5 Ноября ВТОРНИК Седмица 21-я по Пятидесятнице Поста нет. Глас 3-й

5 Ноября 2019 года память. Апостола Иа́кова, брата Господня по плоти (ок. 63)Перенесение мощей прав. Иа́кова Боровичского, Новгородского чудотворца (1544).

Свт. Игна́тия, патриарха Константинопольского (877–878)прп. Елисе́я Лавришевского (ок. 1250).

Сщмчч. Николая АгафониковаВлади́мира АмбарцумоваАлекса́ндра СоловьеваНиколая АрхангельскогоЕмилиа́на Гончарова и Созо́нта Решетилова, пресвитеров (1937)прмц. Евфроси́нии Тимофеевой, послушницы (1942).

Апо­стол Па­вел в По­сла­нии к Га­ла­там пи­шет, что вме­сте с апо­сто­лом Пет­ром по­чи­та­лись стол­па­ми Церк­ви и апо­сто­лы Иа­ков и Иоанн. Свя­той Иа­ков был сы­ном Иоси­фа Об­руч­ни­ка от его пер­вой же­ны и по­то­му в Еван­ге­лии на­зы­ва­ет­ся бра­том Гос­под­ним. Со­глас­но пре­да­нию, Гос­подь Иисус Хри­стос явил­ся ему по­сле Сво­е­го Вос­кре­се­ния и по­ста­вил его епи­ско­пом Иеру­са­лим­ской церк­ви. Та­ким об­ра­зом, на до­лю апо­сто­ла Иа­ко­ва вы­па­ла осо­бен­ная де­я­тель­ность: он не пу­те­ше­ство­вал с про­по­ве­дью по раз­ным стра­нам, как осталь­ные апо­сто­лы, а учил и свя­щен­но­дей­ство­вал в Иеру­са­ли­ме, име­ю­щем столь важ­ное зна­че­ние для хри­сти­ан­ско­го ми­ра. Как гла­ва Иеру­са­лим­ской церк­ви, он пред­се­да­тель­ство­вал на Апо­столь­ском со­бо­ре в Иеру­са­ли­ме в 51 го­ду. Го­лос его здесь фак­ти­че­ски был ре­ша­ю­щим, и пред­ло­же­ние, сде­лан­ное им, ста­ло ре­зо­лю­ци­ей Апо­столь­ско­го со­бо­ра

(Деян.15). Это об­сто­я­тель­ство име­ет важ­ное зна­че­ние вви­ду при­тя­за­ний ка­то­ли­ков воз­вы­сить апо­сто­ла Пет­ра на сте­пень гла­вы Церк­ви для то­го, чтобы за­тем утвер­дить это гла­вен­ство за рим­ским па­пой.

Зна­че­ние апо­сто­ла Иа­ко­ва еще бо­лее укреп­ля­ла его по­движ­ни­че­ская жизнь. Он был стро­гий дев­ствен­ник, не пил ни ви­на, ни дру­гих спирт­ных на­пит­ков, воз­дер­жи­вал­ся от мя­са, но­сил одеж­ду толь­ко льня­ную. Имел он обык­но­ве­ние уеди­нять­ся для мо­лит­вы в хра­ме и там ко­ле­но­пре­клон­но мо­лил­ся о сво­ем на­ро­де. Он так ча­сто про­сти­рал­ся на зем­лю в мо­лит­ве, что ко­жа на ко­ле­нях его огру­бе­ла.

Слу­же­ние апо­сто­ла Иа­ко­ва бы­ло труд­ное: сре­ди мно­же­ства са­мых ярых вра­гов хри­сти­ан­ства. Но он по­сту­пал с та­ким бла­го­ра­зу­ми­ем и спра­вед­ли­во­стью, что его ува­жа­ли не толь­ко хри­сти­ане, но и иудеи, и на­зы­ва­ли опо­рой на­ро­да и пра­вед­ни­ком.

Пре­бы­вая в долж­но­сти Иеру­са­лим­ско­го епи­ско­па око­ло 30 лет, он рас­про­стра­нил и утвер­дил свя­тую ве­ру в Иеру­са­ли­ме и во всей Па­ле­стине. Ко­гда апо­стол Па­вел в по­след­нее свое пу­те­ше­ствие по­се­тил апо­сто­ла Иа­ко­ва, то в то вре­мя со­бра­лись к нему пре­сви­те­ры, и об успе­хах хри­сти­ан­ской про­по­ве­ди сре­ди ев­ре­ев пе­ре­да­ли ему сле­ду­ю­щи­ми сло­ва­ми: «Ви­дишь, брат, сколь­ко ты­сяч уве­ро­вав­ших иуде­ев, и все они рев­ни­те­ли за­ко­на» (Деян.21:20). Мно­гие из ев­ре­ев об­ра­ща­лись к Церк­ви по од­но­му до­ве­рию к сло­ву пра­вед­ни­ка.

Ви­дя та­кое вли­я­ние апо­сто­ла, иудей­ские на­чаль­ни­ки ста­ли опа­сать­ся, как бы весь на­род не об­ра­тил­ся ко Хри­сту, и ре­ши­ли вос­поль­зо­вать­ся про­ме­жут­ком вре­ме­ни меж­ду отъ­ез­дом про­ку­ро­ра Фе­ста и при­бы­ти­ем на его ме­сто Аль­би­на (62 г. по­сле Р. X.) для то­го, чтобы или скло­нить Иа­ко­ва к от­ре­че­нию от Хри­ста, или умерт­вить его.

