему нам!/ Сла́ва Приве́дшему ю́ от Царьгра́да!// Сла́ва Даю́щему то́ю всем исцеле́ния.

Перевод: Воссияла нам, как солнце, блистающее с востока, в великолепии Твоя, Владычица, икона, озаряя удивительным сиянием чудес всех, приходящих к ней с верой и любовью и молящихся усердно к Твоему, в Сыне Твоем и Боге, величию. Слава Богу, давшему нам эту икону с помощью Евфросина! Слава Приведшему ее из Царьграда (Константинополя)! Слава Подающему через нее всем исцеления.

Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Цареградской», глас 8

Препросла́вленная Вы́шняго Ма́терь/ созыва́ет к песнопе́нию нас Своего́ о́браза прише́ствием от Царьгра́да/ и возбужда́ет зре́нием того́ на по́двиг,/ побежда́ти сопроти́вных си́лу,/ и к Ней, я́ко на́шея ра́дости вино́вней, пе́ти:// ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Перевод: Препрославленная Матерь Всевышнего созывает нас к песнопению пришествием Своего образа из Царьграда и побуждает созерцанием его на борьбу, побеждать силу противящихся Богу, и Ей, как виновнице нашей радости, воспевать: «Радуйся Невеста, мужа не познавшая».

 
 
 
 

Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Цареградской»

К Тебе́, Пресвяте́й Госпоже́ Богоро́дице, недосто́йнии раби́ Твои́ прибега́ем: Ты бо, Преблага́я, еди́на незло́бивая и велемо́щная к Сы́ну Твоему́, Христу́ Бо́гу на́шему, за ны, гре́шныя, Хода́таица и Непосты́дная Предста́тельница. Ве́си, я́ко зело́ преогорчи́хом бла́гость Его́ преступле́нием Боже́ственных Его́ за́поведей. Несть бо греха́, его́же мы, непотре́бнии, не сотвори́хом, всяк страх отве́ргши, того́ ра́ди и Ду́ха благода́ти и да́ра преесте́ственнаго сыноположе́ния отверго́хомся и вся́каго отвраще́ния и ка́зни досто́йни сотвори́хомся. Ве́си, Преблага́я Засту́пнице, я́ко и Твоя́ ми́лости и дарова́ния мы, безу́мнии, забве́нию преда́хом и Твоего́ милосе́рдия недосто́йни соде́яхомся. Коли́ко бо Тя, Госпоже́ Богороди́тельнице, на умоле́ние Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего подвиза́хом, обеща́вше Ти, Пречи́стая, от злых исправле́ние, толи́ко Твое́ ма́тернее к Нему́ за ны, гре́шныя, предста́тельство и заступле́ние нивочто́же вмени́хом, неблагода́рни и злонра́вни су́ще. Ны́не стыд нося́ще и ниже́ досто́йни воззре́ти на пречи́стый о́браз Твой, пред ни́мже предста́хом. Но, о све́те душ на́ших, све́тлое зерца́ло бла́гости Бо́жия! И мы ве́мы, коли́ко мо́жет Твое́ ма́тернее ко Христу́ Бо́гу на́шему дерзнове́ние, ве́мы, я́ко никто́же, прибега́яй к Тебе́, Благосе́рдая, с покая́нием и умиле́нием, посра́млен от Тебе́ бысть, или́ призыва́яй Тебе́, Пречи́стая, не услы́шан от Тебе́ изы́де: чтит бо Сын Твой Тя, Богоневе́сто, я́ко Ма́терь Свою́, ми́лостивно прие́мля моле́ния Твоя́. Сего́ ра́ди и ужаса́емся воззре́ти к Све́ту Твоея́ стра́шныя и Богоподо́бныя сла́вы, оскверне́ны иму́ще о́чи душе́вныя, оба́че коле́на душ и теле́с на́ших преклоня́юще, мо́лим Тя, Боголе́пная Мари́е, я́ко Ма́терь и Цари́цу на́шу: умилосе́рдися на ны, непотре́бныя рабы́ Твоя́, и, и́миже ве́си судьба́ми, взыщи́ ны, поги́бшия, просвети́ наш ум све́том Твоего́ Богове́дения, да, им озаре́ни су́ще, вся́кое зло́е помышле́ние и всяк безсту́дных дея́ний о́браз до конца́ отсече́м, всем же се́рдцем за́поведи Госпо́дни возлю́бим и в них непоро́чно ходи́ти начне́м. Ерети́ческая возста́ния прекрати́, разсе́янныя же собери́, заблу́ждшия возврати́ во еди́но ста́до Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего, ста́рость поддержи́, ю́ныя вразуми́, вдови́ц и сиро́т защити́, боля́щия исцели́, страну́ же на́шу ми́ром огради́ и во ве́ки незы́блему соблюди́, всем же нам преспе́яние в ве́ре и де́лех благи́х в долготу́ дней да́руй. Пре́жде отше́дшия отцы́ и бра́тию на́шу во све́тлостех ра́йских и селе́ниих пра́ведных упоко́й, с ни́ми и нас всех в покая́нии и испове́дании приими́ и сопричти́, да и мы, Преблага́я на́ша Засту́пнице, Богома́ти и Влады́чице, спасе́ни су́ще Твои́м хода́тайством, восхваля́я Тя, просла́вим со все́ми святы́ми пречестно́е и пресвято́е и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Еди́наго в Тро́ице сла́вимаго Бо́га, ны́не, и при́сно, и во ве́ки. Ами́нь.