12 Марта ВТОРНИК Седмица 1-я Великого поста Постный календарь. Глас 8-й Великий канон Андрея Критского.

12 Марта   2019 года в Богородице-Рождественском храме района Аблакетка состоялось Утренние      Богослужение посвященное в честь и  память  Прп. Проко́пия Декаполита, исп. (ок. 750).

Прп. Ти́та, пресвитера Печерского, в Ближних пещерах (1190)прп. Ти́та Печерского, бывшего воина, в Дальних пещерах (XIV)прп. Фалале́я Сирийского (ок. 460).

Сщмч. Се́ргия Увицкого, пресвитера (1932)сщмч. Петра́ Успенского, пресвитера, мч. Михаи́ла Маркова(1938).

Пре­по­доб­ный Про­ко­пий ро­дил­ся в стране Де­ка­по­лит­ской (т. е. Де­ся­ти­гра­дии), на во­сток от Га­ли­лей­ско­го озе­ра. Оста­вив су­ет­ный мир, Про­ко­пий при­нял в од­ной оби­те­ли ино­че­ский чин и про­во­дил все вре­мя в мо­лит­ве и по­сте. Опыт­ный в мо­на­ше­ских по­дви­гах, укра­шен­ный чи­сто­тою ду­шев­ною, он был сла­вен и зна­ме­нит сре­ди по­движ­ни­ков. Меж­ду тем око­ло это­го вре­ме­ни по­яви­лась ико­но­бор­че­ская ересь. Воз­бу­дил ее нече­сти­вый им­пе­ра­тор Лев Ис­ав­ря­нин, ко­то­рый счи­тал ико­ны идо­ла­ми, а по­кло­ня­ю­щих­ся им – идо­ло­по­клон­ни­ка­ми.

 

Пре­по­доб­ный Про­ко­пий вме­сте с дру­ги­ми рев­ни­те­ля­ми пра­во­сла­вия вос­стал про­тив нече­сти­вой ере­си ико­но­бор­цев; он об­ли­чил безум­ное муд­ро­ва­ние ере­ти­ков и по­бе­дил их непо­бе­ди­мы­ми бо­же­ствен­ны­ми сло­ве­са­ми. Это и на­влек­ло на него гнев и неми­лость им­пе­ра­то­ра. По его по­ве­ле­нию, св. Про­ко­пия схва­ти­ли и под­верг­ли же­сто­ким му­че­ни­ям: его бес­че­ло­веч­но би­ли, стро­га­ли те­ло его же­лез­ны­ми ору­ди­я­ми и за­тем бро­си­ли в смрад­ную тем­ни­цу. В этой мрач­ной тем­ни­це преп. Про­ко­пий вме­сте с свя­тым Ва­си­ли­ем, его спо­движ­ни­ком по ино­че­ской жиз­ни, му­чил­ся до са­мой смер­ти им­пе­ра­то­ра Льва Ис­ав­ря­ни­на. Ко­гда же Лев умер, то Про­ко­пий вме­сте с Ва­си­ли­ем и дру­ги­ми свя­ты­ми му­че­ни­ка­ми, был вы­пу­щен из тем­ни­цы. Ко­нец сво­ей жиз­ни пре­по­доб­ный Про­ко­пий Де­ка­по­лит про­вел мир­но в ино­че­ских по­дви­гах.

В глу­бо­кой ста­ро­сти ото­шел он в иную жизнь, чтобы ви­деть Хри­ста уже не на ико­нах, ко­то­рые он за­щи­щал всю жизнь, а ли­цом к ли­цу, и чтобы по­лу­чить от Него за свои тру­ды и стра­да­ния ве­ли­кую на­гра­ду на небе­сах.

См. так­же: «Па­мять пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Про­ко­пия Де­ка­по­ли­та, Ис­по­вед­ни­ка» в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Тропарь преподобному Прокопию Декаполиту

глас 8

 

Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоноси́л еси́,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней,/ сия́я чудесы́, Проко́пие о́тче наш.// Моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Возделал своими слезами бесплодную пустыню и воздыханиями из глубины стократно возрастил плоды [веры], был светильником вселенной, сияя чудесами, Прокопий, отец наш, моли Христа Бога о спасении душ наших.

Кондак преподобному Прокопию Декаполиту

глас 4

 

Денни́цу днесь Це́рковь иму́щи,/ вся́кую злосла́вия мглу разгоня́ет,// почита́ющи Тя Небеснотаи́нниче, Проко́пие пресла́вне.