Пер­во­свя­щен­ни­ком в это вре­мя был без­бож­ный сад­ду­кей Анан. При боль­шом сте­че­нии на­ро­да апо­сто­ла вве­ли на пор­тик хра­ма, и по­сле несколь­ких льсти­вых слов пре­не­бре­жи­тель­но спро­си­ли: «Ска­жи нам о Рас­пя­том?» – «Вы спра­ши­ва­е­те ме­ня об Иису­се? – гром­ко ска­зал пра­вед­ник. – Он си­дит на небе­сах одес­ную Все­выш­ней си­лы и сно­ва при­дет на об­ла­ках небес­ных». В тол­пе ока­за­лось мно­го хри­сти­ан, ко­то­рые ра­дост­но вос­клик­ну­ли: «Осан­на Сы­ну Да­ви­до­ву!» Пер­во­свя­щен­ни­ки же и книж­ни­ки за­кри­ча­ли: «О, и сам пра­вед­ник в за­блуж­де­нии!» и сбро­си­ли его на зем­лю. Иа­ков мог еще под­нять­ся на ко­ле­ни и ска­зал: «Гос­по­ди, про­сти их! Они не ве­да­ют, что тво­рят». «По­бьем его кам­ня­ми», – за­кри­ча­ли его вра­ги. Один свя­щен­ник из пле­ме­ни Ри­ха­ва (они не пи­ли ви­на, жи­ли в па­лат­ках, не се­я­ли ни пше­ни­цы, ни ви­но­гра­да) на­чал уго­ва­ри­вать их: «Что вы де­ла­е­те? Ви­ди­те, пра­вед­ник за вас мо­лит­ся». Но в эту ми­ну­ту один изу­вер, по ре­ме­с­лу су­кон­щик, уда­рил сво­им валь­ком апо­сто­ла по го­ло­ве и умерт­вил его. Вме­сте с ним бы­ло умерщ­вле­но мно­го хри­сти­ан.

Иудей­ский ис­то­рик Иосиф Фла­вий, пе­ре­чис­ляя при­чи­ны па­де­ния Иеру­са­ли­ма, го­во­рит, что Гос­подь на­ка­зал ев­ре­ев, меж­ду про­чим, за уби­е­ние пра­вед­но­го Иа­ко­ва. Апо­стол Иа­ков неза­дол­го до сво­ей смер­ти на­пи­сал со­бор­ное по­сла­ние. Глав­ная цель по­сла­ния – уте­шить и укре­пить об­ра­щен­ных к ве­ре иуде­ев в стра­да­ни­ях, ко­то­рые пред­сто­я­ли им, и предо­сте­речь их от за­блуж­де­ния, буд­то бы од­на ве­ра мо­жет спа­сти че­ло­ве­ка. Свя­той апо­стол объ­яс­ня­ет, что ве­ра, не со­про­вож­да­е­мая доб­ры­ми де­ла­ми, – мерт­ва и не при­во­дит ко спа­се­нию. Цер­ков­ное пре­да­ние при­пи­сы­ва­ет апо­сто­лу Иа­ко­ву со­став­ле­ние древ­ней­ше­го чи­на Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии.

См. так­же: «Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го Апо­сто­ла Иа­ко­ва, бра­та Гос­под­ня по пло­ти» в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Тропарь апостолу Иакову, брату Господню по плоти, глас 2

 

Я́ко Госпо́день учени́к, восприя́л еси́ пра́ведне, Ева́нгелие,/ я́ко му́ченик, и́маши е́же неопи́санное,/ дерзнове́ние я́ко бра́т Бо́жий,/ е́же моли́тися, я́ко иера́рх:// моли́ Христа́ Бо́га, спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Как Господень ученик, принял ты, праведный, Евангелие, как мученик имеешь волю непреклонную, дерзновение – как брат Божий, дар ходатайствовать – как иерарх. Моли Христа Бога о спасении душ наших.

Тропарь праведному Иосифу Обручнику, Давиду царю и Иакову, брату Господню, глас 2

 

Благовеству́й, Ио́сифе,/ Дави́ду чудеса́ Богоотцу́,/ Де́ву ви́дел еси́ pо́ждшую,/ с па́стыpьми славосло́вил еси́,/ с волсви́ поклони́лся еси́,/ А́нгелом весть пpие́м;/ моли́ Хpиста́ Бо́га// спасти́ ду́ши на́ша.

Перевод: Благовествуй, Иосиф, о чудесах Давиду Богоотцу: ты видел Деву, носящую во чреве, с пастухами славословил, с волхвами поклонился, через Ангела извещение получив. Моли Христа Бога о спасении душ наших!

Кондак апостолу Иакову, брату Господню по плоти, глас 4

 

О́тчее Единоро́дное Бог Сло́во,/ прише́дшее к нам в после́дняя дни,/ Иа́кове Боже́ственне,/ пе́рваго тя показа́ Иерусали́млян па́стыря и учи́теля/ и ве́рнаго строи́теля та́инств духо́вных:// те́мже тя вси́ чти́м, апо́столе.

Перевод: Бог – Слово, единородный от Отца, пришедший к нам в последние дни, назначил Тебя, Иаков Боговдохновенный, первым пастырем и учителем иерусалимлян и верным управителем таинств духовных. Потому мы все почитаем тебя, Апостол.

Кондак праведному Иосифу Обручнику, Давиду царю и Иакову, брату Господню, глас 3

 

Весе́лия днесь Дави́д исполня́ется Боже́ственный,/ Ио́сиф же хвале́ние со Иа́ковом прино́сит,/ вене́ц бо сро́дством Христо́вым прие́мше,/ ра́дуются и неизрече́нно на земли́ Ро́ждшагося воспева́ют, и вопию́т:// Ще́дре, спаса́й Тебе́ чту́щия.

Перевод: Радости исполняется в сей день Давид божественный, Иосиф же с Иаковом хвалу приносит. Ибо, приняв венец родством со Христом, они радуются, и неизреченно на земле Рожденного воспевают и взывают: «Милосердный, спасай Тебя почитающих!»

Величание апостолу Иакову, брату Господню по плоти

 

Велича́ем тя,/ апо́столе Христо́в Иа́кове,/ и чтим боле́зни и труды́ твоя́, и́миже труди́лся еси́// во благове́стии Христо́ве.

Молитва апостолу Иакову, брату Господню по плоти

 

О, вели́кий богоизбра́нный и богопросла́вленный Апо́столе Иа́кове, бра́те Госпо́день! Ты́ еси́ вели́кий архиере́й Гра́да Свята́го, те́плый на́ш засту́пник и хода́тай, предстоя́щий Престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы. Не отри́ни на́с от твоего́ заступле́ния, но воздви́гни на́с, низве́рженных грехи́ мно́гими. Име́яй вла́сть реши́ти и вяза́ти, разреши́ зо́л на́ших соу́зы, любве́ Бо́жией причти́ на́с и Ца́рствия Небе́снаго прича́стники, блаже́нне, соде́лай моли́твами твои́ми. Моли́ Христа́ Спа́са, да сподо́бит непреткнове́нно соверша́ти стра́нствие на́ше земно́е, да ве́чныя и блаже́нныя жи́зни на небеси́ сподо́бившеся, с тобо́ю вку́пе возмо́жем вы́ну восхваля́ти Тро́ицу Неразде́льную и воспева́ти Еди́но Божество́ Отца́ и Сы́на и Ду́ха Всесвята́го во ве́ки веко́в. Ами́нь.

АКАФИСТ СВЯТОМУ АПОСТОЛУ ИАКОВУ, БРАТУ ГОСПОДНЮ ПО ПЛОТИ

 

Кондак 1

Избранному Апостолу Христову, иерарху преславному и мученику предивному, Иакову премудрому, брату Божию блаженному похвальная восписуем, яко ходатаю и скорому помощнику нашему. Ты же, предстояй Престолу Пресвятыя Троицы, не престай молитися за ны, сохраняющи от всяких бед и зол верою празднующих память твою и зовущих:

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Икос 1

Ангелов Творец и всея твари Содетель, яви тя, Иакове, яко звезду многосветлую, на тверди церковней возсиявшую, светом Богопознания мир просвещающую и тьму лжеверия прогоняющую. Мы же, к заступлению твоему прибегающе, радостно тебе приносим сицевая:

Радуйся, яко брат Господень по плоти сый, ученик и самовидец неизреченных таин Его показался еси;

Радуйся, Богом избранный, да людем верным тайну спасения премудро изъясниши.

Радуйся, велегласно словеса Божия иудеем провозгласивый;

Радуйся, сими народ Божий, от Христа отвергшийся, к покаянию призывавый.

Радуйся, Церкве Иерусалимския истинный управителю;

Радуйся, и всех христиан Богомудрый наказателю.

Радуйся, иерарше Иерусалима дольняго, ныне во Иерусалиме горнем пребываяй;

Радуйся, Жертву Безкровную принося, себе же в жертву чисту Творцу и Царю уготовавый.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 2

Видящи, издалеча прозря твое жительство, Иакове, брата тя прия Христос Человеколюбец: ты бо, старший сын праведнаго Иосифа Обручника быв, издетска, яко назорей, Богу посвящен, воздержание возлюбил еси. Нравов же твоих благостию и ума чистотою Христов показался еси ученик искренний, сего ради сподобился еси у Престола Владычня вечно воспевати: Аллилуиа.

Икос 2

Разум всякий отвергше, Ирод царь искаше Младенца Иисуса, да погубит Его; и се Ангел Господень во сне явися Иосифу глаголя: «Возстав, поими Отроча и Матерь Его и бежи во Египет». Ты же, Иакове, яко сродник по плоти Иисусов сый, со Иосифом и Материю Его во Египте пребывал еси. Сего ради, приими от нас, Иакове, усердныя похвалы сия:

Радуйся, яко из колена Иудова процвел еси;

Радуйся, яко Иосифа праведнаго отрасль пречестная был еси.

Радуйся, яко чрез Христа лицем к лицу Бога узрел еси;

Радуйся, яко от Негоже благодать многу приял еси.

Радуйся, яко Христовым светолитием просвещен еси;

Радуйся, яко сугубыя почести от Христа сподобился еси.