Перевод: Прокопий преславный, знающий небесные тайны, почитающая тебя Церковь сегодня имеет [в твоем лице] утреннюю звезду, которая разгоняет всякую мглу ереси.

КАНОН СВЯТОМУ ПРЕПОДОБНОМУ ПРОКОПИЮ ДЕКАПОЛИТУ

глас 6

 

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Благоче́стия любо́вию объя́т бы́в и Боже́ственным раче́нием треволне́ния мирска́я оттря́сл еси́, преподо́бне, Бо́гу побе́дную пе́снь взыва́я, я́ко просла́вися.

Светоно́сное твое́ житие́, и све́тлое души́, и спротяже́нное, благоче́стию срастворе́нно доброде́тели воображе́ние, в тебе́, преподо́бне, я́ве соде́лаша.

Преесте́ственным уче́нием и светоза́рным Христо́вым освеща́емь, страстны́я прило́ги воздержа́нием увяди́л еси́, вопия́ побе́дную пе́снь Вседержи́телю.

Богоро́дичен: Воплоще́нное Сло́во боголе́пно заче́нши, Пречи́стая, е́же пре́жде безпло́тное, на́м па́че естества́ родила́ еси́, Чи́стая, по Рождестве́ Де́ва пребы́вши.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Твоя́ богоприя́тная душа́, ве́ры ра́ди ре́вностию распаля́ема, блаже́нне, беззако́нных го́рькое неи́стовство и я́рость, богоно́се, держа́вно разори́ла е́сть.

Твои́ми кровьми́ обагри́вся, му́ченическим страда́нием уподо́бился еси́, треблаже́нне, ра́ны нечести́вых му́жественною душе́ю претерпе́л еси́ терпели́вно, Проко́пие.

Подъя́л еси́, преподо́бне, сугу́бы по́двиги му́дре, е́реси облича́я и льво́в стремле́ния му́жески претерпе́в богому́дренно, прему́дре Проко́пие.

Богоро́дичен: Му́дрость и Сло́во О́тчее, е́же пре́жде все́х ве́к напосле́док време́н неизрече́нно вопло́щься от Неискусому́жныя Ма́тере, Богоро́дицу Сию́ соде́ла.

Седа́лен, гла́с 4.

Воздержа́ния добро́тами укра́шен, муче́ния кровьми́ уясни́л еси́ ду́шу и па́че со́лнца просия́л еси́, чудоно́сне Проко́пие преподо́бне.

Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Те́плое заступле́ние су́щим в беда́х, и помо́щницу на́шу, и к Бо́гу премене́ние, Е́юже тли́ изба́вихомся, Богоро́дицу, ве́рнии, ублажа́ем.

Крестобогоро́дичен: На дре́ве ви́дящи воздви́жена Сы́на Твоего́, Пречи́стая, утро́бою ма́тернею растерза́ема, жа́лостно взыва́ла еси́: увы́ Мне́, ка́ко заше́л еси́, Све́те Мо́й Безле́тный?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Напая́я, преподо́бне, сле́зными тече́ньми се́рдце твое́, блаже́нне, доброде́телей се́мя возде́лал еси́ по́мыслом чи́стым, преподо́бне Проко́пие.

Земно́е мудрова́ние Боже́ственному Ду́ху повину́л еси́, о́тче, по́стническое житие́ прие́м и сочета́емь лико́м му́ченическим, всеблаже́нне.

Я́ко му́ченик боже́ствен и и́стиннейш по благоче́стии, ерети́ческое обличи́л еси́ безу́мие, неи́стовство бо му́жески безбо́жных пренебре́гл еси́.

Богоро́дичен: Зако́нных кроме́ уста́вов, Всенепоро́чная, заче́нши Зижди́теля, и без тли́ Сего́ породила́ еси́, и Богоро́дица и́стинная и госпо́дственно была́ еси́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Освяще́нна по́стнически и сконча́вшася кро́вию, о́тче, досто́йно почита́ем: па́мять бо пра́ведных с похвала́ми при́сно ве́рно соверша́ется и помина́ется.

Му́дре все́ претворя́я и устроя́я к лу́чшему, я́коже хо́щет Госпо́дь, злоче́ствующих скверноуби́йство твои́м воздержа́нием и муче́ния сла́вою преложи́.

На ра́мо взе́м кре́стное всеору́жие, о́тче, Христу́ после́довал еси́, вся́ за́дняя забве́нию творя́, к пре́дним тече́нием простира́яся.