Радуйся, яко Христа Пастыреначальника по плоти брат был еси;

Радуйся, яко Христом наследник обетований Отца Небеснаго явился еси.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 3

Сила Вышняго постави тя, Иакове праведне, пастыреначальника и таинника, неизреченная священнодействующа Таинства в Сионе святем, егда лик Апостольский избра тя епископа перваго Церкви Иерусалимския. Ты же, Апостоле, иго Христово усердно взем, Евангелия благости Его и Царствия проповедник был еси, поя Вседержителю Богу песнь: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй мудрость Божественную во уме своем всегда, Иакове, служение апостольское приял еси, егоже тридесять лет совершая, ко Христу вся страждущия и обременненныя приводил еси, неустанно веру спасительную во граде Святем и земле Палестинстей проповедуя и к познанию истины вся приводя. Темже тя, яко избранника Спаса нашего, славословим тако:

Радуйся, Святый Град Иерусалим проповедию Слова Божия огласивый;

Радуйся, велию власть от Бога приемый.

Радуйся, благовестниче Агнца Божия, вземлющаго грехи мира;

Радуйся, многих от народа иудейскаго во имя Отца и Сына и Святаго Духа крестивый.

Радуйся, пастырю добрый и учителю святый, яко тобою Бог Церковь Свою украси;

Радуйся, кладезю, из негоже воды живыя напаяемся.

Радуйся, яко стопам Спаса Христа неуклонно последовал еси;

Радуйся, яко Духа Божественнаго сиянием верных сердца просветил еси.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 4

Бурю нечестия разгоняя, множество иудеев и еллинов к Церкви Христовой обратил еси, отче праведный: словом бо и житием твоим любовь велию людей иерусалимских стяжал еси, и теми ко Христу вся приводил еси, научая пети Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слыша мудрыя слова твоя, «яко от дел оправдается человек, а не от веры токмо», гордии фарисее и книжницы распыхахуся сердцем, мнящи тя разорителя отеческих преданий быти. Мы же, учителя благочестия тя ведуще, вопием:

Радуйся, яко праведным житием твоим злословныя враги посрамил еси;

Радуйся, яко широтою Божественнаго разума пути вражия утеснил еси.

Радуйся, яко благодатию, из уст твоих изливающеюся, веровати в Троицу Единосущную верныя научал еси;

Радуйся, столпе благочестия непоколебимый и стено Церкве необоримая.

Радуйся, яко возсиял еси сущим во тьме неразумия, ко благочестию всех призываяй;

Радуйся, яко собранное стадо твое от волков лютых избавил еси.

Радуйся, яко брат Божий, Сына Бога Вышняго добльственне на земли исповедал еси;

Радуйся, Апостоле святе, мудростию обложенный и благодатию озаренный.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 5

Боготечною звездою прошел еси житие твое, Апостоле Иакове, благоговейно служение в Церкви Иерусалимстей совершая и образ праведнаго святителя Божия собою являя. Мы же, Богу, премудрость велию тебе даровавшаму и благодатными дары преизобильно тя украсившему, немолчно воспеваем: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша тя вернии людие Израилевы помощника и утешителя в скорбех и печалех: ты бо усердно молился еси о отпущении грехов народа Божия, якоже и колена твоя зело огрубеша непрестаннаго ради коленопреклонения твоего. Сего ради восхваляем тя по достоянию, яко молитвенника нашего пред Богом, взывая сице:

Радуйся, житием твоим добродетельным, яко солнце светозарное, вся просвещаяй;

Радуйся, презирати плоть свою и прилежати о души безсмертней научаяй.

Радуйся, Божественнаго Духа благодать приемля, плевелы лжеверия попаливый;

Радуйся, плоть свою духови совершенно поработивый.

Радуйся, вертограда Христова делателю усердный;

Радуйся, молитвенниче к Богу неустанный.

Радуйся, яко союзом любве стадо твое связал еси;

Радуйся, яко свет миру и соль земли явился еси.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 6

Проповедник истинныя веры Христовы и ревнитель благочестия был еси, святителю Иакове: сего ради, Духом Святым просвещаемый, чин Божественныя Литургии мудре устроил еси, благодарению Богу за вся научаяй. И ныне с небеси на ны милостиво призираеши и преизобильно всем нам благодать подаеши от щедраго Христа Бога, Емуже со Ангелы у Престола славы Его поеши: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси яко звезда утренняя Церкви Христовой ревностию о славе Божией, и, Жизнеподательным Духом законополагая и вещая неизреченныя тайны Божия, паству свою таинствы церковными и служением Божественныя Литургии освящал еси и правилам веры научал еси. Мы же тебе, Святыя Троицы служителю верному, воспеваем таковая:

Радуйся, чина церковнаго благоукрасителю;

Радуйся, ученьми твоими мир просветивый.

Радуйся, яко Духом Святым чрез тебе свет Богопознания в мир излияся;

Радуйся, яко тобою Евангелие Царствия Божия проповедася.

Радуйся, яко дару совершенну от Отца светов человеком подаятися учиши яве;

Радуйся, яко Божественным проповеданием твоим свет благодатный седящим во тьме греховней возсиял еси.

Радуйся, яко умом чистым и святыми усты твоими спасение всем верным предложил еси;

Радуйся, яко Бог Слово богатно блистании Божественныя благодати тя просвети.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 7

Хотя положити предел бывшей распре о законе Моисеове посреде благовествующих народом языческим слово Христово, на соборе Апостольстем во граде Иерусалиме главенствуя, ты, Апостоле преславне, словесы твоими богомудрыми о спасении души христианския паки мир в Церквах водворил еси. Мы же ублажаем тя, научившаго нас право разумети учение Христово и пети Тому: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго избранника Божия видим тя, святе Иакове: ты бо мудре вразумлял еси на соборе Апостольстем о скончании времени Завета Ветхаго и о Промысле Божием о обращении и спасении народов языческих. Сего ради тебе, яко великому во иерарсех Христовых, взываем:

Радуйся, Мудрость Ипостасную — Христа всем проповедавый;

Радуйся, яко о спасении верою и делами благочестия не токмо иудеев, обаче и язычников научавый.

Радуйся, о Христе, яко о совершении пророчеств и преданий отеческих, свидетельствовавый;

Радуйся, яко седящия во тьме греховней к свету благоверия приводил еси.

Радуйся, яко просветил еси мудростию твоею вся;

Радуйся, кладезю истиннаго Боговедения.

Радуйся, реко богоглаголивая;

Радуйся, премудрости чаше, добродетельми исполненная.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 8

Странно и предивно всем иерусалимляном бысть житие твое, священномучениче Иакове, ты бо миротворец и истолкователь Закона Божия явился еси, просвещая и вразумляя люди. Темже и нас научи пети от всего сердца Творцу и Зиждителю нашему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь освящен благодатию Духа Святаго, Церковь Иерусалимскую добре упасл еси, святе Иакове, день и нощь укрепляя новопросвещенныя в благодати Христовой. Мы же восхваляем тя, горнюю премудрость стяжавшаго, пении сими:

Радуйся, яко Божественный разум стяжал еси;

Радуйся, яко словесы богомудрыми люди, от неведения избавляя, ко Христу руководил еси.

Радуйся, яко труды твоими к водам спасения овцы словесныя приводил еси;

Радуйся, яко жребий пастырскаго о душах попечения праведно ти дадеся.

Радуйся, коегождо к безропотному несению креста его наставляяй;

Радуйся, яко солнце миру учении твоими возсиявый.

Радуйся, искусный ловителю душ человеческих;

Радуйся, Божественныя благодати светило.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 9

Всем сердцем возлюбивый Христа Бога, яко брат Его по плоти, и о спасении творения Его ревновавый, наставлял еси народ Божий в вере христианстей: яко быти во испытаниих терпеливу, на Бога уповающе и во смирении тяготы носяще. Мы же, тобою наученнии, милосердному Человеколюбцу Богу непрестанно взываем: Аллилуиа.

Икос 9

Вития многовещанныя не возмогут воспети твоея, богоблаженне Иакове, мудрости, егда вразумлял еси, яко не в единем книжнем научении и внешнем исповедании есть вера спасительная, а в вере, поспешествуемой любовию и делами во имя Христово. Мы же, тебе, яко Богомудрому наставнику, благодарно воспеваем:

Радуйся, яко тело без духа мертво есть, тако и вера без дел мертва есть, возвещаяй;

Радуйся, яко во искушения различная впадая, радость имети научаяй.

Радуйся, яко блажен муж, иже претерпит искушения, зане приимет венец жизни, рекий;

Радуйся, яко «искушение вашея веры соделовает терпение», — мудро нам глаголеши.

Радуйся, яко ведущему убо добро творити и не творящему — грех есть, нас умудряеши;

Радуйся, яко любы мира сего — вражда Богу есть, нас вразумляеши.

Радуйся, яко молитися друг за друга, много бо может молитва праведнаго поспешествуема, нас призываеши;

Радуйся, яко обративый грешника от заблуждения пути его, спасает душу от смерти, нам взываеши.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 10

Спасти хотяй всякаго человека, грядущаго в мир, Всевидец Господь дарова ти, Иакове славне, благодать велию укрепляти обращенныя в вере: ты бо на страдания предстоящия коегождо приуготовляя, призывал еси всех к терпению и упованию на Бога, всех и вся содержащему в деснице Своей. И нас, недостойных, сподоби молитвами твоими разумно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена необоримая Церкви Иерусалимстей был еси, священномучениче преславне, и тако научал еси люди твоя спасительней вере Христовей: «Вера бо чиста и нескверна пред Богом есть, еже посещати сирых и вдовиц в скорбех их и нескверна блюсти себе от мира». Мы же, тебе, о нас молящемуся, неустанно взываем:

Радуйся, яко «суд без милости — не сотворшему милости», — рекий;

Радуйся, яко «гнев мужа правды Божия не соделовает», — вразумляяй.

Радуйся, яко «плод правды в мире сеется творящим мир», — научаяй;

Радуйся, яко «Господь гордым противится, смиренным же дает благодать», — глаголяй.

Радуйся, яко «смиритеся пред Господем, и вознесет вы», — взываяй;

Радуйся, путеводителю наш к Небеси.