Богоро́дичен: Пое́м, Пречи́стая, из Тебе́ в пло́ть стра́стну же и ме́ртвенну оде́явшагося Го́спода и обоже́ну соде́лавшаго соедине́нием неслия́нным по Ипоста́си.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Преходя́, приснопа́мятне, от сла́вы вои́стинну по́стническия, восте́кл еси́ к му́чеников сла́ве и че́сти, твое́ю кро́вию в багряни́цу очервле́ну оде́ян.

Теку́щих непостоя́нное преоби́дев, душе́ю и по́мыслом богому́дренным, приснопребыва́ющим, благи́м и конца́ не иму́щим благоче́стно впери́лся еси́, всеблаже́нне.

Воздержа́нием благомо́щным и кро́тостию Христо́с зря́ тя́ обогати́вшася, человеколю́бне призре́ на тя́ и сла́вы показа́ прича́стника, страстоте́рпче пресла́вне.

Богоро́дичен: Всенепоро́чная Влады́чице, души́ моея́ тя́жкая и лю́тая сокруше́ния рукодея́ньми исцели́ та́йными, действи́тельныя лечбы́ Сы́на Твоего́ полага́ющи Стра́сти.

Конда́к, гла́с 4.

Денни́цу дне́сь Це́рковь иму́щи, вся́кую злосла́вия мглу́ разгоня́ет, почита́ющи Тя́, небеснотаи́нниче, Проко́пие пресла́вне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла а́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Я́ко пресве́тло житие́ твое́, богому́дре, бы́сть по́стничеством, та́ко яви́ся твое́ я́ве страда́ние тве́рдо, Христа́ бо просла́вил еси́, вопия́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Целому́дрия чистото́ю, чу́дный о́тче, препоя́сався, му́жеством же муче́ния вене́ц све́тел прия́л еси́ благода́тию, зовы́й: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Не покланя́ющиися о́бразу Твоему́ Пречи́стому, Спа́се, нечести́вии раба́ Твоего́ я́звят, стру́жуще лю́те, пою́ща и глаго́люща к Тебе́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Веселя́щеся Рождество́м Твои́м, Всенепоро́чная, вси́ Тя́ ублажа́ем. Того́ бо ра́ди ны́не плотска́го мы́ изба́вльшеся тле́ния, вопие́м Ему́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Разреше́н от тли́ и пре́жде сме́рти я́влься, преста́вился еси́ отсю́ду к нетле́нней, преподо́бне, жи́зни, сме́рть прие́м ле́ствицею све́тло, Проко́пие богому́дре.

Испо́лнен яви́лся еси́ зари́ благода́тныя и к незаходи́мому Све́ту, о́тче, отше́л еси́, вся́ко ве́щное отложи́в жела́ние. Те́мже тя́ почита́ем, Проко́пие богому́дре.

Вооруже́н си́лою Боже́ственнаго Ду́ха, лука́вствия духо́в победи́л еси́ полки́. Те́мже небе́сныя две́ри тебе́ отверзо́шася, блаже́нне, воспева́ющу Христа́ во ве́ки вся́.

Богоро́дичен: Блажа́т вси́ ро́ди, Влады́чице, я́коже прорекла́ еси́, Еди́на Богоблаже́нная, Тя́, и́стинную Богоро́дицу Пречи́стую, Ю́же превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.

Пострада́ти зако́нно, му́чениче, изво́лив, страсте́й стремле́ния воздержа́нием умертви́л еси́ и плотска́я взыгра́ния, уго́дниче Христо́в: те́мже безстра́стия ны́не безсме́ртное с безпло́тными во́инствы обре́л еси́ наслажде́ние.

Судии́ пра́ведному све́тло предстои́ши, я́ко победи́тель, венцы́ неувяда́емыя прие́м, приле́жно, Проко́пие, моля́ся о соверша́ющих твою́ свяще́нную па́мять и боже́ственный пра́здник преставле́ния твоего́.

Заря́ми Тре́ми ны́не озаря́емь, от Еди́наго несказа́нно происходя́щими Божества́, пребога́тнаго насле́дия сподо́бился еси́ и кра́снаго весе́лия, ра́дуяся с преми́рными во́инствы, о́тче Проко́пие.

Богоро́дичен: Тле́нен Сло́во Бо́жие нетле́нное зра́к прие́м, челове́ки в нетле́ние облече́, благоволе́нием О́тчим всели́вся в Тя́, Обра́дованную. Те́мже, Пречи́стая, с небе́сными во́инствы Тя́ велича́ем.