Радуйся, слова Божия истолкователю неложный;

Радуйся, на подвиг деятельныя любве подвигаяй.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносил еси Пресвятей Троице во вся дни земнаго жития твоего; отпавшия же от благодати вожди иудейстии, видевше, яко множество мужей и жен к Церкви Христовой прилагается твоими, всеславне Апостоле, трудами, злоумыслиша конец положити сему: нестерпим бо бысть им праведник истинный, Господу верно служащий. Нас же, святителю Иакове, благослови, укрепи и настави в вере спасительней возрастати, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светло Пасху Христову празднуя, во дни тыя неустанно проповедал еси, Иакове, глаголы жизни вечныя во граде Иерусалимстем собравшимся коленом иудейским и язычником множеству; начальницы же иудейстии совет положиша убити тя, пастыря Града Святаго. Мы же, тебе, яко мужественному воину Христову, усердно вопием:

Радуйся, истину Христову пред вожди небоязненно вещавый;

Радуйся, блистанием твоим тьму неведения просветивый.

Радуйся, правил церковных нелицеприятный блюстителю;

Радуйся, яко тобою Церковь Христова дивно красуется.

Радуйся, яко Богомудрыми ученьми умы верных к небеси возводиши;

Радуйся, яко крепостию проповеди твоея прелесть лжеучителей разрушил еси.

Радуйся, святый иерарше и проповедниче, многия в послушание веры уловивый;

Радуйся, лучу, от Солнца Правды исходяй, всю землю просвещаяй.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 12

Благодатию Божиею и силою, от Бога тебе дарованною, облеклся еси, страстотерпче Иакове, Христа ради готовый мучения всякия претерпети, егда лестию поставлен был еси на криле храма святаго нечестивыми, вопрошающими тя: «Рцы нам о Распятом». Мы же Богу, в мученичестем подвизе тебе укрепившему, гласом велиим воспеваем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Пресвятей Троице хвалу и благодарение и исполнився Духа Святаго, ты, Богоносе Иакове, изрекл еси пред народом о Христе, яко Той «сидит на Небесех, одесную Силы Всевышняго и грядет на облацех небесных». Слышавше же сия, нечестивии скрежетаху зубы своими и устремишася на тя; быв же долу низвержен с криле храма, Апостоле святе, востав на колени, Творцу молился еси о прощении убивающих тя и, камением до смерти побиваем, душу свою в руце Божии предал еси. Мы же, предстоящему тебе пред Престолом Святыя Троицы, радостно зовем:

Радуйся, яко на криле святилища представ, Бога Слова проповедал еси;

Радуйся, яко от иудей низвержен быв, небесных чертогов сподобился еси.

Радуйся, Горняго Иерусалима Апостольское основание;

Радуйся, яко жертву чисту себе Царю и Творцу принесл еси.

Радуйся, яко кровию твоею в Церковь Небесную вшел еси;

Радуйся, яко тя заступника крепкаго пред Богом имамы.

Радуйся, яко нетленныя пищи наслаждаяся, Престолу Святыя Троицы предстоиши;

Радуйся, священномучениче непобедимый, иерарше прехвальный и светильниче всемирный.

Радуйся, Апостоле Иакове, Церкви Иерусалимския первый иерарше.

Кондак 13

О, преславный Апостоле Иакове, брате Господень, Церкви Христовой светильниче многосветлый! Приими от благоговейных сердец наших с любовию тебе приносимое хвалебное пение сие и испроси нам у Христа Бога нашего в вере утверждение, прегрешений оставление и от вечнаго осуждения избавление, да сподобимся в Царствии Небеснем купно с тобою во веки пети Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва апостолу Иакову, брату Господню

О, великий богоизбранный и богопрославленный Апостоле Иакове, брате Господень! Ты еси великий архиерей Града Святаго, теплый наш заступник и ходатай, предстоящий Престолу Пресвятыя Троицы. Не отрини нас от твоего заступления, но воздвигни нас, низверженных грехи многими. Имеяй власть решити и вязати, разреши зол наших соузы, любве Божией причти нас и Царствия Небеснаго причастники, блаженне, соделай молитвами твоими. Моли Христа Спаса, да сподобит непреткновенно совершати странствие наше земное, да вечныя и блаженныя жизни на небеси сподобившеся, с тобою вкупе возможем выну восхваляти Троицу Нераздельную и воспевати Едино Божество Отца и Сына и Духа Всесвятаго во веки веков. Аминь.

КАНОН АПОСТОЛУ ИАКОВУ, БРАТУ ГОСПОДНЮ ПО ПЛОТИ, ЕПИСКОПУ ИЕРУСАЛИМСКОМУ

 

Творение Феофаново

Пе́снь 1

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными моисе́овыма рука́ма амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Припев: Святы́й апо́столе Иа́кове, моли́ Бо́га о на́с.

Дая́нию благо́му, Иа́кове, и да́ру соверше́нну от отца́ све́тов челове́ком подая́тися, учи́ши я́ве, ему́же причасти́тися, апо́столе, тя́ пою́щим, помоли́ся.

Све́том просвеще́н, до́блий, Боже́ственнаго Ду́ха, и с ни́м зако́ны изложи́в, це́ркви управля́еши язы́ков, я́ко Христо́в апо́стол, священнотаи́нниче всеблаже́нне.

Ли́к апо́стольский, всему́дре, я́ве украси́л еси́, я́ко пе́рвый иера́рх бы́в, самоде́йством сло́ва пома́зан, я́ко учени́к и бра́т Бо́жий, священнопропове́дник свяще́ннейший.

Богоро́дичен: Исто́чник тя́ исцеле́ний иму́ще, почерпа́ем, я́ко исто́чник ро́ждшую жи́зни, Богоро́дице Де́во чи́стая, и ду́ш врачевство́, и теле́с обновле́ние.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Весели́тся о тебе́ це́рковь твоя́, Христе́, зову́щи: ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Припев: Святый Апостоле Иакове, моли Бога о нас.

Весели́тся о тебе́ коле́но Иу́дово дне́сь, Христо́выми светлостьми́ ви́де тя́ све́тло облиста́юща.

Звезду́ Богосия́нну це́рковь язы́чная иму́щи тя́, бла́госла́внаго пропове́дателя, и Боже́ственным све́том озаря́ется.

Зако́н ты́ жи́зни це́ркви Христо́ве положи́л еси́, жизнода́тельным Ду́хом ты́ законополага́я и веща́я.

Богоро́дичен: Его́же родила́ еси́ пло́тию, о, Богома́ти из Отца́ возсия́вшаго: того́, Чи́стая, Иа́ков, я́ко Бо́га все́х, пропове́да.

Седа́лен, гла́с 8. Подо́бен: Прему́дрости:

Сро́дник по пло́ти Иису́сов бы́л еси́, и от него́ апо́столе, бла́года́ть мно́гу прия́л еси́, и все́м препо́дал еси́ просвеще́ние и ра́зум, всему́дре Иа́кове, и и́дольскую ле́сть из ко́рене исто́ргнув: те́м и́же тмы́ предста́тели и лестцы́ непра́ведно тя́ убива́ют, спа́са пропове́дающа. сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га, грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Со́лнца о́блаче разу́мнаго, Боже́ственнаго све́та свети́льниче златокова́нный, нескве́рная, небла́зная, всенепоро́чная Влады́чице, омраче́нную ду́шу мою́ ослепле́нием страсте́й, безстра́стия заре́ю просвети́, молю́ся: и оскверне́нное мое́ се́рдце омы́й пото́ки умиле́ния, покая́ния же слеза́ми, и от тиме́ния мя́ очи́сти де́л мои́х да любо́вию зову́ ти: Богоро́дице Присноде́во, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние пода́ти ми́, Тебе́ бо име́ю наде́жду ра́б тво́й.

Пе́снь 4

Ирмо́с: Любве́ ра́ди, ще́дре, твоего́ о́браза, на Кресте́ твое́м ста́л еси́, и раста́яшася язы́цы: ты́ бо еси́, человеколю́бче, кре́пость моя́ и хвале́ние.

Припев: Святый Апостоле Иакове, моли Бога о нас.

Вве́л еси́ в мо́ре твоя́ ко́ни, апо́столы, спа́се, и просвети́ша язы́ки, к твоему́ позна́нию привле́кше, Влады́ко.

Нескве́рно я́ко зерца́ло я́влься, и перводе́тельныя лучи́ несозда́нныя Тро́ицы изве́стно прие́м, все́м возсия́л еси́.

Валя́емаго тя́ ка́меня проро́чество освяще́нное зри́т, и сокруша́юща пре́лести гнило́е су́етство си́лою Ду́ха.

Богоро́дичен: Вше́д, о, Богома́ти! во чре́во Твое́ преве́чное Сло́во, роди́выйся из Отца́ неизрече́нно, Иа́кова апо́стола явля́ет.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Ты́, Го́споди мо́й, све́т в ми́р прише́л еси́, све́т свя́ты́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения, ве́рою воспева́ющия тя́.

Припев: Святый Апостоле Иакове, моли Бога о нас.

Ты́ Го́споди све́т, блиста́ние Иа́кова яви́л еси́ светя́ща, земны́я неве́дения и тмы́ изменя́юща.

Тя́, Го́споди, гла́сом свобо́дным пропове́да пра́ведный бра́т Тво́й, подража́тель же стра́сти бы́сть, убива́емь.

Ки́й земны́й у́м похва́л пе́ния тебе́ принести́ мо́жет, доброде́телей просвеще́нному бла́года́тьми, Иа́кове.

Богоро́дичен: Тя́ и́стинно Боже́ственное обре́т жили́ще, всели́ся, о, Де́во, на́ше спасе́ние, сло́во, промышля́я.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Пожру́ ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, це́рковь вопие́т ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр твои́х исте́кшею кро́вию.

Припев: Святый Апостоле Иакове, моли Бога о нас.

Оде́ждею зако́нною облече́ тя лу́чшею, и иера́рха явля́ет, Ааро́на дре́вняго честне́йша, и́же ми́лости ра́ди в бра́тство прие́мый тя́.

Орга́н, де́йствы ударя́емь Ду́ха все́ помышле́ние наслажда́я, и Бо́гу приве́д спаса́емыя от рабо́ты люте́йшия, бы́л еси́ изря́днейший.

Возжажда́в, жи́зненныя испи́л еси́ воды́, и ре́ки источа́еши Богоглаго́ливаго Твоего́ чре́ва, теку́щия вселе́нней Боже́ственным Ду́хом.

Богоро́дичен: Ева у́бо преслуша́нием сме́рть роди́, Богоро́дица же жи́знь заче́нши роди́ нестаре́ющуюся, и дре́вний за все́х отдаде́ до́лг.

Конда́к, гла́с 4. Подо́бен: Вознесы́йся:

Отчее единоро́дное Бо́г сло́во, прише́дшее к на́м в после́дния дни́, Иа́кове Боже́ственне, пе́рваго тя́ показа́ иерусали́млян па́стыря и учи́теля, и ве́рнаго строи́теля та́инств Ду́хо́вных: те́мже тя́ вси́ чти́м, апостоле.

Икос:

Рожде́ние тя́ Ио́сифово, Иерусали́мов пе́рваго иера́рха, Иа́кове Богови́дче, и Госпо́дня бра́та, пе́сньми похва́льными воспое́м ве́рно, и к тебе́ возопие́м: да́руй на́м да́р соверше́н от отца́ све́тов, и отжени́ ско́рбь, настоя́щую от мно́жества прегреше́ний. поднесо́ша бо врази́ на ны́ пя́ту, и обступи́ша на́с исма́ильтяне, и́хже сокруши́ вско́ре лу́ки, священноявле́нне, я́ко да тя́ вси́ почита́ем, апостоле.

Пе́снь 7

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем опаля́еми, взыва́ху: бла́гослове́н еси́ в хра́ме сла́вы твоея́, Го́споди.

Припев: Святый Апостоле Иакове, моли Бога о нас.

Яко в пещи́ на го́рнице просвеща́емь Боже́ственным прише́ствием Ду́ха, та́инственно, Богоглаго́ливе, возопи́л еси́: бла́гослове́н еси́ в хра́ме сла́вы твоея́, Го́споди.

Свы́ше дыха́ние зе́льное, апостола язы́ком огнеобра́зным веща́ти Бо́жия вели́чествия устро́и: бла́гослове́н еси́ в хра́ме сла́вы твоея́, Го́споди.

Виде́ния де́ятельнаго излага́я дщи́цу, от скрижа́ли же я́ко духо́вныя, челове́ки научи́л еси́: бла́гослове́н еси́, Бо́же мо́й, зовы́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Возсозда́вый ми́р, во утро́бе Твое́й, Богоневе́сто, Боже́ственнаго служе́ния показу́ет соверши́теля Иа́кова, взыва́юща: бла́гослове́на Ты́ в жена́х, Всенепоро́чная Влады́чице.

Пе́снь 8

Ирмо́с: Ру́це распросте́р Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́: о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще: бла́гослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Припев: Святый Апостоле Иакове, моли Бога о нас.

Ру́ки распросте́р кре́пкия, апостолы твоя́, Спа́се, бла́гослови́л еси́, восходя́, Влады́ко, к безнача́льному Отцу́ твоему́, и устро́ил еси́ ты́я с весе́лием вопи́ти: бла́гослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Якоже обеща́лся еси́ нело́жно апостолом Твои́м, Ду́ха посла́л еси́, сего́ Иа́ков, Влады́ко, све́тлостию просвеща́емь, вселе́нную мо́лниями просвеща́ет я́ве, и вопие́т тебе́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Му́дрость, Иа́кове му́дре, ипоста́сную име́л еси́ учи́теля, уча́щу тя́ неизрече́нным и неизглаго́ланным та́йнам, и к благоче́стию лю́ди зва́ти воздви́гл еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Го́ру явле́нну мы́сленную, Де́во чи́стая, проро́к ви́де тя́: из тебе́ бо пречестны́й ка́мень отсече́ся, спаса́я вселе́нную вои́стинну, Боже́ственно пою́щую: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́ тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́: те́м веселя́щеся, тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Припев: Святый Апостоле Иакове, моли Бога о нас.

Прииди́те, первопресто́льника вси́, це́ркве свети́льника, свяще́нными Иа́кова пе́сньми, я́ко иера́рха и Христопропове́дника, тезоиме́нне пра́веднаго именова́нна, велича́ем.

Боже́ственнаго о́бщника я́ко я́вльшася безконе́чнаго ца́рствия, и Бо́жия нарече́нна бра́та, и житие́м и́стинствующа, именова́ние прие́мша, священнотаи́нника, тя́ велича́ем, Иа́кове.

Престо́лу предстоя́, бла́же́нне, венцено́сец Тро́ицы, ве́рою почита́ющих твою́ па́мять, нетле́ющих наслади́тися че́стей, я́ко иера́рх, Иа́кове, благоприя́тен, твоего́ Влады́ку умоли́.

Богоро́дичен: Ты́ от Де́вы рожде́ннаго неискусобра́чно, Богоявле́нне, уче́нии твои́ми я́ве чести́ Бо́га науча́еши, воплоще́нное сло́во: в него́же мы́ ве́рующе ны́не, досто́йно велича́ем.

Свети́лен. Подо́бен: Ду́хом во свя́ти́лищи:

Яко Госпо́дня бра́та бы́вша, блаже́нне Иа́кове Богодохнове́нне, ве́рнии по до́лгу хва́лим тя́, сла́вяще све́тлую и всечестну́ю и светоно́сную твою́ па́мять, моли́ся приле́жно за чту́щих тя́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Моли́твенницу Тебе́ приво́дим, и те́плую предста́тельницу, чи́стую Ма́терь Твою́, ве́рнии, по до́лгу: сподо́би рабы́ твоя́ причасти́тися сла́вы твоея́, и пра́ведных ча́сти, и сла́дости ра́йския, и улучи́ти на́м Небе́сное ца́рствие.